Zipin 190D 2.0Turbo

Avatar
blacklake
Viestit: 1146
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Mää laitoin w124 om605 imupäntöstä vähän leikeltynä suojakuoren kartiosuodattimen päälle, tyylikäs ja hiljainen asennus 8) :lol:
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kytkin vaihdettu, vanha ei varsinaisesti ollut kulunut, ei vain kestänyt lisääntynyttä tehoa.
Nyt pitää ja kärsii pykälää lykätä vähän vauhdikkaamminkin sisään.
Sitten ei kun odottelemaan mikä paikka antautuu seuraavaksi.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Toimii ja kuluttaa.
Pientä pakovuotoa jossain turbon seudulla, tutkitaan kun keretään.
0-100, 10.9 sekuntia, Ahtopaine 1.3bar.
Isomman Ahtimen sais laittaa, savuaa täysillä ahdoillakin jonkinverran.
Jos joltain löytyy joku tähän soppeli kohtuu hintainen ahdin niin saa tarjota.
Jousijumppaakin harrastettiin, menee hiukan lähempänä latua.

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
Avatar
blacklake
Viestit: 1146
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Nuo vanteet passaa kyllä enempi ko hyvin 8)
Mikäs turpo tässä on? mulla vois olla varastossa evukkaasti om605 vakio karretti jos ny oikei muistan :D
® Mesen Porkkana-klubi
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Turbo taitaa olla 2.5 turbo dieselin, joku vähän liian pieni garretti.
Jotain 160-190hevosta jos sais ulos 🤔
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tuli vähän isompi, Kopio Gt 28 garrett, päivän Kesti ja öljyt mäelle, parista pytystä puuttuu puristus.
Oli loppunsa edellä tuo moottori jo valmiiksi, öljynpaineet laski aika heikoksi joskus talvella kun pääsi käymään aika lämpimänä.

Kuusenjuuresta kävin kaivamassa pari eriasteisesti rikki olevaa moottoria.
Katsotaan jos yhden ehjän saisi aikaan.
Olis kyllä turbon kanget ja männätkin olemassa.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Kuusenjuuresta löytyneet moottorit oli entisiä molemmat, vesi seissyt sisällä useamman vuoden, noh onneksi ainaki toistaiseksi om 601 moottorien saatavuus on hyvä, siispä ostin "uuden".
Siitä purkailin joutilaat roippeet pois, rikkoontunut on auton keulalla edelleen, siitä vaihdetaan käytännössä kaikki paitsi kansi, Lohko, ja öljypohja.

Ennen talvea tarttis saada ajoon ettei lankkua tarvitsis suolata kun sitä ei tähänkään asti ole Suomessa sille tehty.

Kuva

Uudennihkeä moottori pesua vaille valmis ottamaan kaiken oheismateriaalin kylkiinsä, tosin auto pitää katsastaakkin vielä välissä niin tulee todennäköisesti vaparina ensin.

Kuva

Kori seisoo samalla paikalla kuin mihin se muuton yhteydessä kuukausi sitten lykättiin, konehuoneen sentään sain pestyä ettei kerkeä öljy ihan kauheasti pinttyä, sylki moottoririkossa öljytikun ulos ja suurimman osan öljyä samaa reittiä.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Ehjä moottori pesty, rikkonaisesta purettu kaikki tarpeellinen.
3.pytyn Mäntä aika heikossa kunnossa, leikannut ja paloja puuttuu.
Ilmeisesti vaan lämmennyt turhan paljon, kannessa ei sanomista, romulavalle joutaa lohko.

Kuva

Kuva
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Käy ja liikkuu, Leimakin kylmeni viikko sitten, jousien vaihto ja kässärin kiristys ainakin ohjelmassa, reikiä en löytänyt alla könytessäni.
Savua tulee aika reippaasti, tarvii varmaan stoppivivulle joku rajotin kyhätä.
Ehjän tuntuinen moottori on vaikka avaamatta nostin nokalle.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Leimalla kävin aikaa sitten, hylky tuli, yllättäen käsijarrusta :lol:
No käsijarru korjattu ja huomenna uusinta yritys.
Katsurin mielestä myös savutti liikaa, vaikka päästötestistä meni läpi, rimaa hipoen mutta kuitenkin.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Katsastus suoritettu, viikonloppuna täytyy tehdä tilaa vähän isommalle välijäähdyttimelle, josko se helpottais vähän lämpöongelmia.
Pumppu on säädettävänä, jahka se kotiutuu saa ruuvata Ahtimen romuineen takaisin.
Muuten pelaa hyvin, aika laiskalta vaan tuntuu.
Taitaa tulla myös jonkunsortin AMG kopio puskuri eteen, alkuperäisessä kun ei ole ritilöitä mistä jäähdytys ilma kulkisi.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Suoritettiin moottorin vaihto part. 2 alkoi 601 huohottaa kuin höyryveturi ja kävi tyhjää kolmella.
Yksi Mäntä oli ottanut siipeensä jonkinverran ilmeisesti jo joskus aikaisemmassa elämässään eikä ahdin juuri tilannetta parantanut.
Nyt on pellin alla 604, ainakin vielä vapaastihengittävänä.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Tämä kulkee ja kuluttaa kuten kuuluuki.
Etujarrut on loppu, saksanmaalta tulollaan koko kierros uusia.
Ahdistustakin ois ohjelmassa. 606 moottorin alkuperäinen pakosarja ja ahdin tulollaan.
Vaihdelaatikosta hävisi pari pykälää eräänä päivänä, 1. 2, ja 5. Toimii, onneks on yks laatikko jemmassa vielä.
Pidempi perä löysi paikalleen myös, 3.91->3.23, kierrokset matka-ajossa tippui siedettävälle tasolle.

Ehjälle takapuskurille ois tarve, jos on jollakulla jääny nurkkiin pyörimään, nykyisestä jäi aika iso pala alkutalvesta johonkin päin tuusulaa.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Laatikko tuli eräänä iltana vaihdettua, samoin jarrut.
Turbokin löysi paikkansa, sen verran viimeistelemättä ettei kuvia vielä kehtaa esitellä.

Ongelmaakin pukkaa, ahtaa komeasti 1.4 bar. Savua ei tule,
Mutta kulkupuoli ei vastaa odotuksia, ei lähellekkään.
Kauhee suhina kuuluu turbon seudulta, vuotoja ei ole, pakoputkikin sen verran avara ettei pitäis ahdistaa.
Hukkaportti toistaiseksi kiinni kun ei ole sopivaa kelloa sille.
Voiko olla että menee "tukkoon" ahdin kun väkisin työnnetään pakokaasua läpi?
Johonkin reiluun puoleen baariin tuntuu että kulkee kivasti, sitten alkaa puutumaan ja yläkierroksilla ei juuri rivakampi ole kuin vapari, kuormitettaessa ei myöskään kierrä lähellekkään samaa kuin paikallaan polkiessa.
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Vedon puuttumiseen löytyi syy, niin idiootti että oikein nauratti😆
Ahtoputki kiertää imusarjan ja syöttöpumpun välistä, stoppi vipuhan se siellä kohtuu reippaasti rajoitti syöttöä.

Hukkaporttikin tuli laitettua, 100 milliä lupas pumppuseppä syöttöä. Kaikki palaa savuttomasti, painetta n. 1.1bar.
0-100 8.2 sekuntia.

Aika toimiva laite kaikenkaikkiaan. Painetta olis ennemmänkin tarjolla mutta taitaa viisaampi olla laitamatta.

Välikelin renkaatkin ruuvasin alle ja takapäätä tiputin lähemmäs maata.

Kuvia en näemmä enää osaa lisätä :idiot:
250D -92
190D 2.0 turbo
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Aikaa on kulunu näemmä edellisestä viestistä.
604 edelleen pellin alla, vaihdelaatikko piti taas vaihtaa eräänä iltana, 40 minuuttia tais kulua aikaa.

"Tehot" käytiin pyörittelemässä takapyöriltä, 151hv ja 290nm, painetta nostamalla sais varmaan vähä lisää mutta taitaa kannentiiviste olla jo aika tiukalla nyt. Painetta noin 1.4bar.

Leimalla kävin aamulla, tekniikka muutoskatsatettu.

Auraustangot molemmin puolin ja ulommat raidepäät niin saa määräaikaiskatsastuksenkin hyväksytysti suoritettua.

Toimii ja kuluttaa muuten niinkuin diesel Mersun kuuluukin.

E: Kiitos vielä Dealerille vertailutodistuksesta, se tuli tarpeeseen. :nerd:
250D -92
190D 2.0 turbo
Avatar
dealer
Viestit: 28027
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nuo on muuten kivoja tietoja "maallikolle", kiihtyvyysarvot 0-100km/h. Saa käsitystä siitä millaista kulku on.
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Joo, teholukema ei kummoinen ole mutta tehopainosuhde, varsinkin alkuperäiseen verraten on oikein mukava.
Käyttöaluekin on jopa yllättävän toimiva, vääntöä on tarjolla alhaalta asti mutta vetää kuitenkin pumpun asetettuun maksimiin käyrän juuri notkahtamatta.
Voi siis todeta että ahdin on ilmeisen oikein mitoitettu.🤷
250D -92
190D 2.0 turbo
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6534
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Turhaa ahtoa pois, samalla saat myös turhaa lämpökuormaa koneelta pois.
Ei noille tehoille tarvi kuin maks kilo ahtoa, tuo ilmeisesti takapyöräteho? Koneteho ~180hv?

Mersufoorumilla on penkattu aikanaan kapeakantisesta kuutosesta 1.6baarilla 400hv...
94zip
linttauttaja
Viestit: 948
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Re: Zipin 190D 2.0Turbo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Mika.T kirjoitti: 17.11.2021 13:46 Turhaa ahtoa pois, samalla saat myös turhaa lämpökuormaa koneelta pois.
Ei noille tehoille tarvi kuin maks kilo ahtoa, tuo ilmeisesti takapyöräteho? Koneteho ~180hv?

Mersufoorumilla on penkattu aikanaan kapeakantisesta kuutosesta 1.6baarilla 400hv...
Vaatii isomman hukkaportin tai syötön pienennyksen jos painetta haluaa pois. Vähän meinaa olla ahdas toi ahtimen originaali reikä, lämpöjen kanssa ei tässä oo ollut ongelmia käytöstä riippumatta.
Koneteho on toi 150hv. kevyt savu tulee perässä kaasupohjassakin, voi tietysti olla ettei toi kiinalainen ahtopainemittarikaan ihan oikein näytä.
250D -92
190D 2.0 turbo
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201”