Öljynpaineet ja öljyt

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Öljynpaineet ja öljyt

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Auto on vm.85 200d ajettu noin 500 tkm. Ongelmana olis se että lämpimänä öljynpaineet laskee tyhjäkäynnillä noin 1,5-1,8 mittarin mukaan, ongelma ilmennyt parin kuukauden aikana. Luonnollisesti kylmänä pysyvät paineet paremmin.

Öljyt vaihdoin juuri äsken, se ei siihen hirveästi vaikuttanut, öljynä käytän motoxin 5w-40, pitäisikö laittaa paksumpaa öljyä?

Ja missäs vaiheessa tuosta paineesta kannattaa huolestua, kyllä käsittääkseni 1,5 on hyvä. Kierroksia kun nostaa noin 400kiekkaa niin paineet heti 3 kohdalla.

Ja mikäs se kun ölppäsuodattimen kannessa on se tappi jossa 2 o-rengasta, vaikuttaako ne? En ole niitä vaihtanut kahteen viimeiseen öljynvaihtoon kunnei ole ollut suodatinsarjassa mukana.

Toisena ongelmana on se että tyhjäkäynnillä kone ikäänkuin kalkattaa hieman, ei aina ja sekin korjaantuu pienellä kierroksen nostatuksella. Kalkattaa esim enemmän kun kääntää pyörät ihan linkkuun niin ottaa tehostaja paljon voimaa ja kierrokset laskee vieläkin hieman alemmas normaalista.

Olisko jotain hyviä neuvoja tai ohjeita mitä kannattaa tehdä vai kannattaako tehdä mitään:)?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

ei ole niitä o-renkaita nykyään enää siinä pakkauksessa mukana.. se onpi muistaakseni se pirunkeppi sellainen ilmaus juttu siinä...

ja kun tarkasti kahtoo sitä pirunkeppiä, on alhaalla reikä ja ylhäällä kyljessä pikkunen reikä kans... ois syytä puhaltaa varovasti paineilmalla se aina puhtaaksi siäsltä ö-vaihdon yhteydessä!

0,3 kiloa on tyhjäkäynnillä minimissään sallitu sanoo mersu!! 1,5 kiloa hyvä..

3000rpm pitää olla 3 kiloa.. eli kone on kunnossa.. öljynlaatu ja määrä, sekä suodatin vaikuttaa..

itse sain vaihtaa ö-pumpun 670tkm kohdalla, koska huomasin ajossa että paineita ei ole...

ajoin kuitenkin vielä 2 km huoltikselle eikä mikään hajonnut (koputtaa puuta)
:lol:

en olisi sinuna yhtään huolestunut! sitä paitsi se elektroninen mittarikin voi valehdella....
® Mesen linttaklubi
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

juu ongelmaa ei taida olla olemassa öljynpaineiden kohdalla.
omassa ex m103 oli helteellä hätääseen 0.5 mittarin mukaan ja hyvin pelitti kone ja ei tuo mittari muutenkaan ihan prikulleen näytä.
ja myös motox 5w40 oli koneessa eikä tuo kone tykänny ainakaan siitä öljystä kun ei hävinnyt.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Juu kiitoksia vastauksista:)!

Sitä vielä että mistä tuo kalkatus mahtaisi johtua:0?

Jotain polttoainepumpun ajotuksessa vikaa tai suuttimissa tms? Ei järin paljoa haittaa tuo kalkatus mutta ois se kiva tietää mistä johtuu:)

Ja sitten sellanen pikku juttu kävi että, flekti oli poissa käytöstä juuri pari päivää, niin en sitten muistanut sitä ja auto jäi pihalle käymään vartiksi, lähdin liikkeelle ja huomasin 200metrin ajon jälkeen että lämmöt melkein 120 ja öljynpaineet nolla tyhjäkäynnillä, äkkiä auto sammuksiin ja ajoin takasin ja yhdistin ne flektin anturin piuhat että pyörii jatkuvasti. Lämmöt tasaantuivat ja öljynpaineet rupes nousemaan. Ei kerennyt keittämään kuitenkaan. Niin eihän tollanen pitäis aiheuttaa kansipahville vielä mitään ongelmia? Auto ainakin toimii moitteetta eikä huomattavissa ole mitään ongelmia, meinasin vaan että onko tossa pahvi herkkä palamaan? Ettei mene vaikka vedet ja öljyt sekasin, sitähän ei heti edes huomaa, täytyy tutkia aina välillä paisuntasäiliöön:)...
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

janttu kirjoitti:juu ongelmaa ei taida olla olemassa öljynpaineiden kohdalla.
omassa ex m103 oli helteellä hätääseen 0.5 mittarin mukaan ja hyvin pelitti kone ja ei tuo mittari muutenkaan ihan prikulleen näytä.
Näin se on. :ope: Ainakin minulle tekussa opetettiin moottoriopin/ energiatekniikan watever tunneilla.

Liukulaakerointi ei tarvitse toimiakseen öljynpainetta :!: Öljyn syöttö riittää, koska liukulaakerissa pyörivä akseli itsessään muodostaa öljypumpun joka imee öljyä akselin/ laakerin väliin. :pappa:

Tämmösiä teknikko viime vuosituhannelta (1995) muistelee.
Korjatkaa nuoret ja viksummat jos pappa höpisee omiaan. :oops:
Saku124
Viestit: 103
Liittynyt: 23.4.2014 23:42

Viesti Kirjoittaja Saku124 »

Mistä se kalkattava ääni voinee johtua sitten kun kuuluu koneesta tyhjäkäynnillä, ja vielä paremmin jos kääntää pyörät ihan ääriasentoon kun kone rasittuu vielä hieman.

2 ihmistä on sanonut ihan kun ovat vaan olleet auton vieressä että apulaitehihnan kiristäjän iskari pitää ääntä. Itse en ole ääntä kuullut enkä sitä vielä sinne myöskään vaihtanut... Mutta tämä kalkattava ääni on tullut tässä ihan pienen ajan sisällä. Autolla ajettu 2000-3000 km äänestä huolimatta että ei se mitään hirveän vakavaa ole.

Auto toimii muutoin hyvin ja kaikki on ok. Ja ääni tosiaan häviää kun kierroksia nostaa sen 200rpm. Voisko olla vaan liian hiljanen tyhjäkäynti? Nyt se on noin 700, tai oli keväällä kun päästöjä mitattiin. Tuskinpa se tyhjäkäynti itsestään noin vaan laskisi...? Voiko ketjuj venyminen aiheuttaa tälläistä?

Ketju on venttiilikopassa olevan tarran mukaan vaihdettu 340tkm kohdalla, nyt mittarissa se 475 tkm eli jos nuo paikkansa pitää niin tuskin ketjussa vikaa olisi...?
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

iskarin voi testata ku painaa esim. mennsseliillä tai vaikka käsin siitä päästä ja jos ääni loppuu nii on rikki.
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”