Ketjunkiristimen asennus

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Ketjunkiristimen asennus

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

On nostimien remontti loppusuoralla ja ketjunkiristimen asennuksesta jäi homma tekemättä.

Ketjunkiristin on tosi tiukka, kun käännän momenttiavaimella joka on säädetty 80Nm tiukkuuteen kiristin ei mene loppuun saakka vaan kierrettä jää näkyviin noin 2cm.

Kiristimen tapin pää on sinertävä.
Voiko kiristin olla jumissa eikä sen vuoksi mene paikoilleen.
En uskalla kiristää enempää ettei kierre vaurioidu.

Olikos kiristimessä jokin esijännitys tehtävä ennen paikalleen asennusta?
jape89
Viestit: 44
Liittynyt: 01.12.2010 15:25

Viesti Kirjoittaja jape89 »

Se kiristäjä täytyy tavallaan nollata. Eli työntää kiristin purettuna se sisäosa läpi ja toisesta päästä sisään uusiks. :D Se lukkorengas napsahtaa yhen kerran nii jätä siihen ja kiristä se momenttiin kiinni. Sit vaan jousi ja päätymutteri kiinni. Näin ainakin olen kasannut ja toiminut on. Öljynpaineen noustua kiristää oikeaan tiukkuuteen ketjun.

Nyt jos sulla on "kireämmällä" se kiristimen tappi nii käynnistäessä ketju rupee vonkumaan kun on niin kireällä ja katkaisee nokan. :D Tämä on todettu kantapäänkautta :D


Toivottavasti oli apua vaikka huono olen selittämään :)
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mikä moottori?
jape89
Viestit: 44
Liittynyt: 01.12.2010 15:25

Viesti Kirjoittaja jape89 »

Niin unohdin sanoa et tolla omalla ohjeella kasannut 2.3 8-tappisen tenavan moottoriin.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jape89 kirjoitti:Niin unohdin sanoa et tolla omalla ohjeella kasannut 2.3 8-tappisen tenavan moottoriin.
no näinhän se on että hyvähän se on kasata toisiin moottoreihin tollain ja taas om601-3 moottoreissa ei tarvetta.
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Moottori on OM602.

Voikos siinä olla vääränmallinen kiristäjä.
Auton aikaisemmalla omistajalla on purkumersuja ollut kuulemma enemmänkin.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ketju ei o oikein. Ota kiristäjä pois ja kokeile reikää sormella (vähä niiko sitä märkää haavaa) jos kiristinkaari liikkuu sormella painellen ni ok. Mutta jos ei ni kato ketju homma uusiks
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ettei olisi jako nyt pielessä ja ketjun löysät väärällä puolella kun laitat kiristintä paikalleen ?
Kannattaa olla tosi varovainen näissä remonteissa ellei osaa varmasti, kymppejä säästäessä saattaa tulla satasten vahinko.
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Olen nyt töissä mutta kolmen jälkeen tutkailen ketjua tarkemmin.
Kun eilen laitoin nokan hammaspyörää paikoilleen, niin konetta piti hieman kääntää taaksepäin (pari milliä korkeentaan)jotta nokan pyörän sai paikoilleen.

Olis varmaan pitänyt pyöräyttää nokkaa putkipihdellä oikealle kohdalle.
Onko mahdollista että pyöräytyksen aikana ketju on hypännyt yhdellä hampaalla yli ja lenkki on ruiskutuspumpun- ja kampiakselin hammasrattaan välissä löysällä.
Mites jos ottais alipainepumpun irti niin näkiskö sieltä ketjun paremmin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ketju ei pääse hyppäämään kampiakselin tai pumpun pyörällä.
Mitään ei tarvitse sieltä irrotella, tarkistat vaan että ajoitusmerkit ka/na ovat kohdallaan.
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Kiristin väärillä kierteillä kannessa jos ei pohjaan mene.
C250TDT -98
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Nyt selvis vika.
Kiristin on väärillä kierteillä.
Näytti olevan ketjunohjaimen lirpake jotenkin jumissa ja kun eilen koetin laittaa kiristintä paikoilleen niin sitä piti väkisin työntää ja samalla koettaa kiertää paikoilleen.
Silloin lähti väärille kierteille.

Nyt sain lirpakkeen liikkumaan ja ketjunkiristin ei mene sen pitemmälle kuin eilenkään.

Ketjukotelosta näkee että on varaa mennä paljon syvemmmällekin.
Uskaltaisikohan vetää kiristimen väärillä kierteillä pohjaan asti. Jääköhän vuotamaan öljyä kiristimen juuresta?
Viimeksi muokannut kardaani99, 27.1.2013 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

älä missään nimessä nykäse sitä väärille kierteille :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu ei missään tapauksessa väärille kierteille !!!
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Kunpa olis arvannut jättää ketjunkiristimen löysästi paikoilleen niin ei olis tullut tälläistä vahinkoa.

On tosi vaikea saada se menemään enää oikeille kierteille, täytyy vissiin ottaa kansi irti ja viedä se koneistamolle. Tuleepahan samalla kansipahvi vaihdettua.

Vai onko jotain keinoa millä sais vanhat kierteet pelastettua.
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

kardaani99 kirjoitti:Kunpa olis arvannut jättää ketjunkiristimen löysästi paikoilleen niin ei olis tullut tälläistä vahinkoa.

On tosi vaikea saada se menemään enää oikeille kierteille, täytyy vissiin ottaa kansi irti ja viedä se koneistamolle. Tuleepahan samalla kansipahvi vaihdettua.

Vai onko jotain keinoa millä sais vanhat kierteet pelastettua.
Kierretappisarja on monesti pelastanut pulasta, pitää vain olla tarkkana, että saa senkin lähtemään oikein vanhoille kierteille! En vain kuollaksenikaan muista, saako sitä kannen kohtaa esille mitenkään, ettei lastuja tipu öljytilaan. Muutoin otattaa kannen pois enivei.
530d Touring -01
250EXC-F -04
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Menihän se viimein paikoilleen :D

Pajavasaralla kun kevyesti naputteli ja kierti pikkuhiljaa syvemmälle niin meni suorassa paikoilleen.

Eipä ollut remontista kalkatuksen poistoon mitään hyötyä.
Taitaa olla kannentiiviste vaihtokunnossa.
Multivirillä on todella hyvälaatuista dokumettia tiivisteenvaihtoon.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista :)
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

Saattaa kuulostaa tuputtamiselta, mutta laita samalla ne uudet nostajat. :idea: :roll: :twisted: :twisted: 8)
530d Touring -01
250EXC-F -04
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Kyllä taitaa mersu tarvita uusia nostajia.
Katsoin Mobil Delvac Super 1400 10w/30 öljyn suosituksia niin Volvo VDS-2 suositus löytyy mutta ei mersulle.
Voiskohan öljylaadun vaihto auttaa nostimien kalinaan, jos delvakki ei jaksa mennä nostimen sisään.

Otin noin vuosi sitten alipainepumpun irti ja huomasin vuoristoradan korkeimmassa kohdassa epätasaisuutta.
Kalina kuuluu eniten 1-2 sylinterien paikkeilta.
Onko mahdollista että ääni kantautuu vuoristoradasta.
Olisko mahdollista käyttää autoa alipainepumppu irroitettuna?
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannentiiviste vuotaa joka on miltei sääntö näissä -> öljynpaine jää vajaaksi kannessa -> nostajat kalisee.

Miltei pääsee helpommalla jos on kyseessä iskemätön moottori, niin suosiolla plaanaa sen kannen, vaihtaa tiivisteen ja nostajat. Ei tarvitse montaa kertaa purkaa ja koota. Nuo pitää kumminkin tehdä jollei nyt niin huomenna.

Apua ei siis tule mistään öljynlaaduista. Vuotavalla tiivisteellä jopa vain muutaman kannenpultin kiristäminen on poistanut kalinan. Vuoto on siis moottorin sisäistä, se ei (vältämättä) näy ulos päin, eli vuotaa öljykanavasta jakokoppaan ja sieltä takaisin öljynkiertoon.


P.S Älä unohda tiivisteprikkaa kiristimestä, niinkin voi käydä kun ekaa kertaa tekee :oops:

P.P.S ja tosiaan noita kiristimiä ja tiivisteprikoja on kahta kokoa, taas jos menee väärä niin vuotaa, lähinnä siis se prikka ja kiristin piti olla samaa paria :oops:
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Kiristin kannenpultit noin 45tkm sitten.

Pahvista ei ole tietoa onko ikinä vaihdettu.
Ketjunkiristimen vedin vanhalla tiivistysrikalla kiinni, on ainakin vielä pitänyt.

Pystyykö auton todellisista kilometreistä antamaan mitään arviota vuoristoradan kuluneisuudesta.
Luulishan vuoristoradan mittarissa olevat kilometrit kestävän.
Voiko olla jo miljoonakerholainen.
Mittarissa on 451tkm.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiristin kannenpultit noin 45tkm sitten.
Joku fiksu neuvonut että tuollaisesta olisi hyötyäkin ? :shock:
Avatar
thabandit^
Viestit: 844
Liittynyt: 12.12.2006 20:21
Paikkakunta: Nomansland

Viesti Kirjoittaja thabandit^ »

En nyt äkkiseltään päättelisi mitään ajokilometreistä verraten siihen vuoristorataan. 451tkm on jo jonkinlainen määrä sekin, lisäten vielä mahdolliset käyttötunnit koneelle. Eikä pois voi sulkea öljynvaihtojen tiheyksiäkään (onko vaihdettu ölpät 5, 10, 15 vai 20tkm välein).
530d Touring -01
250EXC-F -04
kardaani99
Viestit: 94
Liittynyt: 04.11.2010 13:57
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja kardaani99 »

Kone vuoti öljyä tuolloin laturin päälle.
On laturi vieläkin kuiva, saattaahan öljyä jonkin verran mennä jakokoteloon.
Öjypaineet kylmänä yli 3bar, lämpösenä tyhjäkäynnillä 1,5 bar, kierroksia koneessa lämpöisenä yli 3bar.

Paisuntasäiliöön ei tule ilmakuplia.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minullakin kalina hävisi vetämällä ne reilusti löysällä olevat pultit kannen toisesta päädystä kiinni. Kiristin myös ne pikkuset a ja b kuusioruuvit. Oikeasti jos haluaa korjata niin pitää ostaa uudet pultit ja kaivaa momenttiviisari esiin housuista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”