Bensapumppu -tuilee! Releet toimii. Virtalukon pohja???

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Bensapumppu -tuilee! Releet toimii. Virtalukon pohja???

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Alkoi tuo b-pumppu temppuilla, ensin jätti kadun varteen, vähän crceetä pumpun liitoksiin ja piuhojen heliluttelua siellä ja moottoritilassa, alkoi toimimaan. Saman tyyppistä temppuilua ja "ihmeparantumisia" pitkin viikkoa, tänään jäi auto työpaikan pihaan.

1. Pumppu pyörii, otin akulta virtaa ja testasin.

2. Rele ainakin naksuu, eikö sen silloin pitäisi myös toimia? Otin myös releen irti ja avasin, päällisin puolin ainakin ok. Voihan siellä jotain löysiä liitoksia olla, mutta näytti niin herkältä kapistukselta, etten kyllä hirviä lähteä kolvin kanssa sorkkimaan.

Mitähän piuhoja, liitoksia konetilassa on jotka jotenkin asiaan voisi vaikuttaa? Eilen alkoi nimittäin pelittämään sen jälkeen kun olin niille crcee kylvyn antanut ja niitä heilutellut.

Ehkä pitää vielä ne pumpun liitokset ottaa auki ja liittää uusiksi.

Hermot menee tuollaisen on/off- vian kanssa jolle ei selkeää syytä löydy. :evil:

Täältä foorumilta olen asiaa myös tutkinut.

Ja auto on tuo E220T.
Viimeksi muokannut pinkka, 21.6.2011 22:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

ei riitä että pelkästään naksahtaa virtoja kääntäessä, pitää kuulua selvä "surina" pumpulta, jos surahdusta ei kuulu kun virrat käännetään päälle ja pumppu toimii suoralla virralla, niin b-pumpun releen kolvaus / uusiminen korjaa vialn.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Niin, eipä näytä naksahtelu vielä riittävän kun ei pumppu surahda, huomattu on. Juuri tuon itseasiassa halusin varmistaa, että onko vika naksahduksesta huolimatta releessä. Eli varmaan sitten on, noilla piuhojen käpistelyillä ei taida olla mitään tekemistä asian kanssa.

Että eikun kolvi käteen. :)
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mulla teki sellasen tempun, että pumpun liittimet oli niin hapertuneet, että löi virtapiuhan oikariin :arrow: rele palo.
Vaihtoon meni sitten kaksi relettä ja bensapumppu :oops:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

No nyt on rele tinailtu ilman menestystä. :( :evil:

Mitähän tuolle seuraavaksi keksisi? Onkohan vika releessä vai yhteydessä releen ja pumpun välillä? Pitäisi tietää mille nastoille releen kannassa virtaa pitäisi antaa niin sillähän se taitaisi selvitä.

Vai pitäiskö suosiolla ostaa uusi rele ja toivoa parasta, ettei sijoitus mene hukkaan?
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

nastat 87 ja 30 muistaakseni piti yhdistää. tai sai sen muistaakseni myös yhdistämällä 87 ja 15 nastat, ei sieltä mitään pala vaikka molempia vaihtoehtoja kokeilet, mutta jokatapauksessa tuo 87 nasta on sen pumpun virtapiuhan nasta ja 15 ja 30 ovat noita virtoja sulakerasialta :wink:

edit: tuo 30 on se oikea nasta mihin 87:n yhdistät, tarkistin että tuohon 15 nastaan tulee käsky yj-releeltä tuolle kylmäkäynnistyspiirille.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Se rele ei ole siellä akun takana, se boksi on ilmastointi/ kickdown ( 003 5455405) ja sulakeboksin takaa löytyy nro 0015429619 (vihreä), joka joidenkin lähteiden mukaan on bensapumpun rele, mutta joidenkin ilmastoinnin flektin toisen nopeuden rele. Ja testasin tuon paikan hyppyjohdolla 30 ja 87 kannat yhdistämällä ja flektihän se alkoin hurisemaan. Sama tulos seuraavalla releellä. Kolmas olikin sitten mukavuusrele.

Että missä se sitten on se bensapumpun rele??? Olisikohan kellään mitään tietoa aiheesta? Joltain ulkomaan palstalta ymmärsin, että muillakin on ollut vaikeuksia saman asian kanssa, koska sen paikka on vaihdellut riippuen mallista ja varusteista.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

yhteistä relettä bensapumpulle+jollekkin muulle ei ole, sille on aina ihan oma releensä. vuosimallista riippuen rele on akun takana, vanhemmissa se on sulakerasian etupuolella erillisen mustan muovikannen alla joka lähtee ihan nostamalla pois. olisit kertonut vuosimallin heti alussa :lol:
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Krhm... ysinelonen, vanhempi? :)

No nyt se kuitenkin löytyi, akun ja asd boxin takaa. Kokeilin hyppyjohdolla, jee, pumppu pyörii, otanpa tuon flektin samanlaisen releen niin jokohan alkaa pelittäämään.

Ja paskat, ei surahda pumppu kun virrat päälle kääntää. :evil:

Että vika on siis jossain ennen relettä. Mainitsikohan joku jossain virtalukon pohjan tämän vian yhteydessä? Ulkomaan foorumeilla puhuttiin myös kampiakselin asentotunnistimesta?
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

eli siis se oli akun takana :wink: se on joko sulakerasian edessä tai akun takana vuosimallista riippuen. jos rele ei surahda, niin sinun mallissasi kyse voi olla yj-releen ohjauksen puuttumisesta. tinaa yj-releen juotokset uudestaan seuraavaksi. rele löytyy sieltä b-pumpun releen vierestä, hopeinen rele jossa kansi päällä ja sulake tai kaksi siellä alla.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Onkin jo puoliksi irti, tuo yj. Sen kimppuun siis huomenna.

Tänään tinataan, huomenna kolvataan. :lol:
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

pinkka kirjoitti: Tänään tinataan, huomenna kolvataan. :lol:
oikea asenne :wink:
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Nyt rele kolvattu, taas voisi alkaa tinaamaan. :(

Releen ylimmäinen käämi, tai miksi sitä nyt sanotaankaan, oli keskeltä tumman punainen ja se muovikuori siellä releen sisällä oli sen kohdalta tummentunut, viittaisi kärähtämiseen???

Että nyt pitäisi jostain saada uusi, tai käytetty rele. Kai? Tai en mä kohta enää tiedä mitä seuraavaksi keksisi.
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

No eipä taida yj-releellä paljon vaikutusta pumpun toimintaan olla, käynnistyi kelmi toissa paivänä, nappasin yj-releen sulakkeen pois, kävi ihan normisti silti.

Kävi siis aikansa, sitten vaan sammui bensapumppu, ja auto. Välillä taas sitten käynnistyi ja sitten taas ei. Tänään taas ei.

Että jossain yhteyksissä vika täytyy olla, releelle ei tule ohjausvirtaa. Ja tuo virtalukon pohjakin alkoi mietityttämään. Onko kellään mitään kokemusta tuosta pohjasta? Voisiko se olla syypää?

Alkaa herne mennä tuon kanssa kohta. :evil:
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Tekisi melkein mieli ohittaa tuo koko b-pumpun rele ja vetää piuha kabiiniin ja siihen sitten manuaalinen katkaisin. :)

No, kai sen ainakin hyppylangan avulla sitten saa korjaamolle ajettua jos periksi joutuu antamaan. :)
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mulla oli nelimaticissa monta kuukautta katkaisija kabiinissa, kunnes iski inspiraatio oikeaan vian korjaukseen :lol:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

[quote="Fenton"]Mulla oli nelimaticissa monta kuukautta katkaisija kabiinissa, kunnes iski inspiraatio oikeaan vian korjaukseen :lol:[/quote]

Ja mikähän mahtoi olla oikea vika? Ihan vaan muuten vaan mielenkiinnosta kyselen... :roll:
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3030
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Rele siitä oli sökö. Silloin ei tietenkään kellään ollut oikeanlaista käsissä, soittelin purkaamot, varaosaliikkeet ja tivasin voorumeilla, mutta ei. Uusi olisi maksanut liki 300 eeroa :shock:

Rakentelin sitten ihan erillisen releen bensapumppua varten, kun muut osat siitä maitotölkin kokoisesta releestä pelasi ihan ok. En nyt enää muista mikä siinä oli, vaan ei sitä relettä korjatuksikaan saanut.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Ajattelin sitten tänään tehdä tuon Fentonvirityksen :), mutta purinkin virtalukon tarkistaakseni tuon pohjan. Näyttäisi että sieltä virta kulkee ja pohjakin sitä kuljettaa, näin annoin mittausteni minulle kertoa. Autovarasvirityksiin en rohjennut alkaa.

Eli mitähän sitä seuraavaksi? Ykk- anturi tai sen liitokset jonkun tiedon mukaan voisi olla syypää, tietäisi vaan missä moinen sijaitsee??? :roll:

Vinkki olisi kiva ylläri, moottorihan on 220 bensa, M 111.
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Kyllähän se Yj-rele oli se syypää, maanantaina tuli kl osilta paketti ja mersu hyrähti tulille. :D Hyvä muuten kun soitin sinne, enkä vaan nettikaupasta klikannut. Nettikaupan tarjoama rele ei tuohon olisi käynyt.

Tulipahan tutkittua sitten mersua ja opittua yhtä ja toista, esim.
- mittariston pois ottaminen on ihan turhaa virtalukon irroitusta varten
- jos virtalukko takkuaa, syy voi olla myös virtalukon pohja, crceellä notkistuu

Ja nyt on myös valokatkaisimella valo! :D
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Lainaan tätä ketjua nyt kun itselläkin on käynnistysongelmia ollut tossa lankussa niin kauan kun olen omistanut. Ennen takkusi käynnistäminen vain lämpimällä koneeella. Nyt kokoajan.

Huomioita on että bensapumppu ei surahda jokakerta kun kääntää virrat päälle. kuuluu vaan NAKS jostain. Sitten kun puolminuuttii oottaa niin taaas surahtaa. Mutta käynnistyy aivan älyttömän huonosti. Saa sahata ja temppuilla niin sitten yhtäkkiä taas tärähtää käyntiin. c

On testailtu parilla eri yj releellä ja bensapumpun releellä. Niistä mitkään ei ollut kyllä uusia. Mutta vaikutusta ei tuntunut olevan. Aikasemmin tosiaan surahti kun laitto virrat mutta nyt jättää välillä sen tekemättä. Ja käynnistäminen on hiton paljon vaikeempaa. aikasemmin ongelmia oli vaan puolilämpimällä koneella. ja siitäkin selvisi 10 sekunnin starttauksella.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5953
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

juhaeino kirjoitti:Lainaan tätä ketjua nyt kun itselläkin on käynnistysongelmia ollut tossa lankussa niin kauan kun olen omistanut. Ennen takkusi käynnistäminen vain lämpimällä koneeella. Nyt kokoajan.

Huomioita on että bensapumppu ei surahda jokakerta kun kääntää virrat päälle. kuuluu vaan NAKS jostain. Sitten kun puolminuuttii oottaa niin taaas surahtaa. Mutta käynnistyy aivan älyttömän huonosti. Saa sahata ja temppuilla niin sitten yhtäkkiä taas tärähtää käyntiin. c

On testailtu parilla eri yj releellä ja bensapumpun releellä. Niistä mitkään ei ollut kyllä uusia. Mutta vaikutusta ei tuntunut olevan. Aikasemmin tosiaan surahti kun laitto virrat mutta nyt jättää välillä sen tekemättä. Ja käynnistäminen on hiton paljon vaikeempaa. aikasemmin ongelmia oli vaan puolilämpimällä koneella. ja siitäkin selvisi 10 sekunnin starttauksella.
Minä en tuosta mitään muuta tiedä kun että jos kertoisit mikä moottori ja vuosimalli 124 autosi mahtaa olla niin joku viisaampi varmaan pystyisi opastamaan...


Pumppu voisi olla loppu. Sen voi testata antamalla pumpulle suoraan akusta virtaa, jos lätee nätisti vika jossain muualla.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
juhaeino
Viestit: 41
Liittynyt: 12.6.2015 15:29

Viesti Kirjoittaja juhaeino »

Aivan. Tää asia mikä ittee usein ihmetyttää. Nyt itte unohin sen. Auto on w124 200e -89

Tänään taas lähti 2kertaa ekalla käyntiin. Ei ny niin kehuttavasti mutta kuitenkin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”