Tuprun S202 220CDI A Elegance - vuosi ilman suuria murheita.

Vastaa Viestiin
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Tuprun S202 220CDI A Elegance - vuosi ilman suuria murheita.

Viesti Kirjoittaja tupru »

Kirjotetaan välillä asiaakin ja sitä helpottaakseni ajattelin nyt aukasta topikin tälle uusimmalle kulkineelle.. Tarkotus on kirjotella ylös tehtyjä toimenpiteitä sekä spekuloida porukalla mahollisia erinäisiä juonenkäänteitä.

Se miten tähän kulkineeseen päädyttiin, on pitkä tarina johon palaan myöhemmin ja paremmalla aikaa.. Kuitenkaan koskaan en ollut edes vakavissani harkinnut kyseisen mallisen mersun ostoa, vaikka siihen olisi aiemminkin mahdollisuudet olleet olemassa. Niin se mielipide muuttuu, kun sopivasti sattuu. :roll:

Laitetaan tähän nyt ensipurtavaksi hivenen faktaa kulkineesta sekä muutamat kuvat.

Kyseinen kampehan on s202 220CDI elegance. Varusteista tärkeimpinä vois mainita ilmastoinnin, webaston, vakkarin, automaatin yms. Auto on majaillut ensivuotensa paperien mukaan täällä Pirkanmaalla, josta se on kuskattu sitten pohjoiseen päin myöhemmässä vaiheessa.. Nythän tämä palas ikäänkuin juurilleen :?: :) Vehon leimojen sekä lippusten ja lappusten mukaan suht uskottavasti tällä oli ostohetkellä ajettu 328tkm ja tällä hetkellä n. 350tkm. Uskoisin, että kilometrit on sinnepäin... :roll:

kirjotellaan nyt viikonlopun aikana lisää, mutta tässä nyt kuvia ensialkuun ulkopuolelta.. minua on ihmetyttäny nuo rekkarikilven euro"pohjat", kun ne tässä on tuommoset irtonaiset läpyskät. Liekköhän ihan viralliset? kuvistakin tarkkasilmäset huomaa, että ovat oudonkokoiset suhteessa normikilpiin. Mistä tuommoset lie sitten tuohon tulleet, niin sitä voi ja saa spekuloida. Minen tiiä...

Kuvat on kännykkämallia, mutta kyllähän nuista selvän saa. Ainakin osittain värin erottaa :lol:

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut tupru, 19.6.2013 19:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

mitä eroa on s202 w202 ihan mielenkiinosta kysyn-
oma w202 näyttää kyl just samalta mistä tunnistaa s202 ja w202
Avatar
Harald
Viestit: 270
Liittynyt: 21.11.2007 11:52
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

S on varmari. :ope:

Komia on ajopeli. Sisäkuvia? :idea:
Avatar
drneo
Viestit: 507
Liittynyt: 24.2.2011 12:44
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja drneo »

heh no sehän o selevä oonpas mie tietämätön :oops:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Harald kirjoitti:S on varmari. :ope:

Komia on ajopeli. Sisäkuvia? :idea:
Laitetaan het kohta.. kunhan tässä nyt ehtii paneutua tähän nettipuoleen..
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Made in herwood.
Kein siknatuur
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Jep. Hervannan TI-hallissa on näppärä putsailla tarpeen tullen autoa.

hmm.. Niin. Miten tähän valintaan sitten päädyttiin? Luonteeltanihan olen varsinkin autokaupoissa täysin yhtä kova jappasija sekä vatuloijaki niinku tuo meidän eldokin. Tätäkin ratkasua ois varmaan vatuloitu ja käännelty monta kuukautta, mutta kohtalo puuttui peliin.

Kesälomareissulla Tampereelta kohti pohjoista ajellessa n. 40km ennen Kajaania entinen 230E rupes pitämään het mahotonta meteliä. Heinäkuun helteet päällä, niin mikä siinä oli stoppi ottaa. Niin karmea kalkatus kuulu, että ajaa ei uskaltanu, niin hinurilla ensin Kajaaniin ja siitä sitten köyden nokassa yömyöhällä kohti kotikontuja.

Auto pajaan.

Kuva

Torstaiehtoona moottoria keulalta irti, perjantaina traktorilla moottori ylös :arrow: ulos :arrow: nurin :arrow: öölipohja irti ja tämmöstä sen jälkeen

Kuva

hmm.. tuolla ei varmaan takasi Tampereella tässä kiireessä ajella, joten piti katella sitten viikonlopun tai oikeastaan sunnuntaiaamuun mennessä uusi auto alueelta Kuusamo, Posio, Ranua, Pudasjärvi, Taivalkoski. 8)

Ei muutakuin tarjontaa katsomaan ja nopiasti sitten selvisi, että pitää samantien satsata hivenen parempaan kulkineeseen, kun oli kuitenkin ollu tarkotus jollakin aikavälillä autoa uusia. Perjantaina ehtoopuolella kävin sitten Kuusamossa kattelemassa autoja ja koeajamassakin muutamaa, mutta tuntui hinta-laatusuhde sen verran huonolta, ettei suurempaa omistuskiimaa löytynyt. Sitten kuulin, että olisi vielä yksi auto, mutta se on tällä hetkellä Norjassa reissussa.

:idea:

Lamppu välkähti ja tajusin ettei huonolla autolla Suomesta Norjaan asti lähdetä, etenkin kun tiesin sen että lähtijällä olisi S-mersukin mm. ollut tallissa valittavana.

Sovittiin, että sunnuntaiaamuna on ko. auto koeajettavissa 9 aikaan.. No niinhän se oli. Koeajolla kun kävin, niin ei kyllä tuntunut siltä, että se minun auto olis tässä. Meni auto uria pitkin kuin aropupu ja tuntu ettei se tiellä pysy.. Muutoinkaan kiinnostanut hirveässä kiireessä autoa ostaa. :no:

Mutta eipä ollu vaihtoehtoja :supersad:

Pakkohan meillä oli kotia Tampereelle jollakin tultava ja tämä oli paras niistä jota sillä seudulla tuntui nopealla pöyhinnällä olevan. Laina-autokaan ei houkutellu, kun ei sitten ollut tietoa että millä aikataululla palaa bensamersua korjailemaan. :roll:

Laitettiin sitten lappuset ja lippuset kuntoon ja tähtikeulan nokka kohti Tamperetta . . .


Ajolleenhan auto oli huono, tai no, oikeastaan JÄRKYTTÄVÄN huono. Vaiva kuitenkin korjaantui, kun alkutilanteessa pystyasennossa kulkenut keulapää pudotettiin tuohon nykyisen kaltaiseen asentoon ja allaolleet vanhat saksankitkat vaihdettiin oikeisiin kesärenkaisiin. Nykysellään auto on minun mielestä hyvä ajaa, lähellä loistavaa. C-sarjan farmarin pienuudesta olin kuullut juttuja ja ennakkoluulot olivat kovat. Itseasiassa tuo tuntuu jopa yllättävän tilavalta ja peräkontti on täysin riittävä tällaiseen pienperheen käyttöön.

Kaikinpuolin kokemukset on olleet positiivisia ja odotuksiin nähden yllättävän positiivisia. Autolla on nyt ajettu meidän toimesta se 20tkm. Keskimääräinen LASKENNALLINEN polttoaineenkulutus 12 000 kilometrin seurantajaksolla on asettunut 6,8l/100km lukemiin. Alimmillaan on vienyt karvan verran alle kuus litraa ja ylimmillään kahdeksan. Nurkka-ajo nostaa kulutuksen välittömästi seiskan yläpuolelle ja matkassa tippuu kuutosen nurkille. En sitten tiedä onko tuo paljon vai vähän. Tehoihin ja odotuksiin nähden kulutus on suurehkoa (vrt. 320cdi), mutta niin.. Vieköön kaiken minkä laittaa. :twisted: Webastoa ja ilmastointia on käytetty tarpeen vaatiessa normaalisti eikä ajossa oo pyritty tarkoituksellisesti piheyteen..

Öljyt moottoriin, vaihteistoon + suodattimet vaihdettiin 340tkm tietämillä, sekä yksi polttimo on mennyt. Muutoin ei toistaiseksi ole ollut tarvetta kuin tiiviille ajolle. :lol:

Toivotaan että hyvä tuuri säilyy ja ei tule yllätyksiä eteen..

P.S Minne sitten 230 hävisi? Jäsen Jupi lunasti sen itselleen ja sen koommin siitä ei ole kuulunut. Toivottavasti on kuntoon saanut. Itsellä ei ollut aikaa, virtaa ja viitseliäisyyttä alkaa enää kuntoon laittamaan, kun moottorin saaminen nuille kairoille tuntui toivottomalta..

P.S.S Sisäkuvia jäi kaipaamaan edelleenkin.. Laitetaan tämän viikon aikana :lol:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

joo kylläpä se tuossa ajossa ollu jonku kuukauven...puhaltimen moottorin,kiertovesipumpun ja narinanivelet pitäny näin alakuun vaihella.. nii ja tais se vähä maatakohti vajota tuo koriki yhtenä iltana.. :roll: :lol:
vm-05 s211 320 CDI AMG (käyttis)
vm-01 s203 200 CDI (raksapaku)
vm-89 w201 200E85(rojektina)
vm-89 s124 300TDT (st aihio)
vm-86 w201 (ikuisuusrojekti)
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

no se puhaltimen moottori tais kovimmilla pakkasilla jo ääntä pitää jos oikein muistaa ja niveliä ei taia olla siihen paljoa vaihettu, kun ei oo kovin hanakka ollu niitä syömään..

hyvä että huilaa!
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Orastavia kysymyksiä olisi..

On nimittäin semmonen homma, että ainakaan tässä lyhyessä pikku kaupunkipyörityksessä ei näillä -18c:n pakkasilla ollu turhan kuumat oltavat autossa. Lähtiessä 20min webastoa ja ajossa lämmöt 70:n tietämissä (kuitenkin selvästi 80:n viivan alla). Kannattasko termaria touhuilla vaihtoon? Mitä näihin oli tarjolla? Nykyisellä termarilla on kesän ajat lämmöt olleet aikalailla siinä 80asteen viivalla. Onko vika autossa vai moottorin ominaisuudessa ettei kuumaa pukkaa niinku 124-korinen? :roll:

Sitten akkupuoleen.. Aika laimeilla pyörityksillä jo herätteli näillä keleillä, joten täytyy kait käydä uutta akkua kattelemassa jo valmiiksi ennen niitä kevään hirmupakkasia. Mitä akkua tämmöseen kannattaa hankkia ja onko vaihto-operaatio yksinkertainen "vanha irti ja uutta tilalle" vai tarviiko jotain hälyjen ja muiden takia tehdä toisin?
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mä laitoin 85-asteisen tarviketermarin. Sillä pysyy lämmöt asteen (heh, heh) paremmin kuin sillä mikä autossa oli paikallaan. Mittari on normaalisti 80-viivan tietämillä, kovassa rasituksessa juuri ja juuri sen yli. Taajamassa jos ajellaan rauhallisesti ja rullataan paljon, se jää ehkä viisarin leveyden verran sen alle.

Mulla on keskikulutus asettunut häkellyttävän tarkasti samoihin lukemiin, ajettukin on suunnilleen saman verran, mulla 23tkm kertynyt mittariin sitten vapunpäivän kun tuon ostimme. Tämäkin siis 200CDI automaatti.
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

onre kirjoitti:Mä laitoin 85-asteisen tarviketermarin. Sillä pysyy lämmöt asteen (heh, heh) paremmin kuin sillä mikä autossa oli paikallaan. Mittari on normaalisti 80-viivan tietämillä, kovassa rasituksessa juuri ja juuri sen yli. Taajamassa jos ajellaan rauhallisesti ja rullataan paljon, se jää ehkä viisarin leveyden verran sen alle.

Mulla on keskikulutus asettunut häkellyttävän tarkasti samoihin lukemiin, ajettukin on suunnilleen saman verran, mulla 23tkm kertynyt mittariin sitten vapunpäivän kun tuon ostimme. Tämäkin siis 200CDI automaatti.
Ei mulla ole näiden sulien kelien aikaan ongelmia ollu näiden lämpöjen laahaamisen kanssa, kun siinä 80:n nurkilla (puolen viisarin verran alle) ne ovat olleet. Nyt talvesta tuntuu, että ei haittais vaikka ylempänäkin olisivat kun roikkuvat tosiaan 60:n ja 80:n puolivälissä. Täytyy jotain jämäkämpää termaria touhuta. Onko kova/paha homma vaihtaa?

No mukava, että jollakin muullakin vie samoja lukemia, niin ei tarvitse niin huolissaan olla.. Vaikka mulla oli toki 220CDI, mutta sama perusmottihan nuissa on. :roll:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

tupru kirjoitti:Täytyy jotain jämäkämpää termaria touhuta. Onko kova/paha homma vaihtaa?
No vähän on ehkäpä ahtaat paikat, mutta aika helposti ja joutuisaan se sieltä irti lähti. Pultteja kiristäessä momentti oli muistaakseni niinkin vähän kuin 9Nm, tämä kannattaa jostain tarkistaa.

Ai niin, siinä kun menee kaikennäköstä letkua ja putkea ja muuta ympäriinsä, niin kannattaa räppästä vaikka kuva että muistaa miten ne sommitellaan takaisin 8)
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Tälle ei mitään erikoista.. Naftaa tankkiin ja kovaa ajoa. 8)

Uuden akunkin ostin varuiksi tuossa joulun alla kun niin kovia pakkasia lupaili ja oli merkkejä ollu, että vanha hyytyis. No - tuolla se uus akku on kontissa ollu käyttämättömänä, jotta taidan viedä takaisin hyllyyn. :?
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Viime aikoina ollu vähemmän ajoa, kun loppu nuo työhommat vuoden vaihteeseen. Eipä sillä, että mitään erikoista ois tällä välin c-läiselle käynyt. Pyyhkijänsulan kävin investoimassa uuteen näin rapakelien kunniaksi. Oli järkyttävän kallis BOSCHilainen :eec: Lisäksi joutu viime viikolla vilkun polttimon uusimaan - halpa motonettiläinen :lol:

Sisäkuvia ei ole vieläkään, mutta kyllä minä koitan teille ne jostain taikoa ajankanssa :lol:

Mittarilukema 355tkm + risat ja öljynvaihtoon pitäisi taas joutua. Saa Rinta-Koivula vaihtaa, kun niiltä se käyttää. 8)
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Tänään vaihdettiin öljyt + suodatin mittarilukeman ollessa 358xxx .

Taas mennään se 15000 hyvillä mielin..

Webastokin halvaantui, kun kiertovesipumppu sanoi sopimuksensa irti. Täytyy vaihdella kun ehtii.
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Sain aikaiseksi vaihtaa kesärenkaat alle ja siivota auton tuollain osittain välttävästi. Otinpa sitten samalla niitä sisäkuvia sekä uuden kuvan ulkosalta. :)

Talvirenkaat joutuu uudet ostamaan - kuten jo toisaalla uumoilin. Ens talvena ajellaan sitten kitkatassuilla..

Uusia kuvia - sil vou plee!

Kuva

Kuva

Kuva
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Noh.. Kuten muualta saattoi lukea, niin meinasi pakoputki tehdä tepposet. Aika nopeasti kului takimmaisen katin jälkeen hitsaussauman vierestä kokonaan poikki. Putki irti ja hitsaamalla kasaan - hyvä tuli, vaikkakin piti hieman jousirautaliitosta muokata takaisinlaittaessa..

Käytin leimallakin autoa ja katsastusmies kehuskeli hyväkuntoiseksi ja pohjaltaan erityisen terveeksi.. Mittarissa 365tkm ja toistaiseksi kaikki on hyvin.. Laitetaan asuntovaunu pariksi viikkoa perään ja katotaan et miten käy kulutuksen ja kuskin hermojen :lol:

ohjelmassa seuraavana nelipyöräsuuntaus (70€) ja ilmastoinnin huolto (50€). Hinnat paikallisesta hovipajasta..
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Vaunurallia tuli harrastettua noin 1500 km. Tehojahan tuohon hommaan sais lisää olla, mutta kait ne heiveröisemmilläkin autoilla isompiakin vaunuja kiskovat, niin eipä passaa valittaa. Polttoaineen kulutus tuplaantui asettuen tuonne 12l/100km nurkille..

Menee muuten kohta auto myllytykseen, niin saapipahan pienet naarmut ja pinttymät poies maalipinnasta. Katotaan mimmonen tulee..
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Avatar
tupru
Hole 19
Viestit: 1587
Liittynyt: 27.6.2007 21:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tupru »

Näin talven lähentyessä tuli muutamia isompia murheita.. Ruiskupumppu rupesi vuotamaan naftaa oikein urakalla ja se laitettiin kuntoon Dieselpojilla Sarankulmassa. Kaikki tiivisteet uusiksi sekä muutama venttiili samalla.. 3-pytyn suuttimen seutu on juuri havaittavasti kostea, mutta pohjatiiviste siinä ei vuotanut, joten tarkkaillaan tilannetta..

Ilmastoinnin huolto menee ens kesään, kun ei tuolle enää ole näillä keleillä käyttöä.. Kiertovesipumppu ja pyöränkulmat laitetaan kuntoon asap.

Auto kävi myllytyksessä, vahauksessa ja sisäpesussa Auto Manchesterissa Lielahdessa ja täytyy olla kyllä tyytyväinen työn jälkeen. Erittäin siisti pinta, josta hävisi kokonaan pikkunaarmut yms ajan patina.

Tilasin talveksi kitkarenkaat - ensimmäiset minulla ikinä! Nokian Hakkapeliitta Ärrät tulee alle. Saa nähä kuin käy :lol:
® Mesen linttaklubi
- Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku :ope:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”