740 GLE kirjoitti:Kiitos iskille linkistä hyvään ohjeeseen. Vaihto on normaalia polttimon vaihtoa isotöisempi, koska vaatii takaluukun verhoilun purkua, mutta työnä se ei ole kovin paha, kunhan on oikeat välineet käsillä.
Ensin poistetaan kahvan peitelevy, tähän suuntaan ja sen alta paljastuvat 2 * 2 torxia:
Nyt on takaoven sisäverhoilun alaosa jousipinniensä varassa ja se irtoaa oven pohjaa kohti, tähän suuntaan. Lukkojousia on 4, kaksi nurkissa ja toiset lukon molemmin puolin:
Alaosa jää takaoven kulmavalojen johtimien varaan. Niiden liittimissä on lukitus, joka avataan meisselillä:
Ja sitten alkaa näperrys oviverhoilun keskiosan kanssa. Kattoverhoilun värinen ikkunaa ympäröivä osa jää paikalleen, mutta seuraavaksi poistetaan verhoilun keskiosa, joka on täynnä muoviniittejä. Ne nypitään helpoimmin pois muovisella irrotushaarukalla niitin kohdalta vääntäen, eikä koko verhoilulevyä käsin riuhtoen:
Oransseja muoviniittejä on kilven takana lisääkin ja ne on helppo kaivaa auki yksi kerrallaan isommalla irrotuslastalla. Oranssin niitin oikealla puolella on muovikynsi, jonka vuoksi kaikki niitit on irrotettava ensin ja pudotettava koko verhoilulevy muutaman sentin irti ovesta ja sitten takaoven ikkunaan päin nostaen pois:
Keskimmäistä verhoilulevyä kannattelee vielä ikkunan alla neljä jousikiinnikettä, jotka pitää nostaa irti suoraan ulospäin vetämällä kun oranssit niitit on ensin kaikki irrotettu etteivät ne säry tässä vaiheessa:
Keskimmäisen verhoilukappaleen irrottua löytyy kilven takaa kilpivaloon avattaessa ja suljettaessa 90 astetta pyöräytettävällä bajonettikiinnityksellä tiivistetty lampun kanta. Lasikantainen 5W:
Voi olla hyvä idea vaihtaa molemmat samalla ja varmistaa että asennettavat lamput ovat ehjät.
Takaisin asennettaessa nuo oranssit muovikiinnikkeet lyödään kiinni keskeltä ulospäin edeten yksi kerrallaan ja varmistaen että jokainen kiinnike on reiän kohdalla ennen kuin aletaan hakata sitä kiinni. Kiinnikkeen tuhoava huti ei ole iso ongelma, mutta sen oranssin kiinnikkeen verhoilulevyyn kiinnittävän kiinnikkeen halkaiseminen on.
Kiinnikkeitä runtelematta tehtynä uudelleen koottu takaovi jysähtää kiinni kuten Mersun oven kuuluukin, ilman liiallisesta liikkuvien osien määrästä kertovaa helinää.
Tuo on selvästi normaalia isompi polttimonvaihtotyö, mutta en osaa valittaa, koska tunnen myös märältä puolelta huollettavien kilpivalojen huonot puolet.
S204:n rakenteen ideana on selvästi pitää sähköt oven kuivalla puolella, mikä ainakin omassa autossani oli tähän saakka onnistunut loistavasti. Kilpivalojen ja lasinpesurin tienoo oli kuin eilen tehtaalla asennetun näköinen, joten lampun vaihdosta selviää pelkän lampun vaitamisella ilman yllättäviä lisätöitä.