w124 300D kone ylikuumenee?

Katso myös W201.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Viskokytkin on ihan joko-tai. Minun mielestä sen pitääkin tarttua kiinni vasta siellä sadan asteen huitteilla
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Niinpä.... mut tarraako osittain jo siinä 80-90 tienoilla... Mina ei tieta.

Alkaakin oleen melkein ainut osa mitä ei tohon jäähdytyssysteemiin ole vaihdettu :D
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 9:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

itse olen kanssa syyläriä miettinyt, mut tuntuu oudolta, kun se kuiteskin lämpenee kauttaaltaan.... Paikka-ainetta auto on varmaan saanut. Sen vertaa paskaa on ulos tullut...
RSU
Viestit: 14
Liittynyt: 08.12.2007 20:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja RSU »

Mulla 124/88 250 TD aut + ilm jäähdytin alkoi toissa talvena vuotamaan. Uusin jäähdyttäjän ja samalla poistin viskokytkimen (olisi pitänyt uusia) ja asensin sähköflektin. Motonetista imevä puhallin ja Biltemasta sivitinpala tuulettimen kytkimelle joka ylävesiletkuun ja siihen Biltemasta 95 asteen kytkin. Poika teki johdotukset releellä ja sulakkeilla. Toimii paremmin kuin alkuperäinen. Lämmöt ei kesähelteelläkään nouse kuin pikkasen vaille 100.
Itsellä selvät paineet jäähdytysjärjestelmässä. Paineiden tulee pysyä suunnilleen samana huolimatta käyntinopeudesta. Moottorin lämpötila kylläkin vaikuttaa. Jos paineet puuttuu niin systeemi ei toimi kunnolla ja vaikuttaa lämpötilan heilumiseen ja voi kone keittääkin sallituissa maksimilämpötiloissa.
Täytettäessä jäähdytysjärjestelmää tulee sisälämmöt säätää täysille. Pitäisi pelkästään riittää ilmaukseen kun lämmönsäätimet on täysilla. Kun järjestlmä on täynnä niin laittaa vielä virrat päälle niin lämmityslaitteen vesipumppu painaa nesteet lämmittimeen ja tuo sieltäkin ilmat pois. Voi vielä ylävesiletkusta puristelemalla avustaa.
Termostaatin kanssa tulee olla tarkkana asennettaessa. Mulla meni hieman väärään asentoon eikä toiminut (dieselissähän alavesiletkussa)
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Syyläri vaihdettu uuteen, koneen lämmöt edelleen ~95 matka-ajossa kevyellä kaasulla, tyhjäkäynnillä, vaihde päällä nousee siihen ~100 kantturoille.

Seuraavaks voiskin vaihtaa jotain muuta.
Avatar
Soholo
Viestit: 36
Liittynyt: 25.2.2011 22:20
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Soholo »

siis eli näissä mesen kaikissa kiisseleiisä termari on alavesletkun luona???
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Termari on alavesiletkun luona.

Seuraavaksi taas vaihteeksi uutta termaria ja viskon vaihtoon... Alkaa jo vähän korpeemaan.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Noniin, nyt vaihdettiin viskokytkin kyseiseen autoon ja toinen termostaatti. Koneen lämmöt on nyt tyhjäkäynnillä 80-85 ja ajossa 85-90.. kovan kiihdytyksen jälkeen (esim. motarille) neula nousee 90 tienoilla, mutta ei siitä ylöspäin... matka-ajossa lämmöt noin 85.

Ongelma korjaantunut kai?

Ajossa neula +/- 2 astetta suuntaan ja toiseen riippuen kaasun asennosta. Tuo kai onkin normaalia..
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Väittäisin, että uusi termari toimii nyt oikein. :roll: Ainakaan mun autossa ei ole visko ottanut kunnolla kiinni vielä kertaakaan, eikä lämmöt ole karkailleet mitenkään.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Seilaako neula sulla ajossa paljon?
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Tyhmä kysymys, mutta kertokaa silti :cry:
En muista vaikka olen kerran termarin vaihtanutkin, oli revennyt ja huilasi jatkuvasti vesi läpi.

Kysymys:
Pelaahan se niin päin, että kun lämmöt nousee ja termostaatti avautuu, niin se laskee alaletkua pitkin kylmää vettä syyläristä koneeseen päin :?:
Ei kai just toisin päin: lämmintä syyläriin koneesta (tämä se tyhmä kohta) :oops:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Juu, ihan samalla lailla. Kipuaa jopa johonkin 95 tuntumaan jos jurnuttaa vitosella isoa mäkeä lappu lattiassa alle satasta -> lämpökuorma suuri, vesipumppu ei pyöri ihan niin lujaa kuin voisi. Pieni lämpötilan muutos on ihan normaalia, näissä koneissa tuo jäähdytysnestekierto reagoi sen verran hitaasti. :wink:
530d Touring -01
250EXC-F -04
650000tuttavuus
Viestit: 2133
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

andyx kirjoitti:Seilaako neula sulla ajossa paljon?
Meillä Tenavassa seilaa sen jälkeen kyllä vielä ylöspäin, jos on saanu sen ensin 90 asti. Itse epäilen tämän johtuvan enemmänkin maadoitus ongelmista.
Tenava II oli tempassu sitä tänään nyrkillä siihen malliin, että lasi oli lentäny mittaristosta. Onnex jäi ehjäx. En suosittele, mutta oli kuulemma auttanu mittarin rauhoittumiseen :wink: .

Satalankussa minulla nousi aikoinaan kesäkuumalla pikkuteitä ajellessa varmaan hyvin lähelle 120 astetta, eikä silti magneettikytkin lyöny päälle siipiä. Vaihdoin varulta lämpöanturinkin, muttei ollu mitään vikaa.
Lähinnä minä olen ollu huolestenut, jos ei lämmöt nouse.
Kuvittelenkin, että 200D:n pitkäikäisyys perustuu osaltaan juuri koneen lämpimänä pyörimiseen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Opelissa roikku lämpöneula jossain 70 raatin huitteilla, ostin tarviketermarin. Pari ekaa siirtymää lämpöneula kävi korkiammalla, mutta palasi takaisin 70:neen. Alakuun juminu jäykkyyttään, meinasin jo aluks että näinkö tuo tokeni. Sitte orkis Wahleri KL:ää vastaavasta Opel-osadiileristä, eikö nakottaa väisäri vaan 70:nen kantturoissa. Letkut kovana ja kuumana, lämpö käpiinissä suunnilleen välttävä. Kiertovesipumppu uusiks ku ei vanaha oikeen rokannu, ei kuumene koppi. :arrow: Mittari kahavilla ja kenno möhönäs, kovaa ajoo.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Jepulis....

Ajelin tänään 160km matkan Mesellä taas tauon jälkeen. Kyllä se vaan on mukava auto ajaa, verrattuna 07 KIA Ceediin jolla tykittelin kolme viikkoa....

Lämmöt oli koko matkan 85-95 välillä vaikka kenkäsi vähän kovempaakin, selkeesti rasituksella alkoi nousta ylemmäs (esim ohituksissa ja ylämäissä).

Vetäsin työmaan pihalla pellin auki ja yllätyin viskon toiminnasta. Koneessa tuntui selkeä ilmavirta ropelin kohdalla, koneen lämpöjen ollessa vähän alta 90. Aikasemmin ropeli pyöri laiskasti, eikä ilma virtausta tuntenut.

Jotenkin taas skeptisesti ajattelin, että visko olisi nyt koko ajan osittain päällä, jonka seurauksena kone pysyy normi käyntilämmöissä.

Väänsin kokeiluksi lämppärin puhaltamaan kylmää. Lämmöt nousi ylämäessä ohittaessa sataseen ja lähti sieltä pikkuhiljaa laskemaan.

*** Olettaen, että 80 ja 120 välinen viiva on 100 astetta.. Jos olisi 90 nii silloinhan tilanne olisi ideaalinen... :) ***

Onko tämä nyt normaalia, pakkasta oli -10 ajaessa... Veikkaanpa, että kesällä tulee ongelmia... :(

Ihme juttu vaan, kun järjestelmä on huuhdeltu ja vesi virtaa hyvin, eikä systeemistä ainakaan toistaiseksi ole hävinnyt nestettä...
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Sen vertaa kävi vaivaamaan tuo 80 asteen jälkeinen viiva, että lähetin vehon tekniikkaosastolle sähköpostia.

Kysymys siis siitä, onko viiva 90 vai 100 astetta.

Tässä vastaus:

Terve

80 -asteen merkinnän jälkeinen seuraava viiva on 90 -asteen viiva.

Sitten seuraava on tietty 100 astetta, ja punainen alkaa vasta 120:n kohdalta, koska paineenalainen neste ei kiehu vielä sadassa asteessa.

Pitää tietenkin muistaa että merkinnät 100 ja 120 ovat enemmänkin suuntaa antavia, koska erilaiset ulkoiset tekijän (ulkoilman lämpötila, lisäjäähdytystuuletus, jäähdyttimen mahdollinen tukkoisuus), nesteen ominaisuudet sekä mekaanisen mittarin lukematarkkuus eivät aina ole ihan samanlaisia.

Kesäisin helteellä kaupunkiliikenteessä ilman ajoviimatuuletusta on täysin normaalia, että lämmöt ovat tuon 90 -asteen viivan yläpuolellakin. Kun mittarin viisari on noin pari viisarin leveyttä yli 90 -asteen viivan, pitäisi lisäjäähdytystuulettimen kytkeytyä toimintaan.
[/i]
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Tuli tuohonkin sitten selvyys. Kiitos andyx:lle että jaksoit selvittää tuon kauan muakin mietityttäneen asian. 8)

Tosiaan tuossa siis 90-asteen viivan molemmin puolin mulla pyörii koneen lämmöt ajossa. Ylämäkeen vedätettäessä alkaa kivuta sen viivan kieppeille. Visko ei toimi, tai ainakaan kertaakaan se ei ole ruvennut pyörimään kovemmin. :lol: Mulla on tosiaan muistaakseni 87 asteinen termari.

Kesällä olisikin tarkoitus askarrella sähköflekti nokalle. Anturi on jo alavesiletkussa (92 astetta) valmiina, mutta flektin kiinnittäminen mietityttää.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen kysynyt asiasta soittaen Vehon teknisestä neuvonnasta ja vastaus oli että 80 astetta seuraava viiva on 100 astetta 8)
Kumpi sitten on väärässä, Veho vai Veho :shock:
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

dealer kirjoitti:Minä olen kysynyt asiasta soittaen Vehon teknisestä neuvonnasta ja vastaus oli että 80 astetta seuraava viiva on 100 astetta 8)
Kumpi sitten on väärässä, Veho vai Veho :shock:
:happy: :happy: :ttu:

Ei taida tuota kukaan tietää.
530d Touring -01
250EXC-F -04
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei taida tuota kukaan tietää.
Eipä, oli kyllä hupaisaa lukea andyxin saama vastaus :lol:
Mieluummin luottaisin siihen kuin itse saamaani tietoon, toisaalta oli kyllä sellainen guru vastaamassa kun soitin ettei pitäisi olla arvailua :shock:

Eiköhän tässä vielä kysytä joltain muultakin jahka ehditään :idea:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Arvasin, että tämä postaus aiheuttaa tunteenkipinöitä. Tossa kuitenkin oli vastaus VEHO maahantuoja tekniikkagurulta.

Oman auton käyttäytymisen huomioon ottaen pysyn siinä uskossa, että se viiva merkkaa 90C.

Mistä näistä tietää... voihan se autokohtaisesti heittää jo 10 astetta se pelkkä mittarikin ;)
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Ja palataan astialle....

Tässä viimeisin posti tekniikkaguruilta.

Terve

Voihan..., olin katsonut kuitenkin väärän mallin mittarista. Olet kyllä oikeassa, se on sadan asteen viiva, mutta ei silti syytä huoleen, koska niinkuin jo viimeksi kirjoitin, niin siinä kohtaa neste ei tiiviissä järjestelmässä vielä kiehu ja siksi ei ole mitään vaaraakaan. Vasta jos tällaisessa tilanteessa korkki mennään avaamaan ja paine järjestelmästä katoaa, alkaa nestekin kiehumaan. Punainenhan alkaa vasta 120 asteen kohdalta. Ja niinkuin aiemmin kirjoitin, niin lisäjäähdytystuuletinkin alkaa pyörimään tosissaan vasta kun viisari on tuon sadan asteen viivan yläpuolella, eli noin 103 asteessa.

On täysin normaalia että viisari on tuon sadan asteen viivan paikkeilla, mutta jos viisari vaeltaa voimakkaasti edestakaisin ylös alas, on syytä tarkastaa onko kansitiivisteessä ongelmaa. Senhän saa helposti esiin kun korkin paikalle laitetaan painemittari.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29117
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jokohan nyt tohtisi luottaa "sataan asteeseen " :D
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

1,5 vuotta sitten vaihdettu orggis termari, 300D 124.
Kuva


Eli mittari näyttää noin 92 astetta, termari 85 asteinen. Lämmöt pysyvät tuossa kesät talvet normiajossa, kesällä vedättämällä saa menemään maksimissaan viisarinverran yli tyhjän valkoisen viivan.

Kunhan ei kapua tuonne ylimmälle viivalle niin ei ongelmaa.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Eiköhän nyt tohdi luottaa sataan asteeseen :) Dealer se vaan oli kuitenkin saanut oikeaa tietoa.. ihmettelen miten mulle aina voi käydä näin.. :)

Mulla on suunnilleen samoissa lämmöt matka-ajossa. Ainut vaan, että neula seilaa 85-95 väliä, onko tämä siis normaalia vai onko syytä epäillä

a) kansipahvia
b) jotain muuta, mitä?

Nestettä ei ole hävinnyt yhtään nyt 500km aikana...

Taitaa olla niin, että hanaa vaan saatana! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Jos:
- nestettä ei häviä
- paisarinkorkki auki kaasutellessa nesteet pysyy paisarissa
- öljy sekä neste pysyy puhtaana
- lämmöt ei mene pahimmillaan kovin paljoa yli tyhjän valkoisen

:arrow: Hanaa vaan - senkun seilaa :happy:

Minäkin seurasin lämpömittaria aluksi turhan tiiviisti kun olin tottunut Volkkarin mittariin joka on ohjelmallisesti laitettu näyttämään tasan 90 astetta, olipa moottorin lämmöt mitä vain välillä 60-110 astetta. Uusilla orggistermareilla Mersun mittarit elää hieman vaikka kansi olisi kunnossakin. Mustan farkun vanha termari jumitti pahasti, lämmöt oli koko ajan 80 asteessa. Pakkasilla kabiinissa oli kylmä. Uusi orggis termari paikalleen, lämmöt nousi siihen 92 asteen tienoolle, sisälle rupesi riittämään lämpöä ja lämpömittari saattaa ajossa vaihdella näyttämää viisarin verran suuntaan tai toiseen kuormituksesta riippuen, näin on toiminut jo pitkään.

Mittareiden tarkkuuskin kärsii vanhemmiten, mustassa farkussa on öljynpaineita pelkästään virrat päällä 1,5 kiloa vaikkei auto ole edes käynnissä jne :niinpaniin:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

..
Viimeksi muokannut Leemu, 18.5.2021 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Kiitos Hannu.H vastauksesta. Oma auto käyttäytyy juuri samalla tavalla kun omasi. Ei kai siis syytä huoleen :)

Tuntui vaan, että mittari seilaa melko vauhdilla, mutta en kuitenkaan ole saanut lämpöjä menemään edes tohon SATASEN VIIVALLE (TM).

Mut nyt, pakko kertoa uusi tarina vanhan mersun uuden omistajan "kokemuksista".

Ajelin justiinsa yöllä töistä kotiin, hiljasta valtatietä pitkin.

Päätin rasittaa oikein kunnolla konetta ja polkasin kaasun pohjaan kiihdyttäen melko kovaan nopeuteen... 8)

En tiedä mitä tapahtui,mutta pakoputkesta alko lentämään kipinöitä melko tiuhaan tahtiin koneen lämpöjen ollessa hiukan alle satkun...:) :) :)

En tiedä mitä tapahtui vai poistuko hormistosta karstat helvettiin, ajelin tien sivuun haistelemaan palaneen käryä ja vähän aikaa siinäkin tuli sellasta nuotion kipinää... :)

Lähdin uudestaan ajelemaan niin tuntui kuin auto olisi reagoinut kaasuun hieman paremmin...

Pistäppä vaikka Dealer veikkauksia, että mitä kärähti ja mitä korjataan seuraavaksi.. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”