Mitä nestettä vanhan auton syyläriin?
Mitä nestettä vanhan auton syyläriin?
Vanhan ja luotettavan W124 korityypin mersuni entisöinti on jo siinä vaiheessa, että kohta pitäisi yrittää jo moottorin käynnistystä ja sitä ennen tietysti pistää sopivat nesteet syyläriin. Autoni on uutena ostamani 200 - bensa ja valmistettu 03/1986. Moottori M 102 ja syyläri Behr. Kun tuota entisöintiä viime vuoden syksyllä aloittelin, niin laskin vanhat nesteet vain ulos ennen syylärin ja muidenkin siihen kiertoon liittyvien osien irroitusta. Olisiko nyt sitten syytä jollakin tavalla paineellisesti tai painovoimaisesti vielä huuhdella ja puhdistaa tuo jäähdytysnesteen koko kierron kanavisto moottorin sisällä ennen uuden jäähdytysnesteen sisälle laittoa? Jos sitten on, niin miten se parhaiten näin kotioloissa ja autotallissa sitten tehtäisiin ja mitä aineita siihen huuhteluun olisi hyvä käyttää? Kaikki siihen kiertoon liittyvät osat olen jo asentanut paikoilleen. Helposti ne voi vielä myös purkaa, jos tarvetta on.
Mitä nestettä sitten olisi parasta laittaa syyläriin näinkin vanhaan vehkeeseen, jota kuitenkin melko tarkasta entisöinnistä huolimatta tullaan käyttämään jatkossa silloin tällöin ihan ympärivuotisena kulkuvälineenä? Aikaisemmin tämän auton syylärissä oli seoksena vain kraanavesi ja glykooli. Hyvin toimi kaikki nämä 28 vuotta. Jostakin olen lukenut, että tislattu vesi ja glykooli olisi vieläkin parempi sekoitus. Vieläkin uudempi vaihtoehto olisi ainakin mainosten mukaan vanhempiin ajoneuvoihin ns. vedetön jäähdytysneste ( mm. Evans - niminen tuotemerkki ). Ei kiehu, ei ruostuta, ei jäädy eikä sitä tarvitse ikinä edes vaihtaa moottorin elinkaaren aikana. Nestettä kuitenkin tämäkin aine ilmeisesti on eikä mitään geeliä, jota ei edes Erkkikään sitten saa sieltä moottorista enää ikinään pois vaikka kuinka haluaisi.
Hyvät neuvot suuresti arvostamiltani Mese - palstan asiantuntioilta ovat enemmän kuin tervetulleita ja niitä voin vielä tässä vaiheessa ottaa huomioon.
Mitä nestettä sitten olisi parasta laittaa syyläriin näinkin vanhaan vehkeeseen, jota kuitenkin melko tarkasta entisöinnistä huolimatta tullaan käyttämään jatkossa silloin tällöin ihan ympärivuotisena kulkuvälineenä? Aikaisemmin tämän auton syylärissä oli seoksena vain kraanavesi ja glykooli. Hyvin toimi kaikki nämä 28 vuotta. Jostakin olen lukenut, että tislattu vesi ja glykooli olisi vieläkin parempi sekoitus. Vieläkin uudempi vaihtoehto olisi ainakin mainosten mukaan vanhempiin ajoneuvoihin ns. vedetön jäähdytysneste ( mm. Evans - niminen tuotemerkki ). Ei kiehu, ei ruostuta, ei jäädy eikä sitä tarvitse ikinä edes vaihtaa moottorin elinkaaren aikana. Nestettä kuitenkin tämäkin aine ilmeisesti on eikä mitään geeliä, jota ei edes Erkkikään sitten saa sieltä moottorista enää ikinään pois vaikka kuinka haluaisi.
Hyvät neuvot suuresti arvostamiltani Mese - palstan asiantuntioilta ovat enemmän kuin tervetulleita ja niitä voin vielä tässä vaiheessa ottaa huomioon.
Jos jäähytysjärjestelmää pitää putsata niin se on kuulemma hyvä konsti että laittaa johonki astiaan vettä ja sitten murskaa astianpesu tms tabletteja sinne, kyseiset litkut koneeseen, käyttö kuumaksi ja sitten lasketaan ne pois. Toki jos haluaa hifistellä niin käyttää vielä veet varmuudeksi koneessa.
Nesteiksi normaali viheriiää ja 40-50% vettä sekaan.
Nesteiksi normaali viheriiää ja 40-50% vettä sekaan.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
® Mesen Porkkana-klubi
Mb s124 300tdt 4matic
Mb s124 300td
Ja etellisiä sen verran ettei millään jaksa luetella.
Hrm. Mä kyllä sanoisin ettei käytettäis noista astianpesuaineita... Meillä nimittäin tulee joka vuosi monia monia lohkolämppärin elementtejä "takuuseen" kun ne ei toimi. Korkataan putket auki ja katsotaan niin siellä on valkoista mähmää palanut kiinni vastukseen. Takuu ei korvaa. Asiakkaalta kun asiaa kysellään niin selviää että on justiinsa jollain konepesutabletilla putsattu jäähdytysjärjestelmää ja huuhdeltukin moneen kertaan. Silti sinne vaan jää jämiä pyörimään glykolin joukkoon ja tarpeeksi kuumaan paikan löytäessään palaa kiinni. Miksei se myöskin palaisi kiinni vaikkapa termariin tai närhenmuniin yms. En suosittele.
Jos siis järjestelmää tahtoo putsata niin ei ne oikeasti siihen käyttöön suunnitellut litkut paljoa maksa. Holtsit ja liquid molyt sun muut taitaa olla motonetissäkin jotain 5-7e/pullo ja yksi pullo riittää.
Lataa järjestelmään tuon pesupullon ja perään vettä. Käyttelee sillä ohjeen mukaisesti eli yleensä käyttölämpimäksi plus puolikkaan tuntia. Valuttaa nesteet kokonaan ulos ja letkulla suoraan hanavettä ylävesiletkusta niin lohkon suuntaan kuin syylärinkin suuntaan kunnes vesi on kirkasta ja varmuudeksi vielä vähän ekstraa.
Toinen mahdollisuus oikein kunnon syväputsaukseen on täyttää järjestelmä vedellä ja laittaa pullollinen Redlinen Water Wetteriä perään ja ajaa kesä sillä. Ennen talvea kaikki ulos ja huuhtelu, glykolit sisään. Tuo Water Wetter on semmoista hassua kamaa että vaikka se tosiaan parantaa veden ja glykoliveden sekoituksen lämmönvaihtokykyä reippahasti niin se myöskin puhdistaa järjestelmän aivan järjettömän hyvin. Rataketut ja rallimiehet kun ovat tuota käyttäneet niin aina ovat kertoneet kuinka vanhan koneen järjestelmään tuo lisättynä tulee aina aivan kauhean ruskeaa kuraa ulos. Pullo vaan maksaa jonkun parikymppiä
Sen jälkeen lataa koneeseen omaan käyttötarkoitukseen sopivan lantrauksen vihreää tai keltaista glykolia ja mielellään ionivaihdettua tai tislattua vettä eli akkuvettä. Vähentää ylimääräisen kuonan määrää järjestelmässä. Tosin koskaan ei ole itselläkään ollut ongelmia käyttää hanavettä...
Jos siis järjestelmää tahtoo putsata niin ei ne oikeasti siihen käyttöön suunnitellut litkut paljoa maksa. Holtsit ja liquid molyt sun muut taitaa olla motonetissäkin jotain 5-7e/pullo ja yksi pullo riittää.
Lataa järjestelmään tuon pesupullon ja perään vettä. Käyttelee sillä ohjeen mukaisesti eli yleensä käyttölämpimäksi plus puolikkaan tuntia. Valuttaa nesteet kokonaan ulos ja letkulla suoraan hanavettä ylävesiletkusta niin lohkon suuntaan kuin syylärinkin suuntaan kunnes vesi on kirkasta ja varmuudeksi vielä vähän ekstraa.
Toinen mahdollisuus oikein kunnon syväputsaukseen on täyttää järjestelmä vedellä ja laittaa pullollinen Redlinen Water Wetteriä perään ja ajaa kesä sillä. Ennen talvea kaikki ulos ja huuhtelu, glykolit sisään. Tuo Water Wetter on semmoista hassua kamaa että vaikka se tosiaan parantaa veden ja glykoliveden sekoituksen lämmönvaihtokykyä reippahasti niin se myöskin puhdistaa järjestelmän aivan järjettömän hyvin. Rataketut ja rallimiehet kun ovat tuota käyttäneet niin aina ovat kertoneet kuinka vanhan koneen järjestelmään tuo lisättynä tulee aina aivan kauhean ruskeaa kuraa ulos. Pullo vaan maksaa jonkun parikymppiä
Sen jälkeen lataa koneeseen omaan käyttötarkoitukseen sopivan lantrauksen vihreää tai keltaista glykolia ja mielellään ionivaihdettua tai tislattua vettä eli akkuvettä. Vähentää ylimääräisen kuonan määrää järjestelmässä. Tosin koskaan ei ole itselläkään ollut ongelmia käyttää hanavettä...
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Kiitokseni Sergeylle, JiiTeelle sekä Wolfielle vastauksistanne sekä mielenkiinnostanne otsikon aiheeseen.
Olisiko jollakin Meseläisellä vielä mielipidettä tuosta ns. vedettömästä jäähdytinnesteestä ( mm. "Evans" / Suomen Kaasutinexpertti Oy)?
Evans tai vastaavat aineet lienevät ilmeisesti kuitenkin aika uusia tuotteita vielä Suomen markkinoilla, koska vasta muutama "Mobilisti" sitten sen mainos sattui silmiini. No tässä iässä jo moni muukin mainos menee silmien ohitse ja siten ainakin meikämannelta ihan harakoille!
Olisiko jollakin Meseläisellä vielä mielipidettä tuosta ns. vedettömästä jäähdytinnesteestä ( mm. "Evans" / Suomen Kaasutinexpertti Oy)?
Evans tai vastaavat aineet lienevät ilmeisesti kuitenkin aika uusia tuotteita vielä Suomen markkinoilla, koska vasta muutama "Mobilisti" sitten sen mainos sattui silmiini. No tässä iässä jo moni muukin mainos menee silmien ohitse ja siten ainakin meikämannelta ihan harakoille!
Kyllähän tuo esimerkiksi Jay Leno käyttää omien sanojensa mukaan jokaisessa autossaan tuota Evanssia. Eli lämpimään ilmastoon ainakin sopinee. Kokemuksia tuskin on kellään miten täällä suomalaisessa talvessa toimii...
Teoriassa erittäinkin näppärän kuulonen litku.
Teoriassa erittäinkin näppärän kuulonen litku.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Astianpesuaine syövyttää alumiinia koska on voimakas emäs. Ei kannata huuhdella sillä.
Kuuma vesi on ihan tarpeeksi hyvä.
Voi toki sitruunahappoa ajatella, mutta se saa erittäin todennäköisesti kyllä ruostepaskat irtoamaan ja jos meinaa sitä käyttää niin pitäisi saada vesipumppua ennen jonkinlainen suodatin laitettua väliaikaisesti. Sitten huuhtelu vedellä tyyliin pari kolme huuhtelua.
Jäähdytydnesteeksi BASF G48-24 taitaa olla mersun suositus. 50/50 seos. Vaihdetaan 15v/150000km välein. Vedeksi hifistelijät laittaa akkuvettä.
Kuuma vesi on ihan tarpeeksi hyvä.
Voi toki sitruunahappoa ajatella, mutta se saa erittäin todennäköisesti kyllä ruostepaskat irtoamaan ja jos meinaa sitä käyttää niin pitäisi saada vesipumppua ennen jonkinlainen suodatin laitettua väliaikaisesti. Sitten huuhtelu vedellä tyyliin pari kolme huuhtelua.
Jäähdytydnesteeksi BASF G48-24 taitaa olla mersun suositus. 50/50 seos. Vaihdetaan 15v/150000km välein. Vedeksi hifistelijät laittaa akkuvettä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Jay Leon autotkin on jotai muuta ku ruosteinen 200D
niin, siis tosissaan. ei stä konetiskiainetta saa laitaa sinne pulverina tai tablettina. se pitää ensin liuottaa pieni määrä (jauhetta 1tl) kokonaismmäärään vettä mitä syyläriin ja moottoriin ym. mahtuu. Sen sitten kaataa koneeseen 20 minuutiksi ni lähtee puhtaaksi.
Alumiinia se kyllä joo syövytää, mutta laittakaapa alumiinikattila tiskikoneeseen, ei se sieltä minnekään katoa. menettää vain kiiltonsa, eli hapettumat poistuu. Ei siis kovinkaan hyvä eloksoidulle alumiinille.
Toimii oikein tehtynä. Eli en suosittele ko. toimea kenellekään!
Ja tosiaan tuo BASF aine sisältää:
enemmän kuin 90% etyleenigykoli. 2-3% 2-etyyliheksaanihappo. suola.
Eli suomeks, iha tavallista vihreetä lykoolia mitä marketista saa laimennettuna ja laimentamattomana. Btw. valmiiksi laimennetussa on muuten käytetty tislattua vettä eli akkuvettä seoksen tekoon, ts. se o teoriassa siis parempaa ku raanaveteen sekotettu.
Joten, halvin on paras!
niin, siis tosissaan. ei stä konetiskiainetta saa laitaa sinne pulverina tai tablettina. se pitää ensin liuottaa pieni määrä (jauhetta 1tl) kokonaismmäärään vettä mitä syyläriin ja moottoriin ym. mahtuu. Sen sitten kaataa koneeseen 20 minuutiksi ni lähtee puhtaaksi.
Alumiinia se kyllä joo syövytää, mutta laittakaapa alumiinikattila tiskikoneeseen, ei se sieltä minnekään katoa. menettää vain kiiltonsa, eli hapettumat poistuu. Ei siis kovinkaan hyvä eloksoidulle alumiinille.
Toimii oikein tehtynä. Eli en suosittele ko. toimea kenellekään!
Ja tosiaan tuo BASF aine sisältää:
enemmän kuin 90% etyleenigykoli. 2-3% 2-etyyliheksaanihappo. suola.
Eli suomeks, iha tavallista vihreetä lykoolia mitä marketista saa laimennettuna ja laimentamattomana. Btw. valmiiksi laimennetussa on muuten käytetty tislattua vettä eli akkuvettä seoksen tekoon, ts. se o teoriassa siis parempaa ku raanaveteen sekotettu.
Joten, halvin on paras!
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Niin - Alumiinikattila on paksumpi kuin 28v vanhan auton syylärin ja lämppärin kennon seinämät....
Konetiskaus on tyypillisesti 55/65 astetta. Moottorin lämmöt 80 ja enempikin. Kemialliset reaktiot tuppaavat kiihtymään epälineaarisesti lämpötilan noustessa.
En minäkään suosittele kenellekkään laittaa konetiskiainetta moottorin jäähdytysjärjestelmään ellei halua sitä syövyttää alumiiniosien osalta.
Alumiini on tehty bauksiittisavesta ja tokihan siitä voi tehdä vaikka 100000kiloa painavan lentokoneen, muttei se nyt ihan kaikkea kestä - emäkset ovat yksi asia jota alumiini ei kestä. Esimerkkinä 140 asteinen lipeä söi noin 10mm paksun alumiinin 30 minuutissa olemattomiin (aseen sinistysallas jossa ampumahiihtopienoiskiväärin takatähtäimestä oli jäljellä vain kiinnitysruuvit). Vähänkö aikaa kaveri etsi että missä se tähtäin on
Taitaa jäähdytysneste olla sellainen öljyihin verrattava asia. Pienet lisäaineosaset saattavat olla hyvinkin tarpeellisia. Toisten mielestä taasen merkityksettömiä.
Jossain dokumentissa oli juurikin m102/103/m104 alumiinikantisista "peloittelu" kuveja mitä "väärä" neste tekee sisuskaluille. Tutkiskelin asijata muistaakseni 3v sitten. Tulin siihen tulokseen että laitetaan sitä mitä valmistaja suosittaa. On toki muitakin kuin tuo BASF g48, mutta niitä en nyt muista.
Pyysin esimerkiksi suomalaiselta polar sitäsuntätä tuotemerkiltä vastaavuus/luokitus paperia että onko mersun hyväksyntää. Muttei ollu valmiille aineille. Eri raaka-aineille mitä litkuihinsa laittoivat oli kuulemma mersun hyväksyntä - Outoa....
Konetiskaus on tyypillisesti 55/65 astetta. Moottorin lämmöt 80 ja enempikin. Kemialliset reaktiot tuppaavat kiihtymään epälineaarisesti lämpötilan noustessa.
En minäkään suosittele kenellekkään laittaa konetiskiainetta moottorin jäähdytysjärjestelmään ellei halua sitä syövyttää alumiiniosien osalta.
Alumiini on tehty bauksiittisavesta ja tokihan siitä voi tehdä vaikka 100000kiloa painavan lentokoneen, muttei se nyt ihan kaikkea kestä - emäkset ovat yksi asia jota alumiini ei kestä. Esimerkkinä 140 asteinen lipeä söi noin 10mm paksun alumiinin 30 minuutissa olemattomiin (aseen sinistysallas jossa ampumahiihtopienoiskiväärin takatähtäimestä oli jäljellä vain kiinnitysruuvit). Vähänkö aikaa kaveri etsi että missä se tähtäin on
Taitaa jäähdytysneste olla sellainen öljyihin verrattava asia. Pienet lisäaineosaset saattavat olla hyvinkin tarpeellisia. Toisten mielestä taasen merkityksettömiä.
Jossain dokumentissa oli juurikin m102/103/m104 alumiinikantisista "peloittelu" kuveja mitä "väärä" neste tekee sisuskaluille. Tutkiskelin asijata muistaakseni 3v sitten. Tulin siihen tulokseen että laitetaan sitä mitä valmistaja suosittaa. On toki muitakin kuin tuo BASF g48, mutta niitä en nyt muista.
Pyysin esimerkiksi suomalaiselta polar sitäsuntätä tuotemerkiltä vastaavuus/luokitus paperia että onko mersun hyväksyntää. Muttei ollu valmiille aineille. Eri raaka-aineille mitä litkuihinsa laittoivat oli kuulemma mersun hyväksyntä - Outoa....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Kyllä siinä on on varmaan mainittu kaikki mitä sisältää, mutta toi polar tuotemerkkinä ei ollut hyväksytty MB toimesta koska se hyväksyntäSergey kirjoitti:käyttöturvallisuustiedotteessako ei tarvitse kertoa kaikkia ainesosia?
kuulemma maksaa aika paljon. Itse aineosat kuulemma on MB hyväksyttyjä.
Onhan siinä oma työ selvittää tarkka sisältö ja vertailla koostumuksia honkkarin dragon jäähynesteeseen tms verrattuna siihen että valmis g48 maksaa ehkä duunarin tuntipalkan enempi kun sillä täyttää. Joskus itsellä on intoa jotain eroja selvitellä joskus ei.
g48 on hyvä;) Mutta voi moottorille ja jäähdytys-systeemille olla parempaakin johonkin jenkkihypetyshintaan.
Toi maininta aiemmin että ruskeeta tavaraa irroittaa se ihmeaine nyt voi ymmärtää niin että se poistaa ruosteet ja sillä hyvä tai että se kehittää sitä ruostetta kokoajan lisää. Pitäisi siis oikein testata että loppuuko se ruskean tavaran irtoaminen ajanoloon vai ei, ennen kuin omaan autoon laittaisin.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
OT: minä pesin w202 syylärin konetiskiaineella + sitruunahapolla. Pari-kolme vuotta ajelin sen päälle eikä vielä mistään syöpyneet läpi, joskin homman hyödytkin jäi olemattoman pieniksi.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi