juu-zon s204

juu-zo
Viestit: 330
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hyvä että näitä joku muukin jaksaa lukea kuin vain itse. Toki on tämä hyödyllistä kirjoitella näitä tuhrailuja itsellekin ylös niin voi täältä käydä joskus katsomassa mitä on tullut tehtyä. Ja näistä voi jollekin ehkä olla apuja omissa puuhailuissa.

Mutta sitten tähän seuraavaan asiaan eli tässä hieman asennuskuvaa ja mitä on tullut äänentoistopuolella tässä syksyn ja talven aikana päivitettyä.

Matchin dsp vahvistimeen hommasin director ohjaimen sekä hd usb audio lisäkortin. Näille piti ensinnäkin saada järkevä asennuspaikka joka istuu ohjaamon oem henkeen. Vähän aikaa kun tuli mietittyä niin tuhkakupin paikka sopii kohtalaisen hyvin tähän käyttöön. Ebayn kautta siis toinen tuhkakuppi ostoon (jotta saa palauteltua tuonkin alkuperäiseksi jos nämä myöhemmin riisutaan pois) ja vähän 3d-mallinnusta sekä 3d-tulostusta kehiin. Dremelillä sopivasti tuhkakuppi pois paikalta ja sikan kanssa tulostettu osa kiinni.

Kuva
Kuva

Hd usb audio palikan kanssa tarkoitus oli siis ohittaa auton oma soitin ja saada ääni digitaalisena suoraan dsp:lle. Ohjelmalähteeksi siis sopii vastedes vaikka puhelin, mutta kisakäyttöön tuli hommattua vielä kunnollinen dap eli fiio m11. Fiiolle telineeksi tuli saksan amazonista Kudan valmistama omasta mielestä riittävän oem henkinen teline. Tellineeseen modasin vain neodymit takapuolelle, eli puhelimet/soittimet pysyy magneettikiinnityksellä tuossa. Kuvissa nyt myös koko keskikonsolin kokonaisuus miltä tuo näyttää. Eli kisakäytössä ohjelmalähteenä fiio ja normaalikäytössä radio toimii aivan normaalisti. Directorista saadaan valittua haluttu lähde käyttöön.

Kuva
Kuva

En ole etupään asennuksista aiemmin laittanutkaan kuvia niin voisin niistäkin tässä samalla laittaa kuvia. Diskanttiosasto vaikka ensin. Eli diskantit on asennettu 3D tulostettuihin kuppeihin jotka ovat kahdessa peilin ruuvissa kiinni. Tuokin kuppi on itse mallinnettu ja muutamaan kertaan tulosteltu uusiksi että sai tuon asemoitua järkeväksi alkuperäisen diskantin paikalle. Käytännössä tuon isompi diskantti ei tuonne alkuperäisen ritilän alle edes mahdu. Kupin reunoille on paineltu vain butyylimaton palasia estämän resonointeja vaikka tuo nyt muutenkin on todella tukevasti kiinni.

Kuva
Kuva
Kuva

Midien asennusta tuli paranneltua tässä joulun jälkeen. Eli aiempi kiinnitys oli valmiilla merkkikohtaisilla muovirinkuloilla toteutettu. Näissä ei sinäänsä mitään isompaa vikaa ollut, mutta näiden kanssa elementti jäi vielä jonkin verran irti ovipahvista. Uudet rinkulat siis tuli tehtyä 2x21mm koivuvanerista ja näiden kiinnitys oveen kolmella m4 pultilla. Rinkuloihin elementit ihan puuruuveilla toistaiseksi kiinni. Katsotaan jos myöhemmin vaihtaisi rampamutterit ja koneruuvit näihinkin. Näillä itse tehdyillä rinkuloilla elementti tulee aivan ovipahvin ritillään kiinni tuolta ala kulmasta. Ovipahvin ritilähän on viisto "väärään" suuntaan suuntauksien kannalta joten elementti suorassa oven sisällä se jää toiselta reunalta irti vielä ritilästä. Nyt elementti kuitenkin on tuotu niin lähelle ovipahvia kuin mahdollista, jotta elementti saataisiin hengittämään ulos tuolta ovipahvin sisältä eikä jäisi kumisemaan sinne ovipahvin sisään. Ovipahveihin tuli myös laitettua hieman butyylimattoa estämään ovipahvin suurempaa elämistä. Tarkoituksena kaikilla näillä modauksilla oli siis parantaa midbassotoistoa ja poistaa kuminaa jota hieman oli viime kaudella havaittavissa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten kontin puoli. Vahvistimille tuli tehtyä vähän järjestelyjä ja entinen vahvistinten paikka tuli valjastettua virranjakoa varten. Edestä akulta on vedetty 35mm2 päävirtakaapeli taakse ja etuakulle lisätty samalla toinen 35mm2 maadoituskaapeli alkuperäisen rinnalle. Taakse tuli jakoblokki josta virrat molemmille vahvistimille. Lisäksi pienempi sulakekotelo herätteelle, directorille sekä kontin led valoille. Näille hituvirroille tuli myös erillinen maaliitinkisko.

Kuva

Nyt siis virtajärjestelmäkin on näiltä osin kokonaan erillinen auton muusta järjestelmästä. Hanskalokeroon tuli 3d tulostettua virtanapille sekä usb liittimelle paikka jota kautta dsp:n säätäminen onnistuu. Näistä en näköjään kuvaa tähän hätään löytänyt.

Subivahvistin siirtyi auton vasempaan poskeen vetokoukun avauspylpyrän alle. Etupään dsp vahvistin taas kiinnitettiin subin päälle ja koko systeemin päälle tehtiin 9mm vanerista peitelevy. Samassa tosiaan suunnittelin jotain pientä valaistusta ja ideaa konttiin, jotta se kisoissakin näyttäisi edes joltain. Oem asennuksilla olevassa autossa kun ei muuten kauheasti mitään ole näyttää. Peitelevyyn tuli 3d-tulosteltua vielä subille "ritilä" johon idean sai Supa:n dikikaappi ketjusta täältä meseltä. Riittävän isot tähden palaset siis 3d-tulostimella kehiin, vähän epoxia väliin, siloittelua kitillä ja sen jälkeen verhoilut päälle. Lopputulos ihan omaan makuun onnistunut.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tämän jälkeen tuli subi vielä vaihdeltua ground zeron qzuw 12sqx malliin, joka vaati pientä korotusrinkulaa, jotta magneetti ei osunut kotelon pohjaan. Näin elementti nousi vielä aavistuksen ylöspäin, mutta peitelevy ja valaistusidea toimii silti vielä ihan hyvin.

Kuva

Laitteistoon on siis kokonaisuudessaan tullut sen verran paljon päivitystä että luonnollisesti vaatii hieman säätöjen tekemistä uudelleen. Nyt pitäisi kuitenkin asennukset ja laitteisto olla jälleen sellaisessa kunnossa, että näillä lähdetään taas kokeilemaan ensi vuoden kisoihin miltä saundi kuulostaa. Alkuperäisen radion ohituksen huomaa kyllä jo itsekin kyllä selkeänä parannuksena. Ääni on paljon selkeämpi, yläpäässä enemmän kirkkautta ja detaljiikkaa, mutta kuten sanoin niin säätöjä vaaditaan vielä ennen kuin tästä nykyisestä kokoonpanosta on kaikki saatu irti. Näin se vaan tässäkin lajissa melko helposti nälkä kasvaa syödessä. Sinäänsä omasta mielestä laitteiston hinta on kuitenkin vielä erittäin järkevällä tasolla ja edelleen auto on kaikki paneelit kiinni käytännössä alkuperäisen näköinen. Onhan tässä taas työmatkoilla huomattavasti mukavempi kuunnella merisäätä.
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1257
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Todella viimeisteltyä jälkeä ja oem asennuksista iso plussa! :D
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
juu-zo
Viestit: 330
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Talvilomareissu tuli tehtyä lappiin ja kilometrejä kertyi viikon aikana mittariin lisää noin 2000km. Pyöreä kolmesatanen lähestyy pikkuhiljaa. Lapissa tuli testattua myös kylmäkäynnistystä kun ensimmäisessä yöpymispaikassa ei ollut lämmitystolppaa saatavilla ja aamusella pakkanen huiteli -27 asteen tuntumassa. Ei kuitenkaan ongelmia käyntiin lähdössä. Startin pyöräytys tietysti kuulosti jähmeältä kun on tottunut aina käynnistelemään autoa tuolta tallista tai työpaikan autohallista. Minun omistuksen aikana on siis melkein kahden käden sormin laskettavissa montako kertaa tämä auto on startattu ilman esilämmitystä. Matkan aikana pakkanen oli pahimmillaan -30 asteen luokkaa, mutta autossa lämpöä riitti ja muutenkin auto pelasi moitteetta koko reissun ja mersulla on kyllä mukava painaa pidempiäkin siivuja.

Kuva
Kuva

Tänään tuli ennakoivana huoltona vaihdettua rattilukon moottori. Itse moottori on ollut hankittuna jo pidemmän aikaa, mutta koska rattilukko on pelannut hyvin en ole sen vaihtoa vielä panikoinut. Kilsoja alkaa kuitenkin autolla olla sen verran, että rattilukon moottori on varmaankin melko lopussa käytttöikäänsä jos ja kun sitä ei ole vielä koskaan vaihdettu. Nyt kun rattilukko vielä aukesi normaalisti niin itse rattilukkopaketin irroittaminen on autosta melko simppeliä. Mersuforumin puolelta löytyy ketju aiheesta jossa hyvät ohjeet purkamiselle. Itsellä oli hieman haasteita koteloa kasassa pitävien sokkien kanssa josta johtui pieni tumpelointi osien oikean asennon kanssa. Pienellä pähkäilyllä ja rauhallisesti tekemällä itse moottori vaihtui kuitenkin sisälle helposti ja kasauksen jälkeen kaikki pelasi taas normaalisti. Hieman tuo tietysti jännitti näin ekalla kerralla kun kyseessä on auton toiminnan kannalta elintärkeä osa jonka voi väärällä kasaustavalla hajottaa täysin. Nyt kuitenkin uudella moottorilla on taas parisataatuhatta huoletonta ajoa edessä tuon suhteen. Mikäli joku on ryhtymässä samaan hommaan niin neuvon mielelläni tuossa kun tuli tosiaan vähän tuota mekaniikkaa tutkittua myös tuon rattilukon sisällä.

Kuva
Kuva

Tässä vielä kuva vanhasta moottorista joka jo tummunut huomattavasti.
Kuva
juu-zo
Viestit: 330
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Näin kesän alussa vasemmalta edestä alkoi kuulumaan narinaa. Narina paikallistettiin injektioruiskun avulla etummaiseen alatukivarteen. Injektioruiskun avulla narina hiljeni, mutta nyt ajoittain kuuluu naksuntaa/kolinaa tuolta vasemmalta edestä. Tukivarsien hinnat on näköjään kohdallaan ja voisi tilailla nuo kyllä jostain ulkomaankaupasta. Samaan syssyyn jos vaan löytyisi voisi ottaa koko setin tukivarsia sekä vasemmalle että oikealle kun vaihtotyössä näyttäisi joutuvan jonkin verran purkamaan tavaraa edestä, jotta pääsee pallot naksauttamaan irti.
juu-zo
Viestit: 330
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Etupään naksuna on vaivannut satunnaisesti, mutta en ole sitä vielä sen tarkemmin tutkinut tai tilaillut osia. Katsotaan sitä tarkemmin talvirenkaiden vaihdon aikaan. 300000km tuli mittariin syyskuun alussa eli omassa ajossa auto on ollut 70tkm verran. Viime vuonna jo mietin xenon polttimoiden uusimista jos sillä saisi vielä vähän lisää valotehoa syksyn pimeyteen. Tänä vuonna päätin lopulta hankkia uudet tuikut vaikka vanhat sinänsä vielä ehjät on, mutta xenonienkin valoteho hiipuu iän myötä huomattavasti. Vaihtelin uudet osramin night breaker laserit keulille ja nyt on taas valoa sekä lyhyissä että pitkissä lisänä vielä tuo erittäin mainiosti toiminut w-lightin storm.
Kuva

Start-stopin toiminta on koko kesän ollut hyvin satunnaista ja merkkivalon muuttumiseen vihreäksi on kestänyt pitkään jos se on koskaan edes vihreäksi muuttunut. Starilla olen tuota tutkinut ja aktivoitumisen estona on aina ollut vain "auton sähköjärjestelmässä on vikaa". Mitään varsinaista vikakoodia ei ole kuitenkaan ollut missään vaiheessa. Sain lopulta aikaiseksi mitata taka-akun jännitteet ja auto sammuksissa navoissa näytti olevan karvan päälle 11 volttia. Auton 9 vuotta vanha taka-akku oli siis antautunut ja tilalle tuli uusittua exide ek131 agm akku. Samantien akun vaihtamisen jälkeen start-stoppi on lähtenyt aktivoitumaan vaikka se tuleekin hyvin usein nyt napsastua napista pois päältä. Ehkä kuitenkin parempi, että tuo taka-akkukin on kunnossa.
Äänentoiston osalta autolla on kilpailtu jälleen kesäkausi ja osakilpailumenestystä on tullut vaihtelevasti. Käytännössä nykyisen laitteiston saundi on saatu hierottua aika hyvin kuntoon ja se riittikin finaaleissa kolmanteen sijaan omassa s-oem luokassa. Kisa oli tiukka ja ykköspaikallekaan ei kauheasti matkaa jäänyt, mutta ensi talveksi on jo jotain suunnitelmaa miten lähdetään laitteistoa kehittäämään eteenpäin.
Viimeksi muokannut juu-zo, 24.9.2021 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juu-zo
Viestit: 330
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Tupla...
procaster
Viestit: 1
Liittynyt: 17.10.2021 20:17

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja procaster »

Mistä ostit putkenpäät jos saa kysyä?
juu-zo
Viestit: 330
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: juu-zon s204

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

procaster kirjoitti: 21.10.2021 20:29 Mistä ostit putkenpäät jos saa kysyä?
Taisin jostain kiinanmaalta ihan yleismalliset hommata jotka sattui passaamaan melko täydellisesti paikalleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W204 / R171, sedan, farmari, avo”