Sähköjen kanssa huolta ja murhetta

Vastaa Viestiin
Rane80
Viestit: 4
Liittynyt: 04.12.2018 20:36

Sähköjen kanssa huolta ja murhetta

Viesti Kirjoittaja Rane80 »

Päivää foorumille. Yhteinen matka mesen kanssa alkanut vähän takkuisasti. Kyseessä siis 2008 c220 cdi farkku 646 koneella josta ensin hajosi laturi, sitten huomasin akun heikkouden ja ostin 95Ah vartan akun.

Nyt kuitenkin virtaa häviää jonnekin. Napajännite on päivän seisoskelun jälkeen siellä 12,3v jonka jälkeen starttailu ei ole enää niin rivakkaa kun suoraan ajon jälkeen.

Mittailin äsken amppeereita yleismittarilla sarjassa plus navan ja piuhan välistä ovet lukittuna avaimet kaukana. Alkuun kulutus oli noin minuutin 10mA luokkaa mutta hetken perästä kulutus hyppäsi 4.30Amppeeriin. Käytin kaikkia löytämiäni sulakkeita konehuoneen kuskin kulmasta sekä takakontista yksitellen irti mutta kulutus oli kokoajan tuon saman..

Antaisiko tuo minuutin viive jotain osviittaa vian paikantamiseen? Kuinka sähköisen lisälämmittimen kuuluisi toimia? Meinaan ettei mielestäni kylmillä ilmoilla lämmintä ilmaa kabiiniin rupea tulemaan ennenkuin kone on lämmin.. Voisiko siinä olla siis vika? Mutta eikös sille pitäisi kuitenkin olla sulake?

Hehkun rele? Mistä löytyy ja miten testataan?

Entä miten tuo sähköinen lisälämmitin testataan?

Muita ideoita?

Kiitos
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Sähköjen kanssa huolta ja murhetta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Rane80 kirjoitti:Päivää foorumille. Yhteinen matka mesen kanssa alkanut vähän takkuisasti. Kyseessä siis 2008 c220 cdi farkku 646 koneella josta ensin hajosi laturi, sitten huomasin akun heikkouden ja ostin 95Ah vartan akun.

Nyt kuitenkin virtaa häviää jonnekin. Napajännite on päivän seisoskelun jälkeen siellä 12,3v jonka jälkeen starttailu ei ole enää niin rivakkaa kun suoraan ajon jälkeen.

Mittailin äsken amppeereita yleismittarilla sarjassa plus navan ja piuhan välistä ovet lukittuna avaimet kaukana. Alkuun kulutus oli noin minuutin 10mA luokkaa mutta hetken perästä kulutus hyppäsi 4.30Amppeeriin. Käytin kaikkia löytämiäni sulakkeita konehuoneen kuskin kulmasta sekä takakontista yksitellen irti mutta kulutus oli kokoajan tuon saman..

Antaisiko tuo minuutin viive jotain osviittaa vian paikantamiseen? Kuinka sähköisen lisälämmittimen kuuluisi toimia? Meinaan ettei mielestäni kylmillä ilmoilla lämmintä ilmaa kabiiniin rupea tulemaan ennenkuin kone on lämmin.. Voisiko siinä olla siis vika? Mutta eikös sille pitäisi kuitenkin olla sulake?

Hehkun rele? Mistä löytyy ja miten testataan?

Entä miten tuo sähköinen lisälämmitin testataan?

Muita ideoita?

Kiitos
204 on jo sen verta tuore tapaus että ihan helpointa vianetsintää on testerin kanssa. Testereitä on nykyään joka kylällä. Paras on tietenkin *
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Rane80
Viestit: 4
Liittynyt: 04.12.2018 20:36

Viesti Kirjoittaja Rane80 »

Onko näin? Teeseitse-miehenä on vaikea siirtyä viime vuosituhannelta tähän päivään. Ja tämä star:ko on the laite mersuille?
x_ismo
Viestit: 86
Liittynyt: 24.10.2012 14:05
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Stareja tuntuu olevan aika monella vaikka täällä ei mainostakaan. Se on ainoa oikea testeri mersuun mutta kyllä jollain yleistesterillä voi jotain saada selville. Yleismittarillakin mutta aikaa voi palaa paljon enemmän :-(

Tuo yli 4A kulutus on jo tuntuva, jatkuuko se kuinka pitkään ? Autohan sulkee jotain läppiä kun se sammuttelee itseään, olisiko joku tuollainen mootori jumissa ja söisi siksi sähköä ? Menee kyllä arvailuksi ilman testeriä ja/tai oikeaa asiantuntemusta. Minä en ole asiantuntija, jotain tulee välillä räpellettyä :-)
Rane80
Viestit: 4
Liittynyt: 04.12.2018 20:36

Viesti Kirjoittaja Rane80 »

Käytin aamulla autoa mese-pajalla jossa on tietääkseni pitkän linjan tuntemus mersuista. Sieltä sanottiin että starilla ei tuota vuotovirtaa löydä vaikka sellainen laite heiltä löytyykin. Asentaja itse hakee aina vuotovirrat yleismittarilla sarjaan mittarin kytkien, ottamalla sulakkeet irti ja hahmottamalla sitä kautta ongelman.

Antoi myös vinkin ottaa konehuoneesta apuvirta napojen luota koneelle menevät virrat pois kaapelit irroittaen niin voi sulkea viat pois sitä kautta konepuolen virrat, laturit, hehkun releet yms..

Normisti kuulemma ottaa itse kaikki sulakkeet pois, merkkaa ne ja antaa auton seistä mittari sarjassa jonkin aikaa että kaikki varmasti sammuu. Sillä saa selville onko vika sulakkeiden takana vai koneen puolella. Sanoi että heti ei välttämättä vuotojännite mittarista tipu vaikka sulake olisi vikalaitteesta irti. Pitää kuulemma antaa seistä ilman sulaketta sen n. 5min. Itselle tämä taas tuntuu oudolta koska jos sulakkeen nyppää irti niin luulisi sen vikakohteen heti pudottavan kulutuksen nolliin. Jos se ei sitten mene jonkun ohjainlaitteen kautta tms..

Ja nyt mietityttää myös mittaustulokset yön jäljiltä. Napajännite illalla oli 12,54V ja aamulla mitatessa melkein sama 12,50V. Kuluttaako se kuitenkaan kokoajan sitä reilua 4amppeeria? Vai miten akun napajännite tuollaisessa 95Ah akussa käyttäytyy kulutus virran kanssa? Jos se 8 tuntia olisi kuluttanut sitä neljää amppeeria niin akustahan olisi tällöin kadonnut yli 32amppeeria virtaa. Kuinka se näkyisi napajännitteessä vai näkyisikö ollenkaan vai alkaako napajännite laskemaan vasta kun kulutus olisi enemmän esimerkiksi 50 tai 70amppeeria? Näkyykö siis virrankulutus suorassa suhteessa napajännitteessä?


Selvittelyt jatkuu..
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Starilla ei vuotovirtaa löydä. Vikakoodeista jne voi saada osviittaa ongelmasta.

Ensin pitää mitata paljonko virtaa kuluu, pihtiampeerimittarilla.
Viimeistään puolisen tuntia sen jälkeen kun viimeksi on ovet lukittu pitäisi kulutuksen olla pudonnut normaaliin. Myös takaluukku lukossa.

Jos irrotat sulakkeen ja laitat sen heti takaisin paikalleen saattaa joku boksi herätä valmiustilaan ja virrankulutus alkaa. Hankala selvitellä niin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Itse löysin "virransyöjän" W220sta niin että yleismittari oli virranmittauksella akun -navan ja maajohdon välissä.
Sitten vaan annoin auton seisoa koskematta niin kauan että virrankulutus tasaantui (~5min) ja sen jälkeen yksitellen väyläjohtoja irti jakoblokilta kunnes virrankulutus tippui lähelle nollaa.
Vika paikallistui tällä konstilla tietyyn alueeseen. (tässä tapauksessa kohdistui PSE-yksikköön eli keskuslukon ja takaluukun avaus/sulku ohjaimeen)

Jälkeenpäin tutkiessa lopulliseksi syyksi paljastui täysin vihreäksi köntiksi hapettunut takaluukun avauksen mikrokytkin jossa ilmeisesti kulki sen verran väyläjänniteitä läpi että auton väylä-järjestelmä ei mennyt koskaan lepotilaan ja tämän vuoksi purki akkua aina ~2A virralla.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Rane80 kirjoitti:Käytin aamulla autoa mese-pajalla jossa on tietääkseni pitkän linjan tuntemus mersuista. Sieltä sanottiin että starilla ei tuota vuotovirtaa löydä vaikka sellainen laite heiltä löytyykin. Asentaja itse hakee aina vuotovirrat yleismittarilla sarjaan mittarin kytkien, ottamalla sulakkeet irti ja hahmottamalla sitä kautta ongelman.

Antoi myös vinkin ottaa konehuoneesta apuvirta napojen luota koneelle menevät virrat pois kaapelit irroittaen niin voi sulkea viat pois sitä kautta konepuolen virrat, laturit, hehkun releet yms..

Normisti kuulemma ottaa itse kaikki sulakkeet pois, merkkaa ne ja antaa auton seistä mittari sarjassa jonkin aikaa että kaikki varmasti sammuu. Sillä saa selville onko vika sulakkeiden takana vai koneen puolella. Sanoi että heti ei välttämättä vuotojännite mittarista tipu vaikka sulake olisi vikalaitteesta irti. Pitää kuulemma antaa seistä ilman sulaketta sen n. 5min. Itselle tämä taas tuntuu oudolta koska jos sulakkeen nyppää irti niin luulisi sen vikakohteen heti pudottavan kulutuksen nolliin. Jos se ei sitten mene jonkun ohjainlaitteen kautta tms..

Ja nyt mietityttää myös mittaustulokset yön jäljiltä. Napajännite illalla oli 12,54V ja aamulla mitatessa melkein sama 12,50V. Kuluttaako se kuitenkaan kokoajan sitä reilua 4amppeeria? Vai miten akun napajännite tuollaisessa 95Ah akussa käyttäytyy kulutus virran kanssa? Jos se 8 tuntia olisi kuluttanut sitä neljää amppeeria niin akustahan olisi tällöin kadonnut yli 32amppeeria virtaa. Kuinka se näkyisi napajännitteessä vai näkyisikö ollenkaan vai alkaako napajännite laskemaan vasta kun kulutus olisi enemmän esimerkiksi 50 tai 70amppeeria? Näkyykö siis virrankulutus suorassa suhteessa napajännitteessä?


Selvittelyt jatkuu..
No, eihön se stari suoraan mittaa tosiaankaan virtoja, tai kyllä se osasta laitteita kertoo paljonko ampereita menee muistaakseni esim sähkölaseissa virrat näkyy. Sillä vain näkee mikä laite aiheuttaa ongelmia ja sellainen laite voi virtaa ryystääkkin.

Sen vikakoodien luvun lisäksi star on kätevä kun voit pakko-ohjailla eri asioita. Näke mikä pelaa ja mikä ei. Staripaketissa on myös wis yleensä ja siitä saa ohjeita mittaamiseen ja ohjearvoihin.

Pihtivirtamittari auton virroille maksaa halvimmillaan muutaman kympin joten saahan silläkin katseltua mistä virtaa menee. Mutta kiva olisi se wis ja sähkökuvat jotka paketista löytyy.

Tosin voihan niitä sulakkeita nyppiä ja akun kenkää irroitella. Siitä vaan pamahtelee lisää vikakoodeja ja lasien opettemista jne.

Mitäs siellä pajalla selvisi syyksi? Vai oliko kuitenkin heikko akku ja normaali virrankulutus ohjearvoissaan?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Rane80
Viestit: 4
Liittynyt: 04.12.2018 20:36

Viesti Kirjoittaja Rane80 »

On niin mystisen tuntoinen vika vai sitten olen alkanut jo pohtimaan onko vikaa ollenkaan. Kun tuolla kulutuksella akun pitäisi olla loppu vuorokaudessa mutta kuitenkin nyt taas auto on lähtenyt käyntiin lähes vuorokauden seisonnnkin jälkeen. Taidan perehtyä aiheeseen seuraavan kerran sitten kun auto ei enää käynnisty.
Akkuhan on uusi ja testattu että kunnossa on.. ilmoittelen/palaan asiaan jos vika vielä vaivaa..

Pihtivirtamittareista sen verran että halvimmat käsittääkseni mittaavat vaan noin 4A tarkkuudella niin ei taida pelata tässä tapauksessa
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

reirulla parilla kympillä saa pihdit missä luvataan 40A alueella 2% tarkkuus...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

MHe kirjoitti:reirulla parilla kympillä saa pihdit missä luvataan 40A alueella 2% tarkkuus...
DC-mittari? Aika edullinen jos vielä resoluutiota vähääkään. Taisin maksaa milliampeeriresoisesta 250.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tähtikuljettaja kirjoitti:
MHe kirjoitti:reirulla parilla kympillä saa pihdit missä luvataan 40A alueella 2% tarkkuus...
DC-mittari? Aika edullinen jos vielä resoluutiota vähääkään. Taisin maksaa milliampeeriresoisesta 250.
Ostin biltemasta joskus 10-20v sitten 40A pihtimittarin (tasavirralle) ja maksoi jotain 20-40eur.

Ainoa huono puoli siinä oli että pihdin reijän napaisuus tarra irtosi, mutta eipä se haittaa, vaikken muista miten päin se on niin mittaa sit kahesti jos muisti väärin :D

Autohommissa 40A riittää jo kaikkeen mitä tarvii mennä ihmettelemään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1912
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Ei välttämättä ole kyse siitä riittääkö 40A kaikkeen. Ei riitä laturin, startin, sähkölämmittimen eikä monen muunkaan mittaamiseen mutta koompromissina varmasti parempi malli kuin sellainen 600 ampeerinen jolla mittaan isommat virrat. Autosta sillä pihdillä pitää pystyä mittaamaan myös hyvin pienet virrat.

Oma 40 ampeerinen vaeltaa niin paljon nollauksen jälkeen että ei sillä tee mitään 20 milliampeerin virtoja mitatessa. Tuollaiset 4+ A virrat sillä kyllä mittaa. Ehkä tuo on vain huono malli tai yksilö.

Prosessianturimittarilla menee 0,1 - 100 mA 0,01 mA:n lukemaresoluutiolla mutta pihdit yltää vain pienemmille johdoille, ei suoraan akusta mittaamiseen.

Mikä tahansa pihti on melkein parempi kuin ei mitään.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

tähtikuljettaja kirjoitti:
DC-mittari? Aika edullinen jos vielä resoluutiota vähääkään. Taisin maksaa milliampeeriresoisesta 250.
https://www.distrelec.de/Web/Downloads/ ... ng_tds.pdf

niinno.. jos nyt tavaan tuota specciä kuin piru raamattua niin voihan tuo tosiaan tarkoittaa että se tarkkuus on SAMA 2% full scalesta riippumatta siitä ollaanko 40A vai 400A alueella... eli 8A... mitä en kyllä taas usko. Ihan sujuvasti tuolla mittaili +- 100mA virtoja kun antoi mittarin maata paikoillaan samassa asemassa johtoon nähden (juu ei sillä kymmenen milliamppeerin tasoihin pääse mitenkään). Pitäisi kokeilla 'kalibroida' tuo flukella, eipä ole tullut mieleenikään :idea: :tuumaus:
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 sähkö”