A-160 CDI koneen hekuremonttia. Vähän vaikeuksia oli löytää Oulusta pajaa joka olisi tähän hommaan ryhtynyt ja joilla olisi myös ollut käytössä se oikea poraohjuri. Siis se joka pultataan imusarjan ruuveilla imusarjan paikalle ja joka ohtaa poranterän suoraan juuri sinne hehkun keskipisteeseen. Haasteellinen homma siis kyseessä kun näin että 8mm hehkut kyseessä, joten en voinut vastustaa kiusausta yrittää itse.
Kolmessa ensimmäisessä kuvassa nähdään paljonko pitää purkaa että pääsee näkemään kaksi ensimmäistä hehkutulppaa. Sylinterit 1-2. Tässä vaiheessa ei vielä saa irti 4 sylinterin hehkua, eikä kunnolla kolmostakaan.
Pakoputkea ja suutinkoteloa ei tarvitse irroittaa. Ei ne hehkut sillä nimittäin olekaan, vaan paljon syvemmällä imupuolella EGR systeemin alapuolella.
Tämän jälkeen pitää irroittaa vielä ylävesiletkun lähtö ja laskea nesteet pois. 1-2 pyttyjen hehkuja ei kannata irroittaa vielä tässä vaiheessa, ettei pääse jäähdytysnestettä hehkujen avoimista rei'istä sylintereihin. Tai ainakin uudet hehkut niihin jo paikoilleen jos on pakko mennä 3-4 asti.
Tässä viimeisessä kuvassa on hehku numero 4. Se on pikkuisen taipunut kärjestä, mutta ei niin paljoa että se olisi haitannut irroittamista. Tässä sylinterissä auttoi pelkkä WD-40 uittaminen viikonlopun yli. Samoin helposti lähti 20Nm voimalla sylintereiden 1-2 hehkut. Kolmonen siis vain meni poikki noin 30Nm voimalla. Tarvitaan siis momenttiavain, jolla voi mitata myös aukaisu suunnan momentin.
Ensin hitsasin 5mm kierretangon hehkun virtaliittimen napaan ja sillä ja vetovasaralla katkaisin sitten hehkun keskinastan jolloin kuusiokanta lähtee myös irti.
Sitten taivutin pihdeillä siihen hehkuun menevään johtimeen 45 asteen mutkan. Siitä sitten pihdeillä nitkuttamalla koko keskijohdin napsahti irti ja sain sen pois, jotta sitä ei tarvitse porata. Katkaistu keskijohdin näkyy allaolevassa kuvassa E10 hylsyn alapuolella.
Ja toinen syy keskijohtimen katkaisuun on se, ettei se häiritse kierre osan poraamista. Tuon kierre osan poraaminen pitää tehdä hyvin tarkasti keskelle noin 6,5-6,8mm poranterällä. Tähän vaiheeseen kannattaa keskittyä silleen tosimielellä. Hätäily ei kannata. Pitkäkarainen pora olisi hyvä. Tai jatkoistukka. Se auttaa koneen suuntaamisessa. Muihin hehkuihin kannattaa laittaa hylsyavain jatkovarsineen. Niistä suuntaa katsomalla poraaminen onnistuu paremmin.
Hehku lähti irti kun varovasti kiersin porakoneella 4,5mm terällä hehkun keskelle. Se tarttui kiinni ja vedin sen pelkällä poranterälä pois.
Tässä kuvassa on porattu ja kierretapilla puhdistettu kierre. Tästä on hyvä jatkaa hehkun alaosan poraamiseen. Sinne voi joskus joutua tekemään 4,5 tai 5mm kierre, jotta sen saa vedettyä pois. Ohjaria poranterän ylemmän osan ympärillä kannattaa käyttää ettei terä pääse vahingoittaan hehkun kierrettä.
Toimivaa hehkua ei koskaan kannata vaihtaa. muutenkin A160 CDI lähtee hyvin käyntiin jopa yhdelläkin toimivalla hehkulla. Joten koko A-mersun hehkuremontti on asia, jota kannattaa harkita 2-3 kertaa ennenkuin päättää sen tehdä.
Muuminpaskaa laitoin hehkun varsiin ja kuparitahnaa kierteeseen.
Hehkun vaihtoa A160 CDI koneeseen
Vastaa Viestiin
1 viesti
• Sivu 1/1
Hyppää
- TERVETULOA
- ↳ TERVETULOA!
- Yritysesittelyt
- ↳ MBKoskinen.fi
- ↳ KL - Varaosat
- ↳ Huoltokeskus Lintonen
- ↳ Autopalvelu Parkkila Oy
- ↳ T:mi Jukka Rajalampi
- ↳ Race.Fi
- Yleinen keskustelu
- ↳ Varastettua
- ↳ On Topic
- ↳ Koti, puutarha ja nikkarointi.
- ↳ Kyselyt ja utelut
- ↳ Keskustelua muista merkeistä
- ↳ Arkielämän koukeroita
- ↳ Matkailu & miitit
- ↳ Pienet ja pärisevät
- ↳ Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus
- ↳ Linttaklubi
- Kauppatori
- ↳ Myydään / vaihdetaan autot
- ↳ Myydään / vaihdetaan osat
- ↳ Myydään / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Myydään / vaihdetaan muuta
- ↳ Lahjoitetaan
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan autot
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan osat
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan renkaita sekä vanteita
- ↳ Ostetaan / vaihdetaan muuta
- ↳ Vuokrataan
- ↳ Kauppatori
- Tekniikkaosasto
- ↳ Mikä on autoni W-tyyppi?
- ↳ Mersutiedon Mekka, mese.fi:n oma wikitietokanta
- ↳ Yleinen tekniikkakeskustelu
- ↳ Auton rakentelu, projektit & äänentoisto
- ↳ Super-Turbot
- ↳ B1tt1n1kkar1t
- ↳ Pesu, puunaus & fiksaus
- ↳ Oldtimers
- ↳ W123, sedan, coupe, farmari, lang
- ↳ W123 moottori
- ↳ W123 voimansiirto
- ↳ W123 alusta
- ↳ W123 jarrut
- ↳ W123 kori
- ↳ W123 sähkö
- ↳ W123 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang
- ↳ W124 moottori
- ↳ W124 voimansiirto
- ↳ W124 alusta
- ↳ W124 jarrut
- ↳ W124 kori
- ↳ W124 sähkö
- ↳ W124 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W201
- ↳ W201 moottori
- ↳ W201 voimansiirto
- ↳ W201 alusta
- ↳ W201 jarrut
- ↳ W201 kori
- ↳ W201 sähkö
- ↳ W201 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W210 / W208, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W210 / 208 moottori
- ↳ W210 / 208 voimansiirto
- ↳ W210 / 208 alusta
- ↳ W210 / 208 jarrut
- ↳ W210 / 208 kori
- ↳ W210 / 208 sähkö
- ↳ W210 / 208 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W202, sedan, farmari
- ↳ W202 moottori
- ↳ W202 voimansiirto
- ↳ W202 alusta
- ↳ W202 jarrut
- ↳ W202 kori
- ↳ W202 sähkö
- ↳ W202 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W211 / W209 / W219 moottori
- ↳ W211 / W209 / W219 voimansiirto
- ↳ W211 / W209 / W219 alusta
- ↳ W211 / W209 / W219 jarrut
- ↳ W211 / W209 / W219 kori
- ↳ W211 / W209 / W219 sähkö
- ↳ W211 / W209 / W219 lämmitys, ilmastointi.
- ↳ W203 / R170, sedan, farmari, avo
- ↳ W203 / R170 moottori
- ↳ W203 / R170 voimansiirto
- ↳ W203 / R170 alusta
- ↳ W203 / R170 jarrut
- ↳ W203 / R170 kori
- ↳ W203 / R170 sähkö
- ↳ W203 / R170 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo moottori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo voimansiirto
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo alusta
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo jarrut
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo sähkö
- ↳ W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo lämmitys / ilmastointi
- ↳ W204 / R171, sedan, farmari, avo
- ↳ W204 / R171 moottori
- ↳ W204 / R171 voimansiirto
- ↳ W204 / R171 alusta
- ↳ W204 / R171 jarrut
- ↳ W204 / R171 kori
- ↳ W204 / R171 sähkö
- ↳ W204 / R171 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W213 sedan, farmari,coupe, avo
- ↳ w213 moottori
- ↳ W213 voimansiirto
- ↳ W213 alusta
- ↳ w213 jarrut
- ↳ W213 kori
- ↳ w213 sähkö
- ↳ W213 lämmitrys, ilmastointi
- ↳ W221 / W216
- ↳ W221 / W216 moottori
- ↳ W221 / W216 voimansiirto
- ↳ W221 / W216 alusta
- ↳ W221 / W216 jarrut
- ↳ W221 / W216 kori
- ↳ W221 / W216 sähkö
- ↳ W221 / W216 lämmitys / ilmastointi
- ↳ W205
- ↳ W126 sedan, coupe / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 moottori
- ↳ W126 / R & C 107 voimansiirto
- ↳ W126 / R & C 107 jarrut
- ↳ W126 / R & C 107 alusta
- ↳ W126 kori / R & C 107
- ↳ W126 / R & C 107 sähkö
- ↳ W126 / R & C 107 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W140 / R129, sedan, coupe, avo
- ↳ W140 / R129 moottori
- ↳ W140 / R129 Voimansiirto
- ↳ W140 / R129 alusta
- ↳ W140 / R129 jarrut
- ↳ W140 / R129 kori
- ↳ W140 / R129 sähkö
- ↳ W140 / R129 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W220 / W230 / W215
- ↳ W220 / W230 / W215 moottori
- ↳ W220 / W230 / W215 voimansiirto
- ↳ W220 / W230 / W215 alusta
- ↳ W220 / W230 / W215 jarrut
- ↳ W220 / W230 / W215 kori
- ↳ W220 / W230 / W215 sähkö
- ↳ W220 / W230 / W215 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W168
- ↳ W168 moottori
- ↳ W168 voimansiirto
- ↳ W168 alusta
- ↳ W168 jarrut
- ↳ W168 kori
- ↳ W168 sähkö
- ↳ W168 lämmitys, ilmastointi
- ↳ W169
- ↳ W169 moottori
- ↳ W169 voimansiirto
- ↳ W169 alusta
- ↳ W169 jarrut
- ↳ W169 kori
- ↳ W169 sähkö
- ↳ W169 lämmitys, ilmastointi
- ↳ Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit
- ↳ Moottorit
- ↳ Voimansiirto
- ↳ Alusta
- ↳ Jarrut
- ↳ Kori
- ↳ Sähköt
- ↳ Lämmitys, ilmastointi
- English Forum
- ↳ Technical discussion
- ↳ Off Topic
- ↳ English Forum
- Arkisto
- ↳ Tule Lada viestin lahjoittajaksi sydänlapsille
- ↳ Yhdistyksen säännöt
- ↳ Lada on topic