EDC valo syttyy ja käynti katoaa...

Vastaa Viestiin
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

EDC valo syttyy ja käynti katoaa...

Viesti Kirjoittaja jösse »

Löytyykö pika-apua?

W 202,C220D vm 96 automaatti, sillä surullisen kuuluisalla Lucas pumpulla.

Kesken ajon alkaa nykimään, välillä tuskin huomattavasti, välillä nykimisen huomaa takuuvarmasti ja kone käy epätasaisesti. Tällöin syttyy EDC valo mittaritauluun.

Pumppu laitettiin vuosi sitten Kuopion dieselhuollossa, muuten oli kuulema hyvässä kunnossa, tiivisteet vain piti vaihtaa. Tuon rempan jälkeen n. kuukauden päästä auto teki pari kertaa täsmälleen samoin kuin nytkin. Soitin Kuopioon ja sieltä neuvottiin vaihtamaan polttoaineen suodatin. Vaihdoin ja ongelmat katosivat. Kun nyt nykimiset alkoivat, vaihdoin suodattimen mutta ongelmat eivät kadonneet. Välillä kulkee pitkiäkin matkoja ilman minkäänlaista nykimistä.

Lintosellakin tuntui pelkästään tietokoneelle olevan pitkä jono joten jos pika-apua löytyisi täältä.

Polttoaine ei haise moottoritilassa, eikä näkyviä vuotoja ole.

Ajetaanko loppukesä Kinkäpillä ja Dragstarilla? :shock:
Viimeksi muokannut jösse, 30.7.2006 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Katoppa meneekö ilmaa miten paljon pa- putkissa.
Niissä on niitä o-renkaita meleko paljon jotka kovettuu ajan oloon.
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Ei näyttäisi menevän ilmaa.

Soitin Kuopion Dieselhuoltoon ja sieltä tuli diagnoosi. :cry:

Ne Helevatan sähköiset härpäkkeet on nyt sitten sippaamassa sieltä pumpusta. Kaikki puhelimessa kerrotut oireet kuvaavat kuulema juuri kyseistä vikaa. Onneksi vuosi sitten uusittiin tiivisteet, nyt ei remontille tule hintaa kuin 1400 euroa! :evil: :cry: Olisipa silloin oireillut, niin olisi nekin härpäkkeet menneet autoliikkeen piikkiin.

Kysyin jo että eikö Boschin pumppua voisi vaihtaa tilalle niin pääsisi tuosta p*skasta, mutta kun on automaatti niin ei onnistu ja hintaa tulisi sillekin operaatiolle.

Viikon päähän torstaiksi on sitten aika varattuna pumpun laittoon.

Kuka ostaisi hyvän mersun? Näillä tunnelmilla voisi vaikka myydäkkin.
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

jösse kirjoitti: Kysyin jo että eikö Boschin pumppua voisi vaihtaa tilalle niin pääsisi tuosta p*skasta, mutta kun on automaatti niin ei onnistu ja hintaa tulisi sillekin operaatiolle.
Eikä? :shock:
Ollaanko tässä sitten sidottuja luukkaan pauloihin? :cry: Tosin eipä sillä, jotenkin osasin arvata...
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

Jokos tuossa on se sähköloova :?:
Jos on vanhempi tyyppi niin onnistuu vaihtaa Bosch-pumppu, eikä ole tyyris 8)
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

pp d kirjoitti:Jokos tuossa on se sähköloova :?:
Jos on vanhempi tyyppi niin onnistuu vaihtaa Bosch-pumppu, eikä ole tyyris 8)
Kerroppa mistä löydän tiedot sähköloovasta? Paljonko Boschin pumppu ja asennus maksaa? Tuosta pumpun vaihdosta olen Kuopion Dieselhuollon tietojen varasssa, he meinasivat ettei vaihto onnistu ja että senkin hinta menisi samoihin lukemiin. Luultavasti Luukaksen pumppu pelaa pitkään tuon rempan jälkeen, mutta tarkoitus olisi ajella tuolla autolla useampi vuosi eikä pahimmassa tapauksessa noilla hinnoilla nuo vuosihuollot innosta. :(
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Onko se neli- vai viisivaihteinen? Tai lykkää runkonummero sinne ryssän kalkulaattoriin niin näkee laatikon tyyppinumeron. Ite ainaki laittasin sinne rivipumpun.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29094
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilen viimeksi ajoin "rivipumputetulla" C220D:llä, mukavasti oli tullut voimaakin lisää verrattuna luukakseen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Ville S. kirjoitti:Onko se neli- vai viisivaihteinen? Tai lykkää runkonummero sinne ryssän kalkulaattoriin niin näkee laatikon tyyppinumeron. Ite ainaki laittasin sinne rivipumpun.
RYSSÄN KALKULAATTORI?

:shock: :shock:

Kuka auttaa, runkonumero on WBD2021211A354048, pakko tunnustaa etten osaa päätellä laatikon tyyppinumerostakaan mitään. :oops: :oops:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29094
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

CAR
Модель C220D
Номер шасси 2021211A354048
Номер двигателя 604910 02 012383
Номер трансмиссии 722426 03 870849
Дата изготовления (год/мес/день) 960125
Передние покрышки UNIROYAL
Обогреватель 0-21936342
Оптика VALEO
Кабина 00000
Цвет интерьера 441
Цвет 1 269
RETARD 1 951011
Коды комплектации 048 SERIES PROD.INSTR.PANEL CO-DRIVER AIRBAG (100%)
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATION
248 REAR SEAT WITH INTEGRATED CHILD SEAT
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
287 THROUGH-LOADING FEATURE
291 AIRBAG FR.PASSENGER (BR168 MERCOSUL)
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
531 AUTOMATIC ANTENNA
533 SPEAKERS FRONT AND REAR - WITHOUT RADIO
570 FOLDING ARMREST, FRONT
584 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 4-WAY, V 124, 6-WAY
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG
806 YEAR OF MODIFICATION
875 WINDSCREEN WASHING SYSTEM, HEATED
955 EQUIPMENT PACKAGE ELEGANCE
980 REG. DOC. AND ABE NO. ON TYPE LABEL FOR EXPORT
SANUMS
(коды изменений каталога)
Узлы и агрегаты
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

dealer kirjoitti:CAR
Модель C220D
Номер шасси 2021211A354048
Номер двигателя 604910 02 012383
Номер трансмиссии 722426 03 870849
Дата изготовления (год/мес/день) 960125
Передние покрышки UNIROYAL
Обогреватель 0-21936342
Оптика VALEO
Кабина 00000
Цвет интерьера 441
Цвет 1 269
RETARD 1 951011
Коды комплектации 048 SERIES PROD.INSTR.PANEL CO-DRIVER AIRBAG (100%)
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATION
248 REAR SEAT WITH INTEGRATED CHILD SEAT
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
287 THROUGH-LOADING FEATURE
291 AIRBAG FR.PASSENGER (BR168 MERCOSUL)
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
531 AUTOMATIC ANTENNA
533 SPEAKERS FRONT AND REAR - WITHOUT RADIO
570 FOLDING ARMREST, FRONT
584 ELECTRIC WINDOW LIFTER, 4-WAY, V 124, 6-WAY
593 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-ESG
806 YEAR OF MODIFICATION
875 WINDSCREEN WASHING SYSTEM, HEATED
955 EQUIPMENT PACKAGE ELEGANCE
980 REG. DOC. AND ABE NO. ON TYPE LABEL FOR EXPORT
SANUMS
(коды изменений каталога)
Узлы и агрегаты
Kiitos Dealer!

Kukas se nyt osaisi kertoa voiko tuon laatikon kanssa laittaa Boschin pumpun? Sen ymmärsin että kysymyksessä on nelilovinen automatic transmission :lol:

Mitä pumppu ja vaihto maksaa, kuka sen voi vaihtaa? pp d?

Ei tunnu olo tolokun mieheltä tällä hetkellä
:roll:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29094
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Soittele Pasille (ppd) niin selviää. :roll:

Eihän sinun mersussa ollut se pumpun kaapeli mallia joka hiertää kuorensa puhki lauhduttimen nurkkaan, kai se joskus katottiin :?:
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Nyt testataan, otin polttoainesuodattimen pois ja sen tiivisteeessä oli hämminkiä (kirkkaassa auringon valossa näkyi ilmakuplia himmenneissä putkissa). Pistin vanhan suodattimen tiivisteen paikalleen, ja ilmakuplat näyttäisivät loppuneen. Nyt auto kävi pihassa kunnolla :oops: :oops:

Pitäkääs kaikki peukkua pystyssä ,lähdetään emännän kanssa käymään häissä mersulla. Katotaan päästäänkö perille.

Antaisipa kerrankin olla näin yksinkertainen vika. :roll:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se kaiken jären mukaan onnistuu laittaa tuohon lootaan se possilainen.
Toivottavasti pelaa sillä tiivisteen vaiholla, se on joskus pienestä kii.
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Mersu on temppuillut siihen malliin, että pinna paloi ja pp d:n kanssa on sovittu pumpun vaihto ensi torstaina. Uudet suodattimet ja O-renkaitten vaihtokaan ei tuonut lopullista apua. Pistetään Bosch paikoilleen ja lopetetaan leikkiminen. Alajärven miitissä sain vahvistusta jo tehdylle päätökselle, päätös oli oikea, muutkin ovat tapelleet saman ongelman kanssa.

Pistän sitten viestiä muuttuiko mersun luonne pumpun vaihdosta...

Et muuten ala vaihtamaan sitä mersuas kinkäppiin?
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

jösse kertoileepi sitten miten kävi!

Mutta taitaa olla hankalampi sävellettävä tuo Bossilainen tohon viisiloviseen sähköaskiin? Meinaan tuntuu tuossakin olevan jo jotain härmättiä, kun silloin tällöin tunnostaa että joku soutaa kaasupolkimella. Tosin vielä melko harvoin mutta tuskin se itsestään paranee kuiteskaan. :?
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Tänään sitten koitti päivä jolloin mersu oli pistettävä tulille ja lähdettävä pp d:n luo. Puolitoista viikkoa mese on seissyt pihalla, ei ole tehnyt mieli ajella kun viimeisimmällä kerralla tuntui että ajopeli hajoaa alle.

Varhain aamulla ylös, mersun pesu, ettei pp d luule että meillä pidetään autoa huonosti. :lol:

Sitten kohti Mutkalampea vaimon varmistaessa kinkäpillä perässä. :oops:

Kolmen kilometrin ajon jälkeen auto alkoi nykimään ja samantien vaimo soittaa huolestuneena miksi kinkäpin ohjaamo täyttyi sinisestä savusta... :roll:

Sama toistui 15 kilometrin ajon jälkeen, nyt ei enää soitettu kun aikaisempi syy selvisi edelläajavasta johtuvaksi.

Nivalassa vaihtui kakkosauton kuski ja appiukko lähti jatkamaan kinkäpillä. Arvatkaapa huomasiko se ohjaustehostimen puuttumisen. :lol:

Pientä nykimistä esiintyi pitkin matkaa, mutta matka jatkui. Navigaattori ohjasi reittiä Nivala-Ylivieska-Rautio-Mutkalampi. Olipa mielenkiintoinen reitti. Loppumatkan soratiet olivat niin mutkaisia, että näin perässä ajavan kinkäpin perävalot tiukimmissa kurveissa. Onneksi tien varrella ei ollut ojia, oli vain kuution kokoisia kiviä, näin ei tarvinnut pelätä ojaan ajoa. :lol:
Onneksi pesin auton lähtiessä. puhtaalle pinnalle ei jäänyt kuin sentin kerros pikataipaleelta nousevaa pölyä.

Jos navigaattoria ei olisi ollut olisin luovuttanut ennen viimeistä mutkaa pp d:lle.

Perillä kauniin omakotitalon pihassa seisoi pp d valmiina ottamaan mersun hoiviinsa. Mainoksena voin sanoa että pp d:llä on hieno paikka.

Kuulumisten ja tiukkojen mielipiteitten jälkeen ( appiukko: Syy on TB:n polttoaineessa) joimme kahvit ja lähdimme kotio kohti. Nyt kiersimme Kannuksen kautta ja jees; Tielaitoksen auto tuli vastaan ja veti kinkäpin kyljen märäksi suolaliuoksella. Ei muuten pölise kinkäppi, eikä toki tiekään pölissyt.

Huomenna on sitten se suuri päivä kun saan mersun kotio ja pääsen kokemaan lisääntyneet tehot. kunhan nyt sitten vaihdelaatikko kestäisi... :P :P
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Voiku tulis nyt kuntoon... Pidetään peukkua ihan porukalla.
Muuten voi jusambin "we-hate-wäykky"-liike saada uusia jäseniä. :D
Noh, kyllä pp d sen paikkaa kuosiin.
Pro HVM
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

No niin ollaan saavuttu kotiin pp d:n luota. :D

Mersu oli pihalla odottamassa, olin tosi hyvilläni siitä. Mentiin nimittäin aika reippaasti pp d:n luo. :shock: Kaverini Mikko, joka toimi menomatkalla kuskina on joskus ollut mukana rallihommissa ja näytti miten 300 turpotiisseli väykky taittuu mutkiin. Taittuihan se. Oli mukavaa kun tiesin pääseväni omalla autolla kotiin. :lol: :lol: :lol:

Sitten siihen tärkeimpään. Mersu käyntiin. Ääni napakampi kuin luukaksen pumpulla, eikä minkäänlaisia yskähdyksiä. Konepelti auki ja katselemaan pp d:n kätten jälkiä. Siistiä työtä. Kaasuvaijerin kanssa oli ollut hieman ongelmia, se oli pikkuisen lyhyen sorttinen, mutta pp d sanoi vaihtavansa sen pitempään kunhan testaan mersua enemmän. Vanhat vermeet peräkonttiin ( olisi myynnissä melko hyvä luukaksen pumppu :twisted: ) ja ohjeitten ja neuvojen jälkeen kotia kohti. pp d epäili, että vaihteitten toiminta ei välttämättä ole vielä aivan kohdallaan. Tuumasi myös että syöttöä on pistetty aika reilusti.

No ei nyt aivan Volvon tasolla oltu mutta kyllä selvästi enemmän mustaa pukkasi. Tai sitten alla paloi renkaat kiihdytettäessä. :lol:

Kone pelasi hienosti, ei minkäänlaisia nykimisiä havaittavissa. Ainoa ongelma tällä hetkellä on vaihteitten aikainen vaihtuminen automaatilla. Kick down on myös pois pelistä.

Kerroin väliaika tietoja pp d:lle puhelimitse ajon aikana ja sovimme säätöhommat ensi keskiviikolle. Manuaalilaatikolla ei varmastikaan olisi mitään ongelmia, kaikki pelaa hienosti käsin vaihtaen. Edessä on hieman kaasuvivuston rukkausta automaatin takia, syy saattaa olla myös kaasuvaijerin pituudessa.

Lopullisen raportin annan kun olemme saaneet kaikki kohdalleen, mutta koneen osalta olen tyytyväinen. Ette usko mikä on tunne kun auto liikkuu eleettömästi nykimättä ja ilman ongelmia.

Hintaakin tuolla toisella topikilla kysyttiin ja 1500 euroa tuo kaikkinensa tuli maksamaan. Luukaksen pumpun korjaus olisi ollut ilman tiivisteitten vaihtoa 1400 euroa. Tämänhetkisillä tuntemuksilla suosittelen pumpun vaihtoa ennen vanhan korjausta. Luukaksen kanssa sydän hypähtäisi kurkkuun joka nykäisyllä.

Sitähän ei vanha mies kestä. :shock: :lol:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
eki
Tolokun mies
Viestit: 620
Liittynyt: 30.9.2005 18:48
Paikkakunta: Salon merikulma

Viesti Kirjoittaja eki »

Nonnii, hyvä että punksuneeraa! Onnittelut ehyemmän väyskän omistajalle! 8)
Eero J.

"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."

E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89

"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Avatar
timi.lin
Viestit: 381
Liittynyt: 04.6.2006 22:23
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

ois muutama kysymys :roll: hommasitko pumpun ite vai tuliko se pp kautta?tekikö ne pumpulle jotain remppaa ym?ja tärkein mitens kulkupuoli kiihtyykö parenmin kulkee vääntää?
W202 250d kullan ajokki
W210 220d oma käyttis
W126 500sec kesä pirssi kultani
® Mesen V8 Klubi
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Kaikki vermeet tuli pp d:n kautta. Pumppu täysin kunnostettu.

Huomenna selviää lopullinen kulku kun saadaan oikean mittainen kaasuvaijeri paikoilleen ja vivusto säädetyksi oikein.

Lisää tietoa huomenillalla. :lol:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

No niin, kyllä vanha sanonta että luukas oli hyvä apostoli, mutta huono sähkömies pitää paikkansa. :?

Tuohon voisi lisätä että pp d on sitten tosi velho pistämään mersun kulkupuolen kuntoon. :shock:

Tänään kävin pp d:n luona ja kaasuvivusto säädettiin lopulliseen kuosiin. Jo koeajolla tunsi ettei enää ole samasta autosta kyse. Käynti on tasainen, vääntöä on niin ettei huomaakaan kun nopeus on satasessa. Ja tarvittaessa satasen vauhdistakin lähdetään rivakasti ohituksiin. Viime kesänä koetin mitä mersu kulkee ja huiput olivat 170 km/h lievässä alamäessä. Nyt piti 185 km/h lopettaa kokeilu kun oma luonto ei kestänyt (testi suoritettiin tottakai suljetulla radalla). :lol:

Vaikka olen aina tykännyt automaatista, niin nyt vasta tuo automaatti tuntuu olevan oikeassa paketissa. Vaihdot ovat pehmeitä ja auto liikkuu rivakasti.Vaimokin tuumasi kokeiltuaan mersua, ettei voisi kuvitellakaan että auto on sama kuin ennen pumpun vaihtoa.

Suosittelen kaikille Luukaksen pumpun siirtämistä verkon painoksi. Antakaa pp d:n vaihtaa itsellenne boschin pumppu. Ette kadu.
Minua kyrsi kun kuulin luukaksen pumpun korjauksen maksavan 1 400 euroa, mutta nyt kun mersussa on Bosch niin se 1500 ekeä tuntuu tosi pieneltä rahalta kun tietää kuinka auton luonne muuttui täysin.

Olin jo siirtymässä Volvo kuskiksi, mutta nyt olen jälleen vannoutunut mersu fani. :roll: :wink:

Alkakaahan soitella pp d:lle, sillä on kohta jonon tynkää pumpun vaihdossa! :lol:

Muuten, minulla olisi halvalla myynnissä Lucaksen pumppu, tiivisteet siihen on jo vaihdettu... :wink: :roll:
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
hece
Viestit: 18
Liittynyt: 03.11.2007 12:01

Jakajapumpun vaihtoasia rivipumppuun ei yksinkertaista ?

Viesti Kirjoittaja hece »

Täällä on käyty keskustelua mersun jakajapumpun vaihdosta rivipumppuun.

Pumpun vaihto teknisenä toimenpiteenä on ammattimiehelle varmasti yksinkertainen juttu, mutta sen laillisuuden koukeroiden toteuttaminen ei välttämättä olekaan enää niin yksinkertaista. Tämä johtuu direktatiiveista ja niitä tulkitsevista virkamiehistä. Liekö asia lopulta sama kuin meidän tuontiautojen verotuskäytännön taistelu? Voi olla, kun on Suomesta kyse.

Itsekin innostuin aiheesta, koska mersuni jakajapumppu on aivan perseestä kestävyydeltään.

Kysyin pumpunvaihdon mahdollisuutta Ajoneuvohallintokeskuksesta eli AKE.

Esitettyäni kysymykseni, kysyi AKE:n kaveri minulta, että riippuu siitä mitä lukee autosi rekisteriotteessa, jos lukee "vähäpäästöinen", et voi vaihtaa pumppua muuhun, kuin vastaavaan samanlaiseen, mikä siihen on tyyppihyväksytty. Ei riitä, että päästöt mitattaessa alittuvat jollain toisella pumpulla mitattuna.

Eli jos vähäpäästöiseksi merkittyyn autoon vaihdetaan toisen tyyppinen pumppu, kuten esittämäni rivipumppu, tulee autolle tehdä ns. MUUTOSKATSASTUS.

Ei kuulemma ihan pieni juttu, mutta on mahdollista tehdä. Hintaa toimenpiteelle hän ei osannut sanoa, mutta he kyllä neuvovat, miten se tapahtuu jos lähden sellaiseen prosessiin.

Hän halusi korostaa myös seuraava seikkaa, että jos katsastuksessa havaitaan pumpunvaihto tapahtuneeksi, menee auto heti ajokieltoon.

Tällaiset olivat läksyt aiheesta minulle. Toisaalta ei ole ensi kerta kun viranomaisen edustajalta saa puhelimessa väärin tulkittua tietoa valvomastaan laista. Kerrottu tieto voi olla aivan tottakin, mutta kokemuksesta tiedän, että niin ei ole aina. Moni asia on muuttunut, kun asiasta aletaan keskustella virallisemmin, kuin puhelimitse.

Ajattelen arkikäytäntöä, että onpa katsastusmiehillä melkoinen homma autojen vuosikatsastuksissa alkaa katsoa jokaista auton tyyppihyväksyttyä - "vähäpäästöisyyden" - komponenttia laillisuuden näkökulmasta.

MUTU-, mutta myös ja ennen kaikkea laillisuusnäkökulmasta johtuen pumppuasiaa pitänee penkoa lisää.

Toisaalta pitää tehdä myös valinta "kaidan- ja kaidantien" välillä. Autolle on aivan sama kumpaa tietä se kulkee. Jää nähtäväksi kumpaista tietä - tässä asiassa - itse kuljen?
Avatar
jösse
Tolokun mies
Viestit: 228
Liittynyt: 30.9.2005 14:06
Paikkakunta: Kolomen liikenneympyrän Kärsämäki

Viesti Kirjoittaja jösse »

Pistelin viestiä tähän samaan asiaan liittyen tuonne reiskan topikin alle. Kahdesti vähäpäästöinen katsastettu, ilman mitään ongelmia bossilaisen pumpun kanssa.
Potilas taistelee ylipainoa vastaan toistaiseksi laihoin tuloksin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”