230 E-moottorit. Mitä eroa W123 ja W124:sen 230 E-koneissa?

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

230 E-moottorit. Mitä eroa W123 ja W124:sen 230 E-koneissa?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Terve!
Onko W123 ja W124:sen 230 E-moottori ihan sama? Olen ainoastaan kerran ollut W124 230 E:n kyydissä ja sekin oli vuonna 1990- siinä oli vain neljä vaihdetta eteenpäin vaikka 250 D:ssä ja 300 D:ssä oli vakiona 5. vaihteinen.
Lukujen perusteella vääntöä on yli 200 Nm ja yllättävän alhaisilla kierroksilla 3500. Onko 230 E:ssä jotenkin pitkät välitykset kun oli vain neljä vaihdetta vakiona?

Naapurin ukolla on tuollainen -88 -malli ja hän kertoi, että W123 230 E:ssä on ihan sama moottori. Tuo naapurin kaara on ajettu 350 tkm. ja kuuleman mukaan ei ole mitään tehty koneelle siis ei kannellekkaan. Naapuri kauppailee autoa minulle, mutta se on niin ruosteinen, että ei viitsi edes mennä koeajolle kun ei kuitenkaan tulisi tuollaista ostettua.
No tämä oli nyt vähän sekavaa ajatusten virtaa, mutta kertokaapa nyt tuosta W123 230 E-moottorista faktoja. Onko hyvä paketti. Ja jos vielä joku sanoo kulutuksen. Jos 8 litralla pääsisi niin sit voisi harkita muijalle 200 D:n sijasta käyttöpeliksi.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Peruskone taitaa olla ihan sama. Alkupään w123:ssa on ollut tarjolla 230 kaasarikone joka on erilainen.

w123 230E on K-jetillä ja w124 KE-jetillä eli ruiskulaitteissa on eroa. Kulutuseroista en osaa sanoa mutta 123 voi olla janoisempi mm suuremman ilmanvastuksen takia.
I drive an Opel. What's your excuse?
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Eikös tossa 124:ssä ole 1 leveä hihna apulaitteille kun taas W123:ssa niitä on vähintään 2 tai ilmastoinnin kyseessä ollessa 3? En tiiä mutta enpä olisi uskonut W123 automaatilla ja em. koneella menee 8l/100km..enimmillään on mennyt 12.2 jossa oli mukana kunnon polkemista.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mercefreaken lupaa 90km/h ajolla n. 7 litran kulutuksia. Tuntuu kyllä melko pieneltä kun noin painava ja 4. vaihteinen 2,3 litrainen auto on kyseessä.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

kardaani kirjoitti:Mercefreaken lupaa 90km/h ajolla n. 7 litran kulutuksia. Tuntuu kyllä melko pieneltä kun noin painava ja 4. vaihteinen 2,3 litrainen auto on kyseessä.
Syön hatullisen Daimlerin kakkaa jos tämä pitää paikkansa. Ei kulje edes C moisilla lukemilla. :D Testitilanne on aina testitilanne, arki on aina arki. :D

Ajaako joku viisas milelestään ML65:llä 16l/100Km? Lukema on vedetty hatusta.
Avatar
mercedes
saunakarhu
Viestit: 557
Liittynyt: 12.2.2006 16:51
Paikkakunta: rannikolla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mercedes »

mistään mitään tietämättä niin kaverin 123 on lakuhihna ja auto on 230 pruiskaus vm83
Värähtely on liike, joka ei tiedä, mihin suuntaan sen pitäisi mennä...
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

HVM kirjoitti: Syön hatullisen Daimlerin kakkaa jos tämä pitää paikkansa.


01.12.2006 250804km 46.00 8.39l/100km
08.12.2006 251164km 45.37 12.60/100km

Joko alan äkistää.Syy tuohon 8.39l/100km (no okei,ei se ole 8 litraa..) oli kakat housussa ajelua ekaa kertaa liukkailla ja automaattivaihteisella autolla.Ota perheesikin messiin,heille tosin tarjotaan pitopöydän antimia mutta sulle...what is this,it looks like shit? Nounou,its nou shit,its mämmi.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7125
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Muistaakseni 124ssa olevat 230set on alusta saakka (-85) hydraulisilla venttiilinnostimilla. KUn taas 123 koneet on mekaanisilla.
Myös alkupään w201 koneet on mekaanisilla. Vaihtuvat hydraulisiin muistaakseni -85

Moniuraremmi on kai tullut samalla kun kansi on muuttunut hydraulinostimille. :roll:

Jakopään ketku muuttui kaksiriviseksi joskus -88 :?:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Myös alkupään w201 koneet on mekaanisilla. Vaihtuvat hydraulisiin muistaakseni -85
Tosiaan :idea: siksi tuo minun W201 käy niin nätisti.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tarkistin tehtaan lupaamia kulutuksia nelivaihteiselle 230 E:lle: 90 km/h = 6,8 120km/h=8,5 ja kaupunki 11,1 litraa. Noiden tietojen perusteella voisi olettaa, että maantiepainoitteisen kulutuksen pitäisi olla 8 l paikkeilla.

Mutta tuo vääntö onkin kyllä melkoisen hyvä 205 Nm/3500 kierrosta (katalysaattorilla 198). Ei uudemmatkaan bensamoottorit vääntöä juuri tuon alempana luovuta. Huiputkin näytti olevan n. 200 km/h.
Kiihtyvyys 10,4 eli W124 300 turbodiesel pysyy juuri ja juuri mukana.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mercedes-Benz 230 E 123

Myynnissä 1976 - 1985

Viimeisin ovh 32292 €
Käyttöetu -
Vapaa autoetu -
Korimalli Sedan
Ovien lukumäärä 4
Vaihteet 4
Henkilöluku 5
Polttoaine Bensiini
Iskutilavuus 2299
Vetotapa Takaveto
Jarrut tehost. levyjarrut (edessä/takana)
Paino 1360 1760 kg
Perävaunun max. massa 1500 kg
Teho 100 kW
Max vääntö -
Huippunopeus 180 km/h
Kiihtyvyys 11.5 sek/0-100
Kulutus 8,2 10,3 12,7


Tuohon :roll: kun lisää litran pari ollaan ehkä lähellä totuutta ?
Alle kymmenen litran keskikulutuksesta ei kannata haaveilla.
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti: Tuohon :roll: kun lisää litran pari ollaan ehkä lähellä totuutta ?
Alle kymmenen litran keskikulutuksesta ei kannata haaveilla.
Ei, ja arki on arki. Ajappa -30 asteen pakkasessa 700M kauppaan ja takaisin? :twisted: Kulutuskeskustelu on ihan joutavaa, jos ei ajeta piiiiitkiä välejä. :idea: Sama se on polttaa se 78L/ 100Km tyylillä ja kasikoneella, vai viehättääkö Micra 1,2 enemmän? 8)

Ei niinkun liittyen mitenkään tiilerin kommenttiin, vaikka lainasinkin. :shock: Jottei nyt jää väärää kuvaa :arrow: tulee pataan. :lol:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

kardaani kirjoitti:Tarkistin tehtaan lupaamia kulutuksia nelivaihteiselle 230 E:lle: 90 km/h = 6,8 120km/h=8,5 ja kaupunki 11,1 litraa. Noiden tietojen perusteella voisi olettaa, että maantiepainoitteisen kulutuksen pitäisi olla 8 l paikkeilla.

Mutta tuo vääntö onkin kyllä melkoisen hyvä 205 Nm/3500 kierrosta (katalysaattorilla 198). Ei uudemmatkaan bensamoottorit vääntöä juuri tuon alempana luovuta. Huiputkin näytti olevan n. 200 km/h.
Kiihtyvyys 10,4 eli W124 300 turbodiesel pysyy juuri ja juuri mukana.
Niin anteeksi jäi mainitsematta. Nuo ylläluetut koskivat W124 arvoja. Taitaa tuo ilmanvastusero olla niin suuri W123 ja W124 välillä ja sitten se ruiskun ero?
Joskus taannoin kyselin W124 230 E automaattien kulutusta ja omistajat kertoilivat järjestäin yli 10 litran lukemia. Taitaa olla tuo bensakoneiden polttoaineensyönti kysymys aika laaja käsite. Dieselit on helpommin arvioitavissa.
No mutta saatiinhan topikkiin vastaus kuitenkin: W123 ja W124 koneissa on eroja.
-venttiilinnostimet hydrauliset uudemmassa ja yksi moniurahihna
-uudessa erilainen ruiskusysteemi
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

dealer kirjoitti:Alle kymmenen litran keskikulutuksesta ei kannata haaveilla.
? Olen kesäisin ajanut täällä pk-seudulla kiihkeälläkin ajotyylillä parhaimmillaan 9 litran keskikulutuksia manuaali-230 E:lle. 300 D matikilla vie suunnilleen saman verran, tosin 230 E:n saa haluttaessa viemaan helposti pari litraa lisää. Rale taisi ajella työmatka-ajoa manuaali-230E:llä vieläkin pienemmällä kulutuksella.
Hemingway
Mr. Alipaine
Viestit: 384
Liittynyt: 08.10.2005 13:46

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Koneiden erot ovat tosiaan nuo jo edellä mainitut.

w123 automaatin keskikulutus on aikalailla tarkalleen 10 litraa sekalaisella ajolla. Uudempi menee vähemmällä,varsinaista faktaa ei vielä ole. Pienempi kulutus,johtunee ilmanvastuksesta ja erilaisesta ruiskusta.

w123 ruisku on vakuuttanut varmuudellaan. Ei emmi käynnistyessään,tyhjäkäynti ei vaeltele ikinä,ei ole sammahdellut itsekseen. Auto on ollut minulla melkein pari vuotta.. Viisaammat ovat kertoneet,ettei w124:n ruisku ole niin pomminvarma?

Moottorina pidän tuosta 230:sta. Nimenomaan tuo vääntö tekee matkanteosta miellyttävää. Ylämäet eivät ahdista,ja kierroksillakin mennään tarvittessä,

Kardaani: osta minulta oivallinen vanhus ,elä naapurin sedältä ü
124.023
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”