Kakanollaysidee eli Kaappi, lyhyt historia.

jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Easy Rider kirjoitti:
jovihava kirjoitti:Mites realistinen tavoite se tuommoinen 120 heppaa olisi perus kotiturpottajalle 2.9l OM602 koneesta?
Ei voi olla vaikeeta, onnistuuhan ne jo tehtaallaki sen verran saamaan ulos. :lol:
Eipä taida olla sama kone kyseessä vai onko tuota 290 esikammiolätkytintä saanut johonkin turbolla?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

jolle kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:
jovihava kirjoitti:Mites realistinen tavoite se tuommoinen 120 heppaa olisi perus kotiturpottajalle 2.9l OM602 koneesta?
Ei voi olla vaikeeta, onnistuuhan ne jo tehtaallaki sen verran saamaan ulos. :lol:
Eipä taida olla sama kone kyseessä vai onko tuota 290 esikammiolätkytintä saanut johonkin turbolla?
250:nä, vain tilavuus erona :roll:

Jovihava, minä voin raapustella vertailulaput sitten kun tarve on ajankohtainen. Jos vielä työelämässä oon :happy: Eikä vaineskaan, Jovin projekteilla on ollut tapana edetä kiitettävällä tahdilla niiden päästyä toteutuksen alkuun.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

jolle kirjoitti:
Easy Rider kirjoitti:
jovihava kirjoitti:Mites realistinen tavoite se tuommoinen 120 heppaa olisi perus kotiturpottajalle 2.9l OM602 koneesta?
Ei voi olla vaikeeta, onnistuuhan ne jo tehtaallaki sen verran saamaan ulos. :lol:
Eipä taida olla sama kone kyseessä vai onko tuota 290 esikammiolätkytintä saanut johonkin turbolla?


Ei ole sama ei, mutta sitä ei kai kysytty. 2,9 ja OM602 kones yhtä kaikki.

Hatun noston arvoinen homma silti, että ovat tehtaalla saaneet nuin ällistyttävän rajun hevosvoimamäärän nuinkin pienestä iskutilavuudesta. Kyseessä kun on kuitenkin vanha diesel tavara-auto Mersulta. Jospa sinne on Buzz Aldrinin "Rocket Science" insinöörikaverit loikannu NASAlta ja on saatu vähemmän kulutusta ja enempi tehhoo. Nyt samat ukot pistää Kilipilahessa löppöön puolet petäjäistä ja sillä pitäs lentee jo kuuhun.. :lol: Nyt ei oo tiskissä niin isot hakemukset Jovilla. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Pijetäänpä Tiileri mielessä, ja eikös ne eläkeijät ole muutennii nousevalla trendillä :wink:

Suoritin tuossa louhintoja netin syrjäsimmissä syövereissä ja arvatkeehan mitä löyty :?:

Tähänkin koppaan on ollut myynnissä STT turposarja :shock:

Tuossa asennusohieet: http://www.sttemtec.se/1.0.1.0/51/Merce ... manual.pdf

Kysäsin piruuttani että vieläkö löytys hyllystä, mutta ei ollunna enään :cry: Ei etes pelekkää pakosarjaa kun se on tuossa konstruktiossa ehhottomasti haastavin osa mitottaa :?

Tuosa kuvasa pakopuoli ja kustomoitu pakosarja
Kuva

Imupuolella huomio kiinnittyy öljynpaluuseen
Kuva
Eikös tuo palauta öljyt pohiaroppuun :?: Sen verran puutteelliset kuvat että öljyn painepuolen lähtöä ei näy.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Mulla vois olla semmonen OM602 turbo moottori,, ikään kuin projektiksi,,
täytyy vaan vielä kattoa että oliko vaan ahtoputki joka hajos vai mikä tuli kun veto loppu...
olisko nyt 30hp :cry:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Meinasko Eero Varioon :?: :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

juu voit tietysti sen koko Varionkin ostaa :D
mut sen moottoriin tuli tänään joku juttu, murhasaaren mäessä siitä kaidetyömaalta kiihdytin kotio päin(tartti vähäks aikaa melkeen seisattaa, kun oli vastaan tulevaa liikennettä) ,, yht äkkiä veto loppuu kun seinään(kattelin että katkesko kaasupoljin :lol: )
toppaan linjuri pysäkille, katton että ei vuoda mistään öljyä/nestettä/ onko niitä , hyppään pukille ajan kotio ,, tarvii kattella että olisko se sitten joku ahtotekninen JUTTU :x
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Mulla petti kaasupoljinanturi. Välillä tuntu että on kahen kuution tonkka kyyvissä jossa kuutio nestettä, välillä toppas tykkänään menemästä polkimen mukaan ja kun seinään. Lähti taas hetken päästä ku oli sammuttanu välillä, mutta loppuunsa tiheni se täpästely kunnes vaihoin potikan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

tarvii varmaan uskoa että multakin kaasupoljinanturi mennyt SÄRKI,, kun eikös tuollaisen kuuluis savuttaa sillon enempi kun ei ahda(eli kun ahtoputki tms on särki,, turbon pitäs myöskin pyöriä ihan hulluna vai tai kai noissa on jonkin näkönen ahdonalanen syöttö,, mistä noista tietää,, luottopeli kun on menee särki ai ai),, tai no jos ei syötä niin ei ahda, hmm :?
kun nyt vaan ei olis syöttöpumppu mennyt särki,,
onko muuten monikin laittanut PRO DIISSELIÄ tuommotteeseen??(meneekö siitä särki,, vaikka kahvassa lukeekin että "kaikille diesel moottoreille" ,,
nimimerkillä : "pro diesel oli halvempaa, kun normi kuravelli" :shock:
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ohjaussimpukka alkoi vuotaa öljyä rattiakselilta :supersad:

Oisko kellään joutilaana tuommoseen ehjää tehostettua simpukkaa :?:

Vaikuttaa aika ihanalta irrotettavalta, mallia pura keula :evil: Mitenhän tuommosen simpukan kunnostus tapahtuu?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oisko kellään joutilaana tuommoseen ehjää tehostettua simpukkaa
Tartteeks mun ilimottautua erikseen täsä ? :kuningasajatus:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

:D
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuva
:?:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Varion valot :!: Luulisi referensseissä löytyvän :wink:
Viimeksi muokannut kondivo, 12.7.2013 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Eipäs ko satalankun umpiot 8)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Terveiset Joensuusta :)

Kaappi lakkasi hehkuttamasta, merkkivalo ei syty, rele ei vedä, eikä hehkut hehku :?

Tsekkasin jo hehkun sulakkeen, ehiä on. Oiskohan nytten mennyt se hehkurele, vai olisiko muita vaihtoehtoja joita kannattaisi tsekata?

Kais tuo kone on ihan ok kun se kuitennii pärähtää tulille ilman hehkutustakin, tosin kylmänä vaatii noin viiden sekunnin sahauksen kunnes räjähtää kerralla käyntiin.

Huomenna lähden ajelemaan Oulua kohden, perässä kärri ja siinnä skootteri :fillari:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

jovihava kirjoitti:Tsekkasin jo hehkun sulakkeen, ehiä on. Oiskohan nytten mennyt se hehkurele, vai olisiko muita vaihtoehtoja joita kannattaisi tsekata?
Kai virtalukonpohjan on mahdollista aiheuttaa samaa oiretta :roll:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Näytti tuonne sähöt ja ohjaukset tulevan, purkasin hehkureleen ja sieltä löytyi vettä sisältä semmosen puoli desiä :shock: Kumma kun ei pelaa :P

Toinen hehkurele oli hyllyssä, mutta siinä on se pienempi pistoke viidellä nastalla kun nykyisessä on neljällä, ja eipä tunnu tuokaan toimivan. Releet toki vetää mutta hehekun merkkivalo ei syty ja ei tunnu lopettavan hehkuttamista :? Onko muuten normaalia että hehkureleen lähdössä on vain 8.3 volttia kun sisäänmenossa on 12 :?:

Häätysköhän tuo uus motonetistä :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

jovihava kirjoitti: purkasin hehkureleen ja sieltä löytyi vettä sisältä semmosen puoli desiä
Eikun Liptonia liottelemaan :jook:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Ruoja kirjoitti:
jovihava kirjoitti: purkasin hehkureleen ja sieltä löytyi vettä sisältä semmosen puoli desiä
Eikun Liptonia liottelemaan :jook:
Ettei kyseessä nyt kuitenkin olisi hehkuviini :ope:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

:lol:

Olemus muistutti tosiaan lähinnä englantilaista teetä maidon kanssa :idea:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Tuommonen lista löyty parin vuoden takaa tästä topikista:
jovihava kirjoitti:Tähän voisin muuten listata haaveita Kaapin suhteen, näitä siis olen jossain välissä mietiskellyt mahdollisina rakenteluoptioina, vaikken tuskin koskaan saakaan aikaan niitä toteuttaa :wink:

- OM602 617:n tilalle (500-1000 Eur/35h)
- Vapari 124 300D:n vaihdelaatikko ja kartaanin etupätkä niin että ensimmäinen ristikko korvautuisi rättinivelellä (300 Eur/20h)
- Ilmajouset (500 Eur/25h)
- Kattokoroke (200 Eur/20h)
- Ahdin ja välijäähy, tosin vasta sitten jos vaihtaa konetta (600 Eur/28h)
- Lukkoperä (150-300 Eur/32h)
- Ilmastointi (800-1000 Eur/40h)
- Peruutuskamera (120 Eur/8h)
- Kauko-ohjattu keskuslukitus (100 Eur/10h)
- Pyöreät valot (150 Eur/12h)
- Koneen ilmanoton muutos paremmin hengittäväksi (30 Eur/6h)
- Uudet penkit taakse (200-400 Eur/24h)
- 15" (alumiini) vanteet (400-900 Eur/6h)
- Läjäpäin äärivaloja joka puolelle (100 Eur/10h)
- Alaosan uudelleenmaalaus (400 Eur/15h)
- Webasto (800-1200 Eur/15h)

Tämmöisiä tuli äkkiä mieleen, laittelin tuohon myös äkkiarvioita kustannuksista ja hommaan tuhrautuvasta ajasta :idea:
Näistähän on jopa osa toteutettu :shock:
- OM602 617:n tilalle (500-1000 Eur/35h) -> Rahassa taisi jäädä alle tonnin kaikkinensa, aikaa saatto kyllä mennä ehkä vähän enemmän swapissa
- Vapari 124 300D:n vaihdelaatikko ja kartaanin etupätkä niin että ensimmäinen ristikko korvautuisi rättinivelellä (300 Eur/20h) -> Tarvikkeet on tallissa, mutta toteuttamatta
- Kauko-ohjattu keskuslukitus (100 Eur/10h) -> Hinta, ja aika-arviot meni melekolailla kohdilleen
- Koneen ilmanoton muutos paremmin hengittäväksi (30 Eur/6h) -> Oisko ollu enemmänkin 5 Eur ja kaksi tuntia :p
- 15" (alumiini) vanteet (400-900 Eur/6h) -> 400 Eur/3h

Voisko joku muuten varmentaa minulle wikipedian tiedon jossa väitetään että 209D:n valmistus lopetettiin -88? Tämähän on papereissa -90, eli onko tämä sitten varastoitu pariksi vuotta vai tuleeko vuosiluku maahantuonnissa, vai miten tämä mennee?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Jatketaas soliariteettipostauksia, osaako joku tulkita miten pitkä moniurahihna tuli laitettua viime kesänä paikalleen jos paketti oli tommottinen:
Kuva
Tarkottasko tuo 2000 että kaksi metriä? Jotenkin on vaan semmonen tutina että mitta olisi ollut joku ei nuin tasaluku :?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

6 = uramäärä
PK = profiili
2000 = pituus millimetreissä
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
JiiTee_
Viestit: 2970
Liittynyt: 20.10.2010 0:43
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Tuo moniurahihnan mitta kannattaa näköjään mitata kaikista erikseen, jollei ole varmuutta asiasta. Mulla on 606 moottori josa on kapiakantisen apulaitteita, kapiakantisen moniurahihna oli mulla varastossa, 2030 pitkä ja hihnankiristin ääriasennoissa mitattuna 2045-2130. 8)

Asiaan hyvin hatarasti kuuluvana, mutta silti. :lol:
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi

Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td

Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella. :)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kävin Motonetistä uuden hehkureleen: http://shop.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=302

Sehän alako hehkuttaa niinku pittää. Miten kauan muuten muilla on OM60x koneen hehkutusaika näin kesäkelissään ensikäynnistyksellä? Tuossa merkkivalo palaa semmoisen kolme sekuntia ja hehkurele on päällä kymmenisen sekuntia.
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

jovihava kirjoitti: Voisko joku muuten varmentaa minulle wikipedian tiedon jossa väitetään että 209D:n valmistus lopetettiin -88? Tämähän on papereissa -90, eli onko tämä sitten varastoitu pariksi vuotta vai tuleeko vuosiluku maahantuonnissa, vai miten tämä mennee?
totta taitaa vikipedia turista, kaapin alkuperäinen moottori on valmistettu 87. Kiitos muuten niistä suutinputkista jotka lähetit mulle jälkeenpäin. 8)
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Nonih, ja minä sitten huijasin Jari_w123:sta kympillä konekaupoissa, minä oikiasti luulin että Kaapin papereissa oleva -90 olisi jopa valamistusvuosi :oops:

Oleppas hyvä vaan, omaa pöliyyttäni unehin matkasta poise :wink:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Juuh, aivan kauhia petos kyseessä :happy: .
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Operaatio ohjaussimpukka alakoi :idea:

Ensin kaikanelaista kamaa pois eestä
Kuva

Simpukka poise
Kuva

Kuva

Kuva

Puolitoista tuntia meni alotuksesta tilanteeseen simpukka maassa, tehokkuuden lisäämiseksi nauvutin paineilmaräikkää, kun monet noista pulteista ovat niin ihanissa paikoissa että saa käännettyä vain asteen kerrallaan :P

Onneksi oli vielä tuoreessa muistissa kun Tiilerin pihassa irroitettiin tuo varaosasimpukka, helepotti kovin kun lajia oli tullut jo harjoiteltua ennalta muutenkin kuin mielikuvaharjoituksena :tuumaus:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Linttaklubi”