Zipin 190D 2.0Turbo

94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Paluu mersukantaan, ainaki osittain.
Eli tuommoinen vähän harrastamista vaativa tenava tuli taloon.
1.8 M102 nelivaihteisella manuaalilla.

Valkonen päältä sininen sisältä, persegrillit ainoana "varusteena",
Toimivat jopa.
Seissyt vuodenverran ulkona, ruostetta mainittavasti vain vänkärinpuolen etukaaressa.

Pientä käyntiongelmaa on, tähän saa tarjota näkemyksensä.
Käy suurimman osan kierroskaistaa kolmella, jossainkohti jopa neljälläkin.
Paukuttaa putkeen ja nelos pytyllä heikomman näköinen kipinä kuin muilla, kuitenkin vain ykköseltä tulpanjohdon irrotetaessa tapahtuu käynnissä selvä muutos, ei meinaa käydä ollenkaan.
Imusarjaan ei pauku.

Huomenna käyn ostamassa tulpat, johdot, pyörijän, virranjakajan kannen.
Onko muita mitä kannattais laittaa samalla?

Kuvaa nyt ei ole laittaa mutta eiköhän semmonenki jossain kohti löydy.

Koodi: Valitse kaikki

[quote][/quote]
Viimeksi muokannut 94zip, 07.12.2019 17:08. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Koitetaampa laittaa pari kuvaakin keksinnöstä.

Käyntihäiriöön löyti ratkaisu kun vaihtoi tulpat, vj kannen, ja tulpanjohdot.

Sisustan jos kerkeisi kasailemaa takaisin tänään,
Annoin painepesuria sille aika reippaasti.
Puoltoista vuotta oli auto Seissyt ulkona ja oli sen näköinenkin.

Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Leimalla käyty, hitsaamista on tässäkin vaikka päällepäin on siisti.
Vänkärinpuolen etulokari menetetty ruosteelle, jos jollakin on ehjää niin saa tarjota, värillä ei väliä.
Kaikki nostokohdat, kuski etupyöränkotelossa muutama paikka ja vänkärinpuolen takajousen yläpuolella pikkuläpi.
Raidetangon päät myös molemminpuolin.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Katsastettu on.
Tämä saa toimia käyttöautona sen aikaa kun korjaamo parsii pemaria kasaan.
Kardaanin tukilaakeri, kelkan etu kumit ja oikee etupyörän laakeri on vaihtolistalla.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

kaikennäköistä on tähänkin räpelletty, pemari tuli kuntoon ja mersu on ilmastoinninpuutteessa viettänyt hiljaiseloa.
katsastaa saisi taas kohta.

oikeastaan mitään murheita ei tämän kanssa ole "käyttöönottohuollon"
jälkeen ollut.
pensaa kuluu tasaisesti noin 10litraa/100km.

yllättävän ajettava auto edelleen vaikka tuli madallettua aika rankasti.
etupyörän laakeri on edelleen vaihtamatta, ja jonkun asentama pörinäpönttö
edelleen paikallaan.

Koitetaampa saada joku fotostaattikin tähän loppun.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

E: kuvat ei näköjään laadulla prameile mutta kai niistä värin erottaa.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tälle tuli kaveri.
2.0 automaatti.
Ruoste, on, madallus, löytyy.

Varusteina löytyy webasto, toiminnasta ei tietoa, sävylasit, ja kattoluukku.

Pientä käyntihäiriöntynkää on tässäkin yllättäen 🤷‍♀️.
Kylmänä käynnistyvyys aika heikko, tasakaasulla huomaa nykimistä aika reilusti ja yläkierroksilta puuttuu veto aika totaalisesti.

Näihin jos ois jollakin ideaa niin ehdotuksia otetaan vastaan, tulpat ja narut vaihtuu huomenna, tulpat oli ainakin ehtoolla jo.

Laatikkoon on joku lisännyt painetta pykälän liikaa, vaihtaa aika rajusti.


Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
Avatar
blacklake
Viestit: 1131
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Jaa sää hait tämän :)
Mää koitin noita vanteita ostatella vaan oli kuulema koko paketille ottaja.
Ilmottele jos tarvii niistä luopua :wink: 8) :lol:
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Juu kun sattu olemaan melkein naapuripitäjässä. 😆 Mä koitin ostaa pelkän auton ilman vanteita mutta kokonaan se oli ostettava.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Punasen omgelmiin lisäkuvausta.

-kylmäkäynnistyvyys huono, sahauttaa, sitten kun lähtee niin ei kestä kaasua, paukuttaa satunnaisesti imusarjaan.
-lämmetessään toimii ihan jees, mutta.
-yli 5000 rpm ei vedä juuri ollenkaan.
-jonkinmoista nykimistä tuntuu tasakaasulla.

Tulpat ja narut vaihdettu, pilotilla lähtee aika mukavasti kylmänäkin eli bensanpuutteeseen viitais hieman?
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Punanen lähti kiertoon, ei riitä aika millään.
Valkonen pitäis katsastaa, jokunen viikko sitten kylmeni leima.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Pikku Mersuun ois talveksi tulossa 7,5x16 kasireiät alle.
Minkähänlaisen rengastuksen noille laittais, samassa korossa mennään kuin kesälläkin.
Kesävanteet on myös 16" mutta leveämmät ja pienemmällä et:llä.
Niillä on 205/45 ja 215/45 renkaat ja rappaamatta pyörii.
Mietin jos laittais 205/50 tai sitten nuo 215/45 fillarit, todennäköisesti kitkat. :shock:

Muutenhan autolle kuuluu hyvää, leima vaan meni pitkäksi kuunvaihteessa,
Baijerilainen vaan on etusijalla katsatuksessa, se kun toimii käyttöautona.

E:laitetaan nyt pari kuvaakin, nehän on aina kivoja.

Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tämäkin on katsastettu, talveksi tuli alle originaal kaivonkannet 195/65 fillareilla.
Pidemmät jouset ja pari polttimoa piti laittaa leimalle.
Käyttöpelinä toiminut nyt aika paljon paremman lämpenemisen takia.

Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tämä pääsi kesäauto kategoriaan, niin karvalakki varusteiltaan kun onkin.
Etulokarit oli vaihtokuntoiset, auki on vielä laitetaanko tarviketta vai löytyykö jostain hyvät käytetyt, saa tarjota, värillä ei merkitystä.
Lokareiden alta ei vastoin odotuksia löytynyt mitään sanomista.

Reiättömät puskuritkin on jo melkein tontilla kera toisen samanvärisen auton.
Tästäkin tulee tarinaa kunhan se saadaan tontille, suunnitelmissa kunkkumoottori turbolla (8 venttiiliä ja esikammiot) :naama:

Vanteiksi tulee nuo punaisen alla olleet, blacklaken himoitsemat kolmeosaiset aero replicat vähän levitettynä, eteen 8" taakse 9",
Eli takavanne eteen ja etuvanteisiin leveämmät lipat.



Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
Avatar
blacklake
Viestit: 1131
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

8)
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tämäkin etenee, minkä töiltä kerkeää.
Etulokasuojat on ainoa puute, muuten alkaa olemaan osat haalittu.
Jiitee_ : ltä tuli laatikon persus vaijerilähdöllä niin saa mittarin pelaamaan.
Samassa paketissa tuli oikeanlainen laatikon kannake ja etukardaani.

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Jiitee_ : ltä tullutta laatikon perää sovittelin tontille, eihän se sopinut.
Oikean mittaisen kardaanin sai hyödynnettyä kuitenkin.
Etulokaritkin on jo maalausta vaille, ehkä tämä tänä kesänä on vielä liikkeellä.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Nippuun tuli tämä, pariviikkoa kerkesi ajella, tänä aamuna hävisi pykälät laatikosta, täytyy tutkiskella antautuko laatikko, perä, vetari vai mikä.

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Pykälät löytyi, laatikon laipan pultti oli pyörinyt löysälle, tuli jo hätäpäissään ostettua vaijerilähtöinen laatikkokin, onpahan varalla kun innostuu vaihtamaan, toistaiseksi hyvin on kuskannut töihin ja takaisin.

Polttoaine anturia pitää tutkailla kun kerkeää, valon syttyessä tankkiin menee ~30 litraa, 55 litrainen tankki kai näissä on?
Lämppärin kenno tarvis vaihtaa kun kerkeäisi, vähän huonosti tulee lämmintä, tosin sillä nyt ei kesä autossa niin väliä ole.

Pientä käyntiöhäiriön poikastakin pitänee tutkailla, muutaman sekunnin käynnistyksestä rytkyttää kolmella, tätä on tehnyt koko minun omistusajan.
Oisko jotain polttoaine peräistä vai kenties purituksia hävinnyt jostain sylinteristä?
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tämä sai kaverin talveksi kun piti saada jonkinnäköinen luisupulkka.
Sen lisäksi ensimmäisen autoni eli 190D 2.0 myyminen on harmittanut siitä asti kun sen myin.

Siispä uusi tulokas, 190D 2.0 vuosimallia 1989.
Kymmenkunta vuotta samalla omistajalla, leima umpeutui heinäkuussa 2015.

Nyt on tosin jo katsastettukin, yksi polttimo ja yhden tunkin reijän umpeen hitsaus riitti.

Tekniikka pelaa nii kuin tällaisessa pitääkin, ei moitteita, moottori vaikutti jopa yllättävän kuivalta ulospäin, tarkistin, öljyä on. :lol:

Varusteita ei taida olla kuin viides vaihde, abs taitaa olla vakiona.

Yllättävän vähäruosteinen, lommoja ja muita virheitä riittää varsinkin ovissa,
Ehjät onneksi löytyy saman värisestä purkuautosta.

Sininen sisältä valkoinen päältä, kaupan päälle tuli tosin karo penkit ja ovipahvit, täytynee irrotella purkuautosta loputkin mustat sisustan osat ja asemoida ne tähän.

Kaikenlaista pientä hiplausta tietenkin vanhassa autossa on mutta täyttä häkää kuljettaa töihin ja takaisin.

Ero kulutuksessa vastaavaan bensakäyttöiseen on huomattava.

Loppuun pari kuvaa komistuksesta.




Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuvat on hakua seuraavalta päivältä, nyttemmin pesty ja siivottukin jo,
Tiukassa istuu sammal ja pihka maalipinnassa.

Alustaan ei ruostetta juuri ollut seisonnassa tarttunut, liekkö hiekkapohjaisen seisontapaikan ansiota.

Luonnollisesti joutui jarruja herkistelemään ja sulakkeita pyörittelemään,
Abs ohjainlaite oli myös mykkä, "hyllystä" löytyi onneksi ehjä.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Bensalla käyvä odottelee aikaa laatikonvaihdolle, kolmonen pomppii pois, eturätti räjähti kappaleiksi niin laitetaan ehjä laatikko yksintein, kiirettä ei ole kun talvella ei ajeta.

Talvipulkkaan alkaa olemaan päivityspaketti kasassa,
Ehjät ovet, musta karo sisusta kaikkine nippeleineen, kohtuu homma vaihtaa sinisestä kaikki pilariverhoilut, lattiamatot yms.

Isompi pumppu tuli jo turattua paikalleen, kulkua tuli aika mukavasti jo sillä lisää, ja savua :lol:
Turbo romut odottelee muutamaa nippeliä ja aikaa asennukselle, pidempi peräkin pyörii nurkissa, saa nähdä jaksaako vaihtaa, saisi matka-ajossa kierroksia alas.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Bensaan tuli laatikko vaihdettua, nopeusmittarikin toimii.
Leimakin tuli paperiin viime lauantaina.
Öljyjen vaihtoa ja pesua vaille valmis talviunille.


Diesel oli hetken telakalla, sisustan vaihto kaikkineen,
Muutama paneeli puuttui sekä musta keskikonsoli on vasta matkalla.
Ovet vaihtui samalla suoriin, kylkipaneelit ja jotain pikku nippeleitä jäi vielä puuttumaan.
Keskikonsoliin vaihdettiin samalla iso kasa polttimoita ja kotelosuojaa laskin pari purkkia pitkin poikin.

Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Talviliukuri alkaa olemaan valmis penkanlevitykseen, bensakrematorio menee kaupan näillänäkymin.

200deehen kun jaksais vielä turbon väkertää paikalleen, osat on olemassa kaikkineen, kiinnostus puuttuu.
Sisusta vaihdettu✔️
Ovet vaihdettu✔️
Syöttöpumppu vaihdettu✔️
Ruosteet hiplailtu kuntoon✔️
Jalopuuratti✔️

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Bensa meni kaupaksi, vähä harmitti myydä muttakun tiloja ei ole autoja säilyttää eikä raaski ruostuttaa ulkona niin parempi että on ajossa.

Diisselin turbotus edistyy, oikeastaan ei tarvisi kuin ruuvata osat paikalleen,
Välijäähdytin täytyy sovitella puskurin taakse, leikkelemättä puskuria,
Vaan eipä se cooleri kovin kummosen kokonen olekaan.

Taka kelkan etukumipuslat kolkattaa, uusien asennus vänkärin penkille ei auttanut :lol:
Hehkutkin vaihdoin eilen, alkoi kylmä käynnistykset käymään nihkeiksi,
Kaks oli vielä hengissä.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Torstai illan ratoksi turbo asennettu,
Pakoputki toistaiseksi vain downpipen mittainen.
Välijäähdytintä ei vielä asennettu.
Mukavasti kirpoaa 200Deeksi. :lol:
Öljynpaluukin kerkesi jo irrota ja jouduttiin hinurikyytiin.

Kytkin alkaa olemaan luiston rajamailla, aika varovasti saa vaihtaa vaihteita.

1.4 baaria näytti painetta olevan, vähä tarvii hukkaporttia justeerata jos sais kilon paikkeille jäämään.

Kuva

Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
Avatar
blacklake
Viestit: 1131
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Mulla olis kolmisatkun käytetty kova vauhtis, 228mm ja asetelma.
Uus levy siihen olis kans.
Pist viestiä jos innostaa 8)
Omien kokemusten mukaan vastaava kytkin piti om601+7mm+kolmisatkun ahdin, 190hp ja 340nm :)
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Pitää nyt hetki koeponnistaa ja kattoo mikä tälläkertaa antaa periksi.
Vetoja on kyllä aika kivasti, Välijäähdytin nyt pitää ihan ekana askarrella keulalle.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

blacklake kirjoitti:Mulla olis kolmisatkun käytetty kova vauhtis, 228mm ja asetelma.
Uus levy siihen olis kans.
Pist viestiä jos innostaa 8)
Omien kokemusten mukaan vastaava kytkin piti om601+7mm+kolmisatkun ahdin, 190hp ja 340nm :)
Noh laitoin yyveetä :lol:


Kytkin siis lipsuu 3-4-5 ja aika reilusti,
Jos ei muuta niin Vetoja taitaa ainakin olla.
Ahtopaine n. 1.3bar.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kytkin lipsuu edelleen, kestävämpi on prosessissa.
Tänään kävin välijäähdyttimen laittamassa paikalleen, pitäisi originaali tuulitunneli ja flektikin sopia nyt paikalleen.

Kenno on w202 250turbodieselistä, ahtoputket mallia kootut teokset.
Vedoista paha sanoa mitään kun kolmosella ei yli puoltakaasua voi käyttää.

Ahtimen öljynpaluulaippa näytti vuotavan öljyä, pitää uusi tiiviste naputella.

Pakoputkenkin hipostelin loppuun kun loppui koneesta lanka viimeksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Putket maalattiin kuvien oton jälkeen, ei ihan noin karseiksi jääneet.
250D -92
190D 2.0 turbo
Avatar
blacklake
Viestit: 1131
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Jokos se kaikki voima välittyy asfalttiin :D
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 939
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

blacklake kirjoitti:Jokos se kaikki voima välittyy asfalttiin :D
Välittyy se, puolikaasulle asti :lol:
Uuden kytkimen asennus kaverin hiacen takaloosteriin ei saanut vanhaa pitämään.
Saapa nähdä millon kerkeää vaihto hommiin alkamaan.


Oikean värinen keskikonsoli saapui eilen tallille,
Korkea malli niin saa lisämittareitakin siistimmin asennettua jos haluaa.

Taka kelkan etupuslatkin vaihtelin joku aika sitten, Kolina takapäästä asettui.

Hirmuinen imuääni lähtee vaparifiltterillä, alkuperäinen turbon suodatinkotelo olis siisti muttei taida turbon kusipoikaa säiliö sopia ton painekotelon kanssa.
250D -92
190D 2.0 turbo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”