Jaakkosen 300TD

Vastaa Viestiin
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Jaakkosen 300TD

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Laitetaanpa nyt tämmönenki, niin saa laittaa näitä väkerryksiä tämänki auton osalta ihimeteltäväksi. Auto on siis '89 300TD merensinisellä 929 värillä.

Kuten kuvasta näkyy, on Mersu alakanu vähän kukkimaan. Vaikka Jope Ruonansuu aikanaan sanoki, että huumorin kukka on se kaunein kukka, niin tämän sortin kukinto ei kyllä paljo naurata.

Kuva

Tämän päivän epistola ruosteentorjunnassa oli - LOKASUOJA!

Kuva

Lokari näytti suunnilleen tuolta jo autoa ostaessani vajaa vuosi sitten. Kävin kaaren kimppuun lastan kanssa ja pyyhkäisin sitä siveästi.

Kuva

Jaha, koko kaari on kupruilla. Koitin eka hiomakonneella mutta ei. Siitä ei tämän homman ratkasuksi ollu. Sitte keksin hakia porakoneen ja rautalankalaikan. Jo vaaaaaain! Alakohan sieltä metalliaki tulemaan vastaan.

Kuva

Huijasin vähän edellisessä kuvassa. Oikeesti rengas oli vielä paikallaan ja ruosteenpoisto vasta vaiheessa kun lähin rillaamaan. Tulleehan se näläkä ku luulee töitä tekevänsä.

Kuva

Syönnin jäläkeen tempasin rattaan irti ja pyöritin ruosteet poies kaaren sisäpuoleltaki.

Kuva

Sitte otin Kalevan uusiokäyttöön ja teippailin vähän, ettei ihan koko auto ole harmaa. Maalina oli kylältä haettu Kingin ruosteenestopohjamaali, joka tuntu pelaavan ihan mukavasti.

Kuva

Lehet pois ja hyvä tuli! Ehkä pikkusen pakkelia päälle ja väri pintaan niin sehän on taas niinkö uus.

Kuva

Tuosa kun tuli oltua aika paljo polovillaan niin huomasin, että polvarit on hyvä keksintö. Tilasin alakukesästä tämmöset ihan autonlaittoa varten ja suosittelen kyllä muillekki: http://www.varusteleka.fi/product/polvi ... _39316USSW
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Näinpä tänään tämän auton mulle myyneen isännän rompetorilla. Puheltiin siinä nopiasti autohommia. Mersuton mies tuntu olevan nykyään. Vähän kävi sääliksi :D On muuten hänen ansiota että yleensäkään oon koko foorumilla.

Alottelin eilen takaluukun ruosteiden putsaamista. Jäi vähän vaiheeseen vielä. Aattelin että kävisin kaverin hiekkapuhallusvehkeillä pöhäyttämäsä kontin strategiset paikat puhtaiksi. Katotaan mitä seuraa...
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
Firefly
Viestit: 111
Liittynyt: 25.10.2010 20:27
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja Firefly »

ihan näin mitään tiätämättömänä muutamaan autoon pohjia tehneenä..
Eikö toi koko lokasuoja olisi kannattanu vetää samalla pohjamaalilla ja sitte färittää auton väriseks :?
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Firefly kirjoitti:ihan näin mitään tiätämättömänä muutamaan autoon pohjia tehneenä..
Eikö toi koko lokasuoja olisi kannattanu vetää samalla pohjamaalilla ja sitte färittää auton väriseks :?
Kylläpä varmaan. Pitäs vaan opiskella kuin sen saa irti, jonka jälkeen irtonaisena putsata kokonaisuudessaan ja sitte paklata ja maalata. Kävin tänään ostamassa hiekkapuhallushiekkaa. Nyt kun vaan tulis poutapäivä niin vois puhaltaa Mesestä ruosteet kuuseen.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
Firefly
Viestit: 111
Liittynyt: 25.10.2010 20:27
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja Firefly »

Loksu on ruuveilla kiinni ainakin :

- Alemman kylkilistan alta
- ovea kun raottaa nii näkyy osa kiinnitysruuvveja sen takaa
- konepelli auki niin siellä näkyy ruuveja

en ny just muista kuinka se tosta etupäästä oli mutta vilkku irti ja kattelemaan ;) se taasen on klipsulla kiinni sisäpuolelta. älä riko :)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Vilkun takana on pultti tai pari. Vilkku puolestaan on ihan pikaliittimillä kiinni.
Kein siknatuur
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Tekipä muuten meleko tempun aamulla kun oltiin lähössä velipojan kans Kalajoelle kiihytyskisoihin. Menin tankkaamaan menovettä täkäläiselle huoltoasemalle ja kun olin laittamassa tankinkorkkia tankkauksen jäläkeen kiinni niin se pasahtaa yhtäkkiä osiin. Jumalaare! Huoltikselta ei onneksi ole kotia pitkästi ja kävin hakemassa tilalle W123:n korkin, joka onneksi sopi tilalle. Kasasin nyt tuon lankun oman korkin, jonka osat toivottavasti ongin kaikki löpöputken edustalta. Eipä se tosin ole ihime jos tuommonen muoviviritys leviää tuommosesa paikasa.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Käytin katsastuksesa. Eestä oli kuulemma sumu- ja parkkivalo palanu mutta muuten ei mittään. Katsuri tuumas että hänen mielestään täsä oli ihimeen kuiva perä Mersuksi. Leima tuli ja kehuttiin vielä päälle että hyvä Mersu se on.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Öljyt, ö-suodatin ja polttoaineensuodatin vaihatettu. Samalla mekaanikko viritteli kaasuvaijerille uuen palautusjousen. Nyt ei ennää pitäs kaasun palautumisesa mennä sitä paria sekunttia. Edellisesä viestisä mainittuja sumaria ja parkkivalua koitin herätellä laihoin tuloksin. Vika ei ollu polttimoisa ja kaikki sulakkeetki on ehejiä. En tiiä, eihän nuo ajua haittaa...
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Vähän on taas hiplailtu ja räpläilty. Siitä takakontin remontista ois nyt kuvamateriaalia. Tässä lähtötilanne:

Kuva

Kuva

Kontin alalaita oli hiukan huonosa hapesa. Alotin putsaamisen rautalankalaikalla.

Kuva

Kontin reuna oliki jonku aikaa aukihiottuna, kunnes sain hiekkapuhallettua loputki ruosteet pois. Suojasin paljaan pellin pakkausteipillä, joka pois ottaessa jätti ikävästi liimat pintaan. Liimajämät pyyhin pois tärpätin kans. Hiekkapuhalletun pinnan suojasin ruostsuojapohjamaalilla, jonka päälle vedin vielä jotaki tallista löytynyttä veikeän vinkeetä metallisinistä. Nyt luukku näyttää tältä:

Kuva

Huomena koitan saaha tehtyä tuon valamiiksi, eli pakkeloin pinnat tasaseksi ja maalaan päälle oikian sävyn.

Toissapäivänä intouduin imuroimaan Mersun sisätilat. Alotin homman nakkomalla kaikki matot kartanolle. Etujalakatilan kangasmatotki otin pihalle. Niiden alta löyty yllättäen vettä. Ei mitenkään älyttömästi mutta kuitenki hälyttävästi. Tuolta sielä näytti:

Kuva

Kuskin jalakatila.

Kuva

Ja vänkärin puoli. Täältä löyty tämmösiä johtojaki. Mitähän nuo lienevät? Yks näyttää ihan tietokoneen näytön joholta :?

Kuva

Imuroidesa tuli käytettyä kynnyslistat irti. Vänkärin oviaukko on aika hyvässä kukassa.

Kuva
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Mistä toi veden kerääntyminen jalkatilaan voi johtua? Omasta kinneristä löytyi kunnon lammikko, mutta totesin jalkamattojen ja sen vaahtomuovin olevan ihan litimärkiä.... kuivattelin auton sisätilalämppärillä päivän ja kuivana on pysynyt... Eikä haissu jäähdytysnesteelle, vaan ihan kuravedelle.

Pisteet innokkaasta remppaamisesta... näyttää suunnilleen samalle kun oma farkkurojekti :)

a
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

andyx kirjoitti:Mistä toi veden kerääntyminen jalkatilaan voi johtua?
Kattoluukun poistovesiputket tukossa, Tuulilasin alanurkista lähtevät poistovesikanavat tukossa neulasista, Tuulilasin karmi ruostunut, pohjassa reikä tai kumitulpat irti, Akun takana oleva läpivientikumi huonosti paikallaan (sisätilahaaroitus asennukset) ja myös kohdasta missä lämppärilaatikko menee läpi tulipellistä on vettä valunut sisään jos puhallinkotelon vedenpoistokumit eivät ole auki...

Nuo kun käy läpi niin eiköhän se vedentulopaikka selviä.

Lattiaverhoilut irti, menee itse autoon ja kaveri painepesurin kanssa pihalle huitomaan. :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Mullaki oli ne matot niin märkiä, että vettä sai puristella pois. Saivat olla sitte muutaman päivän terassilla kuivumassa. Sen tutkin jo, että kattoluukun röörit on auki ja pohja on ehjä.

Tällä viikolla on jatkettu hommaa silleen, että tein tuon lokasuojan uusiksi ja paklasin ja hioin peräluukun. Tänään ois tarkotus vetää lopulliset maalit päälle jos kelit antaa myöden. Oli muuten kallista tuo spraypurkkiin teetetty maali. 35€/purkki.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10588
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Jaakkonen kirjoitti:Ja vänkärin puoli. Täältä löyty tämmösiä johtojaki. Mitähän nuo lienevät? Yks näyttää ihan tietokoneen näytön joholta :?
Oisko nuo puhelimeen liittyviä johtoja. Nuo kaksi on antennijohtoja. Toinen matkapuhelimelle ja toinen voisi olla LA puhelimen... Jotenkin ovat tutun näköisiä :)
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Tiputtaa diisseliä konehuoneesta niin että märkä läntti jää parkkikselle. Tulleekohan taas kalliiksi... Korjuuaika Tropin pikahuoltoon ens maanantaille ja viikonloppuna pitäs käyä Levillä. Voivoivoivoivoi...
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Tarkasta suuttimien paluuletkut, voi olla yllättävän halpa ja nopea korjaus :)
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Multiviri kirjoitti:Tarkasta suuttimien paluuletkut, voi olla yllättävän halpa ja nopea korjaus :)
Jos mulla ois teknistä tietämystä niin paljo, että tietäsin mitkä letkut on nuita kyseisiä paluuletkuja ja miten niitä tulis tutkia, niin tekisin sen välittömästi. Mutta kun en tiiä. Saa toki auttaa.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Löytykö veden tulolle mitään järkevää selitystä?
Itellä samajuttu repsikan jalkatilan kanssa, mulla ilmeisesti puuttuu kokonaan läpivientikumi, siitä mistä johtonippu menee helmakoteloon.
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2933
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Kuva

Tuossa kuvassa näkyy pari vihreetä letkua, loput harmaita. Menee siis suuttimelta toiselle, kuutossylinterin suuttimen päässä on tulppa, ykkössylinterin suuttimelta menee suodatinjalalle yks paluuletkuista.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Nippe kirjoitti:Löytykö veden tulolle mitään järkevää selitystä?
Itellä samajuttu repsikan jalkatilan kanssa, mulla ilmeisesti puuttuu kokonaan läpivientikumi, siitä mistä johtonippu menee helmakoteloon.
Helmapellin etuosassa kumitutti täynnä isänmaata.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Nippe kirjoitti:Löytykö veden tulolle mitään järkevää selitystä?
Itellä samajuttu repsikan jalkatilan kanssa, mulla ilmeisesti puuttuu kokonaan läpivientikumi, siitä mistä johtonippu menee helmakoteloon.
Eipä löytyny. Vois koittaa kesällä tutkiskella taas.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Ei oo Ruoja enää. Putsasin ne ja kaikki muutkin kourut ja rännit.
Puhaltimenmoottorin alla on ilmeisesti vielä joku vedenpoisto reikä, se on vielä putsaamatta.
Torstaina tuulilasi vaihtoon, niin on sitten sekin tsekattu.
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Tää korjaantu polttoainesuodattimen vaiholla. Mersu kukkii kilpaa voikukkien kans ja kesähelteet paahtaa. Kukahan tuonki kukan laittelis. Viimekesäset paikkauksetki jäi lopen maalaamatta auton väriin ja joutashan ne muutenki tekemään uusiksi kun näyttää talavi teheneen tuhojaan. Ens viikolla vois kaivaa 123:nki esille pyramiidistaan.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”