M102 kansien ero W124 ja W123

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

M102 kansien ero W124 ja W123

Viesti Kirjoittaja c-son »

Missä määrin ovat M102 moottorien kannet keskenään vaihtokelpoisia W123 ja W124 mallisarjojen välillä? Haluaisin asentaa M102 moottoriin vuodelta -82 kannen -91 vuosimallista, onnistuuko?

Suurimmat tiedossani olevat erot ovat nokkaketjussa, joka uudemmassa on kaksirivinen ja venttiilinnostimissa, jotka uudemmassa ovat hydrauliset. Voisiko swappi käydä niin helposti, että otan nokan hammasrattaan vanhasta ja pulttaan uuden hatun kiinni?

Edit: Motonetin varaosanumeroita vertaamalla M102 moottoreihin käy vuosimallista riippumatta samat kannen- ja venakopantiivisteet, joten sen puolesta tämä vanhan yläkerran päivitys uudempaan versioon näyttäisi aivan mahdolliselta. Muita mielipiteitä?

-- Tommi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: M102 kansien ero W124 ja W123

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Voipa hyvinkin olla mahdolista. Kannattaa ottaa samankokoisesta moottorista. 2,3:ssa on isompi poraus ja siten myös isommat venttiilit. Öljy kannelle menee varmaan samaa reittiä kannen takapäästä. Kaasarikoneissa on kakkos- ja kolmospytyssä vesiaukko, joka on suihkumoottoreissa tukittu plommilla. Tästä menee lämmitysvesi kaasarille.

Se nokka-akselin hammaspyörä on tosiaan irtonainen ja sen voinee vaihtaa vanhasta kannesta uudempaan, jos uudessa on kaksirivinen – taisi vaihtua syksyllä -87.

Pakosarjan kiinnitys on vähän erilainen 124:n ja 123:n kansissa. Nelosen reikä on varustettu uudemmissa kolmella pinnapultilla. Voi olla, että se täytyy poistaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Hyvältä kuulostaa. Noita samoja juttuja olen itsekin pohtinut, enkä ainakaan vielä toistaiseksi ole keksinyt estettä ettei uudeman mallin M102.985 kantta voisi naittaa vanhempaan M102.980 lohkoon. Tässä nyt tuli vielä nämä kooditkin, eli 2,3 litran suihkareita ovat kumpikin. En vielä tiedä tuosta pakosarjasta, että kumpaa kannattaa käyttää. Yhdessä laipassa on tosiaan se ero, uudemmassa se on kolmepulttinen.

Saattaisi vain siinä vaiheessa alkaa "harmittamaan", kun kansi on irti eikä uusi kunnostettu yksilö sovi paikalleen. Pitäisikö hydraulisella yläkerralla varustetuissa M102:ssa olla tehokkaampi öljypumppu kuin vanhemmissa? Ainakin KL tuntee pumput kahdella ulkokehällä (7,5mm ja 9,5mm) ja olisi ikävä kilauttaa kunnostettua kantta heti voitelun vähyyteen.

-- Tommi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

c-son kirjoitti:Pitäisikö hydraulisella yläkerralla varustetuissa M102:ssa olla tehokkaampi öljypumppu kuin vanhemmissa? Ainakin KL tuntee pumput kahdella ulkokehällä (7,5mm ja 9,5mm) ja olisi ikävä kilauttaa kunnostettua kantta heti voitelun vähyyteen.
Kapeampi ratassatsi on ollut myös hydralisten nostinten yhteydessä. Vaihtui vissiin -87 loppupuolella.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
c-son
Viestit: 72
Liittynyt: 19.5.2007 19:13

Viesti Kirjoittaja c-son »

Tuli sitten tehtyä tuo kansiswappi omaan W123:een pari viikkoa sitten, eli laitoin koneistetun ja uusilla osilla kunnostetun -91 vuosimallin kannen kiinni -82 alakertaan. Operaatio oli ihan plug and play, venttiilien säätötarve loppui ja nyt saa huoletta ajella lyijyttömällä bensalla. Nokkavaivoja ei pitäisi tulla enää myöhemmälläkään iällä, kun tuon vuosimallin nokka ja keinut ovat jo kovempaa tekoa kuin vanhemmissa.

Itselleni tämä yläkerran täysremontti uudemmilla ja paremmin saatavilla olevilla osilla oli vaihtoehto pelkän nokan ja kiikkujen vaihdolle vanhaan mekaaniseen kanteen. Hinnassakaan ei olisi ollut merkittävää eroa teki kummin vain. Moottorin käynti ja käytös osoittavat valinnan hyvin onnistuneeksi.

Ketjun saapi siirrellä W123 osioon, olisi siellä enemmän kotonaan.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Tämä voisi oikeasti lienee siirtää w123 osioon?
® Mesen linttaklubi
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Kansista en tiiä,mutta 123:sta olleesa m102 oli isommat männät mitä 87 190:stä olleesa m102
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kakslitrasessa tosiaan vaihtuu poraus/isku jossain vaiheessa.
Mutta mercefreakenin mukaan päinvastoin kuin antti yllä kirjoitti.

Vanhempi (W123) 87,0mm porauksella / 83,6mm iskulla, 1988 cm3
Uudempi (W201/W124) 89,0 / 80,25 mm 1997 cm3

230E on samoilla mitoilla läpi tuotannon.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:Kakslitrasessa tosiaan vaihtuu poraus/isku jossain vaiheessa.
Mutta mercefreakenin mukaan päinvastoin kuin antti yllä kirjoitti.

Vanhempi (W123) 87,0mm porauksella / 83,6mm iskulla, 1988 cm3
Uudempi (W201/W124) 89,0 / 80,25 mm 1997 cm3

230E on samoilla mitoilla läpi tuotannon.
Jaa että nelosiin isommalla iskulla olevaa kampiakselia...

Isoin 102 bensanelonen ja siihen isoimmalla iskulla oleva kampiakseli(bensa/diesel) Vähän niinkuin m104 2.8 => 3.6 AMG. Minkäkokoinenhan siitä tulisi?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

M102 200/230 on samalla iskulla mutta 220E M111 olis 86.6mm iskulla.

Ja lohko on mitä todennäköisimmin varsin pitkälti sama kuin M102 niin akseli voisi olla "bolt on"
Kiertokangista ei sitten mitään hajua.

EDIT: Mites se 2.5 16v on tehty?
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mika.T kirjoitti:M102 200/230 on samalla iskulla mutta 220E M111 olis 86.6mm iskulla.

Ja lohko on mitä todennäköisimmin varsin pitkälti sama kuin M102 niin akseli voisi olla "bolt on"
Kiertokangista ei sitten mitään hajua.

EDIT: Mites se 2.5 16v on tehty?
2.5-16v on iskua kasvatettu 2.3-16v nähden ellen väärin muista. Lieneeköhän siinä ihan oma kampiakseli vai otettu jostain dieselistä tms.

Saattaishan tollaisesta m102 saada suhteellisen vakio-osilla saada hyvinkin 2.5+ litrasen..... Siihen pikkuisen turboa kaveriksi sitten.... Turbon kanssa 8 venttiilinenkin menisi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 975
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

Mika.T kirjoitti:Kakslitrasessa tosiaan vaihtuu poraus/isku jossain vaiheessa.
Mutta mercefreakenin mukaan päinvastoin kuin antti yllä kirjoitti.

Vanhempi (W123) 87,0mm porauksella / 83,6mm iskulla, 1988 cm3
Uudempi (W201/W124) 89,0 / 80,25 mm 1997 cm3

230E on samoilla mitoilla läpi tuotannon.
Jaa niinpäinkö se oliki :lol: no onhan täsä jo aikaa siitäkö oli motit osina
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”