vaihteistoöljy

Vaihteistot, kardaani, perä, vetoakseli.
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja skibe »

näitä öljyjä näkyy olevan ainakin kolmea eri mallia.. varmaan enemmänkin

236.10
236.12
236.14

minkähän sitä valitsisi tuohon viisvaihteiseen 722.699 (w204, 646.811)
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

skibe kirjoitti:näitä öljyjä näkyy olevan ainakin kolmea eri mallia.. varmaan enemmänkin

236.10
236.12
236.14

minkähän sitä valitsisi tuohon viisvaihteiseen 722.699 (w204, 646.811)
5v laatikkon on
Käypästä on ainkin
MB236:10 ja MB236:14
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
miikhail
Viestit: 23
Liittynyt: 22.10.2010 19:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja miikhail »

Kuinkas opasvihko neuvoikaan manuaalilaatikon öljyjen vaihdosta ??
(W204, 6-vaiht, manuaali)

...Ja miten olette niitä itse kukin vaihdelleet ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

60tkm on sopiva vaihtoväli.
PV-MN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.12.2011 10:10

Manuaalin vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja PV-MN »

Tuo 60 tkm on varmasti automaatin vaihtoväli. Onkohan manuaalliin edes annettu vaihtoväliä.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Mitäs tuo "perinteinen" öljynvaihto näiden 5-vaihteisten kanssa, kannattaako edes tehdä? Suunnitelmissa olisi nyt syksyllä vaihdattaa tuolla perinteisellä menetelmällä ölpät ja ensi kesänä vaihdella itse huuhtelemalla kun juuri tällä hetkellä siihen ei ole mahdollisuutta enkä tiedä että kymenlaakson alueella kukaan tuota huuhtelua tekisi?
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
miikhail
Viestit: 23
Liittynyt: 22.10.2010 19:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja miikhail »

Itsekin muistelisin, että manuaalilaatikkoon ei ole edes merkitty öljynvaihtoa...
Mutta järkeväähän se on joskus vaihtaa .... :idea:


Automaatithan ovat kautta aikojen ollut eri maailmansa...
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Omaani vaihdatin huollon yhteydessä 48tkm kohdalla Manuaalilaatikon öljyn. Vaihteensiirrossa ei ollut mitään vikaa. Öljyksi tuli original tavaraa. Kyse on 212:sta. Muutama kk myöhemmin ylöpropusta kädenlämpöistä tavaraa pois mitä valuttamalla tuli (n. 1-2 dl). Syystä että kylmänä ykkösen kytkeminen oli vaikeaa. Ja myöhemmin vielä saman verran pois. Nyt taso on kylmänä muutaman millin alle yläpropun pinnan. Nyt vaikuttaisi pelaavan notkeasti ainakin mitä lämpimässä syksyssä voi kokeilla. Eli ei näissä uudemmissakaan aivan yläproppua myöten kannata täyttää tai voi tulla alempien vaihteiden kytkemis ongelmaa. Ja ei se öljy enään uuden kirkasta ollut 95tkm kohdalla, joten nyt kun olen aiheeseen perehtynyt vaihdan kyllä viimeistään 150tkm kohdalla uudelleen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Manuaalin vaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja dealer »

PV-MN kirjoitti:Tuo 60 tkm on varmasti automaatin vaihtoväli. Onkohan manuaalliin edes annettu vaihtoväliä.
Eihän öljyjä ole pakko vaihdattaa tai vaihtaa jos ei halua :D
PV-MN
Viestit: 113
Liittynyt: 15.12.2011 10:10

Viesti Kirjoittaja PV-MN »

Lähinnä oli kyse onko valmistaja antanut jotakin km manuaalilaatikon öljyn vaihdolle.

Entä peräöljy, kai se pitäisi vaihtaa vähintään yhtä tiheästi. javascript:emoticon(':D')
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Ite oon ruukannu vaihella lodjuun 60tkm välein öljyt ja perään menee samalla, joskus ku on tekemisen puutetta nii saatan vaihella aikasemminki... :lol:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Väittääkö kukaan vastaan jos ehdotan, että kilometrejä olennaisempaa on, kuinka monen talven kondenssivedet siellä vaihteistossa tai perässä lilluu?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

En väitä vastaan... Tenavan ASD-perään tuli vaiheltua öljyt jopa joka toinen vuosi... :lol: vaikka kilometrjä ei ehkä ollu ku sen max. 30 tkm... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

740 GLE kirjoitti:Väittääkö kukaan vastaan jos ehdotan, että kilometrejä olennaisempaa on, kuinka monen talven kondenssivedet siellä vaihteistossa tai perässä lilluu?
Vaihteistoon ei niin paljon kondenssivettä kerry, koska manuaalivaihteisessakin moottorin lämpö johtuu laatikkoon ja höyryt haihtuvat pois. Automaateissa on lämmönvaihdin ja laatikkoöljyt ovat samassa lämmössä moottorin kanssa.

Takavetoisen tausauspyörästö sensijaan ei talvella lämpene niin paljon että kondessivedet sieltä häviäisi, tai jos yrittävätkin lähteä jonnekin niin jäätyvät viimeistään siihen onnettomasti suunniteltuun huohotinnatsaan.

Vähintään parin vuoden välein olen itse tasauspyörästön öljyn vaihtanut ja talvella kun sen tekee, niin karsean näköistä kuraa sieltä tulee ulos. Vettä seassa.
|Teemu|
Viestit: 165
Liittynyt: 03.11.2010 18:49
Paikkakunta: Suomen Pittsburgh

Viesti Kirjoittaja |Teemu| »

Jollakulla tietoa mikä on öljytilavuus perään ja vaihteistoon tuollaisessa S204 manuaalissa?

Huollon mukaan ei tarvitse vaihtaa koskaan kyseiseen autoon vaihteisto- ja peräöljyjä, mutta eipä ne sakemannitkaan kai vielä niin hyviä öljyjä ole kehitelleet.

Kohta olisi edessä 50tkm huolto ja mietin vaihdattaisko ne jo nyt vai vasta seuraavassa 75tkm huollossa. Auto on kohtapuoliin 10kk vanha.
Hintaa mietin myös antaako merkkihuollon samalla nosturilla ollessa ne vaihdella vai hoitaako asian itse, kun ei kerran kuulu huolto-ohjelmaan...
W213 E200d A Exclusive/Avantgarde -19
S204 C180T CDI Avantgarde -13
W124 E300D A -95
star-man
Viestit: 15
Liittynyt: 23.6.2013 20:16

Viesti Kirjoittaja star-man »

Mitähän öljylaatua tuonne perään voi laittaa, kun en ole löytänyt ko. tietoa mistään?
Onko perässä ihan erikseen tyhjennys- ja täyttötulppa?
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Perästä kyllä löytyy erikseen tyhjennys ja täyttötulpat, 203:ssa on tyhjennys tulppa vänkärinpuolella perää ja täyttöroppu kuskinpuolella... Laadusta en osaa sanoo muuta kuin sen että kannattaa kysyä asiantuntevalta mersupajalta... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

W/S204 tasauspyörästön öljytilavuus 0,9 - 1,2 litraa.

Ensijainen öljy, jota käytetään on hyväksynnällä MB-Approval 235.7

Valmistaja ilmoittaa että toissijaisesti voidaan käyttää myös MB-Approval 235.0
Avatar
miikhail
Viestit: 23
Liittynyt: 22.10.2010 19:13
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja miikhail »

Mikäs mahtaa olla manuaalisen vaihdelaatikon (W204 , 6-v )
virallinen öljymäärä ja oikea öljytyyppi ??


:?:
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Re: vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja skibe »

CDI203 kirjoitti:
skibe kirjoitti:näitä öljyjä näkyy olevan ainakin kolmea eri mallia.. varmaan enemmänkin

236.10
236.12
236.14

minkähän sitä valitsisi tuohon viisvaihteiseen 722.699 (w204, 646.811)
5v laatikkon on
Käypästä on ainkin
MB236:10 ja MB236:14

mitenkäs nämä öljyt eroaa toisistaan?
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

viewtopic.php?t=24386&postdays=0&postorder=asc&start=0
Lukaseppa tuo 5 sivun juttu .
Öljyistä on lisää tällä foorumilla ,esim haku automaattilaatikko.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Re: vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja sonikki »

skibe kirjoitti:mitenkäs nämä öljyt eroaa toisistaan?
Se että toinen käy 5-loviseen ja toinen 5 /7-loviseen.
Mitään hyötyä ei tuolla .14 saada, eli halvempaa .10 vaan sisuksiin.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Re: vaihteistoöljy

Viesti Kirjoittaja skibe »

sonikki kirjoitti:
skibe kirjoitti:mitenkäs nämä öljyt eroaa toisistaan?
Se että toinen käy 5-loviseen ja toinen 5 /7-loviseen.
Mitään hyötyä ei tuolla .14 saada, eli halvempaa .10 vaan sisuksiin.
aivan

noo mitenkäs näiden sekoittaminen? jostain luin ettei saisi sekoittaa

vaikka huuhtelemalla öljyt vaihdankin niin jäähän sinne kuitenkin tuota entistä öljyä johonkin rakoon

kun tuolla boxissa on tuota .14

EDIT.

näköjään muutama euro eroa litra hinnassa.. eli ei kannata
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Eipä sinne huuhtelemalla taida liiemmin sitä vanhaa mämmiä jäädä.
Mulla meni huuhtelussa 15L ölppää, eli olisihan tuo muutaman euron ero litrahinnassa tehnyt jo tuntuvan eron "tyhjästä" :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Huuhtelun tarkoitus on että sieltä tulee vanhat moskat ym pois
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

juujuu mutta voihan sinne johonkin rööriin jotain jäädä
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

skibe kirjoitti:juujuu mutta voihan sinne johonkin rööriin jotain jäädä
Minne rööriin sitä jää kun nimenomaan koko järjestelmä käydään tuossa huuhtelussa läpi? :D Jos siellä tippa tai kaks on eri öljyä, ei se sitä riko. Tuota kymppiä siellä on ollut alunperinkin ja tuskin on purettu koko systeemiä pestäväksi kun on lurautettu .14 sisuksiin :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
skibe
Viestit: 413
Liittynyt: 05.10.2005 10:20
Paikkakunta: paskakaupunni

Viesti Kirjoittaja skibe »

sonikki kirjoitti:
skibe kirjoitti:juujuu mutta voihan sinne johonkin rööriin jotain jäädä
Minne rööriin sitä jää kun nimenomaan koko järjestelmä käydään tuossa huuhtelussa läpi? :D Jos siellä tippa tai kaks on eri öljyä, ei se sitä riko. Tuota kymppiä siellä on ollut alunperinkin ja tuskin on purettu koko systeemiä pestäväksi kun on lurautettu .14 sisuksiin :)
No sitä tippaa tai kahta vähän meinasinkin
S204 200CDI A -14
ex.
S203 200CDI A -05
S211 320CDI 4Matic -06
W164 280CDI A -06
S204 200CDI A -08
W211 200CDI A -03
W210 200CDI -00
W124 200D -90
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo, se ei meinaa mitään. Oleellisempaa että kaikki muut shaitit tulee pihalle, eli ostaa niillä erotuksesta säästyvillä rahoilla vaikka muutaman litran ylimääräistä ölppää ja tekee yhden ylimääräisen juoksutuksen (moskaahan siellä saattaa vielä olla, vaikka tulis puhtaan punaista pihalle) :)
Ja mainitaan nyt vielä tässä(kin) että huuhtelun yhteydessä ehdottomasti muutaman kympin maksavat KYB ja pistokeholkki vaihtoon, jos ei ole tietoa koska vaihdeltu :wink:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

dealer kirjoitti:60tkm on sopiva vaihtoväli.
Jos ostaa 100 Tkm ajetun,johon ei ole autom. lootaan öljyjä vaihdettu niin onko peli menetetty?
Mersu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171 voimansiirto”