"Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo

dealer

Re: "Lumikki" - W124 300D -90 museoajoneuvo

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mika.T kirjoitti: 13.7.2022 16:19 Mulla ei ole ollut missään 124ssa minkään diiselipajan rukkaamaa pumppua.
Väitän että käytännössä saman hyödyn saa kun säätää itse pumpun ajoituksen pari astetta alkuperäistä aikaisemmalle.

Pumppupajan säätäessä sylinterikohtaiset syötöt tasan moottori käy kyllä tasaisemmin kuin alunperin.
Voimaa saa itse ruuvaamalla kyllä, mutta uskoisin että kulutuksen kannalta syöttöjen tasaaminen on myös olennainen asia.
Ainakin omien 124:ien kanssa tämä 300D ja joskus aikoinaan meillä aika paljon kilometrejä kerännyt 250D-88 josta itse säädätin PPD:llä pumpun on olleet selkeästi pienikulutuksisimmat satalankut. Muista olenkin itse ruuvaillut syöttöjä ja ennakkoa "paremmaksi".
JuMu S
Punaniska

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Kyllä. Kahden pumpun kokemuksella voin sanoa että kannattaa säädättää asiantuntijalla. Tässä lankkuni nykyisessä OM605:ssa on jonkun itse säätämä wanhan liiton mekaaninen pumppu ja aiemmassa OM601:ssa oli Mynädieselillä tehty.

Tämän nykyisen tiedän säädetyksi siitä että takakansi on joskus käytetty auki ja vetoja on ihan ok. Todnäk on vaan maksimisyöttöjä vähän isonnettu mutta ei tehty sitten muuta. Vetokierroksia ei kuitenkaan ole nostettu eli meno lopahtaa juuri kun paras möykkä vasta korvakuulolta olisi alkamassa ja tyhjäkäynti on sellaista Zetori/HD-maista tyrskähtelyä, eli tasaisemminkin voisi käydä. :roll:

Pitäisihän tuo pumppusepällä käyttää. 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
dealer

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pikku huolto tänään. Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, öljyillä oli ajettu noin 9000 kilometriä. Olin vaihtanut öljyt kaksi vuotta sitten ja kesän 2021 Lumikki oli kokoaikaisella vakuutuksella liikenteessä, niin sentään jonkin verran pariin vuoteen ehti olla tien päällä.
Seuraava öljynvaihto saattaa olla aika paljon lyhyemmällä kilometrivälillä, paria vuotta kauempaa kun ei viitsi öljyillä ajaa. Voisihan ne vaihtaa kerran vuoteenkin kuten suositus periaatteessa on, ei kai se ole juuri muuta kuin tekemisen vaiva. Champion New Energy 5w40 taisi maksaa vitosen litra ja suodatin siihen niin ei viittäkymppiä saa menemään.
Pakkasnestettä lisäsin pari desilitraa ja pesulaitteeseen Lady :shock: Lasolia. Minkä auton mukana lie litran pönttö tuollaista tullut, sielläpähän haisee säiliössä :lol:

Polttoainesuodatin vielä, sen ostinkin jo valmiiksi, enää vain löytää jostain :ttu:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”