Öljynpaineet heikot!!-W124 OM602-RATKAISTU, öljynpaineanturi

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Öljynpaineet heikot!!-W124 OM602-RATKAISTU, öljynpaineanturi

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Nyt alkaa jo hieman huolettamaan. Öljynpaineet ovat olleet kuumana aiemmin n. puolessa barissa. Nyt kun laitoin orggistermarin ja lämmöt nousevat korkeammalle, niin paineet näyttävät menevän aivan nolliin. Auto käy, käynnistyy ja toimii normaalisti. Ajettu on sen puoli miljoonaa. Kierrosten mukaan paineet kyllä nousevat ja pysyvät ajossa tapissa, mutta tyhjäkäynnillä ei riitä paineita. Voiko öljynpainemittarin lukemaan luottaa ja olettaa, että paineet karkaavat johonkin ja kannentiiviste on puhki? Onko näissä öljynpaineanturivikoja tai mittaristovikoja? Miten varmistaa todellinen moottorin öljynpaine?
Viimeksi muokannut kardaani, 21.2.2017 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Onko miten vanhat öljyt?
Paineen saa mitattua varmaan helpoiten ruuvaamalla öljynpaineanturin irti ja laittamalla mekaanisen mittarin siihen tilalle :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Öljyt on uudenkarheat. Tyhjäkäynti on nättiä ja muutenkin kaikki tuntuisi olevan ok. Tämä on vain ainoa W124 meillä ja lähipiirissä, jossa paine ei ole täysin kuumana siellä missä pitää eli 1,5 ja ja reippaan 2 bar välissä.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Minulla olis mekaaninen mittari ja sille sorvattu kannen mittapisteeseen sopiva sovite. Todistettavasti se toimii. Voin tarvittaessa lainata.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Irroitin vanhan öljynpainemittarin, ja korvasin sen käytetyllä. Nyt katosi huolet. Paineet ovat täysin kuumana kunnolliset eli n. 1.6 bar. Paikallaan ollut oli alkuperäinen 4/91 (tyhjäkäynnillä kuumana paineet nollaan tiputtanut) leimalla ja paikalleen laittamani käytetty oli 1/85. Vanhassa vara parempi.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joskus muinoin noihin vaihdeltiin alakautta kiertokangen laakereita. Niissä oli sellainen ominaisuus , että laakerista mureni palasia irti öljykanavan kohdalta aj sen takia pikkuhiljaa paineet salakavalasti laski kunnes hyppäsi liuskat päällekkäin.
Ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta tulipahan mieleen.... :?
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Aki P kirjoitti:Joskus muinoin noihin vaihdeltiin alakautta kiertokangen laakereita. Niissä oli sellainen ominaisuus , että laakerista mureni palasia irti öljykanavan kohdalta aj sen takia pikkuhiljaa paineet salakavalasti laski kunnes hyppäsi liuskat päällekkäin.
Ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta tulipahan mieleen.... :?
Juu. Itsekin kävi mielessä kiertokangen laakerit/puhjennut kansipahvi. Koneella ilmeisesti menty tuo 500 tkm, joten ajattelin kansipahvin pettämistäkin, mutta dealerin konsultoinnin mukaan se ei voinut olla kyseessä, koska kone kävi nätisti ja ei ollut savutusta. Eli paineanturin vaihto oli seuraavaksi helpoin sulkea pois. Siinä oli vika. Seuraavaksi olisi jo pitänyt alkaa epäilemään niitä alakerran laakereitakin. Saksan pään huoltokirjassa oli luvattoman pitkiä öljynvaihtovälejä, joten ajattelin, että olisiko voinut olla vaikuttanut alakerran laakereihin.
Vielä näistä alakerran laakereista. Onko niiden kulumat tyypillisiä kaikille vuosimalleille vai onko öljykanavissa tullut muutoksia vuosien saatossa? Onko alakerran laakereita mennyt myös perusehjistä autoista vai liittyykö se jäähdytysnesteen pääsyyn öljyn sekaan, jolloin voitelu heikkenee?
Tiedän alakerran laakereita vaihdetun heikkojen öljynpaineiden vuoksi, mutta silti öljynpaineet uusilla liuskoilla eivät ole kummemmin nousseet, vaikka vanhoissa laakereissa on ollut kulumiakin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Myös alakerran laakereista tai mistä tahansa muusta johtuva öljynpaineen laskeminen nollaan saa nostimet "sälkättämään".
oulaistenliikenne.fi
torppari
Viestit: 183
Liittynyt: 23.3.2008 21:46

Viesti Kirjoittaja torppari »

mulla kans paineet puttoo tyhjäkäynnillä ihan nollaan ,mut moottori käy hyvin ja vedotkin tuntuu olevan tallella eikä savuta eikä öljyä tunnu kuluvan juuri mitään .olisko se sitten se uus anturi vaihettava ,vai mikä siinä olis?
torppari
Viestit: 183
Liittynyt: 23.3.2008 21:46

Viesti Kirjoittaja torppari »

anturi ja öljyt vaihettu ,painemittari näyttää niinkuin kuuluukin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”