Jartuon 309 projekti.

jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Jartuon 309 projekti.

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jos joku ajattelee "Mitä järkee" Vastaus on ei mitään!
Mulla on joka talvi ollut joku prokkis, viime talvena se oli minikaivuri
Klippå på linkki: https://drive.google.com/folderview?id= ... sp=sharing
Näin kesällä vuorella palavan pensaan ja se sanoi "Jartuo hommaa itsellesi 309"
Auto tuli hankittua, ehkä vielä vähän sokeana kirkkaasta pensaasta ostin auton ja sain päälikauppaa reilusti ruostetta,
Nojoo, en ollutkaan hakemassa valmista pirssiä, mutta jotenkin sokeana ostin sen kuitenkin. Toimii ja näytti päällisin puolin ihan ok:lta.

Matkalla kotiin, morjestelin rekkakuskeille, joku morjesti takaisin ja joku näytti keskaria.
Koneena om617, jo matkalla päätin, että seuraavan kerran kun Mersu lähtee kotipihalta siinä oku muu kone kuin om617, aivan järkytävä ajaa.

Kuva

Kotipihalla kuvattuna
Kuva
Kuva

Ei siinä mitään, homma alkuun, tekniikka pois paikoiltaan, hytti tyhjäksi, siitä se alkaa.
Alion ottamaan silikoneja pois etupelleistä, aika pehmeää oli, tuossa tonen puoli on jo korjattu. Nyt se on jo kunnossa ja odottaa asennustaan.

Kuva

Koneeksi tulee 0m603. Laatikko on Sprintterin 5 vaihteinen, ihan kelpo tekniikka. Alussa en tiennyt paljonkjo muutoksia joutuu tekemään, ennen kuin koneen saa sopimaan paikoilleen. Onneksi sain neuvoja täältä foorumilta, siitä iso kiitos JOHIVALLE.
Kuva

Jotain pitää itsekkin tehdä kun kaikkea ei löydy valmiina.

Tonen moottorinkorva.
Kuva

Talvi tulee ja talliin pitää saada tilaa, helpoimalla pääsee kun sahaa auton kahtia.
Kuva

Ainut pelti minkä olen ostanut on ikkunan alla oleva lista, se oli jo niin paha etten jaksanut siihen panostaa. Uutta peltiä tuli tuuletus aukkojen ympärille + sinne sun tänne. Avaldissa 40€. Minusta aika edullinen, samalla ostin uudet moottorinkumit a 30€ ja uudet sisälokarit eteen a 7€ ne oli jo tosi halvat.

Kuva

To be continue
Viimeksi muokannut jartuo, 11.8.2015 2:43. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

On se kyllä sälli tämä jartuo, ei sitten lähtenytkään helpoimman kautta käyttisavolavaa tekemään :D Meinasikkonää jatkaa runkoa kun pistit hytän takaa poikki, vai ihanko tosissaan kyse on talliin mahtumisesta :shock:

Eikä kestä kiitellä, mukava on ollut homman etenemistä seurata :)

Muuten, tuo konehan on siis OM602, joku siittä sannoo kuitennii jossen minä :wink:

Kun sulla näyttää syntyvän niin mitäs jos näyttäsit mallia ja laittasit tuohon konepakettiin vielä turpon :idea: :kuume:

Hyvä topikki, menee seurantaan 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

En oikein siitä turbosta tiedä, olen vanhanliitonmiehiä :)
Joo tosiaan se on 602 eikä 603:nen
Kyllä se piti ihan sen takia laittaa poikki kun ei olisi enää mahtunut ympärillä hääräämään. Yhdistäminen on aika pikkujuttu, vähän saumaa ja sen päälle vanvistus laatta. Katsotaan mitä tulee? Saan huomenna paremman hiekkapuhallus setin, sillä toivottaasti lähtee vanhat massat pois?
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Taas ehtinyt hetkeksi Mersun kimppuun. Aika on mennyt massojen poistamisessa varsin hidasta hommaa tai työkalut on väärät?

Ikkunan alle tulevan pellin asensin paikoilleen
Kuva

Kuva

Kuva

Lokasuojat on hiekkapuhallettu, 2 x pohjamaali + 2x Bilteman emalimaali. Lopuksi massaa päälle. Toivottavasti pysyyy ruosteet pois hetken aikaa?
Kuva

Etuosa pohjamaalattuna
Kuva

Tallikaveri mukana asennuksissa.
Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Hyvä tuloo 8)

Sitta kun joskus alat tekniikkaa pistelemään paikalleen niin laita semmoinen lisävaruste kuin kiertovesipumppu lämppärin kennolle, tekee aika paljon asiaa hytän lämpimänäpysymiseen :idea: Ainakin ihtellä tuntuu että tuo OM602 ei iliman sitä saa etenkään alakierroksilla vettä kennossa kunnolla kiertämään.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Joo ihan hyvä vinkki, taitaa jopa löytyä tallista 124:Sen pumppu.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Pientä päivitystä tännekkin. Pohja on nyt loppujen lopuksi putsattu ja pohjamaali vedetty yhteen kertaan. Ruostesuojaus ei ole ihan onnistnut Mersun tehtaalla? Ruostetta pukkaa melkein mistä vaan.
Kummankin oven yläreunassa olevat saumat oli vaihtokunnossa.
Ilmeisesti tyyppivika?
Kuskinpuoli, joku oli aiemmin koittanut saada vähän siistimmäksi pakkelilla ja silikonilla
Lähtökohta:
Kuva

Tuon verran joutui ottamaan pois, ennenkuin riittävän tervettä peltiä tuli vastaan.
Kuva

Aika metkasti salama vääristää tippalistan, mielestäni se tuli suoraan laitettua? Pitää vielä tarkistaa.
Kuva

Oikea puoli oli ihan sama juttu.
Kuva

Tinattuna.
Kuva

Tinan tartunta mitä lie ainetta, joka kuummennetaan ennen tinausta. Oliskohan sitä hyvä laittaa hitsaussaumojen päälle vaikka ei tinaa laittaisikaan?
Laitoin pellin reunaan sitä tartuntaa ja vein ulos. Saa nähdä ruostuuko se samalla tavalla kuin hiottu peltikin? Homma jatkuu....
Antikainen
Viestit: 72
Liittynyt: 29.6.2012 15:13
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Antikainen »

Eikös siinä pohjusteessa ole suolahappoa? Tinatut kohdathan pitäsi homman jälkeen huuhdella lämpimällä vedellä ettei ruostu.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok, tuota en tiennyt. Onneksi ne kohdat tuli kumminkin hiottua moneen kertaan.
Tänään sain lopultakin sen kaiken ruosteen ja massan irroituksen jälkeen pohjamaalit päälle. Yksi homma vähemmät.

Kuva

Kuva
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Vihdoinkin jo jotain valmista....

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Pientä päivitystä tännekkin. Pohja on nyt loppujen lopuksi putsattu ja pohjamaali vedetty yhteen kertaan. Ruostesuojaus ei ole ihan onnistnut Mersun tehtaalla? Ruostetta pukkaa melkein mistä vaan.
Seitsemänkymmen luvulla, seurasin vierestä, kun isäni hitsasi näitä samoja kasaan :roll: Kuva
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Voi olla sama peli? :)
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Tuskin, kun ei siihen aikaan korjauspeltiin syntynyt tahi synnytetty kantteja :roll:
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

joo niinhän se taisi olla, itsekkin muistan kun isä pajavasaran kanssa paukutti pellit sopiviksi ja taas mentiin. :)
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Hiljaiseksi meinaa vetää :o Todella upean näköistä jälkeä näyttää syntyvän :halm: Kyllä tällä tyylillä kun jatkat niin saat todella upean lava mersun 8) Vähän meinaa nostattaa tämä projekti itellekin kaappikuumetta mutta onneksi nyt ei ole liikaa aikaa eikä rahaa kun omassa hallissa seisoo 3000 ford mitä varustelen omiin hommiin käypäiseksi :roll:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

mese300 kirjoitti:Hiljaiseksi meinaa vetää :o Todella upean näköistä jälkeä näyttää syntyvän :halm: Kyllä tällä tyylillä kun jatkat niin saat todella upean lava mersun 8) Vähän meinaa nostattaa tämä projekti itellekin kaappikuumetta mutta onneksi nyt ei ole liikaa aikaa eikä rahaa kun omassa hallissa seisoo 3000 ford mitä varustelen omiin hommiin käypäiseksi :roll:
Kiitos :)
JTuom
Viestit: 104
Liittynyt: 29.10.2010 23:41
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja JTuom »

On kyllä todella hienon näköistä jälkeä. :shock:

Mistä löysit tuon tuulilasin alareunapellin?

Saiskohan tuon katsastettua kuorma-autoksi, olis edullinen pitää.
MB 817 rojekti
Peugeot 505 GTD Turbo
+ erinäisiä raatoja
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

JTuom kirjoitti:Saiskohan tuon katsastettua kuorma-autoksi, olis edullinen pitää.
Ei saa, isäukko olisi yhden 309:n rekisteröinyt työkoneeksi mutta tuli vastaan tuo uorma-autoksi rekisteröinti joka ei olisi onnistunut koska ilmeisesti noita ei ole lainkaan suomessa KA:na...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

JTuom kirjoitti:On kyllä todella hienon näköistä jälkeä. :shock:

Mistä löysit tuon tuulilasin alareunapellin?

Saiskohan tuon katsastettua kuorma-autoksi, olis edullinen pitää.
Juu kiitoksia vaan, kuvissa kaikki näyttää paremmalta :)
Tilasin sen peltiosan täältä: http://alvadi.ee/varuosad/mercedes-benz ... si-paneel/

Huomenna jos joulu ei ole kaikkea ehtinyt sekoitamaan, niin posti tuo uudet asennus osat kumpaankin oven alareunaa.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Vähän päivitystä tännekkin.

Loppujen lopuksi koko pohja on pohjamaalattu sen päällä on emalimaalia parikerrosta ja massaa. Konehuoneen maalasin vielä massan päälle, vähän valoisampi tehdä remppaa.
Tulipeltiin tein äänieristykset, toivotavasti niistä on jotain hyötyä.

Jarruputket tein uudet, osa tehty ja osa odottaa hyllyllä.
Kuva

Kuva

Kuva

Koneistamosta sain vauhtipyörän, kytkinpintaa sorvattiin isommaksi ja paineasetelmalle tehtiin uudet kiinnikkeen. Kaveri pyysi 30€ annoin 50.

Kuva

Lopulta sain koneen ja laatikon paikalleen.

Kuva

Joutui tosi paljon siirtämään konetta oikealle, ennenkuin se meni suoraan.

Kuva

Muutama photo vielä pohjasta:

Akselisto paikallaan.
Kuva

Kuva

Kuva

Sitten välillä siirrytään tuning osastolle. Löysin rompparista hanskalokeronkannen. Jotenkin se olisi parempi se avautuisi eteenpäin, eikä taakse kuten sen olisi tarkoitus?

Kuva

Mittariston pistin nollille. Kiilloitin mittaristojen reunat ja "lasin" hioin naarnmut pois ja uutta kiiltoa.
Kuva

Kuva
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Voi kais sen yläreunastaankin saranoida, eiköhän sieltä kojetaulun pehmusteen alta peltiä löytyne sieltäkin :idea:

Alkuperäiskiinnityksellä se kiinnitysreikien oikeille kohdille kairaaminen on kuppasta hommaa, meinaa aina lähtä vetämään sivuun :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Mahtava projekti ja varmasti tulee hieno peräkärryn korvike.

Jostakin syystä minua kiinnostaa kovasti, että miten se rungon katkoksen liittäminen tehdään oikeaoppisesti.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

MInkä ikänen tämmöen kaappi on? OOt muuten varmaan ensimmäänen olento joka parsii alle 20v työvälineen nuon asiallisesti. Kunnolla sitten joka koteloon rasvaa kunhan alkaa olemaan siinä tällissä :wink: Hatunnosto hymiö
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Joo onhan siinä paljon hommaa, ei voi kieltää. En ihan uskonut noin valtavaksi hommaksi. Massata koitan vähän sieltä ja täältä mahdollisemman paljon. Sellaiset pesät joihin kura kerääntyy olen kylmästi ottanut pois, hyvä tai huono juttu? aika näyttää.
Tuo on mallia -88 ajettu mittarin mukaan 500 tkm. Ei noista kilmetreistä mitään tiedä. Kunnon mukaan ainakin yksi sotareissu sillä on tehty?

En tiedä miten oikea oppinen kiinnitys runkoon tulee.
Se on vedetty poikki 1mm laikalla. Eli millin rako on juuri sopiva hitsausta ajatellen. Hitsaussauma hiotaan tasaiseksi ja kierretää 50x2mm laatalla ympäriinsä, joka hitsataan kummaltakin puolelta kiinni. Uskoisin sen kestävän? Jos jollakin on parempia ideoita niin olen erittäin avoin niille.

Kuva

Kaikkia pahempia ruoste paikkoja en edes ole kehdannut tänne laittaa :)

Mulla on sellainen unelma, että joskus hommaisin arvokkaamman entisöitävän kohteen jos tästä tulee edes kohtalainen?
Antikainen
Viestit: 72
Liittynyt: 29.6.2012 15:13
Paikkakunta: Hell

Viesti Kirjoittaja Antikainen »

Eikös niitä oikeiden kuorma-autojen runkoja jatketa sillälailla, että sauma on viistossa?

Ja ei kait siihen lisälappuja tarvitse sauman päälle laittaa. Hitsaushan kuitenkin saattaa aiheuttaa jännityksiä.
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Antikainen kirjoitti:Eikös niitä oikeiden kuorma-autojen runkoja jatketa sillälailla, että sauma on viistossa?

Ja ei kait siihen lisälappuja tarvitse sauman päälle laittaa. Hitsaushan kuitenkin saattaa aiheuttaa jännityksiä.
Paljon mahdollista, mutta takaraivossa tuntuu paremmalta vahvistaa sauma vielä lisä lattaraudalla.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7077
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lisävahvistus kyljellään olevalla salmiakin muotoisella levyllä.

Runko katkeaa pystysaumasta varsin vähällä rasituksella.

Kuva
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Tuokin voi olla hyvä vaihtoehto!
jartuo
Viestit: 280
Liittynyt: 29.10.2010 22:37

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Kellään tietoa miksi kojetaulun alle menee kolme vesiputkea?
j.t.v
Viestit: 20
Liittynyt: 25.10.2011 21:43

Liitos

Viesti Kirjoittaja j.t.v »

Toi salmiakki liitos on hyvä ja ainakin jenkeissä hyvinkin yleinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Linttaklubi”