W124 230E 1986

Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

https://www.carkone.fi/tuote/mb-e-w124- ... 1984-1989/

No niinpä näyttää olevan. Jos pajoitus ei onnistu siististi, niin täytyy harkita vaihtaisiko uuden.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5138
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Hauska yksityiskohta tuo kuskin palli. :D

Kuva

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Roisto kirjoitti: 10.10.2021 10:35 Hauska yksityiskohta tuo kuskin palli. :D

Kuva

t.
Risto
:D Jätin "pallin" jotta voi siirrellä autoa tallista pihalle ja takaisin. On muuten pari kertaa ollut vatsalihakset koetuksella, kun tuohon rojahtaa muistamatta selkänojan puuttumista :lol:

PS. Hauska sananmuunnos myös tuo kuskin palli
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Ehostustyöt jatkuu... Kuvin kerrottavaa edistystä ei ole laittaa, mutta kai se auto kokoajan vähän valmistuu :?

Ilmastoinnin muutosta R134 aineille olen hieman pähkinöinyt. Mitä pitäisi uusia? Kuivain ainakin ja kaikkien avattavien liitosten tiivisteet. Mitenkäs letkut? Täyttönipat ovat ilmeisesti erilaiset R12 vs R134, onko olemassa adaptereita vai pytyykö letkut uusimaan uusilla nipoilla?
Kompressori ei ole jumissa, muttei pyöri koska järjestelmässä ei ole paineita. Pystyykö kompuraa testaamaan esim yhdistämällä painekatkaisijan navat tai jollain muulla konstilla.

Edit.
http://www.w124performance.com/service/ ... 134aSI.pdf
Löytyi tuollainen "virallinen" ohje muutokseen. Tuon mukaan vaihtuisi aineet (kylmäaine ja voiteluöljy), kuivain ja adapterit huoltoliittimiin
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6534
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... 4a.113616/

Tuolla on käyty aineiden vaihtoa läpi.
Asiasta on niin monta kantaa kuin on kirjottajiakin :happy:
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mika.T kirjoitti:Asiasta on niin monta kantaa kuin on kirjottajiakin :happy:
Nähtävästi :) Näiltä mersuaiheisilta sivuilta olen asiaa lueskellut ja aika samantyyppistä keskustelua. Toteutustapoja riittää...

Tiivistettynä R12->R134
-ei tarvitse tehdä mitään. Vanhat aineet pois, uudet tilalle ja toimii
-vaihtaa kuivaimen, uudet aineet ja toimii
-vaihtaa kuivaimen ja jotain tiivisteitä, järjestelmän huuhtelu, aineiden vaihto ja toimii
-vaihtaa kuivaimen, letkut, tiivisteet, huuhtelu, uudet aineet ja toimii
-ei missään nimessä voi vaihtaa aineita, räjähtää, suolet sinkoilee vaikka minne jne....

Tuo korvaava kylmäaine (Isecon 49 tai RS-24) on ollut myös mielessä. Kaiken keskustelun rivien välistä voisi lukea, että turvallinen vaihtoehto. Saatavuus vaan itselle hämärän peitossa. Täytyy selvittää, että sitä olisi jossain järkevän matkan päässä tarjolla.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Avatar
Karvanaama
Viestit: 817
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kuten Mika.T kirjoitti, on toteutustapoja monia.
Lisäänpä tähän omanikin:

R12 ilmastoinnin sain toimimaan farkussa lisäämällä CRC kylmäspraytä järjestelmään täyttöventtiilin hattuun poratun reiän kautta spraypullon mukana tulleen pillin avulla. Pillin avulla venttiilin pinni alas, auto käyntiin ja ilmastointi päälle.
Tämä toki edellyttää että järjestelmässä on jonkin verran alkuperäistä ainetta, tai ainakaan ei pahoja vuotoja.
Tämä CRC kylmäspray koostuu lähes kokonaan R134:stä, (tetrafluorietaani).

Tilasin kiinasta jo aiemmin adapterit R12->R134, mutta ne jäi kokeilematta tämän kylmäsprayn ansiosta.
Jäähdytetty ilma ei varmastikaan ollut yhtä kylmää kuin virallisella täytöllä, luulen että tuolla konstilla määrä jää vajaaksi, mutta tällä on ainakin helppo ja halpa kokeilla
850 T5 -96
C126 500 -88
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mielenkiintoista. Kiitos tiedosta. Se helpottaa hommaa, kun luetun perusteella aikalailla kaikki vaihtoehdot tuntuvat toimivan (ainakin jollain tasolla).
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sisustan virheitä yritin korjata ja piilotella. Kojelaudassa on ollut muutama halkeama keskellä kojelautaa tuulilasin lähellä ja vänkärin puolen etukaiuttimen paikkeilla. Lisäksi keskikonsoliin on joskus porattu jotain, jokin teline tms.??

Kojelaudan halkeamiin laitoin aluksi liimaa (nahka/vinyyli liima). Sen jälkeen levitin nahkakittiä jäljelle jääneeseen uraan. Kitti on väriltään valkoista, mutta sitä voi värjätä. Ostin jonkinlaisen vinyylinkorjaussarjan (olikohan Visbylla? Puuilosta kuitenkin löytyi), jossa on erilaisia värejä. Yritin tehdä kitistä kojelaudan väristä ja levitin sitä useita kerroksia. Lopuksi sekoitin vielä pelkkää maalia mahdollisimman oikeaan sävyyn ja maalasin railon, jotta se häipyisi mahdollisimman hyvin. Kaiuttimen vieressä ollut repeämä häipyi tosi hyvin. Keskellä kojelautaa olleet eivät aivan niin hyvin. Niitä ei oikeastaan näekään kuin tuulilasin läpi, joten on pienempi paha...
Tässä vaiheessa levitetty kerros tai kaksi kittiä
Tässä vaiheessa levitetty kerros tai kaksi kittiä
kojelauta_halkeama.jpg (372.7 KiB) Katsottu 457 kertaa
Lopullinen tulos
Lopullinen tulos
kojelauta_paikattu.jpg (437.01 KiB) Katsottu 457 kertaa
Keskikonsolin ruuvinkolot yritin täyttää aikalailla samalla metodilla. Aluksi en tosin sävyttänyt kittiä enkä saanut maalin väriä ihan kohdalleen. Korjailin hieman metodia ja sain sävyn paremmaksi. Ihan 100 prosenttisesti eivät reiät peittyneet. Kaksi reikää oli myös ratin puolella vastaavalla kohdalla.
keskikonsoli_reiat.jpg
keskikonsoli_reiat.jpg (321.81 KiB) Katsottu 457 kertaa
keskikonsoli_paikattu.jpg
keskikonsoli_paikattu.jpg (246.42 KiB) Katsottu 457 kertaa
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5138
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Varsinkin tuo kaiuttimen nurkka on hyvän näköinen. Ruuvinreiät näyttävät vähän vaaleilta mutta voihan se kameran kuvakin vähän vielä korostaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Juuh, kaiuttimen nurkka onnistui hyvin. Kyllä nuo ruuvinreiät jäivät hieman vaaleiksi. Aluksi olivat liian tummat ja tei uuden väriseoksen niin meni toiseen suuntaan yli :D Täytyy tehdä vielä ainakin kertaalleen.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Takakaaren hipistely on meinannut ottaa koville, että saa muodon joka suuntaan miellyttäväksi. Nyt (taas kerran) se on hyvä.

Jotain muuta piti päästä tekemään mielenterveyden säilyttämiseksi ja vaihdoin venttiilinnostajat. Välillä joku nostajista on naputtanut startin jälkeen ja joskus jonkun matkaa ajaessakin. Tilasin INA:n nostajat, joita ei kuitenkaan ollut varastossa vaikka nettikauppa näin väitti. Vaihdoin sitten Febi merkkisiin. Tein vaihdon näin:
Ilmanputsarikotelo pois edestä ja sen jälkeen venttiilikoppa irti. Alta paljastuu nokka-akseli keinuvipuineen. Nostajat ovat keinuvipujen päässä. Aluksi pitää ottaa nokkia voiteleva öljyputki pois. Se on pitimillä kiinni 1. ja 4. laakeripukin pulttien alla, kuvassa nuolilla. Pyöritin nokan sellaiseen asentoon, ettei nokat painaneet noita vipuja ja irrotin öljyputken. Kiersin irrotetut pultit varulta takaisin paikolleen.
nostaja_putki.jpg
nostaja_putki.jpg (424.1 KiB) Katsottu 246 kertaa
Sitten yksi laakeripukki kerrallaan koko keinuvipupaketti irti, nokka akseli tietysti aina sellaiseen asemaan ettei keinuvivut ovat vapaana. Konetta saa pyöritettyä 27mm hylsyllä kampiakselin pultista, vaihde vapaalla. Kannattaa varoa pudottamasta noita venttiilijousen päällä olevia "kuppeja". Nostajan nokka tulee noita kuppeja vasten ja saattavat takertua kiinni kun laakeripukkia nostaa pois.
nostaja.jpg
nostaja.jpg (720.91 KiB) Katsottu 246 kertaa
Irrotettu laakeripukki pöydälle ja nostajat saa naputeltua kevyesti "alakautta" pois. Käytin mahdollisimman leveää tuurnaa, jota naputtelin ruuvimeisselin kannalla. Kasaus päinvastoin, öljytty uusi nostaja menee sormivoimin paikalleen.
nostaja_1.jpg
nostaja_1.jpg (327.98 KiB) Katsottu 246 kertaa
nostaja_2.jpg
nostaja_2.jpg (253.99 KiB) Katsottu 246 kertaa
Ylimpänä oleva aluslaatan urat tulevat sisäänpäin kohti nostajaa, ilmeiseti nostaja täyttyy noita uria pitkin?
nostaja_3.jpg
nostaja_3.jpg (257.87 KiB) Katsottu 246 kertaa
Laakeripukkien pulttien mometti on Alfamerin oppaan mukaan 21Nm. Ei nyt ollut sopivaa momenttiavainta joten kiristin rannemomentilla. Täytyy vielä kirrailla ohjearvoon kun saan sopivan työkalun.

Ja takaisinlaitossa tarkkana, että kaikki pukit tulevat samoin päin takaisin. Minulle kävi nolo moka, kun otin esnimmäisenä 1. pytyn pukin irti. Jostain syystä en merkannut asentoa, kuten yleensä teen tällaisissa asennuksissa. Takaisin laittaessa päättelin sitten väärin, kuuminpäin se tulee. Pukki ei asettunut sormivoimin paikalleen ja ajettelin, että ohjaussokat ovat sen verran jäykät. Painatin varovasti kiinnityspulteilla pukin paikalleen. Toisen pukin asennuksen jälkeen aloin epäilemään, että 1. pukki saatoi mennä väärinpäin ja näinhän siinä oli käynyt. Ohjasussokat painuivat hieman soikeiksi ja jouduin niitä oikomaan. Käänsin pukin oikeinpäin ja nyt se asettui paremmin. Omituista, että sen sai väärin asennettua ilman väkivaltaa. Kerkesin hieman pyörittämään nokkaa, mutta tuskinpa kerkesi mitään vauriota tulemaan.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Avatar
JanneW124
Viestit: 169
Liittynyt: 03.7.2016 8:06
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 230E 1986

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Viimeistelin momenttiavaimella nostajien vaihdon. Rannemomentti oli kyllä hyvin lähellä, mutta nyt on ihan varmasti kohdallaan. Samoin venttiilikopan kirrasin 10Nm, kuten virallisesti kuuluu. Sipaisin aavistuksen silikoonia tiivisteen lisäksi, tiiviste oli vuotanut hieman 4 pytyn tienoolta.

Kasasin etupenkin valmiiksi. Parempikuntoisesta vänkärin penkistä otin napakammat verhoilut kuskin penkkiin. Ajatuksena oli vaihtaa koko kehikko vänkärin penkistä, mutta ei se käynytkään korkeussäädettävään kuskin penkin kiskoihin. Pelkän verhoilun pehmusteineen sai kuitenkin vaihdettua. Perusteellisen pesun koko sisusta vaati vielä, mutta se sitten hieman myöhemmin.
etupenkki_2.jpg
etupenkki_2.jpg (351.48 KiB) Katsottu 116 kertaa
Kuskin oven ovipahvia olen yrittänyt korjata. Kitistynyt vinyyli kyllä venyy hyvin, kun sitä lämmittää ensin. Liimaaminen ja puristaminen onnistuneesti on sitten aavistuksen hankalampaa. Ihan valmista en vielä saanut, mutta uskoisin, että tuosta saa vielä soivan pelin.
Priimaa pukkaa vaikka keskinkertaista yrittää :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”