W204 luistoneston poiskytkeminen

Vastaa Viestiin
PV-MN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.12.2011 10:10

W204 luistoneston poiskytkeminen

Viesti Kirjoittaja PV-MN »

Terve,

Mitenkäs tuon W204:n luistonestoa toimii. Saako pois päältä kokonaan vai jääkö jotakin aina päälle.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Saa pois, mutta tuntuisi toimivan minun mielestäni väärin päin.

Perstuntumalta tuntuisi vetoluistonesto jäävän päälle, joten sen turvin voi ottaa enemmän vauhtia ennen pyörähdystä, jota suojelusenkelillä ei ole aikomustakaan estää.

Miksi luistonesto pitäisi saada pois?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
PV-MN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.12.2011 10:10

Kärryn veto

Viesti Kirjoittaja PV-MN »

Terve,

On tullut vedettyä vaunua jonkin verran talvella ja tietyissä tilanteissa on hyvä että jos saa pois päältä, ettei kuole esim. juuri kun on pääsemässä mäen päällee.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Minä ajan ensimmäistä talveani Mersulla ja tämä talvi on viallinen koska joku on pöllinyt melkein kaiken lumen. Niinpä minulla on kokemusta talviajosta S204:lla kovin vähän.

Ensivaikutelma on silti, että tiedän mistä puhut, koska mökkirannasta ylämäkeen lähtö on talvisin vakiopaikka, jossa olen tottunut kääntämään Volvon STC:n pois päältä.

Ceessä en usko noin tekeväni, koska sen vetoluistonhallinta on selvästi parempi kuin mikään aiemmin kokemani.

Ero on siinä, että Volvossa STC:n aktivoitumisen huomaa vauhdin hidastumisesta aiempaan verrattuna, kun taas Ceen tapauksessa vauhti alkaa kiihtyä varoitusvalon vilkkuessa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kun ESP on poiskytkettynä, ei mikään estä viemästä rajattomasti vetotehoa takapyörille. Ainoastaan pyörien välistä pyörintäeroa rajoitetaan niin että ne pyörivät jotakuinkin tasatahtia, mutta sutia voi niin paljon kuin kehtaa.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Meissenkeri kirjoitti:Kun ESP on poiskytkettynä, ei mikään estä viemästä rajattomasti vetotehoa takapyörille. Ainoastaan pyörien välistä pyörintäeroa rajoitetaan niin että ne pyörivät jotakuinkin tasatahtia, mutta sutia voi niin paljon kuin kehtaa.
Kiitos korjauksesta!

ESP off sallii myös pyörähdyksen, koska myös ajonhallinta on pois päältä.

Koska sähköinen lukkoperäimitaatio jarruilla toimii sangen hyvin ja on aina päällä, joutuu "ESP off" napin käytön perustelemaan "tarpeella" sudittaa suuremmalla vetopyörien luistolla kuin ASR sallii tai leveämmässä luistokulmassa kuin ESP sallii.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
PV-MN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.12.2011 10:10

Luistonesto

Viesti Kirjoittaja PV-MN »

OK, kiitoksia. Vaikuttaa että tuon kanssa voi tulla toimeen.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ootteko kuullu että Suomessa on kuulemma viime viikolla tuuleskellu?

Joo, sama homma Syötteellä, ja molemmat myräkät menivät lumimyrskyinä. Sitten loppui tuuli ja lumentulo jatkui ja jatkuu edelleen. Eli mäkeen siis, eikä mökillä makoilemaan.

Heti lähtiessä Ceen pohjapanssari raapii lupaavasti lumen pintaa parkkipaikalla. Hyvä hiihtopäivä tulossa!

Matkalla vedän tarkoituksella parkkiin keskelle samaa mäkeä, johon vajaavetoiset autot tarttuvat jos ovat tarttuakseen. Kunnon talvirenkaista huolimatta en ole saanut samaan paikkaan pysäytettyä V70 manuaalia enkä S80 automaattia liikkeelle STC:n kera enkä ilman.

En saanut Ceetäkään.

Mutta auton mitta taaksepäin ja sitten lähtee ja menee myös vaikean paikan ohi vauhdilla. Ei se varmaan V70 tai S80 parempi ole, mutta ei ole huonompikaan.

Mutta sellainen ero näiden välillä on, että Volvon STC pitää ottaa pois päältä selviytyäkseen hankalasta paikasta, mutta Mersun ESP:n mukana tuleva ASR ei haittaa ajamista ollenkaan, vaan päinvastoin, sähköinen lukkoperäimitaatio oikeasti toimii. Arvelin itsekin, että lumessa möyriminen olisi peruste luistoneston pois kytkennälle, mutta siitä paikasta mistä kaiki automatiikat päällä en pääse, en selviä myöskään ESP-OFF asennossa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
650000tuttavuus
Viestit: 2131
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Volvon kanssa tuli äsken etenemisongelmia.
Polanne petti tienpinnassa ja Vulva-rukka kuvitteli sen liukkaaksi.
Meno alkoi hyytyä ihan olemattomiin. Piti soittaa auton omistajille, että mikäs näppylä se pelastaakaan tässä tapauksessa. Oli nimittäin melkonen vuoristorata kuljettavana.
Siinähän se kepin lähettyvillä oli muistakseni STC tai jokin vastaava, mitä kopisteltuani mittarin näytössä kerrottiin, että luistonesto poissa päältä.
Että kaikenlaisia kikottimia :shock:
Lienee hyväkin Pohjanmaan tasaisilla päällyste teillä liukkailla keleillä liikkuessa.? :idea:
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Tomparza
Viestit: 6
Liittynyt: 26.9.2012 10:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tomparza »

-08 automaatti 220cdi:ssä ei ainakaan minulla saa luistonestoa kokonaan ESP napista pois. Sutimisen estokin on silloin aina päällä eli pinnalla kuin pinnalla ei suoraan päin sudi.. Mitenhän mahtaa olla talvella hyytyykö jo ensi lumilla auto syrjäteille? Ja saako sutimisen estoa ohjelmoituakaan pois päältä?
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Omani on -08 220 CDI manuaali. Siinä ESP-OFF merkitsee ajonhallinnan poistoa, mutta ASR jää päälle.

Eli sutii molemmilla takapyörillä niin paljon kuin kuljettaja käskee.

Minua ei niinkään ahdista luistoneston toiminta, vaan ajonhallinnan hieman paranoidi ote, kun se toisinaan puuttuu ihan normaaliin talviajoon 8)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Tomparza
Viestit: 6
Liittynyt: 26.9.2012 10:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tomparza »

On kyllä mielenkiintosia nuo mersujen espit.. No talavella näkkee mihin tuosta sitte on! :)
Avatar
740 GLE
Viestit: 2650
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

740 GLE kirjoitti:Omani on -08 220 CDI manuaali. Siinä ESP-OFF merkitsee ajonhallinnan poistoa, mutta ASR jää päälle.
...
Minua ei niinkään ahdista luistoneston toiminta, vaan ajonhallinnan hieman paranoidi ote
Jos painaa ESP:n pois päältä ja sudittaa donitseja parkkipaikalla, kuten viime talvena kokeilin, päätyy yllä olevaan päätelmään. Joka on vain osatotuus.

TM:n vertailussaan 1/2013 raportoima "Mercedeksen ESC muuttuu napin painalluksesta sallivammaksi, mutta ei mene kokonaan pois päältä" on lähempänä oikeaa, mutta ei sekään täyden kympin vastaus.

Mersun ESP ei enää TM:n testaamassa faceliftissä poistu tuon vanhan mallin tavoin napista, vaan ainoastaan menuvalikon kautta.

ESP OFF asennossa suojelusenkeli ottaa ajonhallintaan hyvin liberaalin otteen sallien vauhdikkaat ja leveätkin luistot ja myös voimakkaan vastaohjauksen. Pelin henki on, että kuljettaja saa tehdä kaikki mutkan ajolinjaa nopeuttavat temput mitä keksii, mutta holtittomat luistot otetaan kiinni ennen tappisladia, kun vielä jotain on tehtävissä. Korjausliikkeet tuntuvat pehmeämmiltä ja vähemmän vauhtia tahmaavilta, lähinnä vain liian suureksi (=hitaaksi) tulkittuja luistokulmia rajoitetaan pyrkimättä edes oikaisemaan luistoa kokonaan.

Eli juuri kuten halusinkin. Paitsi yksi juttu, jonka vuoksi ESP saa minun puolestani olla edelleen päällä.

Kaasun kanssa pitää olla aivan yhtä varovainen kuin ilman mitään avustimia, koska sutimiselle ei tunnu olevan muuta kontrollia kuin se vakio ratin takana istuva, joten turbodieselin kulmikas vääntökäyrää mahdollistaa leveät power slidet.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 sähkö”