Kansipahvi halki?

Katso myös W201.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Kansipahvi halki?

Viesti Kirjoittaja dry »

Mistä tietää onko kansipahvi palanut? :shock:
Voiko sen mitata jotenkin vai?
Täytin eilen Matikin paisuntasäiliön, kun merkkivalo ilmoitti nesteen olevan vähissä.
Ja taas tänään tuo merkkivalo alkoi palamaan... :evil:

:nocando:

Niin ja konehan on M103 pentsiini...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Vesipumppu vuotaa :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jos kone tai syyläri eli lämppäri ei tiputa ulospäin eikä putki höyryä tai öljytikussa ole vesihelmiä, tarkista paisuntasäiliön painekorkki. Jos pakoröörin nokasta tippuu vesipisaroita ja höyryää se voi olla myös ihan vesihöyryäkin kylmällä koneella, mutta jos uskaltaa hieman maistaa pisaraa ja se on makeaa, se on varmasti glykolia. Ei siihen kuollunna ole, syletyttää vaan kotvan. Myös matta harmaa kerrostuma veden pinnalla ja pakokaasun haju paisarissa kielii paffivauriosta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kato myös öljyt. Jos on valkosta vaahtoa öljyn seassa, niin on öljyt ja vedet sekasin -> pahvin vaihto.

Paisuntasäiliön korkki auki ja reippaasti kaasua. Tuleeko höyryä reilusti? Sama operaatio öljykorkin kanssa.

Onko ollut lämpöongelmia kabiinin puolella? Jos puhaltelee vain kylmää, niin voi olla ilmakupla vesikierrossa ja tästä syystä ei vesi kierrä lämppärin kennossa - puhaltaa kylmää. Kansipahvi sökö.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

Lucky-Dog kirjoitti:Vesipumppu vuotaa :roll:
Ääni tälle!

Voi vuotaa aika huomaamattakin, alkaa loristelemaan sieltä akselin juurelta vuoto-juoru-reiästä.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

h5 kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Vesipumppu vuotaa :roll:
Ääni tälle!

Voi vuotaa aika huomaamattakin, alkaa loristelemaan sieltä akselin juurelta vuoto-juoru-reiästä.
Eihän tässä ole samaa typerää putkea juoru reiässä niin kuin OM604:ssa :arrow: vuotaa niin että ei äkkipoika huomaa :shock:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Issellä taitaa olla myös vesipumpun vaihto edessä. Nestettä tippuu jostain maahan ja kun saastepumppuprojektin yhteydessä ravistelin kaikkia apulaitteita, niin vesipumpussa tuntui pikku ylös-alas-sivulle -klappi. Juorureiästä en ole tosin nähnyt vettä tursuvan.

Saisikohan sitä käytyä tulevana viikonloppuna pirssin alla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Katos Roisto se koneen editse kulkevan lämppärin putken ja termarihässäkän liitos. Omassa oli O-rinkula kuivahtanut ja tiputteli siitä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kuvaja kirjoitti:
h5 kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Vesipumppu vuotaa :roll:
Ääni tälle!

Voi vuotaa aika huomaamattakin, alkaa loristelemaan sieltä akselin juurelta vuoto-juoru-reiästä.
Eihän tässä ole samaa typerää putkea juoru reiässä niin kuin OM604:ssa :arrow: vuotaa niin että ei äkkipoika huomaa :shock:
Ei, mutta juorureikää ei nää normaali ihminen mistään kulmasta ilman peiliä.
Tiputtaa koneen kylkeen ja kuivuu sinne :(
Paitti jos solkenaan valuupi.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ja eikös nuissa oo tiivisteenä o-rengas vähän samaan tapaan kuin vanhan 12v corollan vesipumpun ja lohkon välissä, siitäki saattaa vuotaa.
wiimax.fi
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

dealer kirjoitti:Ja eikös nuissa oo tiivisteenä o-rengas vähän samaan tapaan kuin vanhan 12v corollan vesipumpun ja lohkon välissä, siitäki saattaa vuotaa.
On kyllä.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Jaha, lähdettäiskö tuosta helpommasta päästä nyt kuitenkin liikkeelle:

Kuva

Lucky-Dog, tilaan yhden korkin osanumerolla:

Kuva

124 500 01 06 :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja Aki »

Mulla ois ollu tommonen(124 500 04 06, mutta samoilla arvoilla -> 140) uusi ja käyttämätön.... Veholta ostettu eli ihan vastaava, mutta uusi :idea:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Vesipumpun ulkoinen tarkastelu ei tuottanut nestehavaintoja.
Easy Rider kirjoitti: - Jos kone tai syyläri eli lämppäri ei tiputa ulospäin
No valuhan sieltä vähäsen, oisko tuo ollut alavesiletkusta. Kiristetty!
Easy Rider kirjoitti: - eikä putki höyryä
- tai öljytikussa ole vesihelmiä
- tarkista paisuntasäiliön painekorkki.
Öö mikä putki? Mutta ei siellä konehuoneessa ainakaan höyrynnyt...
Tikussa ei ollunna vesihelmiä.
Paisarin korkki on kyllä entinen, uusi tulossa!
Easy Rider kirjoitti:Jos pakoröörin nokasta tippuu vesipisaroita ja höyryää se voi olla myös ihan vesihöyryäkin kylmällä koneella, mutta jos uskaltaa hieman maistaa pisaraa ja se on makeaa, se on varmasti glykolia. Ei siihen kuollunna ole, syletyttää vaan kotvan.
Tätä en vielä uskaltanut koettaa :shock:
Easy Rider kirjoitti:- Myös matta harmaa kerrostuma veden pinnalla ja pakokaasun haju paisarissa kielii paffivauriosta.
Ei harmaata eikä öljyä paisarissa. Eikä haissu ku sille jäähdytysnesteelle.

Sivonen kirjoitti:Kato myös öljyt. Jos on valkosta vaahtoa öljyn seassa, niin on öljyt ja vedet sekasin -> pahvin vaihto.
Öljyt näytti ihan öljyille
Sivonen kirjoitti:Paisuntasäiliön korkki auki ja reippaasti kaasua. Tuleeko höyryä reilusti? Sama operaatio öljykorkin kanssa.
Emmie sieltä mitään höyryä saanut :shock: Teinkö mie jotain väärin :ei_tajuu:
Sivonen kirjoitti:Onko ollut lämpöongelmia kabiinin puolella? Jos puhaltelee vain kylmää, niin voi olla ilmakupla vesikierrossa ja tästä syystä ei vesi kierrä lämppärin kennossa - puhaltaa kylmää. Kansipahvi sökö.
Ei lämpöongelmia termarinvaihdon jälkeen - toimii kuin kello :nocando:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Mr_nice
Viestit: 79
Liittynyt: 30.9.2007 21:32
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

mitenkäs mitenkäs,eikös olisi periaatteessa mahdollista että lämppärin kenno vuotaisin?? eli varmaankin lattiamattojen alta voisi löytyä järjettömiä määriä kosteutta??

ei sillä meinaa tuo minunkin 200D vähän hävittää nesteitä,puolentoista kuukauden välein kun lisäilee niin pärjää :lol: ,syytä en kyllä ole löytänyt,lattia mattojen alla on kosteutta mutta no se on hyvin pitkälti vaan kondensoitunutta...
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mr_nice kirjoitti:mitenkäs mitenkäs,eikös olisi periaatteessa mahdollista että lämppärin kenno vuotaisin?? eli varmaankin lattiamattojen alta voisi löytyä järjettömiä määriä kosteutta??

ei sillä meinaa tuo minunkin 200D vähän hävittää nesteitä,puolentoista kuukauden välein kun lisäilee niin pärjää :lol: ,syytä en kyllä ole löytänyt,lattia mattojen alla on kosteutta mutta no se on hyvin pitkälti vaan kondensoitunutta...
Jaha, täytyypä ottaa ja tutkia - kun tuo sisämattojen pesuaikakin alkaa olla jo lähellä :idea: :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

En minä tietenkään mitään poissulje, mutta parista autosta kun on mulla kenno kajahtanut, sen on kyllä huomannut. Ikkunat muuraa kiinni minuuteissa ja puoleen tuntiin hajoaa pää siihen höyryyn. :x Tietenkin jos putki/letku pissii laattialle eikä kenno puhallusilman sekaan...?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Easy Rider kirjoitti:En minä tietenkään mitään poissulje, mutta parista autosta kun on mulla kenno kajahtanut, sen on kyllä huomannut. Ikkunat muuraa kiinni minuuteissa ja puoleen tuntiin hajoaa pää siihen höyryyn. :x Tietenkin jos putki/letku pissii laattialle eikä kenno puhallusilman sekaan...?
Jep. 124:ssa letkuliitos on konehuoneen puolella ja sieltä tulee putkella kennolle asti. Kenno on sitten koteloituna, joten todennäköisesti katku tulee kabiiniin, jos kennon liitokset vuotavat. Eli tuota ei tosiaan kannata ensimmäisenä purkaa, jos ei haise sisällä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
qetuoå
Viestit: 47
Liittynyt: 10.3.2008 6:47
Paikkakunta: laukaa

Viesti Kirjoittaja qetuoå »

Easy Rider kirjoitti:En minä tietenkään mitään poissulje, mutta parista autosta kun on mulla kenno kajahtanut, sen on kyllä huomannut. Ikkunat muuraa kiinni minuuteissa ja puoleen tuntiin hajoaa pää siihen höyryyn. :x Tietenkin jos putki/letku pissii laattialle eikä kenno puhallusilman sekaan...?
liityn keskusteluun, kenno vuodosta tulee laseihin sellanen limainen huurtava lisma joka haisee imelälle vehkeelle ja todella imeytyy äänieristevylleihin mattojen alla :vesi3: :vesi3:
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No nih, ei tule laseihin hyhmää, siis ei vuoda (kop kop) lämppärin kenno.

Tänään sitten alkoi tuo auto vuotamaan jo melko hyvin. Tai sen verran että aamulla kun täytin paisarin niin puolenpäivän aikoihin sai taas olla lisäämässä nestettä :evil:

Töiden jälkeen sitten autotallille, keula tunkille, auto ylös ja pohjamuovi pois. Tiirailua taskulampun kanssa ja niin, sieltähän se tiputteli iloisesti koneen kylkeä pitkin. Paikkaa en nähnyt tarkemmin, mutta veikkaan että se on se L-D:n mainitsema pumppu :(

Mitästuota tuossa tarvihtee ottaa poies jotta pääsee varmistamaan vuotokohdan? Yläkautta kuitenkin varmaan.
Onnistuuko vesipumpun vaihto tällaselta rähmäkäpälältä vai vienkö suosiolla ammattilaiselle. Kauaahan tuota ei tuollaisena viitsi katsella :?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Peilin kanssa voisi onnistua näkemään pumpun persuuksiin.
Se pikkuinen letkunpätkä kannen ja pumpun välissä kannattaa tarkistaa myös, omassa oli likimain puhki.
Ja sen letkun alapuolella on o-rengastiiviste lohkon ja pumpun liitoksessa.

Vaihto ei ole tuohon koneeseen ihan yksinkertaisin mahdollinen homma :ei_tajuu:
Pumppukin maksaa ihan liikaa.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jäähytinnesteet, syyläri, flekti ja hihna ainakin ensin pois, ilmastoinnillisessa varmaankin enemmänkin. Vai pääseekö helpomman kautta jotenkin? Edit: Siis pumpun vaihdossa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ei pääse helpommalla.
Lisäksi ohjaustehostimen pumppu pois paikaltaan, ilmastoinnin kompuraan ei tarvi muistaakseni koskea jos sellainen on.
Hihnankiristinsysteemi pitää purkaa myös.
Ja näppärässä paikassa takimmaiset pultit, pallopäisellä kuusiokoloavaimella pääsee käsiksi.

Koneen iästä riippuen pitää myös ylävesiletku ja vesiputki johon lämppärin letku liittyy vaihtaa eri malliseen.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jani kirjoitti:Ei pääse helpommalla.
Lisäksi ohjaustehostimen pumppu pois paikaltaan, ilmastoinnin kompuraan ei tarvi muistaakseni koskea jos sellainen on.
Hihnankiristinsysteemi pitää purkaa myös.
Ja näppärässä paikassa takimmaiset pultit, pallopäisellä kuusiokoloavaimella pääsee käsiksi.

Koneen iästä riippuen pitää myös ylävesiletku ja vesiputki johon lämppärin letku liittyy vaihtaa eri malliseen.
No voi :ttu:. Näyttääpä taas melkoiselta savotalta.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Jani kirjoitti:Koneen iästä riippuen pitää myös ylävesiletku ja vesiputki johon lämppärin letku liittyy vaihtaa eri malliseen.
Kun vaihdoin 103:n tilalle 104:n huomasin tuon (?) eron putkessa, lähtee hieman eri kulmassa pumpulta. Äkkiseltään ei erota toisistaan. Yläletkusta otin sentin pois ja vaihtelin termarikopan ilmaletkun reiällä varustettuun. Onko letkuissa jotain muuta eroa kuin sentin pituusero?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Yhden kerran pumpun vaihdoin, eikä tosiaan nopein homma, no ei ihan mahdotonkaan. Muistelisin kyllä ettei mitään tehostimen pumppua tarvinnut irrotella?

Lähdöt on tosiaan vanhemmassa erilaiset, eikä tuollaista vanhan mallista tarvikepumppua enää kai saakaan. Eli jos on sellainen niin ostattaa uuden letkun ja putken. Minulle tuosta erosta ei tarvikeliikkeessä tiedetty sanoa..joten lyhensin ja muotoilin itse molemmat putket sopiviksi. Kannattaa kuitenkin ostaaa valmiina niin pääsee vähemmällä.
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

PM urakoi joskus muinoin saman aiheen:

viewtopic.php?t=727&highlight=vesipumppu

:D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

No nih, päivitystä asiaan.
Olin aikaisemmin varannut ajan täksi aamuksi korjaamolle moottorin tukikumin vaihtoa varten.
Onni onnettomuudessa aikataulu ei ollut tälle päivälle täysi, vaan Matikki jäi päiväksi hoitoon.
Moottorikumi tuli vaihdettua ja iltapäivällä kolmen aikaan tulikin soitto korjaamolta, jotta auto olisi valmis.

Ja niin, vesipumppuhan se oli porsinu - juorureijästä kuulemma nesteet juoksi :x

Pumpulla oli hintaa kohtuulliset 155 €, mutta aikaahan sen vaihtoon meni.
Päivän saldoksi muodostui tuollainen 450 € kaikkine töineen, tavaroineen ja litkuineen mutta Matikki hyrrää taas eikä esittele enää Alapohjan Koskea :D :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No bueno homma ettei tuon enempiä tarvinnut ruveta repimähä auki 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mese.fi teki diagnoosin reilussa kymmenessä minuutissa potilasta näkemättä:
Lucky-Dog kirjoitti:Vesipumppu vuotaa
8)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”