Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
JRocket
Viestit: 3
Liittynyt: 11.3.2021 15:07

Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja JRocket »

Terve!

Pari päivää sitten mäntä kyllästyi olemaan ratansa vanki ja karkasi pakosarjan alta vapauteen. Syyt voi olla moninaiset, mutta viis nyt niistä, kone vaihtoon joka tapauksessa (noin hyvin säilynyttä koria on synti nakata paaliin). Ajatuksen tasolla (ja kenties myös vaihtomoottorin saatavuuden takia) mietiskelen vaihtoehtoa asentaa alle askelta suurempaa konetta. Katsurin kanssa käymäni keskustelun perusteella periaatteessa mahdollinen case nykyisillä(kin) säännöillä, jopa niin, että vertailumoottorikin säilyy ennallaan.

Jotta kuva tilanteesta olisi selkeämpi, annetaan kuvaus potilaasta:
W124 '93, alkujaan Saksan liikenteestä tuotu käsittääkseni OM601 55kW, automaatilla. Ei hajuakaan, millaisella perävälityksellä.

Mitäs kaikkea tuohon pitää vaihtaa, jotta voidaan päästä ajatustasolta edes teoriassa toteutustasolle? Käsittääkseni ainakin hehkureles (tulee yks muki lisää), mutta miten on esim. jousien, tuennan, jarrujen, perän, kardaanin jne. kanssa? Viisasta on varmaan samalla vaivalla vaihtaa jotain ei-niin-pakollista samalla, kun kerran motti on irti. Lisämutkana matkassa itseä arveluttaa (sikäli kun hommaa vain moottorin pakollisine muine osineen), että sopiiko motti kuin motti (250D:n, luonnollisesti) kyseisen automaattiaskin perään?

Vaihtoehdot lienevät seuraavat:
-olisihan se kovin kätevää hommata sopiva ja teknisesti toimiva elintenluovuttaja kyljelle
-mutta kun saahan ne 250D:n moottorin ja tarvittavat osatkin varmaan jostain
-auto ilman moottoria varaosiksi tai projektiksi jollekulle ja uutta autoa alle, paaliin en s*tana laita

Kiitos jo etukäteen vastauksienne viisaudesta!
-J.R-
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Re: Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Omaan ronttoseen on livautettu nelipyttyisen tilalle kymmenisen vuotta autoa uudempi OM605 jolla jo alkaa kaupungin busseillekin pärjätä kiihdyttelyissä. :D

Isoin kysymys taitaa noinkin uuden vuosimallin kohdalla olla se että lukeeko rekisteriotteessa jo sanaa vähäpäästöinen. Jos lukee niin tulkitaan moottorinvaihdos ymmärtääkseni hankalimman mukaan, eli pahimmassa tapauksessa vaatii vaikka ja mitä lippua ja lappua + mittausta ja testausta. Jos ei lue niin mennee muutoskatsastuksella jossa todetaan että moottorin lisäksi on vaihdettu yhteenkuuluvat osat tilalle ( eli käytännössä ainakin mallista riippuen etujouset+etuvakaaja).

Tuo automaattilaatikko saattaa myös vaatia uudelleensäätelyä, tai sitten ei. Painetta moduloi joka tapauksessa samanlainen mokkula joka ottaa tiedon vain kaasuvivustosta. En muista eroaako manuaalin/automaatin kanssa käytetyt kaasuvivustot toisistaan. Helpointa varmaan olisi vaihtaa koko paketti kerralla.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vähäpäästöisyys ei enää ole ongelma. Toki vaihtokoneessa olisi hyvä olla EGR romut, jos oikein alkavat tarkoiksi.

Ilman muuta kannattaa vaihtaa 250 sinne nyt.
Katsastuksen osalta tuo swappi ei ole ennenkään aiheuttanut ongelmia, nyt maaliskuun alusta helpottui säännöt muutenkin tehojen osalta.

Tuulitunneli, mahdollisesti hehkurele (joissain on useampi "reikä") ja hehkujen johtoja yksi lisää. Pakoputkistoon varmaankin muutosta, en ole varma.
Pyöräntuennat ja jarrut eivät vaadi muutoksia, etujouset kannattanee vaihtaa jäykempiin - riippuu hieman millaiset on nyt alla.
Kierroslukumittari alkaa näyttää väärin.

Pikaisesti nuo, varmasti muutakin.
oulaistenliikenne.fi
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Äkkiä sanoisin ettei pakoputkellekkaan tartte tehdä mitään🤷‍♀️ konehan kasvaa pituutta keulaa kohti.
Vesiletkut saattaa joutua lyhentämään, tai tietysti jos saa vaihtomoottorin mukana sopivat.
Laturin johto saattaa jäädä lyhyeksi.
Samalla kun patti on pois reiästään olis järkevää vaihtaa kytkin uuteen. Kustannus ei ole kauhea ja menis "samalla".
250D -92
190D 2.2turbo
JRocket
Viestit: 3
Liittynyt: 11.3.2021 15:07

Re: Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja JRocket »

Kiitos kaikille hyvistä vastauksista, vinkeistä ja yleensäkin vaivannäöstä!

Vähäpäästöisyys ei tosiaan ole ilmeisesti ongelma, kunhan säädöksen 194495/03.04.03.00/2019 luvun 3.8.3 ensimmäisen momentin lausuma toteutuu, se mitataan käytännössä muutoksen yhteydessä tehtävällä pakokaasumittauksella. Kattihan tuon ikäisessä 124:ssä jo on, eikä sitä ole tarkoitus poistaa (vaihtaa ehkä, jos vaikuttaa rikkinäiseltä). Tehon nousu on juuri tuo 20% (55kW -> 66kW), joten rimaa hipoen ok.

Kaasuvivuston eroihin manuaalin ja automaatin välillä pitäis varmaan perehtyä syvemmin (nähdä sellainen jonkun manuaalivaihteistolla varustetun moottoritilassa -> nettiautoon ja sopiva koeajolle :) ) Aski sinällään on muistaakseni sama 200D ja 250D välillä, joten sen puoleen kait ok.

Etujouset olis muutenkin menny vaihtoon epäilemättä pian, ja ainakin varaosalistoja selailemalla ovat erit, eli semmoset siis. Ja hehkurele ihan varmuudeksi, jos ei tarvi vaihtaa, luovun siitä varmaan täällä, kenties joku kaipailee :D

Kierroslukumittaria ei ole, mutta nyt, kerran konekin vaihtuu, olishan se päheetä saada sellainenkin kojelaudan komistukseksi (tähän asti menty korvakuulolla).

Tarkoititko 94zip kytkimellä vaihteiston turbiinia? Jos siihen rupean, hommaan melkeinpä uuden askin tilalle ja jätän vanhan varuille, tosin eipä tuollakaan kokonaisuudella ole ajettu kuin vaivaiset 385tkm, eli sisäänajokin vielä kesken. Vaunua sillä on kuulemma vedetty joskus vuosituhannen ekan kymmenyksen loppupuolella, ja itseä ainakin hiukan karhistaa ajatus automaattiaskista ja kunnon taakasta pitkällä välillä (onhan itsekin tullut vedettyä maksimikuormaa kahdesti, ei tuntunut terveeltä se meno).

Nyt sitten vain hakemaan sopivaa luovuttaja-autoa (ensisijainen vaihtoehto) tai alkaa utelemaan muutamalta lähteeltä puretun moottorin todellista kuntoa (mitä stripattu pois, miten säilytetty...) Kätevää olis varmaan varuilta plaanauttaa uuden koneen kansi kerran on mukavasti käsillä ja vaihtaa pultit, tiiviste ja tehdä venttiiliremppaa, katsotaan nyt, mihin lompakko venyy...
-J.R-
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Jaa se oli automaatti 👀 siinä tapauksessa skippaa kytkintä käsitellyt teksti.
250D -92
190D 2.2turbo
JRocket
Viestit: 3
Liittynyt: 11.3.2021 15:07

Re: Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja JRocket »

Itse asiassa tuostapa tulikin mieleen...

Jos tarjolla oleva moottori onkin manuaalisesta purettu, niin kaipa siinä kampparin edessä on jokin vauhtipyöräasetelmakin. Toki lähdetään siitä liikkeelle, että moottori on automaatista purettu, mutta mikäli muutoin sopivampi onkin manuaalisen parina työskennellyt, pitää varmaan yrittää pelastaa vanhasta sovite automaattia vastaavaksi (ja purkaa pois kampparista kaikki, mikä liittyy manuaaliaskiin).
-J.R-
Avatar
Karvanaama
Viestit: 843
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: Tekniikan vaihto w124 200D -> 250D

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Myöskin suosittelen säätämään syöttöä isommalle ja syöttöpumpun ajoituksen tarkistus.
Nämä on helppo tehdä varsinkin vielä koneen ollessa irrallaan.
Käy toki paikallaankin.
Käyttömukavuus paranee huomattavasti.

Kierroslukumittarin anturille on paikka kytkinkopassa, lukee vauhtipyörältä hampaita.
Johdotuksesta alkuperäiselle mittarille en osaa sanoa mitään.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”