Bensapumpun rele tai muu vika?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Bensapumpun rele tai muu vika?

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Tervehdys,
Mikähän mahtaa olla vikana kun 230E (vm 1986) alko tökkimään. Kun laittaa akun kiinni niin polttoainepumppu hurisee ja kierrättää polttoainetta, osa polttoaineesta on jo valunut jo öljyn sekaan? Eli pitäs ensin selvittää missä vika ja sen jälkeen vaihtaa öljyt ennenkuin starttailee edes. Virrat ei edes ole päällä tai avainta virtalukossa vaan heti kun akun navat laittaa kiinni niin näin käy? Onko vika YJ releessä vai bensapumpun releessä vai molemmissa. Bensapumpun rele lienee myös akun takan missä YJ rele? Vai voisiko vika olla jossain muualla? Oli talven seisonnassa pressutallissa pakkasessa tosin ja välillä käytiin käynnistelemässä, uusi akku vaihdettu. Toimi hetken aikaa hyvin mut nyt sitten ei.. oisko hiiri käyny puremassa johtoja oikariin?? :roll:
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Mahdotonta sanoa oikeaa vikaa suoraan, aloita nyt ainakin yj releen tarkastuksesta, kolvaile vanha kuntoon tai hae uusi, ellei se vaikuta asiaan niin itse epäilisin bensapumpun relettä sen jälkeen.

Mutta meneekö virratkin päälle suoraan kun kytkee akun kiinni vaikka ei avaimia olisikaan virtalukossa/päällä asennossa?

Jos virta menee suoraan päälle niin varmaan silloin vikaa olisi virtalukon pohjassa.

Kannattaa myös yksi kerrallaan naputella vähän noita releitä ja jos vaikka yhtäkkiä alkaakin toimimaan niin vika melko varmasti kyseisessä releessä/osassa

Ja pystyyhän näitä juttuja myös mittailemaan tietysti, esim akku paikallaan mittailee että tuleeko bensapumpun releelle ohjaavaa jännitettä tms, jollei tule niin silloin rele vain juminut kiinni asentoon ja siksi pumppukin pyörii jatkuvasti.
Mittausohjeita en osaa oikein etsiä mutta jollain saattaa niitäkin löytyä :)
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

Ok, thanks, virrat ei mene päälle kun kytkee akun kiinni, ainut mikä pörpöttää on bensapumppu. Pitää alkaa naputtelee noita releitä, äkkiseltään kun katottiin niin ei ollu tietoa missä bp rele on. Katottiin vaan tuon sulakerasian alla olevia releita ja niitä naputeltiin ruuvimeisselin päällä.
zeoliitti
Viestit: 32
Liittynyt: 09.1.2011 22:23

Viesti Kirjoittaja zeoliitti »

No niin, nyt on korjattu vika. BP rele oli viallinen. Onneks imaistiin "öljyt" alipainevaihtajalla. Öljypohjasta tuli bensan ja öljyn seosta 17l !! :shock: Sitä jos ois alapropun kautta laskenut 10l ämpäriin niin ois kiirus tullu ettiä lisää astioita. Ei se sitten ihme ollu ettei lähtenyt käyntiin. Jos ois niin ois varmaan tullut ns räjähtävä lähtö :!:. Vaihdettiin öljyt vielä sitten varoiks kahteen kertaan. Käynnistyminen oli tuskallista mut kyll se sitten lopuilta lähti ja alko ottaa kierroksia. Ei mitään suurempia kalinoita ilmenny.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”