
Viime viikolla tuli täyteen 300tkm tuolla C 180 CDI:llä ja tässä pientä listausta mitä matkan varrelle on sattunut. Kaiken kaikkiaan auto on ollut kohtalaisen luotettava ja vähävikainen.
Ensin huoltohistoria:
26tkm A-ensihuolto öljyt ja suodatin. Tuulilasi vaihdettiin rekan kivitettyä lasin halki kuskin silmien korkeudelta.
50tkm B-huolto öljyt ja suodatin, raitisilmasuodatin ja polttoainesuodatin.
76tkm A-huolto öljyt ja suodatin sekä ilmansuodatin. Lisätyönä vaihteisto- ja peräöljyjen vaihto.
100tkm B3-huolto öljyt+suodatin, raitisilmasuodatin, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin.
126tkm A-huolto öljyt+suodatin. Tässä kohtaa autossa ilmennet viat korjattiin ennen tehdastakuun umpeutumista. Vaihdettu siis tehtaan piikkiin takaiskarit, alipainepumppu, lasinpesurin pumppu sekä kuskinpenkin istuinosan verhous (artico-puolinahkapenkki).
150tkm B1-huolto öljyt+suodatin, raitisilmasuodatin sekä jarrunesteen vaihto kahden vuoden jälkeen.
175tkm A-huolto öljyt+suodatin, ilmansuodatin ja polttoainesuodatin. Lisätyönä vaihteisto- ja peräöljyt. Pyöränkulmat tarkistettu.
200tkm B-huolto öljyt+suodatin ja raitisilmasuodatin.
225tkm A-huolto öljyt+suodatin. Vesipumppu vaihdettu vuodon takia, polttoaineen määränsäädin vaihdettu kylmänä tyhjäkäynnillä ilmenneen kierrosten heijaamisen takia.
250tkm BM-huolto öljyt+suodatin, raitisilmasuodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin sekä jäähdytysnesteet.
275tkm A-huolto öljyt+suodatin. Lisätyönä vaihteisto- ja peräöljyt sekä termostaatti. Takuuseen vaihdettiin koko vesipumppuyksikkö pienen vuodon takia.
Varsinaisten huoltojen välillä on vaihdettu takaiskarit 220tkm kohdalla. Etuiskarit ja jakoketjunkiristin 240tkm kohdalla. Satunnainen aamuisin kylmäkäynnistyksessä kuulunut ketjun ääntely loppui kiristimen vaihdon jälkeen eikä oireita ole ollut 300tkm mennessä.
Moottoriöljyt ja suodattimen olen vaihtanut n.12tkm välein eli noin puolessa välissä varsinaista huoltoa siitä lähtien kun mittarilukema alkoi kivuta 200tkm päälle. Jonkun mielestä turhaa, mutta kustannuksena aika pieni jos vähänkään säästäisi moottoria.
Iskareita lukuunottamatta alusta on TÄYSIN koskematon eli yhtään tukivartta, niveltä tai koiranluuta ei ole tarvinnut vaihtaa eikä kolise vieläkään yhtään.
 Jos jotakin pahaa pitää alustasta sanoa, niin se on hieman pintakova eikä takapää kestä kuormaa kovin hyvin. Kolmen hengen kuormalla pohjaa isommissa heitoissa, lienee siitä johtuen jo kolmannet takaiskarit menossa.
 Jos jotakin pahaa pitää alustasta sanoa, niin se on hieman pintakova eikä takapää kestä kuormaa kovin hyvin. Kolmen hengen kuormalla pohjaa isommissa heitoissa, lienee siitä johtuen jo kolmannet takaiskarit menossa.Maalipinta on pysynyt säännöllisen pesun ja vahauksen ansiosta hyvänä, mutta pieniä kiveniskuja tulee aika herkästi konepeltiin. Ruostetta en ole löytänyt vielä, tosin takakaaren alalaidasta alkaa maali olla hiekkasuihkujen jäljiltä ohutta.
Sisusta on muuten laadukkaan ja kestävän oloinen, mutta nuo Avantgarden puolinahkapenkit ovat sieltä ja syvältä. Alkuperäinen kuskinpenkin verhous meni rikki n.30tkm jälkeen ja kun se takuuseen vaihdettiin 126tkm kohdalla niin se oli uudelleen rikki 200tkm jälkeen. Vänkärin penkki kesti 220tkm kunnes risahti halki. Jossakin vaiheessa olisi käytävä verhoilijalla korjauttamassa molemmat etupenkit, kunhan menevät niin pahaksi, että ulkopuolisetkin jo huomaa.
Reilun neljän vuoden yhteiselon jälkeen autolla on yhä mukava lähteä aamuisin liikenteeseen. 204-korimalli on todella mukava ajettava ja siinä on jotakin ison auton tuntua vaikka tiloilleen pieni onkin.
Jos nyt palattaisiin takaisin ostohetkeen tekisin pari asiaa toisin; ottaisin Elegance -malliversion tai sitten nahkapenkit, mutta ei enää puolinahkoja. Vaihteistoksi ottaisin automaatin, tämän faceliftin välitykset ovat pre-facea pidemmät (rajallisille voimavaroille huonommat) ja vaihteensiirtomekanismi ei ole varsinkaan pakkaspäivinä kovin sulavaliikkeinen.
 Loppuyhteenvetona voisi vielä todeta, että vaikka nykymersuja ja niiden laatua paljon haukutaankin niin minun kokemukseni ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Edes tuo OM651 kone (joka lienee maineeltaan yksi huonoimmista M-B:n dieselkoneista) ei ole pahemmin vielä aiheuttanut harmaita hiuksia. Talvella riittää myös hyvin lämpöä, sisällä tarkenee kovillakin pakkasilla ilman takkia ja pipoa ja myös moottori lämpeää aika nopeasti 90-asteeseen, maantiellä reilu 10km ajo riittää. Tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa ilman webastoa oleva auto ei jaksa tietysti lämpöjä tuolla normaalissa pitää, mutta sisällä tarkenee silti.
  Loppuyhteenvetona voisi vielä todeta, että vaikka nykymersuja ja niiden laatua paljon haukutaankin niin minun kokemukseni ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Edes tuo OM651 kone (joka lienee maineeltaan yksi huonoimmista M-B:n dieselkoneista) ei ole pahemmin vielä aiheuttanut harmaita hiuksia. Talvella riittää myös hyvin lämpöä, sisällä tarkenee kovillakin pakkasilla ilman takkia ja pipoa ja myös moottori lämpeää aika nopeasti 90-asteeseen, maantiellä reilu 10km ajo riittää. Tyhjäkäynnillä ja kaupunkiajossa ilman webastoa oleva auto ei jaksa tietysti lämpöjä tuolla normaalissa pitää, mutta sisällä tarkenee silti. 





 
  
 Mikähän tuolle vaihdolle on kustannusarvio liikkeessä?
  Mikähän tuolle vaihdolle on kustannusarvio liikkeessä?
 Mutta sen reilu 100tkm ne näkyy kestävän, kun ne on vaihdettu 126tkm, 220tkm ja nyt pitäisi taas uusia 362tkm jälkeen..
  Mutta sen reilu 100tkm ne näkyy kestävän, kun ne on vaihdettu 126tkm, 220tkm ja nyt pitäisi taas uusia 362tkm jälkeen.. 
 