Jartuon 309 projekti.

Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

täältä myös ääni salaminakille, ei kestä ainakkaan maatalous vermeessä jos vedetään pysty saumaa, tai edes lisäksi lattaa vinoon. jonnin ajan päästä ratkiaa uudestaan.
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Hienoa, jahka tuonne asti pääsen niin laitan kiinni salmiakilla.
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Joo, rungon hitsaaminen on niitä hommia, joissa ei kannata mennä mututuntumalla. Itsekin olen hitsaillut yhtä kasettikärryä, jota oli ihan ammattilaisen toimesta "vahvistettu". :lol:

Tosiasiassahan siinä oli vahvistettu saumatonta, hyvin taivutusvaihteluita kestävää I-palkkia kolmen metrin matkalta juuri siltä kohdalta, mistä se oli suunniteltu joustamaan, ja sitä kautta siirretty jousto kymmenen sentin matkalle vahvistuksen ja kääntökehän rungon väliin. Nyt, kun siinä oli vielä loistokkaasti vedetty pystysauma vahvistuksen päähän, niin siinä oli lopulta kolme merkittävää virhettä, jotka aiheutti väsymismurtumia runkoon, ja jotka jo kaikki yksistäänkin olis riittäneet siihen. :lol:

Mutta tuo salmiakin mallinen vahvikepala on hyvä. Toinen hyvä tapa on joko loivasti viistoon liitetty (~0,5m viiste) tai < -mallinen liitos. Nämä ei oikein tehtynä tarvitse vahvikepalaa. Ja se on myös hyvä muistaa, että tasaiseksi rälläköidyn hitsisauman väsymislujuus on humattavasti parempi.
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Entä jos tasoittelis hitsisauman vielä tigillä (ilman lisäainetta siis)? Ei jäis hitsiin reunahaavaa, josta lähtee halkeilemaan.
S204, AZT250
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Pientä päivitystä tännekkin.

Vielä on osia asentamatta, ovet ja konepelti+ puskurikin on vanhoissa maaleissa. Miljoona pikkujuttua tekemättä. Alkaa voimat hiipumaan loppusuoralla.
Miksi tuo keula on noin korkealla? Voiko ovet painaa niin paljon?
Kuva


Hitsauksen kanssa ei ollut mitään ongelmia, kun sain toimivan koneen.
Mig oli kuukauden korjaamolla, kesti tasan 5cm hitsausta ja sama juttu.
Ostin voimavirtapelin ja odottelen luotto Kemppiä edelleen korjaamosta.


Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Että soon komia 8)

Kyllä se keula siitä asettuu kun saapi pidemmäksi aikaa painoa päälle :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

On todellakin komea auto :P Täytyy itellekin joskus tulevaisuudessa hommata tämmöinen projekti kun saa kaikki muut hommat ensin alta pois :roll:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kiitos kiitos. Hauskaa hommaahan tuo on. Monesti ajatellut, mikä kohta rakentamisessa on hauskinta.? Varmaan se purku puoli kun on vielä virtaa ja intoa jäljellä. Kyllä sitä jo odottaa kun pääsee starttaamaan sen ekaa kertaa.
Minulta puuttuu vieläkin startti, siksi etten innostu liikaa ja jää jotain tekemättä :) Kaikki aikanaan.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Välillä piti päästä uloskin hommiin kun ilmat salli.

Uskomaton voima vedellä ja jäällä. Kantikas putki oli toisestä päästä melkein pyöreä ja lopuksi possahtanut. Harmi kun kuvista ei näe miten pyöreäksi se oli mennyt.

Kuva

Kuva

Kolme poikkitaistuoentaa joutui vaihtamaan, kaikki keskiviivanpuolella.

Kuva

Hiekkapuhallettuna ja pohjamaalattuna. 2xpohjamaali ja 2x Bilteman Emalimaali, aika näyttää millaista tavaraa se on?

Kuva

Asennusta odotelessa....

Kuva

Kuva

Kuva
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

No niin, tässä on vähän kerätty voimia ja motivaatiota MB:n kasaamiseen.

Ovet oli aika happamassa kunnossa, eli uusia peltiosia tarvittiin. Uusisin koko oven alaosat pokkauksesta alaspäin.

Kuva

Kuva

Kun ovien peltityöt oli tehty niin vuorossa oli maalaus.
Ruisku oli Mallia Motonet 24.80€ jolla oli jo maalattu pari autoa ja kaikkea muuta. Tottakai sieltä meni joku tiiviste ja jälki oli kamalaa, maali tuli pisaroina ja teki valumia kunnon appelsiini pinnan.



Kuva

Kuva


Tilaukseen meni uusi ruisku, ostin DevillPass FLG-5
Ihan hemmetin hyvä peli verrattuna aiempiin, sumu oli tasainen ja pinnasta tuli hiton hyvä tallimaalaukseen ja verrattuna siihen millainen se oli aiemmin.


Kuva

Kuva

Kuva

Ovien Asentelua.

Kuva

Kuva

Seuraavaksi oli lavanpohjan asennus.
Maalasin lavan tukiraudat valkoiseksi, huono idea. Maalasin mustaksi ja alkoi näyttämään jo hieman paremmalta.


Kuva

Kuva


Tuo vasemman puoleinen U-rauta on maalamatta tarkoituksella, koska se menee uusiksi kun lavanpohja tulee paikoilleen.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Lavan pohjan tein 2x18mm pontatusta laudasta. Päälle tulee vielä 9mm filmivaneri.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Hiab sai uudet maalit ja logot.
Kuva

Tällä viikolla Posti-Pate tuo uudet etuvilkut, valot, maskit, iskarit ja muuta.
Tuulilasi pitää vielä hommata ja tehdä uudet lavanreunat.
Yllättävän halpa ikkuna Windglass Oy 185€


To Be Continue......
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Huhhuijaa. Hattu nousee niin korkealle, kuin käsi yltää. :D

Jos on tilaa, niin kannattaneko pistää vanha kone jemmaan, jos joku toinen hurjapää haluaa se joskus vääntää museorekisteriin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Roisto kirjoitti:Terve,

Huhhuijaa. Hattu nousee niin korkealle, kuin käsi yltää. :D

Jos on tilaa, niin kannattaneko pistää vanha kone jemmaan, jos joku toinen hurjapää haluaa se joskus vääntää museorekisteriin.

t.
Risto
Kiitosta vaan, eihän tuossa ole mitään järkeä. Vaikka toi olisi uuden veroinen ei siitä siltikään palkoille pääse. Arvo taitaa olla ihan maksimissaa 3500-4000€ paikkeilla ja silloinkin pitäisi olla just se ostaja joka sen haluaa.
Vanha kone meni koneiden taivaaseen. Harmi kun ei ole paikkaa eikä tiloja säilyttää kaikkea kivaa.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sebu pyyteli kuvia Hiabin kiinnityksitä, sekä tukijalasta.
Kannattaa tarkkaan katsoa, että noi jää lavanulkoreunan sisäpuolelle, muuten kun laidan laittaa alas niin tulee taatusti ongelmia.

Tuossa tukijalka lepoasennossa.

Kuva

Lukituksen ratkaisin näin, L mallinen latikka jossa reikä. Kun tukijalan veivaa yläasentoon niin reijät on aina kohdikkain ja lukitus vaan läpi.

Kuva

Toinen kuva tukijalan kiinnityksestä. (WTF Polttoainevuoto)
Kuva

Tukijalka ulosvedettynä. Tukijasta tuohon pyöreään putkeen olen laittanut n.10cm neliöputkea. Tämä sen vuoksi, että se lukitsee tukijalan paikoilleen, sekä alhaalla ja ylhäällä. Ei lähde alta pois jos sattuu auto liikkumaan epätasaisella maastossa.

Kuva

Tukijalan alustalle tein oman paikan tuohon peräseinälle, sekin on lukittuna paikoilleen, ettei se lähde omia aikojaan menemään.

Kuva


Nosturi on paikoillaan 4:llä pultilla läpi lavan. Tukipalkkeihin on hitsattu tukevat holkit.
Yläpuolelta.

Kuva

Alapuolelta.
Kuva

Hydrauliletkuille tein oman lokerikon, siellä ne on paremmassa turvassa.
Kuva


Nosturin ohjaus tapahtuu näistä vivuista
Kuva

Eilen tein vielä nosturille lepopaikan niin ei tarvitse sitäkään pitää lavalla.
Kuva[/img]
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Onkos Karjaalla vai missä truckers vestivaali? Tuo alakas olla jo näyttelykamaa :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

jovihava kirjoitti:Onkos Karjaalla vai missä truckers vestivaali? Tuo alakas olla jo näyttelykamaa :idea:
Heh, näyttely kamaa jos saa viedä sinne vain valokuvan. Hitto nyt on on meikkä ihan finaalissa, ei jaksaisi enää yhtään laittaa sitä. Harmittaa jos se jää taas makaamaan.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eikun senppiä sinne, tuohan on hipistelyjä vaille valamis, noin isossa mittakaavassa :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Tänään oli se suuripäivä kun piti mennä katsastuskonttorille.
30km/h vauhdissa alkoi ihan hemmetinmoinen ravistus. Ylämäessä kytkin luisti kuin viimeistä päivää. Ei siinä auttanut kuin nöyränä heittää uukkari ja takaisin kotiin.

Johivan kanssa ollaan jo asiasta keskusteltu, mutta onko jollain tietoa voisiko kampiakselin päädyssä oleva silmälaakeri hajonnut ja tehnyt sen ravistuksen? Luistoa se ei selitä. Tai voisiko olla niin, että paineasetelma olisi jäänyt löysälle?

Antakaa jotain vinkkiä mistä lähtisi vikaa etsimään?
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Takastefa antautunut ja levy aivan öljyssä?
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ulos päin ei ainakaan vuoda mitään? Se kyllä selittäisi luistamisen mutta ei älytöntä tärinää
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Jos levyyn on päässyt vähän öljyä, sehän ravistaa kun kytkintä luistattaa. En osaa sanoa miten sitten käy, jos öljyä onkin päässyt niin paljon ettei kytkin ylipäätään enää pidä kunnolla.

Aukihan sen joutuu joka tapauksessa ottamaan. :roll:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7077
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aika harvoin moottoriöljy pääsee kytkinlevylle.
Vauhtipyörä heittää vuotavan öljyn pitkin kytkinkoppaa.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

No niin laatikko on irti ja kytkinpaketti otettu suurennuslasin alle.
Luistamiseen löytyi vika. Sorvari oli sorvannut paineasetelman pedin liian korkeaksi. Mittauksessa pultit ei kiristänyt kytkinlevyä kuin aavistuksen.

Mutta mistä hemmetistä se ravistus voi johtua? Se tässä pelottaa kun selvää vikaa ei ole löytynyt?
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Menee toki spekulaation puolelle, eli elä usko pätkääkään :P Mutta ainakin omassa Kaapissa etenkin pidemmän seisomisen jälkeen saattaa kytkin ravistaa tahi nyppyyttää pahastikin juuri siinä kohden kun alkaa ottaa pitoa kiinni, ravistus loppuu kun kytkin ottaa täysillä kiinni. No jos se sinun samalla tekniikalla oleva 309 tekisi samaa niin sehän ei tuon mitoitusvirheen takia koskaan ota 100% kiinni jolloin se ravistus/nyppyytys ei tietysti lopu.

Joku kaapisti mulle sano että sen kytkin käyttäytyy samalla tavalla kun mullakin, että voisko olla näille tyypillistä? En tiijä.

Kais se sorvari on sen vauhtipyörän kellottanu suoraan ettei ole sorvannut liepoksi?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Toi voi olla ihan hyvä arvaus. Tuskin se sille on muuta tehnyt kuin sorvannut? Vien huomenna sen Kaarinan koneistamoon niin saavat laittaa sen kuntoon.
Onkohan olemassa mitää tietoa mitkä on oikeat mitat?
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

No niin, osat saatu koneistamosta kotiin. Vika tosiaan oli väärin sorvatussa vauhtipyörässä. Tasapainotus ja ja sorvaus=130€ köyhempi, mutta nyt tuntuu toimivan niinkuin sen kuuluukin toimia.
Huomenna klo13:00 katsastukseen, toivottavasti menee läpi tai ainakin jotain halpaa korjattavaa?

Kun peli on katsastettu jos jollekkin herää kiinnostusta ostaa tai vaihtaa jonnekkin mielenkiintoiseen niin rohkeasti vaan yhteyttä

Kuva

Kuva
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Auto katsastettu ilman ongelmia.
Katsastuksen jälkeen on tasapainoitettu kardaani ja renkaat.
Vanteet ei selvästikkään keskity keskelle, soviterenkaita ei peltivanteille ole olemassa. Eli aika epätasaista menoa luvassa.

Toinen mikä ihmetyttää autossa on väännön puuttuminen maantien nopeuksissa. normaalissa 80km/h nopeudessa vauhti tippuu nopeasti 60km/h

Ajoitukset on paikoillaan, ennakkosäädin tarkistettu.. kaipa se siitä??

Lavan reunoja piti vielä laittaa, olikin yllättävän työläät rakentaa. Hyvä kun yhden palasen sain päivässä tehtyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Saakeli kun tuo hytti on 10cm liian korkealla, että mahtuisi kokonaan talliin.
Onko mitään mahdollisuutta tuollaista madaltaa? Renkaat on kuin kiviset ja soraset leffasta, samoin renkaan ja lokasuojankin väliin jää ainakin 15cm.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tarviiko saada ihan jatkuvalla syotteellä sinne talliin, vai sattumanvaraisesti?
Joskus entisellä kimppatallilla tuli tiukkaa tekevä jenkki vani hyvin sisuksiin kun tyhjenteli vain sen kumit kynnyksen kohdalla :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

sonikki kirjoitti:Tarviiko saada ihan jatkuvalla syotteellä sinne talliin, vai sattumanvaraisesti?
Joskus entisellä kimppatallilla tuli tiukkaa tekevä jenkki vani hyvin sisuksiin kun tyhjenteli vain sen kumit kynnyksen kohdalla :D
Se tosiaan on yksivaihtoehto ja taitaa olla ainut??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Linttaklubi”