S204 -mallin hankinta käytettynä

Vastaa Viestiin
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Kohta kuukausi takana ja auto tuntuisi hyvin pelittävän.

Hieman korkeahko kulutus näyttäisi olevan. Tosin 10 minuutin työmatka jossa 2/3 osaa matkaa 60-80km/h ja lopussa pienipätkä kaupunkia 3kpl liikennevaloja.

Sanotaanko, että 2/3 ajasta tulee semmoista 60-80km/h ja loput kaupunki/taajamapyörittelyä. Vaikuttaneeko tuossa nyt sitten se, että kone ei lämpiä tarpeeksi ja kylmällä koneella tuntuu soppaa nauttivan reilusti enemmän kuin lämpimällä.

Paljonko tuossa oli tankin tilavuus? Eilen tankkasin ja oli mittari aivan lopussa ja 55 litraa meni. laskettu kulutus 8.04l/100km. 685km matkalle... kuulostaa mielestäni korkealle?

Pidemmän ajan kulutus 2800km matkalle näyttää 6.6 koneen mukaan. Tampereelta kun auton ajoin matkaa kotiin niin 5.2 oli keskikulutus näytön mukaan.

Tarkastin sitten ekana eilen rengaspaineet ja olivat aika matalalla. 2.1 edessä ja 2.5 takana. Laitoin nyt 2.5 eteen ja 3.0 taakse. Liekkö tämä vaikuttaa jonkin verran kulutukseen. Lisäksi tuo 10 min työmatka ajo jossa kone ei lämpee tarpeeksi vaikuttanee myös... Pitänee seurailla ja miettiä mistä voisi johtua.
Avatar
Josef Matula
Viestit: 121
Liittynyt: 04.10.2005 18:59

Viesti Kirjoittaja Josef Matula »

Kuulostaa ihan normaalilta kulutukselta noin lyhyellä matkalla
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Kylmällä koneella soppa maistuu selvästi lämpöistä konetta enemmän. Itse ajelen 55km matkaa suuntaansa josta motaria 42km. Ajotietokoneen kulutuslukemaa on hyvä tuossa motarilla seurata kun se lähtee startatessa sieltä 20L/100km lukemasta tippumaan. Perillä lukema 5.4L/100km luokkaa ja todellinen kulutus tällöin 6L/100km. Motarin 120km/h (130km/h mittari) vauhti ei ole se kaikista taloudellisin, mutta pidemmällä motariajollakin todellinen kulutus on 5.8L/100km luokkaa. Pikkuteillä ajellessa 80-100km/h rajoituksilla olen alimmillaan päässyt 5,3-5.4L/100km lukemiin ajotietokoneen näyttäessä 4,8L/100km. Ajotietokone siis näyttää kulutuksen noin 0,5L/100km alakanttiin. Ja minulla siis 210hv tuikuteltu 180 CDI.
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Joo, kyllä tuo vähän nyt vaikuttaa juuri siltä, että varsinkin työmatkat niin kone ei kerkee lämmetä kunnolla ja ekat 5km kyllä huomaa kun soppa maistuu. Ajotietokone monesti näyttää from start kulutusta 7-8l/km -> tämä sitten laskee sinne 7.2 tienoille kun perillä.

Kun kone on lämmennyt kunnolla ja tulee käytyä samaa reittiä esim kaupungilla asioilla tai vietyä jälkikasvua harrastuksiin niin From start kulutus tippuu 6.2-6.5 tienoille. keskinopeus tietokoneen mukaan jotain 40-45km/h

Eli taitaa mennä tuon pätkäajon piikkiin suurimmaksi osaksi. Oli kyllä nuo rengaspaineetkin aika pienet 18" vanteille Takana 235/35 18 ja edessä 235/40 renkaat. Katsotaan nyt oliko vaikutusta kun nostin.

Nyt tulee viikonloppuna hyvä testi kun mökkireissu ja yli 300km tulee ajettua. Taidan tankata täyteen lähtiessä ja samalla asemalla tankkaus tullessa. Tämä kertonee vähän matkan todellista kulutusta.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

renkaat erikoisen kokoiset. Laitan nyt eteenkin vaikkapa ~2.7-2.8 bar.
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Viesti Kirjoittaja rawpower »

epk kirjoitti:renkaat erikoisen kokoiset. Laitan nyt eteenkin vaikkapa ~2.7-2.8 bar.
oho tuli vähän näppäilyvirhe.

Takana siis 255/35/18 ja edessä 225/40/18

Itsekin tuota vähän ihmettelin, että mikä ajatuksena mutta kulkeehan tuo noinkin. vissiin takavetosissa on ok käyttää takana vähän leveämpää ja matalamman profiilin rengasta.

Nelivedossahan ainakin bmw e61:ssä piti olla kaikki samansuuruisia...

Laitoin eteen myös 2.8 ja nyt takan 3.0 katsotaan onko vaikutusta.
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Noniin mökkireissu takana. Mennessä 165km matkalle ajotietokoneen mukaan 5.4l/100km kulutus (keskinoopeus 97km/h) ja tullessa 190km matkalla sisältäen hieman kaupunkiajoa ennen matkaa 5.7l/100km (keskinopeus 94km/h)

Ohituksissa en säästellyt.

Pittääpä seurailla ja nyt viikonloppuna seuraava pidempi reissu niin otan tankkauksen lähtiessä ja tullessa.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Ihan normaali lukemilta kuulostaa. Ilman vakkaria kevyellä kaasulla päästellessä saa tosiaan sniiduiltua ja onhan se mukava aina joskus koittaa kuinka pienellä sitä pääseekään, mutta harvoin se autoilu on muutamasta polttoainelitrasta kiinni. :lol:
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Viesti Kirjoittaja rawpower »

juu-zo kirjoitti:Ihan normaali lukemilta kuulostaa. Ilman vakkaria kevyellä kaasulla päästellessä saa tosiaan sniiduiltua ja onhan se mukava aina joskus koittaa kuinka pienellä sitä pääseekään, mutta harvoin se autoilu on muutamasta polttoainelitrasta kiinni. :lol:
No niinpä, harvoin on muutamasta litrasta kiinni. Pääasia, että autolla on mukava ajaa hymyssä suin :D semmoista tuo mersu nyt vähän aiheuttaa. Katsotaan ensi keväänä sitten jos käyttäisi tuikulla ottamassa vähän voimaa ulos tuosta. Ihan mukavan ripeältä vaikuttaa kyllä nytkin..

Hivenen vaan yllätti nuo isot kulutukset tossa normiajossa kun edellinen RS octavia farmarina 2010vm niin vei selvästi vähemmän, n. 800-850km pääsi tankillisella kesällä samaa matkaa ajaessa. Semmoista 6.0-6.5 ll/100km oli todellinen kulutus.

Skoda oli tosin manuaali ja etuveto niin vaikuttanee jonkin verran. Matkaa jos oikein pihisteli pääsi tietokoneen mukaan 5.0 kulutuksiin.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Pisin tankkausväli on itsellä ollut 1009km jolloin keskikulutus oli 5,6L/100km ja tankkiin meni ainetta 56,55L. Keskimäärin mennään tuolla 5,858L/100km keskikulutuksella tuollaista 806,2km tankkausväliä ja 47,66L uppoaa tankkiin. Polttoainevalo ei siis itsellä vilkahtele ollenkaan vaan tulee aina ajoissa käytyä tankilla. Jos aina vetäisi valolle niin pääsisi varmaan tuon 1000km aina tankillisella.
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Tänään tuli ajettua matkaa kajaanista - siilinjärvelle 160km mittariin. Lämpimällä koneella nollasin kulutusmittarin 5 tien alussa ja talvirajoituksilla hissukseen ajaessa noin 90km/h ja välillä jonon perässä körryytellen niin keskikulutus ajotietokoneen mukaan 4.7l/100km. Todellistahan tuo on noin 5.2, jos todellinen heittää sen 0.5 mitä yleensä.

Renkaat nyt talvella Nokian Hakkapeliitta R3 kitkat 205/55/16. Pakkasta oli -5.5 lähes kokomatkan ja lämmötkin pysyi hyvin 90 asteessa kokoajan. Vaikuttaisi siltä, että termari kunnossa. Katsotaanpa sitten kun kovat pakkaset tulee.
S204 C 220 CDI vm. 2010
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Jäähdytysnestevuoto

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Noniin Mersulla ajettu jo yli 8tkm. Mukava päästellä. Pikku vikakin tuli nyt ilmi. Jäähdytysnestettä vuotaa. On nyt hitaasti hävinnyt 4000km matkalla. noin 1-2cm on vajunut paisarista. Ei vikailmoituksia. Pidin tätä normaalin lämpötilavaihtelun piikkiin kuuluvaksi kunnes Tänään sit yön jäljiltä laitoin letkulämppäriin (defa letku+sisätilanlämmitin) ja lähin ajelee. Kotiin tullessa ajoin eri paikalle kuin aamulla ja kurkkasin lumihankeen. Siellä oli kolmessa kohtaa keltaista jäähynesettä tiputellut alleen. Mystisesti oli keskellä autoa eli vissiin pohjapanssaria pitkin valuttanut?

Vuoto on todella niukkaa kun aiemmin ei ole jättänyt alleen ja konehuoneesta yläpuolelta lampun kanssa katottuna ei löydy vuotojälkiä. Hieman ehkä glykoli haiskahtaa auton etuosasto kun konepellin avaa ajon jälkeen.

Foorumilta olen mahdollisia vikakohteita selvitellyt.
- Vesipumppu
- Polttoainesuodattimen jalka -> Tämän seutu oli kuiva ainakin ylhäältä katsottuna.
- Egr venttiili? vuotaako tämä ulospäin vai palotilaan?
- Syylari?
- Tai sitten vaan ihan joku vesiletkun klemmari löysällä?


Toinen kysymys dpf polttoon liittyen.
Tässä ei oikein tunnu olevan mitään säännönmukaisuutta. Esim viimeviikonloppuna tankkauksen jälkeen poltteli. Sen jälkeen matka-ajoa 600km. Sen jälkeen huomasin seuraavan polton. Tämä lienee normaalia. No sitten seuraavana päivänä työmatkan jälkeen ja taas kärysi ulkopuolella tuttu dpf polton haju. Edellisestä poltosta taisi olla noin 100km .

Vikakoodeja ei tule.
ei savuta
Käynti normaali
Kulutus matka-ajossa 5.1 parhaimmillaan todellista ja normipyörittelytssä lyhyttö ajoa 7,1. todellista.

Onko joku paine-eroanturi menny kun polttelee noin tiheään vai antaisko se jotain vikakoodia?


-
S204 C 220 CDI vm. 2010
rawpower
Viestit: 17
Liittynyt: 22.8.2019 13:26

Viesti Kirjoittaja rawpower »

Laitellaas tännekin. Vesipumppuhan se veteli viimeisiään ja vuoteli. Nyt on vaihdettu ja samalla vaihtu nesteet. Nyt eikun kovaa ajoa. Vikakoodeja ei ollut antureista eikä dpf liittyen mitään tallentunut.

Autokin kyllä toimii moitteetta. Pitänee tarkkailla tuota dpf polttoväliä ja hankkia joku testeri millä voisi tarkkailla tietoja samalla ajaessa, että näkisi mitä tapahtuu?
S204 C 220 CDI vm. 2010
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171, sedan, farmari, avo”