juu-zon s204

juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tarina alkaa siitä kun 5 vuotta palvellut w202 alkoi nöyttää ajan merkkejä ulkoisesti, eli ruostetta rupesi pukkaamaan sieltä täältä. Jo viime syksynä aloin alustavasti katselemaan mitä mallia seuraavaksi hommaisin. Nettiautosta tuli pääosin katsottua w211 malleja faceliftinä ja vähän paremmilla varusteilla. Keväällä tuli vielä katsastettua vanhus w202, mutta katsastukseenkin piti hieman jarruletkua vaihdella, että leima tuli mutta tuli kuitenkin. Ajattelin että nyt on oikea hetki laittaa vanhus leimattuna myyntiin ja ostaa uudempi ajopeli tilalle.
Kevään mittaan laajensin hieman vaihtoehtoja mallien suhteen ja täppäilin nettiautosta suosikiksi w211 lisäksi myös w212 malleja ja w204 faceliftejä. Vanhus menikin yllätykseksi alle 20h ajassa kaupaksi, joten pitikin toden teolla lähte katsomaan yksilöitä. Onneksi kelit suosi ja moottoripyörällä sekä kakkosautolla jaksoi käydä liikkeissä pyörimässä. Paria w204 mallia kävin ajamassa ja ajoltaanhan ne tuntui hyviltä. Kyseiset yksilöt oli kuitenkin sen verran pikkuvikaisia ettei ne jaksanut loppuun asti kiinnostaa. Kuitenkin tuo facelift ceemelin hieman nuorekkaampi ilme kiinnosti ulkoisesti enemmän kuin kummatkaan eemelit. Selkeät kriteerit autolle oli farkku, diesel, 7g loota, minimissään puolinahkapenkit (kyllä tiedän ettei nekään kovin hyvät ole mutta paremman näköiset kuin kankaat), navi ja mieluiten tehdas koukku. Nämä siis tietysti lisänä perus xenoneihin, vakkariin, yms.
Reilun viikon aktiivisen selailun jälkeen myyntiin tuli yksityiseltä 231tkm ajettu 2012 mallin 180 CDI koneinen w204 saksantuonti, jossa ihan kohtalaiset varusteet. Värinä oli mielestäni w204:seen erittäin hyvin sopiva polar white. Ohjelmakin tuohon oli päivitetty lisäätehoa.fi toimesta 210hv/510nm. Parit puhelinsoitot myyjälle ja seuraavana viikonloppuna katsomaan. Koeajolla ei mitään isompia ongelmia ja ulkoisestikin kohtalaisen siisti. Kilometrit näkyi eniten takpuskurissa jossa yksi pieni jälki ja sen reunan kromikoristelistasta puuttui palanen. Kaarien alkupäässä hieman kiveniskemää mitkä pitää paikkailla. Pienen tinkauksen jälkeen auto lähti kuitenkin matkaan.
Katsotaan millaisilla kustannuksilla tällä autolla tullaan ajelemaan. Varsinaista naviahan tuossa ei ollut vaan pelkkä navbox preinstallation, joten beckerin purkki tuli jo tilailtua ebaystä. Myös tuo puskurin kromilista täytyy uusia samantien. Muita suunnitelmia on tietysti madaltaa tuota pikkaisen ja hankkia jotain vähän isompaa vannetta. Nämä kuitenkin ajallaan.

Kuva

Kuva

Kuva

149U POLAR WHITE
1P2 INTERNAL MBVD USE FOR CASH-CHECK-PROCEDURE
1U2 SNOW GRID
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING
229L GERMANY
230 PARKING GUIDANCE
240 LED DAYTIME RUNNING LIGHTS
249 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR,AUTOMATICALLY DIMMING
255B MB MOBILO WITH DSB AND GGD
260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
287 THROUGH-LOADING FEATURE
294 KNEE AIRBAG
299 PRESAFE
2U1 RADIATOR SHUTTER
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
301 ASHTRAY PACKAGE
302B HEAD UNIT LANGUAGE - GERMAN
332B INSTRUMENT CLUSTER/HU LANGUAGE - GERMAN
345 RAIN SENSOR
386 UNIVERSAL TELEPHONY PACKAGE
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
427 AUTOMATIC TRANSMISSION 7-SPEED
440 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)
442 MULTIFUNCTION STEERING WHEEL (12 BUTTONS)
44R 17" LT ALLOY WHEEL 5 DOUBLE-SPOKE DES. ALL-ROUND
474 DIESEL PARTICULATE FILTER
477 TIRE PRESSURE LOSS WARNER
4U4 RADIATOR GRILLE WITH CENTER STAR
500 ELECTRIC FOLDING OUTSIDE MIRROR
508 NAVIBOX PREINSTALLATION
523 RADIO AUDIO 20
550 TRAILER COUPLING
580 AIR CONDITIONER
584 ELECTRIC WINDOW REGULATOR
58U ROOF INTERIOR TRIM GRAY FABRIC
600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT
608 AUTOMATIC HIGH BEAM SWITCH (IHC)
622 HEADLAMP WITH ILS, RIGHT-HAND TRAFFIC
677 AVANTGARDE/STANDARD SUSPENSION
720A LEATHER COMBINATION
721A LEATHER COMBINATION - BLACK/ANTHRACITE
739 TRIM PIECES - ALUMINUM
803 YOM 12/1
803 *1 204____ 20080423 YOM 12/1
803 *2 651.9__ 20091021 YOM 22/1
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM
890 AUTOMATIC REAR-END DOOR
909 ALTERNATOR MANAGEMENT
912 SPECIAL MAJOR ASSEMBLY FOR NOISE + VIBRATION MEAS.
916 FUEL TANK WITH LARGE VOLUME - VOLUME 1
928 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 5 TECHNOLOGY
942 N/A
954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES
967 COC PAPER EURO 5 TECH. W. REGISTRAT .CERT. PART 2
A20 DIRECT START
A62 FE TORQUE CONVERTER HOUSING 19
A66 FE CONVERTER 19 MM
A86 T VALVE BODY ASSEMBLY WITH VGS 3
A89 REDUCED-FRICTION
B03 DIRECT START / ECO START/STOP FUNCTION
B09 REFRIGERANT COMPRESSOR WITH MAGNETIC COUPLING
F204 MODEL SERIES 204
FS COMBI - VEHICLE
G996 TRANSMISSION CODE VERSION 96
GA AUTOMATIC TRANSMISSION
HA REAR AXLE
J82 FULL-LOAD VENTILATION OM668
K11 ADAPTIVE STOP LIGHT FLASHING
K13 CONTROL CODE FOR SERVICE INTERVAL 25000 KM
L LEFT-HAND STEERING
M006 POWER OUTPUT VARIANT
M013 ENGINE REDUCED PERFORMANCE
M22 DISPLACEMENT 2.2 LITER
M651 R4-DIESEL ENGINE M651
NB6 CONTROL CODE BREMEN PLANT
P47 PARKING PACKAGE HIGH
P49 MIRRORS PACKAGE
R01 SUMMER TIRES
U01 REAR BELT STATUS INDICATION
U18 AUTOMATIC CHILD SEAT RECOGNITATION (AKSE)
V50 SPEED + LOAD INDEX 91W
VL FRONT AXLE HALF, LEFT
VR FRONT AXLE HALF, RIGHT
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tottakai käytetyssä autossa on ensimmäiset viat saatu aikaiseksi. Moottorin häiriövalo siis kesken normaalin ajon palamaan ja auto limb modeen. Kotiin päästyä staari kiinni ja tutkaisemaan. P227962 imuilmajärjestelmässä tunnistettiin vuoto. Signaalivertailu on virheellinen. Ei muuta kuin nokkapeltiä ylös ja tutkimaan. Ensiksi ajattelin tutkia tietysti suodattimelta turbolle härpäkkee. Liittimien läpikäynti ja tietysti putsarin tarkastus. Putsari siisti ja varmasti huollossa vastikään vaihdettu. Missään muuallakaan ei näkyvää vikaa. Turbolta coolerille ei näkyvää vikaa letkussa. Sitten coolerilta imusarjalle ja sieltähän se selkeä vika löytyi kun päältä päin katsoi.

Kuva

Eli coolerilta imusarjalle menevässä letkussa murtuma. No letku tilaukseen samantien saksan ebaystä ja reilu 46€ tuli köyhdyttyä. Vaihto ei pitäisi ilmeisesti mikään amerikan temppu olla kunhan pohjamuovit nappaa pois, niitä meinaan näyttää tässä riittävän vähän eri tapaan kuin vanhassa w202:ssa. En tiedä onko tuossa imusarjanpään kiinnitysklipisissä jotain huomioitavaa kun irroittelee? Lähteekö ihan ruuvarilla avittamalla?

Muita tilauksia on tehty jo lattiamatoista, kunzmannilta orkkis kangasmatot, takapuskurin kromilista ebaystä ja 30% 3M:n kalvoa jolla vedetään sitten takaikkunat.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Löysinkin KL:stä tarvike ahtoletkun järkevään hintaan ja peruin ebay tilauksen. KL:n letku oli päivässä noudettavissa ja tänään ennen reissua uuden letkun askartelu vanhan paikatun paikalleen. Erittäin helppo ja nopea homma vaihtaa.

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tämän päivän puuhasteluina kiveniskuteippiä takapuskuriin estämää naarmuuntumisen koiran kynsistä sekä takaikkunoiden tummennus 30% kalvoilla.

Kuva

Kuva

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kilometrejä on tullut nyt noin 4000 tämän kanssa ja hyvältähän walge mersu edelleen vaikuttaa. Beckerin naviboxi tuli briteistä ja mielestäni tuo navi toimii oikein hyvin uusimmilla kartoilla. Sen kanssa on useamman kerran jo navigoitu onnistuneesti perille. Takapuskuriinkin sain uuden kromilistan palasen asenneltua ja kangasmatotkin tuli sisälle.

Näin lomalla oli hyvää aikaa pikkasen kiillotella pintoja. Kaapista ei löydy kuin limppu epäkesko, mutta kaveriksi oli sentään schollin spider laikka ja s3 gold tahna. Kova on mersun pinta nykypäivänäkin niin kuin vanhemmissakin. Pahimmat pesunaarmut tuolla kombolla sai pois ja hieman kiiltoa pintaan, mutta naarmuttomaan tarvii suoravetoista ja jopa ehkä jopa karvalaikalla aloitusta. Nykytila kelpaa kuitenkin käyttöautoon hyvin ja tehdään parempaa sitten mahdollisesti myöhemmin. Pinnassa tuttu ja turvallinen FK1000P ja laseissa gtechnik G5. Maskikin tuli vaihdettua mustaan avantgardeen, joka mielestäni sopii tähän valkoiseen malliin paremmin kuin tuo hopeinen.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lähistöltä tuli myös tarjolle c204 koppaisessa ollut D2 alustasarja kohtalaisen edulliseen hintaan. Vuoden tuo oli pyörinyt kyseisessä autossa ja yhden suolakylvynkin siis etelässä saanut, mutta kuitenkin hyvässä kunnossa. Mitä nyt luonnollisesti säädöt aavistuksen jumissa. Säädöt tuli availtua ja laitettua kuparitahnan kanssa kiinni. Katsotaan koska tuon saisi alle. Mikään kiire sinällään ei ole koska näillä renkailla aion ajella ainakin tämän kesän, joten eihän tuo madallettuna tietysti oikein miltään näytä vakio vanteilla.

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Paljon on kerennyt tapahtua edellisistä kuvista. Viimeisten kuvien jälkeen vietettiin kesälomaa. Kaiken muun ohella touhusin auton kanssa tietysti jonkin verran. Vaimenteluja tuli laitettua ennen äänentoiston pikku parannuksia. Vaimentelin takakontin pohjan, takakontin luukun ja takapenkin alusen näin alkuun.

Kuva

Vaimentelujen jälkeen konttiin tuli helixin match pp62dsp vahvistin ja matchin pp 7s-d subi. Johdotuksen vedin konttiin oikealta puolelta johtokourussa ja soittimen taakse tuli tietysti quadlock-iso adapteri. Soittimen tausta oli todella ahdas adapterin kanssa ja homman vaikein osuus olikin sovittaa soitin takaisin paikalleen niin että adapteri mahtui olemaan takana. Hanskalokeroon laitoin vielä langallisen kaukkarin jolla pystyy subin tasoa ja kahta eri dsp moodia vaihtelemaan tarvittaessa. Mikäli kevyttä audio päivitystä kaipaa niin suosittelen ehdottomasti näitä matchin dsp vahvareita. Tuossa on potkua vakiosoittimeen verrattuna huomattavasti enemmän ja saa todella alkuperäisetkin kaiuttimet kuulostamaan paremmalta. Tarkoituksena on vielä kaiuttimet vaihdella ja ovet vaimennella jossain vaiheessa, mutta näitä ajallaan.

Seuraavana vaiheena oli tietenkin alustan ruuvailu paikalleen. Ennen alustan ruuvailuja piti kuitenkin hakea vielä säädettävät koiranluut eteen slamitilta. Jonkin verran on eroa vakio jousien ja iskareiden kokoon nähden.

Kuva
Kuva

Alustan paikalleen ruuvailujen jälkeen tuli korkeutta hierottua edes takas jonkin verran ennen kuin sopiva balanssi löytyi. Aluksi meinasi takapää maata liian alhaalla kunnes löytyi sopiva korkeus toistaiseksi. Tämän jälkeen käytiin pyörien suuntauksessa ja alusta laittamassa otteeseen. Otteeseen tuli madallukseksi 50mm kun katsuri etsi jostain maahantuontikatsastuksen aikaisen kattokorkeuden ja vertasi siihen nykyistä korkeutta.

Kuva

Vanteita tuli selailtua ja vastaan tuli lähistöltä satsi 19" bbs rs-gt vanteita, jotka oli pahasti hapettuneet ja vaati kunnostusta. Näistä saatiin hinta hierottua kohdilleen kuntoon nähden ja kävin noutamassa nuo ensi kesäksi kunnostettavaksi. Strategiset mitat siit 19x8,5 et32. Tiesin jo ostaessa, että tuolla et:llä ei tarvi ainakaan spacereiden kanssa pelailla, mutta eipä noilla tappiota tee vaikka myisin ne eteenpäin kunnostettuina. Kokeillaan näitä nyt kuitenkin jos sattuisi pyörimään ensi kesänä alla. Hyvin ainakin tulevat kaarelle.

Kuva
Kuva

Sittemmin tosiaan vanteet tuli purettua ja läheteltyä tutulle kiillotukseen ja maalaukseen. Laitetaan kuvaa sitten kun tulevat kunnostettuina takaisin.

Kuva

Elokuussa auto kävikin 240tkm kohdalla a huollossa, jossa tuli öljyjen lisäksi kaikki suodattimet vaihdeltua poislukien vaihteisto. Samalla sain sähköisen huoltokirjan tulostettuna mukaan ja vaihteisto onkin huollettu 220tkm kohdilla. Sillä siis kilometrejä edessä ennen seuraavaa huoltoa. Jakoketjun mittailua en saanut tuohon samaan syssyyn hoidettua. Se pitäisi ehkä vielä tässä lähitulevaisuudessa hoitaa ainakin mielenrauhan takia. Pari kertaa on kylmäkäynnistyksissä pitänyt pahankin rohahduksen ennen kuin kiristin täyttyy öljyllä. Muuten ei käynnistyksissäkään ole mitään pahaa ääntä kuulunut joten en ole vielä panikoinut asian suhteen.

Pakoputken päät näytti omaan silmään hieman karuilta ja en tiedä miksi osa w204 malleista on tällaisilla tupla putkenpäillä rinnakkain ja osa ovaalilla kromatulla putkenpäällä. Etsiskelin vaihtoehtoja ja lopulta päädyin kokeeksi tilaamaan halvat tuplaputkenpäät, jotka erikseen mainostettiin kyllä w204 sopiviksi. Yllätys olis suuri kun näiden sopivuus olikin erittäin hyvä. Oletin näin edullisilta putkenpäiltä huonompaa sopivuutta ja ehkä heikompaa laatuakin. Sujautin siis vain alkuperäisen putken päälle ja laitoin mukana tulleella klemmarilla kiinni.

Kuva

Mieli alkoi myös hieman tehdä amg styling puskureiden ja helmojen päivitystä. Ensihätään tilailin maxton designin lipan etupuskuriin, joka tuo mielestäni hyvän lisän alkuperäiseen facelift puskuriin. Sopivuus lipalla oli myös todella hyvä, joten ei voi puolalaisiakaan moittia muoviosien laadusta.

Kuva
Kuva

Saahan tuolla lipalla myös nykypäivän törmäystesteissä jalankulkijan turvallisuudesta yhden pisteen lisää. :) Mustan lipan ja mustan maskin kanssa alkoi vielä tekemään mieli mustia peilinkuoria joten tilailin myös kiiltävän mustat peilinkuoret. Ne ovat vielä matkalla. Tutkin myös hieman netistä rattiläpysköiden retrofittausta. Eipä niistä kovin suurta iloa ole, mutta mielestäni alkuperäisten lisävarusteiden retrofittaus on mielenkiintoista eikä nuo kovin paljoa maksaisikaan. Katsotaan tuleeko lisäiltyä.

Tällä hetkellä ajellaan siis viimeisten kuvien mukaisessa asussa ja talvi mennään myös tällä korkeudella. Kun saadaan alle vähän isompaa vannetta niin korkeus hierotaan sitten niillä vielä paremmin kohdalleen. Ennen talvea myös ohjelmassa kilventelineen poisto edestä, reikien tulppaus koritulpilla ja reiättömien kilpien tilaus. Todennäköisesti täytyy jättää eu kilvet, jotta puskuriin ruuveilla tehdyt reiät eivät jää näkyviin. Ja pääseehän sitten vaikka eurooppaa kiertämään ilman tarroja jos haluaa.

Kuva
Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

2019 vuosi takana ja ajoa tuli noin puolen vuoden aikana 23tkm.

Edellisistä kuvista on jälleen hieman tapahtunut niin tehdään päivitystä.
Syksyllä peilinkuoret vaihtuivat kiiltävän mustiksi.
Kuva

Sitten vanteet saapuivat kunnostuksesta ja ne kasailtiin.
Kuva
Vanteista löytyy enemmänkin kuvia jos joku halajaa nähdä. Renkaat on myös tilattu ja toivotaan että sopivat ensi kesäksi alle.

Myös kilven aluset tuli nypättyä pois ja kilvet on vaihtunut tätä nykyään finnittömiin ja reiättömiin malleihin. Samalla kiinnitykset tuli toteutettua dual lockilla niin että pesujen ajaksi saa helposti pois. Puskurin kilventelineen reikiin ostin valkoisia muovitulppia. Vanhojen kilpien kiinnitysruuveista on nyt vielä jäljet puskurissa, mutta ei noita oikein viitsi ilman koko puskurin maalausta siloitella pois. Katsotaan tuleeko se joskus ajankohtaiseksi.
Kuva

Konttiin askartelin kuidusta ja vesivaneerista subeille hieman paremman kotelon. Nyt istuu hyvin paikoillaan eikä haittaa muuta käyttöä ollenkaan. Kotelosta täytyi tehdä hieman viisto, jotta kompuran saa paikaltaa rengasrikon sattuessa pois.
Kuva
Kuva

Ensi talveksi on tullut hommattua myös paremmat talvivanteet eli 18" amg:t. Näissäkin pientä kunnostettavaa, mutta olivat edulliset. Kunnostellaan siis kesän aikana ja näille ensi syksynä sitten uudet kitkat.
Kuva
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Todella hienosti toteutettu subikotelon asennus! Mitenkä muuten tuo matchin vahvistin, ei taida pelata H&K systeemin kanssa?
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

nix0n kirjoitti:Todella hienosti toteutettu subikotelon asennus! Mitenkä muuten tuo matchin vahvistin, ei taida pelata H&K systeemin kanssa?
Epäilen, että ei pelaa H&K systeemin kanssa kun siinä on jo oma vahvistimensa. Ehkä tuostakin saisi purettua vahvistimen kuitenkin pois ja soitettua vain soittimen perästä, jolloin taas väliin sopisi tuollainen matchin purkki. Etuina tietenkin saa hieman paremman säädettävyyden.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mistä muuten tilasit tuon puskurin lipan? Faceliftiin amg stylingiin ei meinaa suomesta löytyä lippaa, kaikki on prefaceliftiin :roll:
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

nix0n kirjoitti:Mistä muuten tilasit tuon puskurin lipan? Faceliftiin amg stylingiin ei meinaa suomesta löytyä lippaa, kaikki on prefaceliftiin :roll:
Tilasin suoraan maxton designilta saksasta. Moni muukin pulju myy noita maxtonin lippoja ja heidän valikoimista löytyy kyllä facelift amg styling puskurillekin lippa. https://maxtondesign.eu/product-ger-941 ... elift.html
Sopivuus myös tuolla maxtonin lipalla oli mielestäni oikein hyvä.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Mahtavaa, kiitos!
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Laitetaas samalla päivitystä taas mitä on tullut tehtyä.
Alkuvuodesta askartelin vähän lisää valotehoa keulalle. Eli canm8 purkki apukuskin jalkatilaan can väylään ja relesarjaa sekä w-light storm20 keulalle välijäähdyttimen eteen puskurin alaritilän taakse. Valo vaati hieman modauksia että mahtui tuonne, mutta asennuksesta tuli juuri sellainen kuin halusinkin.
Lähtötilanne siis tämä.
Kuva
Sitten puskuria irti ja valoa mallailemaan.
Kuva
Ja tässä lopputulosta.
Kuva
Kuva
Kuva

Taustalla näkyykin jo että kesävanteisiin tuli pyöräytettyä renkaat alle. Luotin vanhoihin tuttuihin nankang ns-2:siin ja kooksi tuli 215/35r19. Renkaiden asennuksen jälkeen vanteille laitettiin vielä gyeon rim pinnoite, jotta olisi hieman helpompi pitää kesällä puhtaana.
Kuva
Kuva

Audiopuolelle tuli vielä päiviteltyä subi puolta ja matchin kuuspuokit vaihtui yhteen 12" gladenin rs-x malliin. Kotelo rakennettiin uusiksi eli tuttuun tapaan kontin kuidutusta ja koivuvaneria ja näin oli vararengassyvennys täytetty. Vahvariksi tälle tuli hankittua purkuautosta match ma10fx. Vahvistimet jäi samaan paikkaan kuin aiemminkin, mutta niille hitsailin 3mm lattaraudasta pystyrackin tuonne kontin oikeaan laitaan. Kotelossakin näkyy edelleen luukku alkuperäisen kompuran käyttöön jos rengashommiin tienpäällä joutuu, joten edelleen kaikki asennukset on piilossa eikä haittaa auton normaalia käyttöä. Tällä setillä todennäköisesti käydään kesällä kuunteluttamassa kisoissa ja katsotaan sen jälkeen tuleeko jokin kipinä muutella jotain.
Kuva
Kuva

Sitten kelit alkoikin olemaan sellaiset että viitsi kesävanteet alle pyöräyttää. ET32 tosiaan jännitti aavistuksen että miten istuu loppupeleissä renkaiden kanssa, mutta hyvinhän nuo alle meni. Edessä istuvuus mielestäni oikein nappi, taakse todennäköisesti jotain 3-5mm spaceriä vielä tullaan testaamaan. Coilien säädöt tuli myös herkisteltyä ja korkeutta hierotaan vielä tässä. Aina korkeuden säätöjen jälkeen täytyy antaa muutamat ajot aikaa alustan asettua, että näkee mihin se loppupeleissä asettuu.
Kuva
Kuva

Tällä viikolla tuli käytettyä auto vielä huollossa jossa siis perus öljynvaihdot, jäähdytysnesteiden vaihdot ja takajarrupalojen uusinta. Seuraavaksi luvassa sitten taas oikeasti iso huolto kun pitäisi vaihteistoöljytkin jälleen vaihdella. Korona on vähentänyt kuitenkin ajoja huomattavasti kun hommia tehdään kotoa käsin. Aiempi 3500km kuussa on ehkä tässä tilanteessa 1000km kuussa maksimissaan, mutta katsotaan miten nyt tilanteet tässä elää.
Pitäisi melkein ottaa nyt tuo talvivanteiden kunnostus työn alle että ehtii ensi syksyksi alle. Mietin jo että veisin kokonaan soodapuhallettavaksi ja maalattavaksi nuo ja pyysin siitä jo tarjouksenkin. Hinta oli ihan kohdallaan, mutta toisaalta tuollainen diamond cut naama olisi noissa kiva pitää. Diamond cuttia tekeviä paikkoja vaan on melko vähän ja hintakin tuntuu karkaavan aika paljon. Yksi vaihtoehto olisi itse hioa ruput pois sekä hioa koko tuo naamapuoli kiiltäväksi. Siinä kyllä hommaa on enemmän kuin tarpeeksi, mutta katsotaan mitä noille nyt keksisi.
Dieselross
Viestit: 47
Liittynyt: 28.3.2017 1:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Nuo RS-GT:t on kyllä silkkaa seksiä.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tuli muutamat kuvat käytyä napsimassa nyt kesäkunnossa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Vuosi takana tällä autolla menoa. Korona vähensi kilometrejä tässä viimeisellä neljänneksellä huomattavasti. Vuodessa mittariin kertynyt hieman reilu 35tkm. Keskikulutus tällä matkalla 5,961L/100km. Autoilun kustannus /km on 0,57€ sisältäen huollot, korjaukset, polttoaineet, verot ja vakuutukset. Tässä ei siis huomioitu arvon alenemaa.

Viimeisimpänä korjauksena piti dpf eropaineanturi vaihdella. Tuo alkoi pidemmällä viikonloppureissulla herjailla ja lopulta sytytti vikavalonkin. KL:stä vajaan kyydenkympin boschin anturi tilalle ja jälleen pelittää.
Kuva

Myös kuskin penkin perus tyyppivika tuli korjailtua. Kl-partner verhoomosta alkuperäistä materiaalia tilaten ja paikallisessa verhoomossa palasen vaihto. Satasen homma kaikkine kustannuksineen.
Kuva
Kuva

Eipä tässä nyt ole edessä kuin kesä ajoja ja syksyllä jälleen huoltoa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vuodessa mittariin kertynyt hieman reilu 35tkm. Keskikulutus tällä matkalla 5,961L/100km. Autoilun kustannus /km on 0,57€ sisältäen huollot, korjaukset, polttoaineet, verot ja vakuutukset. Tässä ei siis huomioitu arvon alenemaa.
Äh, jotain varmaan käsitin väärin mutta vuodessa siis mennyt mainittuihin asioihin 19950 euroa ?
Auton ostohinta mukana, vaikka maininta arvon aleneman pois jättämisestä ?
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

dealer kirjoitti:
Vuodessa mittariin kertynyt hieman reilu 35tkm. Keskikulutus tällä matkalla 5,961L/100km. Autoilun kustannus /km on 0,57€ sisältäen huollot, korjaukset, polttoaineet, verot ja vakuutukset. Tässä ei siis huomioitu arvon alenemaa.
Äh, jotain varmaan käsitin väärin mutta vuodessa siis mennyt mainittuihin asioihin 19950 euroa ?
Auton ostohinta mukana, vaikka maininta arvon aleneman pois jättämisestä ?
Kyllä kilometrikustannuksissa on näköjään auto ostohinta mukana kun tuo softa näköjään niin laskee. En sitä huomannutkaan, joten oma virhe. Nappasin siis lukemat vain suoraan my car-softasta jossa pidän kirjaa kustannuksista. Kun lasketaan nuo pelkät käyttökulut ilman auton hankintahintaa niin kilometrikustannus 0,131€. Ensimmäinen lukema siis tarkoittaakin auton arvoa 0€ ja laskee siis sitä myöten kun kilsoja kertyy.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hieman ohi mersusta, mutta tuli vaimolle hankittua tällainen sähkövatkain. No onhan tällä foorumilla ennenkin hieman merkin ohi lipsutti. Mersun tallikaveriksi tuli siis seat mii electric uunituoreena.

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Pientä korjaustoimenpidettä ehkä edessä. Tänään heitin vaimon aamulla töihin ja ajeltiin normaalin motariajon sijaan tuollaista 80 tikkarilla varustettua tietä. Lämmöt ei moottorissa meinannut nousta millään yli 80 asteen vaan pyöri tuossa 70 ja 80 välillä. Kiihdytyksessä aina nousi tuonne 80 viivalle, mutta kun kaasua hölläsi tai moottorijarrua käytti niin tipahti aina tuonne 70 asteen tuntumaan. Olisiko sitten termarin vaihdon aika? DPF eropaineanturin viahdon jälkeenkin on kulutus ollut aavistuksen korkeampi kuin normaalisti eli alle kuuden lukemiin ei olla nyt päästy ollenkaan vaikka ajo on jo ollut pidempää matkaa. Tuo voi ilmeisesti johtua samasta ongelmasta jos tuossa termariin integroidussa lämpötila-anturissa on vikaa. Hommataan nyt vaikka uusi termari ja vaihdellaan se ja tutkitaan sitten enemmän. Termarin vaihtoon ei varmaankaan tarvi koko järjestelmää tyhjentää jos vain valuttelee jonkin verran nesteitä pois. Tarviikos jotain tiivisteitä ostella erikseen mitä ei tule termarin mukana?
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Vastaillaas taas itselle kun kerkesi eilisi illan ja aamun nyt googlailemaan. Eli termari osanumerolla A6512002800 ja tuon kanssa kannattaa ottaa ylävesiletkun tiiviste A0039971789. Vesipumppuun ja polttoainesuodattimen jalkaan liitokset on pikaletkuklemmareilla. Pitää katsoa vaihtaako nuo samalla ruuvattaviin malleihin niin ei tarvitse myöhemmin taas pihtien kanssa vempuilla. Vesipumpulle menevä letku 40mm kokoinen, mutta tuosta toisesta en löytänyt tietoa. Otetaan valikoima eri kokoja vaikka varalle niin on sitten sopiva. Käydään tänään siis KL:ssä taas ostoksilla.

Edit. Otetaan sen verran takaisin että letkuklämpit ei ollutkaan click'r tyyppiä vaan tuollaisia perus puristettavia, joten tuskin tarvitsee noita uusia. Näyttäisi olevan suht pienillä purkutoimenpiteillä siis irroitettavissa koko termari.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Termari vaihdeltu, katsotaan auttoiko tuo. Samalla tuli öljykorkin tiiviste uusittua kun vähän näytti tihkuvan välistä öljyä venakopalle. Remontille hintaa alkuperäisosilla 120€. Vaihto melko simppeliä, pohjasta keulan pohjamuovi irti ja valuttelin tyhjennystulpasta noin 3L jäähdytysnestettä ämpäriin. En tiedä olisiko ollut tarvetta, mutta sai ainakin nesteen pintaa sen verran laskettua, että irroituksessa ei tullut varmaan kuin desin verran valuteltua nestettä muualle. Kovin isoa purkamista ei ole että saa termarin irroitettua. Paikka on toki ahdas, mutta ihan tehtävissä perus työkaluilla. Tunnin homma rauhallisesti tehtynä. Onpahan ainakin varmasti talveksi uusi termari paikallaan.

Kuva
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Pientä huoltoa jälleen tehty. Tuossa pari viikkoa sitten huomasin takajarruissa pientä kahnausta. Tehotonta käsijarrua on myös tullut jo aiemmin pohdittua, mutta ei ollut sen enempää tullut mietittyä. No nyt päätin kurkata kahnauksen syyn. Siellähän oli vasemman puolen käsijarrukenkä antautunut useampaan osaan. Tällä kertaa motonetin kautta uudet käsijarruhilppeet sekä samassa uudet brembon levyt taakse. Jarrupalathan vaihdettiin taakse viimesimmässä huollossa, joten tämän remontin jälkeen on takana nyt kokonaisuudessaan jarruosat uutta. Vinkkinä levyjen irroitukseen irroitusöljy ja töhöllä lämpöä, kyllä se siitä vaikka aluksi tuntui levyt olevan yhtä rautaa navan kanssa.

Kuva
Kuva

Tuli myös takakelkan etupään sisältä putsattua hiekat pois. Tuosta olin jo aiemmin lukenut että w212 ja w204 malleissa tyypillinen paikka joka kerää hiekkaa, kosteutta ja ruostetta. On kai noita puhkikin asti ruostunut, mutta itselläni oli vielä suhteellisen hyvässä kunnossa vaikka sieltä jonkin verran hiekkaa imuroitiin.

Konehuonetta tuli myös puunattua vähän siistimpään kuntoon. Liukkaria, pikku harjaa ja letkulla pesua. Muovihan peittää onneksi myös paljon.

Kuva

Äänentoistoa on viilattu siihen malliin että tuli myös muutamissa kisoissa käytyä hakemassa muiden mielipide asiaan. Kohtalaisen hyvältä se kai muidenkin mielestä kuulostaa.

Kuva
Kuva

Viimeisimmässä kisassa akku alkoi hieman näyttää hyytymisen merkkejä, joten ajattelin että kai tuo alkuperäinen akku 8v ikäisenä on jo palvellut tarpeeksi. Akuksi vaihdoin exiden ek800. Muita pikku huoltotoimenpiteitä on ollut takaluukun pumppujen vaihto uusiin. Vanhat oli kumisuojien alle kerännyt jo kohtuullisen ruostemöykyn. Myös lisäjarruvalo on taakse tilailtu, mutta ei ole vielä saapunut. Vanha on sen verran käyristynyt reunoista (en tiedä onko jotain reunan kiinnikkeitä rikki vai miksi) että puskee kovalla vesisateella tai autoa painepesurilla pestessä vettä takaluukkuun tuosta jarruvalosta. Jarruvalohan on kallis kuin mikä mutta ei voi mitään. Jos jollakin S204 omistajalla on ledejä rikki lisä takajarruvalosta niin tuosta minun vanhasta saisi ainakin ehjän piirilevyn vaihdeltua tilalle.

Seuraavana on vuorossa myös vähän lisää äänentoistoon päivitystä. Mideille pitäisi johdot vetää oviin, mutta ovien läpivienti tuottaa hieman tuskaa. Jos jollain on vinkkejä miten alkuperäisestä haitarikumista saisi oviin kätevästi johdot vedettyä niin vinkit otetaan vastaan. Johdot menee jossain runkopalkin sisällä haitarikumin sisälle enkä saanut oven puoleltakaan vetolankaa työnnettyä sisään kun vetolanka tökkää läpivientien kohdalle. Pitää jatkaa tuon ihmettelyä.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

nix0nin innoittamana tuli käytyä itsekin mb-labilla koodaamassa amg valikko mittaristoon ja takaluukun sulkeminen avaimella. Suositukset kyllä mb-labille jos koodaushommia tarvii.

Kuva

Juteltiin myös hieman commandin päivityksestä ja jätetään asia hautumaan. Olisihan se isonäyttöinen tuossakin mukava.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Niin ja tulihan nuo talvivanteet käytyä hakemassa maalauksesta myös eilen. Laitetaan näistä vaikka sitten renkaiden kera ja pinnoitettuna vielä parempia kuvia. Auringossa tuo sävy myös jonkin verran vaaleampi.

Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

juu-zo kirjoitti:nix0nin innoittamana tuli käytyä itsekin mb-labilla koodaamassa amg valikko mittaristoon ja takaluukun sulkeminen avaimella. Suositukset kyllä mb-labille jos koodaushommia tarvii.

Kuva

Juteltiin myös hieman commandin päivityksestä ja jätetään asia hautumaan. Olisihan se isonäyttöinen tuossakin mukava.
Hienoa! :D Mukava ja hommansa osaava kaveri! Talvivanteiden sävy on kertakaikkiaan upea!
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Aloin hieman katselemaan noita comand päivitykseen vaadittavia osiakin. Listataas tähän vähän ainakin osanumeroita joita tarvitaan.
Mittariston kehys: A2046890039
Näytön reunapaneeli vasen: A2046891339
Näytön reunapaneeli oikea: A2046891639
Näyttö: A1729008500 tai A1729003904
Comand NTG4.5 keskusyksikkö: A2049001307, A2049005907, A2049000208, A2049001108, A2049005908, A2049006009 tai A2049006909

Comandille löytyikin epc:stä läjä osanumeroita kun korvaavaa mallia on tullut tilalle. Tuossa osanumerot aina järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.
Näiden lisäksi en tiedä vaatiiko jotain muuta erityistä. GPS antennihan minulla jo on kun on toi beckerin navi, joten välttämättä muuta ei kai tarvitsisi. Selvittellään nyt vielä mitä kaikkea lisähärpäkettä vaihtotyö vaatisi.
Comandissa on ainakin tuo anti theft code juttu eli kun yksikkö vaihdetaan niin vaatii jonkinlaisen anti theft koodin jotta lähtee toimimaan uudessa autossa.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kesä alkaa olla ohi ja mersun mittariin on kertynyt kilsoja lisää. Venettä on tullut vedettyä ja pikku mersu sopii siihenkin ihan kelvosti.

Kuva

Äänentoistopuolella etu mideille tuli vedettyä omat piuhat ja tietysti samassa meni säädöt pitkälti uusiksi kun piti etupään jakoja, viiveitä ja vaiheita ruveta säätelemään. Tällä setupilla tuli Emma sm kisoihin lähdettyä kalajoelle ja sieltä saatiin E 3000 luokan pronssia. Kohtalainen kisakausi siis takana tällä setillä.

Kuva

Kuva

Ensi kaudelle on jo muutamia pieniä parannuksia tulossa äänentoistoon ja todennäköisesti luokka vaihtuu oem sarjaan kun asennukset on sillä hengellä tehtykin. Ei tarvitse asennusratkaisuissa ottaa sitten takkiin.

Viime viikonloppuna tuli käytyä talvirenkaat pyöräyttämässä vanteille. Renkaiksi Hankookin izept kitkat 225/40r18 kokossa. Tässä nyt vanteista parempaa kuvaa renkaat päällä. Vielä pitää gyeonin pinnoitteet vetää näillekin vanteille ja sitten odotellaan että kelit huononee.

Kuva

Kuva

Seuraavaan huoltoonkin enää alle kymppitonni matkaa ja silloin täytyykin sitten jo vaihteiston huoltoakin tehdä. Ensi talven aikana harkitaan myös tuota command päivitystä sitten.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

289tkm mittarissa ja huollossa käyty. Moottoriöljyt, jarrunesteet ja vaihteistoöljyt vaihdeltu. Muuten auton kanssa on äänentoistopuolta hieman rakenneltu. Näistä voisin tehdä erillisen postauksen jossain vaiheessa. Muutenki autosta on tietysti tullut näin talviaikaan otettua hieman vähemmän räpsyjä. Pääosa ajoista kun on kuitenkin pimeään aikaan. W-light keulilla toimii kuitenkin edelleen hyvin. Laitetaan nyt yksi syksyisempi ruutu talvivanteilla. Nythän lunta on maassa ihan reilusti täällä etelämpänä. Hankookin kitkoista on kyllä vain positiivista sanottavaa. Ovat yllättäneet pidollaan. Toki saa tuolla jäisellä motarilla renkailla kuin renkailla muistaa talviautoilun perusteet.

Kuva

Helmikuussa olisi reissua pohjoiseenkin. Hieman olen suksiboksiakin etsinyt, mutta ei ole omiin kriteereihin sopivaa löytynyt vielä käytettynä järkevän noutomatkan päästä.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Mukavaa lueskella tätä topiccia kun on kuvien kanssa kerrottu. Asiallisen näköisiä asennuksia hifipuolella ja muutenkin :D
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171, sedan, farmari, avo”