230E päästö ropleema

Vastaa Viestiin
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

230E päästö ropleema

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Kuinka saisi 1991 vuosimallin 230E automaatista taas vähäpäästöisen? Aikaisempina vuosina tähän asti (päästöt mittautettu viimeksi aikalailla vuosi sitten) on vähäpäästöisen arvot tulleet heittämällä ensimmäisellä yrittämällä, mutta tällä kertaa arvot olivat seuraavat:

730 kierrosta minuutissa
Lambda 1,058
CO 0,405%
CO2 13,50%
HC 306ppm 
O2 1.76%

Nämäkin tuli kun mittaaja sääti seosta ruuvista laihemmalle.

Moottorinohjauksessa ei ole vikakoodeja päällänsä ja pulssisuhde huiteli noilla säädöillä siellä 55%-65% tietämillä, säädin takaisinpäin, nyt pysyy aikalailla 50%+-10%.

Voiko tuon aiheuttaa pelkkä vuotava pakoputki, vai onko katalysaattori mennyt paskaksi? Voiko happitunnistin olla rikki vaikka volttimäärä ja pulssisuhde viittaa siihen että se toimii?

Auto käy ja kulkee normaalisti eikä kulutuksessakaan ole ollut mitään silmiinpistävää eroa, eikä mitään merkittävää jonka voisi luulla tuohon vaikuttavan, ole tapahtunut sitten viime päästömittauksen.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tankkaa tankkiin RE85 bensaa noin 15% ja aja uudestaan katsastukseen.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Mese-Allu
Viestit: 57
Liittynyt: 02.11.2015 17:54

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Kiitokset vinkistä! Kokeilemisen arvoinen, auttoi nimittäin, vaan ei tällä kertaa tarpeeksi.

Tankkiin noin 15% seos E85 ja 95E10, edellisenä päivänä ajoa muutama kymmenen kilometriä, sitten seuraavana päästömittaukseen kunnolla huudattamalla, niin että varmasti on moottori ja katti kuumia. Kaikki arvot meni vähäpäästöiselle sallittuihin arvoihin paitsi perkeleen HC tyhjäkäynnillä, pienimmillään oli noin 180ppm eli reilusti koholla vielä. :roll: Kierroksilla sekin ok.

Katti paskana, ken ties? :nocando:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

En tiedä onko mitään hyötyä, mutta olen pyrkitynyt ruokkimaan samanikäistä kolmisatkua 98:lla.Eron huomaa ihan perstuntumalla.
Tuo oma ei mene päästöistä läpi muuten, kuin riivaamalla katin kuumaksi ajamalla.
Kymmenkunta kilometriä kun vetää kolmosvaihteella liki satasta ja ilman turhaa joutokäyntiä mittaukseen, niin on kelvannut.
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hmm... enää tyhjäkäynnin hc-arvosta kiinni... Kokeileppa sellaista vippaskonstia että nostat tyhjäkäynnin kierroksia n. 1000 kierrokseen. Säätö onnistuu ainakin ke-jetin lautasen potikasta. Voipi onnistua tyhjäkäynnin säätö muualtakin.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”