W124 230E 1986

Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pesin auton ja vahasin pinnat Collinite 476s:llä. Kattoluukkuun laitoin pohjalle jotain naarmuja peittävää vahaa ennen Collia.

Asensin Hellan umpionlasit eteen TYC-merkkisten tilalle. Torista bongasin ihan iskemättömän Hellan lasin oikealle puolelle ja varastosta löytyi hyväkuntoinen lasi vasemmalle. Tämä vasen oli kuitenkin irronnut kehyksestään, joten puhdistin kehyksen vanhasta liimasta ja liimasin uudelleen Sikafleksin 221 liimamassalla. Harmikseni tallissa ollut liima oli sävyltään valkoista, harmaa olisi oikeampi. Mutta eipä tuo oikeastaan mihinkään näy... Kuvien jälkeen taisin vielä linjailla umpioita ja aluspeltiä paremmin kohdalleen, kuvissa vähän vinksallaan.
hella_vasen.jpg
hella_vasen.jpg (525.71 KiB) Katsottu 12091 kertaa
hella_oikea.jpg
hella_oikea.jpg (487.05 KiB) Katsottu 12091 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

leima_2.jpg
leima_2.jpg (622.59 KiB) Katsottu 12035 kertaa
leima.jpg
leima.jpg (382.5 KiB) Katsottu 12035 kertaa
Vaihdoin takataskusta löytyneet kesärenkaat alle (nuo eivät jää), varasin ajan katsastukseen ja vein auton näytille.
Pari katsastajaa ja yksi asiakas tulivat ihmettelemään siistinnäköistä satalankkua :)
Remontin voi todeta onnistuneen, vikoja ei löytynyt. Jarrut pitivät tasaisesti, etusissa 4% ero, takana 0%. Vänkärin puolen takapyörässä tuntui pieni välys, se tutkittiin inssin kanssa ja löysä pultti yhdessä tukivarressa aiheutti tämän. On varmaan unohtunut kirrata :nocando: . Kiristin sen samoin tein kun pääsin takaisin.

Leiman saatuani laitoin kasetipesään Metallican Master of Puppets kassun ja volume-nupin kaakkoon :rock: Vuoden -86 autoon sopii loistavasti vuoden -86 musiikki. Olen kova Metallica-fani ja sain idean kerätä bändin kaikki albumit kasetteina. Noin vuoden kesti löytää kaikki, vasta viimeisenä löytyi Master of Puppets.
metallica.jpg
metallica.jpg (510.66 KiB) Katsottu 12035 kertaa
Nelipyöräsuuntaus menee juhannuksen jälkeiselle viikolle, siihen asti auto lepää vielä tallissa. Sitten nautitaan ajamisesta ja hyvästä musiikista :rock:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Pyörät säädetty osoitamaan suurinpiirtein kulkusuuntaan. Vein auton eilen mersutuntemusta omaavaan korjaamoon ja siellä säätivät kaikki kulmat. Hyvin tuntuu kulkevan.

Ilmastointihuolto oli vuorossa tänään. Muutin jälleen suunnitelmaa kylmäaineen vaihdosta ties kuinka monennen kerran ja varasin ajan Nastolaan Thermo-Tek nimiseen ajoneuvojen kylmälaitehuoltoon. Heiltä löytyi R12 korvaavaa ainetta ja oli äkkiseltään löytyneistä firmoista lähin jolla ainetta oli autoihin laittaa. Tiesin heidän omaavan myös osaamista ilmastoinneista. Tässä tapauksessa arvelin siitä olevan eritoten hyötyä kun en tiennyt yhtään, toimiiko koko järjestelmä ensinkään.

Lähdin viiden aikaan aamulla ajelemaan Päijänteen eteläkärkeen sen länsireunaa pitkin ja saavuin sovitusti klo 8 Nastolaan. Aluksi testattiin järjestelmän tiiveys ja kas kummaa, lauhdutin vuotaa. Heillä ei titetenkään ollut sellaista uutta saatavilla, joten tutkailin hieman EPCtä, mutta ei ollut ihan yksiselitteinen asia, mikä lauhdutin sinne sopii. Soitin KL-varaosiin ja sielläkin kaksi henkilöä selvitti kumpi kahdesta numerosta olisi se oikea. Saivat kaivettua kuvat/mitat ja niistä pääsin riittävään varmuuteen että se yksi heidän hyllyssä ollut lauhdutin olisi oikea. Se hylly vain sattui olemaan Tampereella, joten auto käyntiin ja matkaan. Noin 150km suuntaansa ja kohta olin takaisin korjaamolla uusi lauhdutin mukana. Se vaihdettiin keulille ja tiiveys tarkastettiin uudelleen. Kompressorin toiminta varmistettiin jo ennen kuin lähdin hakemaan uutta lauharia.

Uudet RS24 kylmäaineet laitettiin järjestelmään. Ilmastointi ei meinannut aluksi lähteä toimimaan halutulla teholla. Täyttö tehttiin kahteenkin kertaan ja lopulta sitten se saatiin toimivaksi. Flektikin toimii hienosti.

Meinasipa ottaa koville. Sellaisen 800km sai ajaa :) Toki omaa hölmöyttä, kun en etukäteen tarkastanut tiiveyttä, mutta otin tietoisen riskin.

Takaisin ajelin Päijänteen toista reunaa ja Joutsasta käännyin vesistön poikki Korpilahdelle. Ensimmäinen kuva Vaaruvuoren huipulta ja toinen Kärkistensalmen sillalta.
Tällä kertaa matkamusiikkina Eppu Normaali - Valkoinen Kupla kasetti. Sekin vuodelta 1986, tottakai.
mb_8.jpg
mb_8.jpg (981.75 KiB) Katsottu 11926 kertaa
mb_7.jpg
mb_7.jpg (557.98 KiB) Katsottu 11926 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
kaaleppi 70
Viestit: 110
Liittynyt: 11.10.2013 7:59
Paikkakunta: paukarlahti

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja kaaleppi 70 »

Se on kyllä yksi niitä hienoimpia hetkiä kun projektin saa leima valmiiksi ja konttorilla se herättää monen muunkin kiinnostuksen,eikä se kiinnostus lopu siihen eka kertaan vaan sama toistuu tulevillakin kerroilla ja siinä sitä sitten muistellaan vuosien päästä että mikäs vuosi se olikaan kun tämän valmiiksi sain.
Nämä kun tuppaa vaan vuosi vuodelta vähenemään liikenteestä,sen olen pannut merkille että 123:set on tänä kesänä taas vähentyneet liikenteestä ja eiköhän sama kohtalo 124:sen kohdalla tällä hetkellä menossa.

Se fiilis kun itse kunnostamalla millä tahansa kulkuneuvolla liikkuu,sitä ei voi rahalla ostaa.

Turvallisia kilometrejä ja hyvää kesää.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

kaaleppi 70 kirjoitti: 30.6.2022 7:37 Se on kyllä yksi niitä hienoimpia hetkiä kun projektin saa leima valmiiksi ja konttorilla se herättää monen muunkin kiinnostuksen,eikä se kiinnostus lopu siihen eka kertaan vaan sama toistuu tulevillakin kerroilla ja siinä sitä sitten muistellaan vuosien päästä että mikäs vuosi se olikaan kun tämän valmiiksi sain.
Nämä kun tuppaa vaan vuosi vuodelta vähenemään liikenteestä,sen olen pannut merkille että 123:set on tänä kesänä taas vähentyneet liikenteestä ja eiköhän sama kohtalo 124:sen kohdalla tällä hetkellä menossa.

Se fiilis kun itse kunnostamalla millä tahansa kulkuneuvolla liikkuu,sitä ei voi rahalla ostaa.

Turvallisia kilometrejä ja hyvää kesää.
Kyllä! Täytyy myöntää, että hymy oli herkässä kun ajoin katsastuksesta kotiin musiikin soidessa :halm:

Kiitos, ajellaan turvallisesti :kuski: Hyvää kesää kuin myös
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämän kuntoiset peltihelma 124:t on vähissä tien päältä. On se komea, kyllä kelpaa kuvia ottaa ja laittaa julki :idea:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: 30.6.2022 14:09 Tämän kuntoiset peltihelma 124:t on vähissä tien päältä. On se komea, kyllä kelpaa kuvia ottaa ja laittaa julki :idea:
Auto kiittää kehuista.

Tänään putsailin vielä sisustaa imurilla ja tekstiilipesurilla.

Tutkailin ilmastointireissulla ilmennyttä öljyvuotoa ja syypää on venttiilikopan tiiviste. Vuotaa siitä takaosan puolikuun kohdalta tiivisteen ja venttiilikopan välistä. Laitoin kasatessa silikoonia lisätiivisteeksi tiivisteen ja kannen väliin... Outoa, tiivistekin on melko uusi.

Eilen ilmeni myös sellainen ongelma, ettei meinannut lähteä käyntiin kun sammutti kuumana ja hetikohta yritti käynnistää. Tilasin uuden polttoainepainevaraajan, suuttimet on uusittu vasta.

Öljyvuotoa tutkiessani käsi osui ilmastoinnin kompressorin letkuun ja samalla alkoi kuulua suhinaa. Suhina tuli paisuntaventtiilistä, näyttäisi vuotavan siitä. Täytynee tehdä vielä reissu Nastolaan :idiot:
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja epk »

viimeksi kun vaihdoin m102:sen venakopan tiivisteen, sitä sai nelisen kertaa käsituntumalla kiristellä lisää että tuli tiivis, aina muutama päivä välissä siis.
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

epk kirjoitti: 30.6.2022 20:49 viimeksi kun vaihdoin m102:sen venakopan tiivisteen, sitä sai nelisen kertaa käsituntumalla kiristellä lisää että tuli tiivis, aina muutama päivä välissä siis.
Jep, täytyy kokeilla vielä. Kiristelinkin sitä jo vähän lisää, mutta vuotaa.
10Nm muistaakseni virallinen momentti, en nyt muista enää laitoinko tuohon vai näppituntumalla.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Wikke
Becker-spesialisti
Viestit: 1588
Liittynyt: 30.9.2005 11:35

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Wikke »

JanneW124 kirjoitti: 30.6.2022 20:57
epk kirjoitti: 30.6.2022 20:49 viimeksi kun vaihdoin m102:sen venakopan tiivisteen, sitä sai nelisen kertaa käsituntumalla kiristellä lisää että tuli tiivis, aina muutama päivä välissä siis.
Jep, täytyy kokeilla vielä. Kiristelinkin sitä jo vähän lisää, mutta vuotaa.
10Nm muistaakseni virallinen momentti, en nyt muista enää laitoinko tuohon vai näppituntumalla.
No joo M116 sama juttu. Manuaalin mukaan 3 Nm, piti se sen 2 vuotta mutta jo alkoi keväällä öljy haista. Vetasin nyt 10 Nm niin käry lähti. Johan ne tuolla 3 Nm pyörii täristessä itekseen auki.

Mutta joo, onnea kun sait auton valmiiksi! Ja hyvä että löysit sellaisen ilmastointipaikan joka oikeasti saa laitteen kuntoon ja ymmärtää jotain näistä vanhoistakin systeemeistä. Tuosta Nastolan paikasta olen lukenut Overdriveltä, ovat ilmeisesti aika osaavaa porukkaa!

Mikäs se on 124:lla ajellessa, parhaita Mersuja ajaa ellei jopa paras. Ainakin itselle W124 on ollut aina se käteensopivin. Kyllähän tuollainen upea vanhus herättää mielenkiintoa ihmisissä, menet katsastuskonttorille, rengasostoksille tai vain tankille niin tulee joku porisemaan. :) Ja kättä saa nostella.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Wikke kirjoitti: 01.7.2022 20:17 ....

Mutta joo, onnea kun sait auton valmiiksi! Ja hyvä että löysit sellaisen ilmastointipaikan joka oikeasti saa laitteen kuntoon ja ymmärtää jotain näistä vanhoistakin systeemeistä. Tuosta Nastolan paikasta olen lukenut Overdriveltä, ovat ilmeisesti aika osaavaa porukkaa!

Mikäs se on 124:lla ajellessa, parhaita Mersuja ajaa ellei jopa paras. Ainakin itselle W124 on ollut aina se käteensopivin. Kyllähän tuollainen upea vanhus herättää mielenkiintoa ihmisissä, menet katsastuskonttorille, rengasostoksille tai vain tankille niin tulee joku porisemaan. :) Ja kättä saa nostella.
Kiitos.
Asenne oli Nastolassa kohdallaan; jaksoivat palvella pitkänmatkan asiakasta vaikka hommaa näytti olevan enemmän kuin kylliksi. Varasinkin sinne nyt uuden ajan parin viikon päähän paisuntaventtiilin tiivistämiseksi.

Mukava näillä on kurvailla. Ja yllättävän erilaisia keskenään eri koneet/korimallit.

Nyt ajoin auton vielä talliin odottamaan ilmastoinnin tiivistystä. Voisi yrittää saada venakoppa tiiviiksi ja bensapaineenvaraaja vaihdetuksi jahka saapuu. Ajellaan harrasteajot coupella siihen asti 8)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Hieno on laitos ja Metallica :rock:
® Mesen linttaklubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

hcmato kirjoitti: 07.7.2022 15:33 Hieno on laitos ja Metallica :rock:
Dänks :halm:

Vaihdoin polttoaineen painevaraajan. Aeromotorsilta tuli uusi Bosch, oli siellä edulisin mitä äkkiseltään löysin. Varaosanumero tuolle on A0004760621 ja Boschin numero 0438170035. Vaihdoin tuon, koska ilmastointihuoltoreissulla ei lähtenyt kuumana heti sammuttamisen jälkeen käyntiin. Syynä saataa olla polttoaineen paineen putoaminen jolloin putkistoon syntyy kaasulukko. Yleisimpinä vikakohteina suuttimet ja tuo varaaja. Suuttimet olen vaihtanut n. 30tkm sitten uusiin ja tuo varaaja oli tod.näk. alkuperäinen, ainakin hyvin vanha joten hirveästi ei harmita vaikkei vaihto tähän auttaisikaan.

Takajousen kumit vaihdoin nro3 -> nro2. Viisi milliä noilla korkoeroa, katsotaan miten vaikuttaa. Takapää oli aavistuksen liian korkealla, voi olla että olisi voinut laittaa suoraan nro1 kumit, mutta kun oli hyllyssä uudet kakoset... :) Ja nuo Eibachit todennäköisesti hieman lässähtää kun ajoa tulee lisää.

Kiristelin myös takapään tukivarsien pultit vielä uudelleen nyt kun 1000km tuli ajoa.

Testilenkki pa-painevaraajalle ja takapään korolle jäi ajamatta, ei huvita lähteä sateeseen sotkemaan autoa :D Kokeilin kyllä että käynnistyi.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ihan hyvin on toiminut painevaraajan vaihdon jälkeen. Aina on käynnistynyt ongelmitta toistaiseksi...
Perä on vieläkin ihan aavistuksen korkea, paitsi jos kontissa/takapenkillä on kuormaa. Taidan antaa asettua rauhassa...
Antennin piiska lopetti toimintansa, ei montaa kertaa liikkunut ylös-alas :idiot: Äänestä päätellen ruoto irtosi piiskasta ja kelautui sisään. Irrotin antennin liittimen, täytyy tilata uusi piiska. Tuo taisi olla kiinalainen, tosin Saksan eBaystä tilasin.

Vaihdoin kuskin puolen takavalon umpion lasin virheettömään Hellaan. Alkuperäisessä oli muutama pieni halkeama. Paikallaan olevat eivät ole Hellaa, ihan 100% tuo uusi ei istu jostain syystä paikalleen. Todella pienestä kuitenkin puhutaan...

Sipistelin mittaristoa hieman. Osa viisareista oli melko keltaiset, varsinkin nopeusmittarin ja economy-mittarin viisarit. Nopeusmittariin oli toisesta mittaristosta parempi osoitin, mutta kulutusviisaria ei. Se on erilainen kuin nuo muut pikkuviisarit. Kävin muksujen askartelulaatikolla ja löysin melko oikean värisen oranssin tussin ja sävytin haalistuneita kohtia. Ihan mikroskooppista tarkastelua toteutus ei kestä, mutta ihan piristävä vaikutus tuolla oli. Alla ennen - jälkeen:
viisarit_1.jpg
viisarit_1.jpg (486.69 KiB) Katsottu 11521 kertaa
viisarit_2.jpg
viisarit_2.jpg (472.84 KiB) Katsottu 11521 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Hyvää jälkeä tussilla :D
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vanja-eno kirjoitti: 13.7.2022 19:52 Hyvää jälkeä tussilla :D
Nojoo... Ei ihan hi-tek suoritus :)

Oikean puolen kaiuttimet lakkasivat kuulumasta yllättäen. Soitimelta kytkin lähdöt ristiin ja edelleen vain vasemmalta kuului ääntä eli siellä ei vika ollut. Kaiuttimet totesin ehjäksi. Kytkentäkaaviosta tulkitsin, että viallinen fader-kytkin voisi lamauttaa etu-ja takaäänen. Ja siitä löytyi vika. Oikean puolen kaiutintulo ei yhdistänyt signaalia eteenpäin kaiuttimillle. Purin kytkimen ja oikean puolen levy oli hieman halki. En saanut sitä korjattua ja tein väliaikaisen ratkaisun yhdistämällä pinnit kuparilangalla. Nyt säädin ei tietenkään toimi halutulla tavalla, mutta kaikki kaiuttimet kuuluu. Täytyy etsiä ehjä säädin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Käytin autoa vielä kerran ilmastointihuollossa Nastolassa Thermo-Tekillä. Siellä vaihtoivat uuden paisuntaventtiilin tiivisteineen ja täyttivät järjestelmän uudelleen RS24 kylmäaineella. Noin 600g oli kerennyt ainetta karkaamaan taivaan tuuliin, vaiken ilmastointia käyttänyt hetkeäkään vuodon havaitsemisen jälkeen. Viilennysosasto meinasi ottaa koville, mutta nyt sen pitäisi olla kunnossa. Uutta tuli siis kuivan, lauhdutin ja paisuntaventtiili ja näihin liittyvät tiivisteet myös.

Ajatuksena oli yhdistää "viimeinen" huoltokeikka sitten pieneen retkeen autolla, joten jatkoin Nastolasta matkaani kohti Hankoa. Moottoriteitä vältellen ajelin Hollolan-Riihimäen-Lopin kautta Karkkilaan, Karkkilan torilla join munkkikahvit. Sieltä Vihdin ja Nummelan kautta Inkooseen (vai Inkoohon?). Siellä pysähdyin vierasvenesatamaan jäätelölle. Inkosta sitten Tammisaaren kautta Hankoon. Tammisaaressakin katsastin sataman, mutta sen enempää en kierrellyt. Vaikutti todella kauniille paikalle, johon täytyy tutustua joskus toiste.
Hangossa kiertelin merenrantaa ja vierailin mantereisen Suomen eteläisimmässä kärjessä. Sinne vei luontopolku Tulliniemestä. Illala tutustuin pariin ravintolaan ruoan ja oluen merkeissä ja kiertelin katuja. Puolen yön aikaan puhelimen askelmittari näytti n.29000 askelta ja autollakin matkaa kerkesi kertyä 544km tuolle päivää. Hangon itäsatamassa parkkeerasin muuten todella hienon tummansinisen W126 420SEL:in viereen.
Yö tuli vietettyä hotellilaivassa ja aamulla jatkoin hieman kiertelyä merenrannalla kävellen ja autolla. Paljon nähtävyyksiä, esim vanhoja tykkien paikkoja rantakallioilla.
Takaisin Keski-Suomeen ajelin Salo-Forssa-Hämeenlinna-Padasjoki reittiä, olikohan tie nro 10. Padasjoelta sitten kohti Jämsää. Grillisuositus n. 15km Hämeenlinnasta Forssaan päin, Renko-niminen paikkakunta, jossa tienvarrella Grilli Kahvila Pyyttämö. Siellä oli erinomainen hampurilainen, hyvä pihvi ja aito sämpylä. Hämeenlinnassa olisin katsastanut Aulangon näkötornin, mutta se oli suljettu remontin takia. Keli oli matkan ajan parhainta kesäistä Suomea, n 15 astetta lämmintä, pilvistä, tuulista ja sateista :D Noh, aurinkokin vilahti pari kertaa. Näkymät päosin nättiä peltomaisemaa mennen tullen.
Paluumatkalle 490km ja koko reissu siis 1034km. Auto toimi moitteetta, tosin jokin pieni jyristys kuului/tuntui 100km/h vauhdissa. Alla olevat renkaat eivät ole ihan parhaat enää, mutta uuden päällysteen osuessa kohdalle oli meno todella hiljaista. 1.sarjan penkkikin menee tuollaisen sirtymän, tuo ortopediselkänoja auttaa kovasti tukemaan ja pitämään ajoasentoa ryhdissä. Istuinosa on vähän heikompi, mutta menettelee. Varsinkin tuollaista 80-90kmh matkavauhtia on miellyttävä mennä, koneen kierrokset pysyvät 2500rpm huitteilla. Ilmastointia ei paljoa tarvittu :)
Hangossa meren rannalla
Hangossa meren rannalla
mb_9.jpg (741.04 KiB) Katsottu 11349 kertaa
Jokioisten rajamailla
Jokioisten rajamailla
mb_10.jpg (746.43 KiB) Katsottu 11349 kertaa
Pyyttämön Grilli
Pyyttämön Grilli
mb_11.jpg (993.53 KiB) Katsottu 11349 kertaa
Vihdoin ja viimein voisi varovasti todeta, että tämä projekti on VALMIS!
Kaikki suunniteltu (ja vähän päälle) on saatu tehtyä ja todettu pääosin toimivaksi. Sopivan vannesetin osuessa kohdalle alla olevat tulevat vaihtumaan. Ajelu ja ylläpito jatkuu, mutta projektivaihe on valmis.
Tutkailin vielä vanhoja kuitteja ja tähän on edellinen omistaja teettänyt jakoketjun vaihdon ja kansiremontin n. 10 vuotta ja 50tkm sitten. Itse olen normihuoltojen lisäksi uusinut syttypuolen osat ja polttoainesuuttimet sekä huohotinputket. ASD perän paineakun ja perän poskistefat vaihdoin myös jossain vaiheessa. Nokka-akselin päässä oleva pumppu on myös tiivistetty uusilla tiivisteillä.

Kirjoittelen tänne vielä silloin tällöin, mutta taajuus varmaan hieman väljenee :nerd:

Kiitos kaikille tähän asti ja hauskaa kesän jatkoa!!
Viimeksi muokannut JanneW124, 30.12.2022 7:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mahtavaa että olet saanut huikean urakan päätökseen, nyt työn hedelmistä nauttimisen aika. Sanotaan nyt vielä kerran että tuo sinun Mersusi väri on minun mielestä kyllä upein satalankun väri.

Paljon nostalgiaa liittyy minulla tuon väriseen kapealistaiseen satalankkuun. Itselläni oli juuri tuollainen Mese (300D aut -87) kun tapasin nykyisen vaimoni 13,5 vuotta sitten.

Paljon hyviä kilometrejä teille 8)
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vanja-eno kirjoitti: 17.7.2022 12:00 Mahtavaa että olet saanut huikean urakan päätökseen, nyt työn hedelmistä nauttimisen aika. Sanotaan nyt vielä kerran että tuo sinun Mersusi väri on minun mielestä kyllä upein satalankun väri.

Paljon nostalgiaa liittyy minulla tuon väriseen kapealistaiseen satalankkuun. Itselläni oli juuri tuollainen Mese (300D aut -87) kun tapasin nykyisen vaimoni 13,5 vuotta sitten.

Paljon hyviä kilometrejä teille 8)
Pidän itsekin tuosta väristä, sopii jotenkin hyvin kapealistaiseen. Varsinkin auringonpaisteella sinisyys tulee hienosti esiin.

Kiitos, toivottavasti kilometrit ovat suht huolettomia 8)
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vein vanhuksen talvisäilöön Elokuun lopulla. Auto talvehtii kylmässä tallissa säältä suojattuna. Laitoin kosteudenpoistajan keräämään ylimääräiset pois ja pääsen kohtuu vaivalla käymään autolla talven aikana.
Kesälle kertyi ajoa aika tarkalleen 4000km. Mersu toimi kaikin puolin hyvin. Talven aikana jos saisi homattua uuden antenninpiiskan ja etsittyä mieleiset vanteet.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

JanneW124 kirjoitti: 23.10.2022 18:47 … Talven aikana jos saisi homattua uuden antenninpiiskan ja etsittyä mieleiset vanteet.
Peltivanteet ja ufot :beerhug:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja dealer »

Millaisia vanteita muuten ajattelit ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kaivonkansivanteet ovat olleet päällimmäisenä mielessä... Mutta kun haluaisin ne sportlineversiot eli 7x15 et41 (tai et44) ja niitä ei ole kovin usein tarjolla. Toki siistit 15x6,5 tuumaiset meninisi myös. Niitä on paremmin myynnissä, mutta ei ole osunut mieleisiä (kunto, hinta ja välimatka) kohdalle.

Yllä ehdotetut peltivanteet ufo-pöläreillä olisi kakkosvaihtoehto.

Juuri bongasin läheltä myynnistä 16 tuuman ufo-malliset pölykapselit ja ostin ne talteen. Ovat w140 möhköässän pölärit. Jos löytyisi sopivat peltivanteet näille niin voisi ainakin käyttää alla että miltä näyttää.

Aurinkovanteet voisivat olla myös passelit.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla olisi 16" peltivanteet joutilaana, olivat S203 alla kun ostin auton. Päällä heikkokuntoiset talvirenkaat. Kunto (ruostettahan varmasti on kyllä) ja tarkemmat tiedot selviää varastossa käyden tarvittaessa, jos kiinnostut. Tai voisin ehkä ostaa ne 16" kapselit, jos myyt, kun nuo vanteet on olemassa itsellä.

Sportline-15-reiätkin löytyisi kuten lienet toisaalta huomannutkin, mutta niitä ei raski myydä...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

dealer kirjoitti: 26.10.2022 8:12 Minulla olisi 16" peltivanteet joutilaana, olivat S203 alla kun ostin auton. Päällä heikkokuntoiset talvirenkaat. Kunto (ruostettahan varmasti on kyllä) ja tarkemmat tiedot selviää varastossa käyden tarvittaessa, jos kiinnostut. Tai voisin ehkä ostaa ne 16" kapselit, jos myyt, kun nuo vanteet on olemassa itsellä.

Sportline-15-reiätkin löytyisi kuten lienet toisaalta huomannutkin, mutta niitä ei raski myydä...
No kiinnostuin. Jos kompastut niihin varastossa niin leveys ja ET luku kiinnostaa. Kesärenkaat joutuu vaihtamaan eli talvirenkaiden kunnolla ei merkitystä, ruosteistakin selvitään.

Joo huomasin että oli löytynyt tuollainen sportline - setti. Huvitti, kun itselle ei ole natsannut mutta joku löytää puolivahingossa :D
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanteet on ET31 ja leveys 7" kun kävin tsekkaamassa. Itse asiassa lienee melko mukavat mitat 124 alle ulkonäöllisesti :shock:
Ruosteessa tosiaan niin että siistiä pitää, lisäksi kuvassa hirvittävän likaiset, huhtikuussa suoraan auton alta kannettu varastoon.
Muistaakseni mitään tärinäongelmaa ei ollut mutta jos noista kauppaa sorvaa niin minulla on tasapainotuskone jossa voi pyöräyttää ja varmistaa ettei kieroja tarvitse ostaa / myydä. Renkaat ei ihan niin huonot olleetkaan kuin muistelin mutta arvottomat silti. En tiedä olisiko kauhea hintapyynti jos 80 euroa noista vanteista.

Hirvittää laittaa tällaista kuvaa priimakuntoisesta mersusta kertovaan viestiketjuun :happy:
kuustoista'.jpg
kuustoista'.jpg (134.16 KiB) Katsottu 10081 kertaa
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Asettuisivat varmaan aika kivasti kaarelle. Nyt alla olevat ovat 16x7.5 et42 ja nuo peltivanteet tulisivat 4,6mm ulommaksi.

Kuvahan sopii tähän ruosteenpiilotusprojektiin mainiosti 8)

Palailen yv:llä asiaan
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Vanneasiat ovat hieman edenneet. Löysin joku aika sitten sportline-kaivonkannet (15x7 et41), ne on nyt hiekkapuhallettuna. Vien pulverimaalaukseen jahka saan aikaiseksi. Myös 1.sarjalaisen orkkiskapselit löytyi sopuhintaan. Niille ei ole peltivanteita vielä.
Peltivannekaupat dealerin kanssa menivät hieman päälaelleen, nyt minulla ei ole enää edes niitä 16 tuuman kapseleita :)

Autoakin kävin moikkaamassa, kaikki hyvin sillä saralla.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tosiaan joo rahanmenoksihan se minun peltivanteiden tarjoaminen itselle koitui loppupelissä :happy:
Erittäin siistit 16" kapselit saapuivat viikolla postissa, kiitos kaupoista, nyt sitten ostattaa renkaatkin niille peltivanteille :ttu:
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JanneW124
Viestit: 357
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiitos itsellesi.
Uskoisin, että olet loppupeleissä kaupan voittava osapuoli. Voisin kuvitella, että tuo on todella hyvännäköinen setti lankkuun.
Pari kuvaa löysin googlesta:
Kuva
Kuva

Ei hassumpi madalletun W201sen allakaan:
Kuva
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
W124 230E 1986
W124 320CE 1993
W124 E250 DT 1995
V251 R 320CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”