W124 230E 1986

Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Viestit: 362
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kerran vielä temppuili tuo ASD samalla lailla, mutta vikakoodi tuli tällä kertaa oikeaan ABS anturiin. Nollaamalla ASD valo sammui ja on siitä lähtien taas toiminut...

Kylläpä se ajokausi taitaa olla taas ohi tältä vuodelta. Mukavahan tällä olisi ajaa vaikka ympäri vuoden, mutta ei jotenkin houkuta uittaa suolassa. Reilu 7000km tuli tänä kesänä kilometrejä lisää. Vein siis talvisäilöön ja otin pois liikenteestä. Ensi keväänä taas ajellaan...
mb_17.jpg
mb_17.jpg (676.74 KiB) Katsottu 2172 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 362
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tätäkin kävin moikkaamassa talvisäilössä. Vaihdoin kosteudenkerääjän uuteen.
Sen verran ensi kesän juttuja olen saanut aikaan, että uusi antennin piiska on hommattuna. Samoin, löytyi jokin aika sitten alkuperäinen Becker Europa Cassette -soitin, siis juuri samanlainen kuin tässä on uutena ollut. Myös ohjekirja kuului kauppaan.
Liittimet täytyy vielä rakentaa, virta -ja kaiutinliitännät löytyy jemmasta.
Screenshot_20240217_100227_Gallery.jpg
Screenshot_20240217_100227_Gallery.jpg (273.18 KiB) Katsottu 530 kertaa
Kaivonkansivanteetkin olisi hiekkapuhallettu ja maalattu, katsotaan eksyykö ne tämän alle.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 362
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kävimpäs hakemassa tämänkin talvisäilöstä liikenteeseen. Akunkenkä kiinni ja auto tulille :rock:
Mitään en tehnyt talvisäilön aikana, tai noh, kosteudenkerääjän kävin kerran vaihtamassa.

Vaihdoin moottoriöljyt ja suodattimen. Ilmansuodattimen vaihto tyssäsi siihen, että olen ostanut tai saanut väärän suodattimen (liian iso kehämitta). En muista milloin olen tuon hankkinut, yleensä ostelen suodattimia jotta saa ilmaisen kuljetuksen euromäärän täyteen nettikaupasta tilatessa. Kerkeääpähän tuon vielä vaihtaa.

Kun ajelin talvisäilöstä kohti tallia, pieni kolina kuskin puolelta edestä muistutti olemassa olostaan. Viime syksynä tuo kolina tosiaan alkoi kuulumaan terävimmissä töyssyissä, joten pitihän se sitten tutkia. Niinkin helppo vika, että jarrusatula oli löysällä :shock: Kiristelin pultit ja tarkastin muutkin liitokset molemmin puolin edestä. Muuta ei ollut löysällä. Ei kolise enää.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 362
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

kesällä 2022 kirjoitti:Antennin piiska lopetti toimintansa, ei montaa kertaa liikkunut ylös-alas :idiot: Äänestä päätellen ruoto irtosi piiskasta ja kelautui sisään.
Korjasin viimein tuon antennin. Viime kesä kuunneltiin vain kasetteja, mutta nyt hyllyssä odottanut uusi piiska nousee ja laskee automaattisesti ja radiokanavatkin kuuluu. Kuuloon perustunut vikadiagnoosi piti paikkansa, ruoto oli irronnut piiskasta.

Vaihdoin myös takakontin luukun stopparikumit uusiin. Pikkujuttu jolla sain vähän siistimmän ilmeen, nuo alkuperäiset kumit olivat aika rispaantuneet.
Varaosanumerot: A124 758 00 44 ja A124 758 01 44.

Pesu ja vahaus Collinitella ja taas kelpaa ajella :kuski: :kuski:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 362
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nyt kun antennikin toimii, niin pitihän se tähän hommattu Becker Europa Cassette electronic (730) laittaa paikalleen. Tein kaiutin -ja virtaliittimistä ISO-liitin muunnoksen. ISO- liitin oli auton päässä valmiina, niin oli helppo homma kytkeä. Tässä paikalleen menneessä Beckerissä valojen ohjaus ei tulekaan auton päästä vaan soittimessa itsessään on valaistus. Soittimen liittimessä oli nastat vain maa, +12V ja virtalukolta +12V. Valaistuksen nasta puuttui.
Samoin RDS ei ole ole, pelkästään taajuus näkyy näytössä. Kanavahaku on kuitenkin automaattinen. Kasettipesä ei vaihda suuntaa A/B puolille, vaan soitin sylkäisee kasetin pihalle kun nauha loppuu.
Joka tapauksessa vuoden 1986 soitin toimii kaikin puolin; antenninohjaus, radio, kasettipesä, valaistus kaikki toimii.
beckeri.jpg
beckeri.jpg (397.57 KiB) Katsottu 61 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 362
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

JanneW124 kirjoitti: 13.8.2023 13:30
Kattoluukun toiminnassa olisi pientä korjattavaa. Kaikki liikesuunnat kyllä toimivat moitteetta, mutta käytös ei ole oikeaa. Luukku aukeaa katkaisiajaa taaksepäin vedettäessä ja pysähtyy auki asentoon. Kiinnipäin laittaessa luukku ei pysähdy oikein vaan aukaisee takalaidan pystyyn, jos katkaisijaa pitää pohjassa. Takalaita ei laskeudu katkaisijasta alaspäin vetäessä, vaan pitää ajaa luukkua aukipäin jotta takalaita laskee. Takalaita nousee katkaisijaa ylöspäin painaessa.
Hieman ongelmallista, kun pitää vähän arvaamalla saada luukku kiinni -asentoon. Onkohan vikaa katkaisijassa vai luukun säädössä, vaiko molemmissa?
En ole vielä tutkinut oikein mitään. Luukulle löysin kyllä säätöohjeet, mutten ole vielä kokeillut...
Säätöä varten pitää olla joku 3 mm:n halkaisijalla oleva tappi.

Luukku ajetaan "takareuna ylös" -asentoon.

Säätönappi säätöasentoon (vetäistään ulospäin vastineeseen asti ja painetaan alas noin 3 mm).

Säätönappia pyöritetään, kunnes yllämainittu 3 mm:n säätötappi voidaan kunnolla työntää keskitysreikään ja säätönapin lovi osoittaa keskitysreikää kohti.

Säätönappi painetaan alas ja otetaan säätötappi pois.

Jos luukku ei näillä perusasetuksilla kunnolla sulkeudu, voidaan säätönupista tehdä hienosäätöä (nuppi ylhäällä).
Nuppia pyöritetään oikealle = säätöpiste siirtyy eteenpäin.
Nuppia pyöritetään vasemmalle = säätöpiste siirtyy taaksepäin.

Yksi napin kierros vastaan noin 45 mm:n liikettä kattoluukussa.

Moottoria ei luonnollisesti saa ajaa, kun nappi on ylhäällä ja tappi reiässä.

No nyt kattoluukkukin toimii niinkuin kuuluu. Otin kontin sivuverhoilun pois ja löysin tuon säätörullan. En tosin saanut sitä vedettyä ulospäin, koska se oli jo säätöasennossa. Tästä syystä kattoluukku ei toiminut oikealla tavalla.
Painoin säätörullan alas ja sen jälkeen kaikki katkaisijan liikkeet oli aikalailla sekaisin. N. 10 kierrosta kun "hieno"sääti myötäpäivään, niin johan löytyi järki luukun toimintaan.
Nyt katkaisijan kaikki liikesuunnat toimivat ja luukku pysähtyy oikeilla kohdilla.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”