Kansitiivisteongelma öljynavan kohdalla

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
miskap
Viestit: 22
Liittynyt: 16.8.2011 16:06

Kansitiivisteongelma öljynavan kohdalla

Viesti Kirjoittaja miskap »

Hei ! Tää juttu toisessakin topiikissa. W124 200D -87 kansitiiviste petti jo toistamiseen kanteen nousevan öljykanavan kohdalta 1-sylinteriin. Löytyykö yleisesti aiheeseen kokemuksia, kommentteja, vinkkejä ? Lieneekö kyse rakenteellisesta viasta kannessa , tuskin lohkossa, vai mahtaako kansitiivisteen laaduissa ola sanomista ? Edellinen tapahtui n. 2-vuotta sitten, 30 käyttövuoden jälkeen 500 tkm. Kaikki näytti hyvältä korjauksessa kansi suora, pultit ei virahtanu, uusi tiiviste yms. Kesti 2 vuotta ja nyt alkoi hieman savuttaa, arvasin ja avasin, sama homma. Oljynpaine hakkaa tiivisteen rikki ja paine karkaa 1-sylinteriin. Juu ehtihän tuo toimia reilu 50tkm. Koitettiin tehdä mahdollisimman huolellisesti. Pulttien venymähän kertoo vaan sen onko niitä mahdollista käyttää uudelleen. Pultinreiät, jengat putsattu ja kaikki osat puhdistettu tosi huolella. Eikä tossa pahvissa ollut taipumia, ohjureihin huolellisesti kiinni ennen asennusta. Oikeet momentit yms. kaikki pyrittiin huolellisesti varmistamaan. Itseäni epäilytttää kansitiivisteen materiaali tai valmistuksen laatu ?? Öljynpainehan kohdistuu suoraan tiivistepintaan, joka on jotain lyijynsekaista tms. vastaavaa materiaalia. Paine näyttäisi menevän läpi ja sen jälkeen välissä olevan vahvikepellin ja tiivisteen pintamateriaalin saumasta sylinteriin. Liekkirengas hieman rajoitaa mutta paineellinen öjy hakenee reittinsä kuitenkin tiivarin läpi sylinteriin. Tuli vaan mieleen onkohan mahdollisesti jollain tiivistevalmistajalla tätä varten olemassa ns. vahvistettu tiiviste jossa olisi ko. öljykanavan osuus esim. metallivahvisteinen. Tällä eliminoitaisi se että öljynpaine ei hakkaa itseensä tiivisteen läpi. Kuten huomaatte kuvista on tiivarista pala pois painepuolelta, toisella puolella (lohko) on liekkirenkaassa sekä tiivistepinnassa jälkeä. Noh ei kai auta kun koittaa vaan kasata uudelleen uusilla osilla ja toivoa että elinvuosia tulisi vielä jokunen lisää. Ei oikein raaskisi vielä laittaa Kuusakosken lavallekaan kun koriltaan pirun hyvä kuntoinen ja muu tekniikka virheetön. Voisi tietty uusia mottoria tai kansia mutta muuttaako tilannetta lopulta sen enempää ??

Kuva

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aina uudet pultit, suotta säästää pariakymppiä siinä. Laadukas tiiviste, ei halvinta.

Harvinaista että vika uusiutunut, ei kyllä osaa sanoa mistä johtuisi :?
miskap
Viestit: 22
Liittynyt: 16.8.2011 16:06

Viesti Kirjoittaja miskap »

Mistä tunnistaa laadukkaan tiivisteen ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyvä kysymys.

Mitä itse olen vuosien saatossa vaihdellut on olleet pääasiassa Elring tai Victor Reinz - merkkisiä. Niiden kanssa ei ainakaan ole ollut ongelmia.

Joskus muistan kun asiakkaalla oli itse hankittu tiivistesarja mukanaan kansiremonttiin, niin kannentiiviste oli niin karkeatekoinen että soitimme myöhemmin hänet paikan päälle vertaamaan tiivisteeseen joka meiltä varastosta löytyi, ja päädyimme sopuisasti asentamaan sen paremman näköisen joskin kalliimman.

Ihan ulkonäkö voi siis olla jo sellainen että heikko laatu näkyy. Se vaan kun tiivistettä tilatessa ei pääse katsomaan.

Minulle kävi yhden 2,9 OM602-moottorin kanssa niin että kasasin vanhoilla kansipulteilla ja ongelmia tuli jo muutaman viikon ajon jälkeen.
Purin ja kasasin uudelleen uusilla pulteilla - ja tietysti tarvittavilla uusilla tiivisteillä . ja sen jälkeen autolla ajettiin useampi kymmpitonni ongelmitta.
Kansi oli oikaistu ja koeponnistettu ensimmäisen tiivisteenvaihdon yhteydessä.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jossakin halvassa tiivisteessä oli puoli öljy reikää pielessä eli kohdistus
Päin persettä. Eikä sekään kestänyt pitkään kun paine hakkasi reijän ja alkoi vuotamaan.
Datsun Bluebird
Mb Vito
miskap
Viestit: 22
Liittynyt: 16.8.2011 16:06

Viesti Kirjoittaja miskap »

Hyviä vinkkejä ! Uusi onkin juuri toi Victor Reinz, enpä muista mikä oli edellinen. Olipas hyvä tuuri. Juu reikien kohdistus tietty tarvii kattoo. Kansi on suora. No mutta tää on "moottoriurheilua" :lol:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Yksi hyvä vinkki on ettei rakentele näin leveitä topikkeja laittamalla kuvia rinnakkain. Kukaan ei jaksa vierittää tekstiä edestakaisin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Muokattu kuvat. Jatkakaa.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pappi kirjoitti:Muokattu kuvat. Jatkakaa.
Kiitos.

Se pitikin kysyä saako näin vanhoihin alkuperäisiä tiivisteitä? Saattaa olla m102 tiivisteen vaihto edessä...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”