Autoverotus ja hallitusohjelma

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Autoverotus ja hallitusohjelma

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Taloussanomat, 19.4.2007, kopio nettisivulta:

Autokauppa pelkää työpaikkojen katoavan, kun epävarmuus autoilun verotuksen uudistuksista pitkittyy ja kuluttajat panttaavat ostopäätöksiään… Ennen vaaleja autoverokeskustelu ryöpsähti ja teki kuluttajat varovaisiksi. Keskustelulle antoi vauhtia tuolloinen valtiovarainministeri ja nykyinen oppositiojohtaja Eero Heinäluoma.

Autokauppa on ollut viime aikoina laskussa. Ihmiset odottavat että jotain tapahtuu. Jos odottelu jatkuu, se alkaa näkyä meidän työpaikoissamme, harmittelee Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala. Joissain liikkeissä on turvauduttu jo lomautuksiinkin eikä pois lähteneiden tilalle ole palkattu uusia. Ratkaisuja pitäisi saada nopeasti, sanoo Rantala.

(Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies) Sandell ja (Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja) Rantala ovat yhtä mieltä siitä, että hiilidioksidinpäästöön perustuva vuosimaksu pitää ulottaa myös vanhoihin autoihin, ettei uusi malli suosi vanhoja autoja uusien kustannuksella.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja ... 079453/160
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Re: Autoverotus ja hallitusohjelma

Viesti Kirjoittaja dry »

Tenta kirjoitti:Taloussanomat, 19.4.2007, kopio nettisivulta:

(Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies) Sandell ja (Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja) Rantala ovat yhtä mieltä siitä, että hiilidioksidinpäästöön perustuva vuosimaksu pitää ulottaa myös vanhoihin autoihin, ettei uusi malli suosi vanhoja autoja uusien kustannuksella.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja ... 079453/160
:evil:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Keisari ottaa sen, mikä keisarille kuuluu. Näinhän tuo menee... :evil:

Jälleen kerran. :evil:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Autoverotus ja hallitusohjelma

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tenta kirjoitti: Autokauppa pelkää työpaikkojen katoavan, kun epävarmuus autoilun verotuksen uudistuksista pitkittyy ja kuluttajat panttaavat ostopäätöksiään…
Juu, taas se peli alkaa. Tuota kuluttajien reaktiota ei pitäisi kenenkään täyspäisen pitää edes ihmeellisenä. Ratkaisun avaimet ovat koko ajan olleet sepillä itsellään, joten sysiä siitä on turha syyttää. Autokauppa on ollut merkittävä lobbaaja koko tässä sotkussa. Ihmisen puolella taas yksi Siilin ei riitä, vaikka kaikki kunnia ansioistaan hänelle.
Tenta kirjoitti:Ennen vaaleja autoverokeskustelu ryöpsähti ja teki kuluttajat varovaisiksi. Keskustelulle antoi vauhtia tuolloinen valtiovarainministeri ja nykyinen oppositiojohtaja Eero Heinäluoma.
Toisaalla viittasin oppisiotioaseeseen - se oli juuri Heinäluoma, joka juuri ennen vaaleja totesi, että haja-asutusalueiden ja vanhempien autojen rankaisu veroja nostamalla ei voi tulla kyseeseen, tai sitten maksuja porrastetaan tai vähennysoikeuksia räätälöidään. Jos hän olisi hallituksessa, voisi ääni kellossa olla toinen. Mutta nyt saattaa olla, että vahva oppositio on vanhan auton omistavan maalaisjuntin ainoa toivo.
Tenta kirjoitti:Autokauppa on ollut viime aikoina laskussa. Ihmiset odottavat että jotain tapahtuu. Jos odottelu jatkuu, se alkaa näkyä meidän työpaikoissamme, harmittelee Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala. Joissain liikkeissä on turvauduttu jo lomautuksiinkin eikä pois lähteneiden tilalle ole palkattu uusia. Ratkaisuja pitäisi saada nopeasti, sanoo Rantala.
Autoala siis huutaa veroministeriötä apuun työpaikkojen säilyttämiseksi. Esim. elektroniikkateollisuudessa niitä on vuodessa hävinnyt enemmän kuin autoalalla edes työpaikkoja yhteensä on. Kyseessä on pahemman luokan kähmintä. Millä muulla liiketoiminnan alalla hallitus tulee ratsuväkenä näin hanakasti paikalle pelastamaan työpaikat kuin tässä tapauksessa?
Tenta kirjoitti:(Valtiovarainministeriön neuvotteleva virkamies) Sandell ja (Autoalan keskusliiton toimitusjohtaja) Rantala ovat yhtä mieltä siitä, että hiilidioksidinpäästöön perustuva vuosimaksu pitää ulottaa myös vanhoihin autoihin, ettei uusi malli suosi vanhoja autoja uusien kustannuksella.
Tässä mennään jo moraalin ja etiikan rajojen ulkopuolelle. Ajaako yksittäisen toimialan etujärjestö ja veroministeriö millään muulla alalla yhteisiä etujaan (kansalaista vastaan) näin voimakkaasti. Missä olivat vastaavat hyvä veli - asetelmat, kun muut elinkeinoalat olivat (ja ovat) liemessä. Yleensäkin ottaen liiketoiminta ja veroministeriö eivät vedä yhtä köyttää vaan päin vastoin. Alkamassa on suuren luokan kusetus.

Päästömaksun langettaminen vanhoille autoille taas suosii uusia autoja vanhojen kustannuksella. Eli asetelma ei ole yhtään oikeudenmukaisempi.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kaapo puhuu asiaa.

Elämme kohta mielenkiintoisia aikoja, kuluttajalla ei ole hajuakaan tulevista päätöksistä joten kuluttaja istuu kotona odottamassa että herrat saa päätöksensä paperille, samaan aikaan istuu myös automyyjät tahoillaan. Nythän pitäisi autokaupan käydä kuumimmillaan ja jos päätöksiä venytetään on autokauppiaat ongelmissa.

Kuluttajille tämä tietää tietysti hyvää ensialkuun, varastoja aletaan myydä pois hätäpäissään pilkkahintaan, pelko on persiissä että menee kupit nurin. Mutta vaikutus on tietysti välillinen, jossain vaiheessa katteita aletaan kuroa takaisin, niille joilta ei mene kioski nurin onkin sitten kissanpäivät kun kilpailu vähenee. Valtion kannattaisikin venyttää siihen kunnes koko autokauppa tyrehtyy ja pistää pystyyn oma Suomen valtion autokauppa tehtaineen, monopoliasema ja muiden maahantuonti kiellettäisiin vrt. zhiguli :roll:

Ihmeellistä tosiaan jos valtiovalta hyökkää hätiin kun muutaman automyyjän työpaikasta alkaa olla hätä, esim. paperipuolen hätään ei hallituksella ollut mitään asiaa puuttua, miksi siis tähän :roll:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Boss kirjoitti: Ihmeellistä tosiaan jos valtiovalta hyökkää hätiin kun muutaman automyyjän työpaikasta alkaa olla hätä, esim. paperipuolen hätään ei hallituksella ollut mitään asiaa puuttua, miksi siis tähän :roll:
Autoalalla on yksinkertaisesti ollut tarjota kuumemmat saunat, paksummat makkarat, kylmemmät kaljat ja tiukemmat pe*seet kuin paperi- tai elektroniikkapuolella :twisted: Sillä saunakabinetissahan nämä asiat on sovittu jo aikaa sitten.

Eikä valtio ikinä saisi em. tahoilta niin paljon ilmaista rahaa kirstuunsa kuin yhteistyöstä autontuojien kanssa. Ja päinvastoin. Vanha sanontahan kuuluu, että rapsuta sinä minun selkää, niin minä rapsutan sitten sinun.
Näiden instanssien moraalin ja toimintapojen valossa tekisi mieli kyllä modata tuota lausetta, notta ime sinä minun **n**, niin minä.... jne :lol:

Ja jos ko. tahot ovat mediassa näennäisesti tukkanuottasilla, "että missä päätökset viipyvät", on se vain silmänlumetta kulissien takaisen pelin peittämiseksi.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Maaseutuahan tuo rankasee eniten :!: 2 ellei useampi auto monesti pakollinen.
Isoissa kirkonkylissä (heltsinki, turku (kuuluuko vielä suomeen :nocando: ), tampere) uusia/uudehkoja autoja tuntuisi olevan suurin osa :shock:

Pienemmissä kirkonkylissä uudehkot autot ovat harvinaisempia, niissä jyllää 123/124 meset, corollat ja sunnyt (punaiset) yms.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Harju kirjoitti:Maaseutuahan tuo rankasee eniten :!: 2 ellei useampi auto monesti pakollinen.
Isoissa kirkonkylissä (heltsinki, turku (kuuluuko vielä suomeen :nocando: ), tampere) uusia/uudehkoja autoja tuntuisi olevan suurin osa :shock:

Pienemmissä kirkonkylissä uudehkot autot ovat harvinaisempia, niissä jyllää 123/124 meset, corollat ja sunnyt (punaiset) yms.
Ja kohta vissiin polkupyörät jollei sitten tule jotain ketjunkulutusveroa :lol:
Vai pitääkö tässä alkaa huitasta mopolla töihin 100km päivässä kesät talvet, sen täytyy varmaan olla 4-tahti, 2-t bensan polttoon tarvitaan saasteverolappu 1c ja 3d :x
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Harju kirjoitti:Maaseutuahan tuo rankasee eniten :!: 2 ellei useampi auto monesti pakollinen.
Niin, autoton kaupunkilainenhan ei tiedä näistä ihanuuksista mitään. Päästövero pitäisi ehdottomasti lisätä myös bussilippujen hintaan, kuten muiden julkisten kulkuneuvojen. Nyt nekin maksatetaan autoa välttämättä tarvitsevien pussista.
Oikeastaan bussilipun hinnan pitäisi nousta kilometriä päälle samalle tasolle kuin auton käyttökustannukset ovat ilman pääomakuluja :twisted: Vasta silloin oltaisiin oikeudenmukaisella ja tasa-arvoisella tasolla. Jokainen maksaa kilometristään saman hinnan riippumatta millä ajoneuvolla sen taittaa. Sitä paitsi bussin käyttäjän ei tarvitse ajaa itse. Pyöräilijä maksaa polkurasituksessa tulevan suuremman uloshengityksen hiilioksidista.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

:ope: Hyvä pointti. Saisinko oman autoni käytölle yhden seutulipun, kiitos :D
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Uskallan olla eri mieltä arvon raadin kanssa. Jos kaikki tieliikenteestä kerättävät verot ja veronluontoiset maksut siirrettäisiin suoraan yksityisautoilijoille myytävän polttoaineen hintaan, kuten olen jo ainakin kolmessa eri topicissa toivonut, olisi lopputulos kaikessa hirveydessään keskimääräisen vanhemmalla autolla liikuskelevan autoilijan suupielet yläviistoon vetävä. :roll:

Näiden kaikkien diesel-, käyttö-, raippa- ja piiskaverojen tuotto on kuitenkin melko pientä taskurahaa "isolle Otsolle" polttoaineen hintoihin pikkuhiljaa sisällytettyjen verojen tuottoon verrattuna. Näin uskallan mennä väittämään ilman minkäänlaista lähdetietoa omissa tarkkaan tilastoiduissa tiliotteissa ilemenevien summien perusteella. :lol:

Skenaariohan olisi nykypäivän kvartaalirytmissä elävään markkinaekotalouden näkökulmasta mitä mainioin. Eli maksat saastuttamisesta, et muusta. Turhat ajot vähenisivät yksityisautoilun osalta melkolailla radikaalisti, samoin auton hankintaa suunnittelevat kuluttajat suosisivat vähemmän kuluttavia malleja ökymaasturien sijasta. Joukkoliikenteen luulisi periferian perukoillakin elpyvän suuremman kysynnän johdosta. :idea:

Autoalan keskusliiton (liikevaihdossa mitattuna) suurimmilla jäsenyrityksellä olisi tosin moisen verouudistuksen jälkeen jonkin aikaa rumat pöksyssä, vaikka verot uusien kulkuvälineiden hinnoista kokonaan poistettaisiin. :shock:

Niinpä onkin oletettavaa, että todellisten tuntuvien muutosten tekemisen sijaan harjoitetaan samaa vanhaa varovasita pikkupoliittista nysväämistä. Pikku-uudistuksia tehdessä maksimoidaan, kuten tähänkin asti, katajaisen kansan selkänahasta revittävien lanttien määrää unohtamatta erilaisten voitelu- ja lobbausjärjestöjen taustavoimien hyvinvointia. :evil:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
zyys
Viestit: 728
Liittynyt: 30.9.2005 20:23

Viesti Kirjoittaja zyys »

Minen viitti enään valistaa siitä aiheen fiskaalisesta luonteesta kun Te näytätte aina unohtavan sen :evil: :) .
Toisinsanoen on turha odottaa mitään autoilun kokonaiskustannuksia muuttavaa ratkaisua.
Kukaan valtiovallan edustaja ei vaan uskalla sanoa sitä ääneen !

Muuten . . .

Tuon viina/tupakkiveron vois samalla kolminkertaistaa niin riittäisi jaettavaa :roll: .
. . .
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

zyys kirjoitti:Minen viitti enään valistaa siitä aiheen fiskaalisesta luonteesta kun Te näytätte aina unohtavan sen :evil: :) .
Toisinsanoen on turha odottaa mitään autoilun kokonaiskustannuksia muuttavaa ratkaisua.
Kukaan valtiovallan edustaja ei vaan uskalla sanoa sitä ääneen !

Muuten . . .

Tuon viina/tupakkiveron vois samalla kolminkertaistaa niin riittäisi jaettavaa :roll: .
Montakohan poliittista erityisavustajaa, asiantuntijaa, verosuunnittelijaa, lobbaria, tutkijaa, hallintopäällikköä, neuvottelevaa virkamiestä, valtiosihteeriä ym kallispalkkaista jannua näitä meidän autoilumme veroja mahtaa tänä päivänä olla suunnittelemassa? :shock:

Mitenkä paljon voitaisiin tätä verorahoilla pyöritettävää organisaatiota keventää tällä JuMun vapaasti kopioitavalla mallilla? :amis_selittaa:

Ja viina/tupakkavero vaikka kymmenkertaiseksi, mutta vasta sitten kun keskiolut määrätään virvoitusjuomaksi. :lol:

edit tavuvirhe
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kannatan, olut virkistysjuomaksi :ope:
(ja tupakan verolla ei niin väliä, turakki myy kumminkin sillä parilla eurolla kartongin mahorkkaälämmää :lol: )
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Boss kirjoitti:Kannatan, olut virkistysjuomaksi :ope:
(ja tupakan verolla ei niin väliä, turakki myy kumminkin sillä parilla eurolla kartongin mahorkkaälämmää :lol: )
Jo vain olut virkistys käyttöön, jos Bossi rupiaa postittaa mulle turakki bluu äl&ämmät ja kirkkahat
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Kilometrit verolle?

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id58748.html

Kuulostaa aika kalliilta hankkeelta jos jokaiseen autoon laitetaan jokin seurantavekotin.

Mitenköhän käy kilometrikorvausten? Maksetaanko niitä enää vai vähennetääkö verotaakkaa?
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Generig kirjoitti:...jos jokaiseen autoon laitetaan jokin seurantavekotin...
Kuulostaa suoraan Ison Kirjan viimeisiltä sivuilta otetulta touhulta. Tai sitten eräiden klassikkokirjailijoiden tuotoksilta.

Monenmoisien logien kerääminen on tekniikan avulla allekirjoittaneen toimista ja edesottamuksista mahdollista ja tiedän sitä jopa tehtävän. Mutta sitä, miten asianomaiset tuota dataa käyttävät ja linkkaavat minuun yksilönä, valvotaan tarkoin lain avulla. Ja se on hyvä se.

Jos minua ei vahvoin perustein epäillä mistään rikoksesta tai rikoksen suunnittelusta, kenellekään viranomaiselle ei mielestäni vapaassa maassa kuulu pätkääkään, olenko kotona, mökillä, sitimarketissa, Helsingissä, Tampereella vai Utsjoella. Jos minua vahvoin perustein epäillään jostain rikollisesta toiminnasta, puolestani kaikki minuun kohdistuvat tiedot saadaan luovuttaa poliisille. Mutta ei missään tapauksessa muuten.
-T

Kuva
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Jaaha, no onhan tuosta ollu horinaa. Tuleeko tästä se seuraava digiboksi?
Kohta laulaa kiinantyttö telkkarissa että suomen valtio tilasi 3 miljoonaa uutta autoilunvalvontalaitetta, kyllä onnistuu :x

Entäs sitten ne lastentaudit, se on sitten kiva jälkikäteen selvitelllä että eipä ole minun auto liikkunut 400tkm:ää viimevuonna vaikka teidän wintowssi niin näyttäisikin.

George Lucasko siellä liikennemaistraatissa näitä kaavailee, jospa seuraavaksi ajokortin myötä lyötäisiin kaikille joku siru päähän sitten :?

Ja mikäköhän mahtaa olla kaavailtu kilometrin hinta, no pannaan nyt vaikka 1€/km niin vähenee tämä saastuttava autoiluharraste kertalaakista.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Makemyday
Lingua-Guerrilla
Viestit: 532
Liittynyt: 27.10.2005 19:37

Viesti Kirjoittaja Makemyday »

Boss kirjoitti:Ja mikäköhän mahtaa olla kaavailtu kilometrin hinta, no pannaan nyt vaikka 1€/km niin vähenee tämä saastuttava autoiluharraste kertalaakista.
VTT:n proffa sanoi Ykkösaamussa: "3 senttiä/kilometri, kaupungissa."
Jos tuo järjestelmä tulee joskus on siinä vaiheessa jo tämän foorumin tällä hetkellä uusimmat autot niitä joiden paalaamista mietitään.
"?"

--
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Makemyday kirjoitti:
Boss kirjoitti:Ja mikäköhän mahtaa olla kaavailtu kilometrin hinta, no pannaan nyt vaikka 1€/km niin vähenee tämä saastuttava autoiluharraste kertalaakista.
VTT:n proffa sanoi Ykkösaamussa: "3 senttiä/kilometri, kaupungissa."
Jos tuo järjestelmä tulee joskus on siinä vaiheessa jo tämän foorumin tällä hetkellä uusimmat autot niitä joiden paalaamista mietitään.
Ok, no eihän tuo sitte paha ole, tietysti dieselvero pysyy ennallaan, käyttömaksu vaan kohdallani muuttuu siitä satasesta tonniin, hyvä homma :D Mikäköhän on sitten ero taajaman ulkopuolella 2,9c/km :?: :lol:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ideana vallan loistava! Tämä mahtava innovaatio on toteutustaan odottanut vuosikaudet! :idea: 8) :lol: :pusuposkelle:

Nähtäväksi jää, miten muutoksen toteuttaa kansakunta jonka laajan hallintokoneiston taloudelliset ansiot ja monialaosaaminen on viimeksi nähty mm digitv-sählingissä ja valtiovetoisen energia-alan pörssiyhtiön optioskandaalissa. :shock: :ttu:

Maksajasta ei ole onneksi mitään epäselvyyttä. Niinkuin ei aiemminkaan. :evil:

Se ero taitaa maallamme vielä olla oikeisiin markkinatalousvaltioihin verrattuna. :lol:

Missä viipyy se kaipaamani polttoaineveron korotus? :ope:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vuodesta 2000 ovat valtion saamat tulot tieliikenteestä nousseet 50%, mutta sekään ei tunnu riittävän. Tienpitoon panostus taas on pysynyt ennallaan, ellei jo laskenut. No suhteellisesti se on toki sen tehnytkin.
Koko valtio pitäisi alasajaa ja rakentaa oikeasti tarvittava koneisto järkeä käyttäen kokonaan uudelleen puhtaalta paperilta ja mielellään diktaattorin johdolla. Nyt kyseessä on hiekalle rakennettu korttitalo, jota paikataan miten milloinkin. Pohjoismainen demokratia on kansakunnan syöpä - no niin, katsotaan joko "ne" pian ovat ovella :shock: :twisted: :lol:

Valtionhallinnossa on "työssä" 121.000 henkilöä. Byrokratiaa oli jo Lipposen kaudella määrä vähentää 10.000:lla. Mutta päin vastoin virkakunta vain paisui, vaikka kasvava osa töistä menee EU:n tehtäviin.

Lisäksi tulee kunnallishallinto ja muut julkiset virat (toki myös tarpeellinen terveydenhuolto, puolustusvoimat, poliisi, pelastustoimi jne.) Näistä kertyy n. 300.000 lisää, kaiketi. Aika pieni kansanosa jää pyörittämään oikeaa taloutta ja maksamaan julkiset palkat.

Ei ihme, että autolijalta viedään viimeisetkin sentit jollakin ympäristöverukkeella.

Ja jos polttoaineveron noston kuvitellaan laskevan jotain muuta autoilun kustannuserää, niin se on vain päiväunta.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kaapo puhuu asiaa, kuten aina :D
Korttitalovertauksen sijaan voisi käyttää myös polkupyörän sisuskumia jota on paikkailtu viimeiset 20 vuotta, joskus tulee eteen se että tarvitaan perhana uusi kumi kun paikan päälle laitettu paikka suhisee siltikin eikä ilma pysy sisällä.
Keksitään aina jotain kivaa uutta, homma kusee...mistä rahaa, autonkäytöstä tietenkin. Mutta kamelin selkä ei katkea, suomalaisella sisulla kantaa kuuliainen kansalainen vaikka minkälaista p#skalastia, milloinhan muurahainen jää kantokyyvyltään toiseksi :?: :x
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No älkääs nyt hyvät veljet liikaa äitykö tätä pohjoismaiden sosiaalidemokratiadiktatuuria arvostelemaan, tai "ne" sulkevat koko foorumin jonkun sosiaalitantan keksimän yltiöhumanistisen syyn varjolla. :eec:

:lol:

Loistavia vertauskuvia tuossa edellä jo tulikin. Mutta vakavasti vakavista asioista puhuen, Kekkoselle ja Karpolle riittää tämän päivän Suomessa vielä työtä. :roll:

Ps. Demokratialle varsin osuva määritelmä on se esimerkinomainen tapaus, jossa kolme sutta ja lammas päättävät yhdessä että mitä syödään illalliseksi. :shock:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Ja heti alkoi uusi hallitus toimiin yksilön hyvinvoinnin puolesta. :shock:

Puoluetukea nostettiin reilusta 60 tuhannesta €urosta vaatimattomalla neljälläkymmenelläneljällä prosentilla. Puolueille maksettava puoluetuki on siis tätänykyä 90000€, jokaista kansanedustajaa kohti. :roll:

Jokainen voi tykönään pohtia, paljonko sama summa olisi esim. jokaikiselle Suomen sairaanhoitajalle tuonut verotettavia vuosiansioita lisää. :evil:

Lähteenä Turun Sanomat 27.4.2007.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

JuMu S kirjoitti:Ja heti alkoi uusi hallitus toimiin yksilön hyvinvoinnin puolesta. :shock:

Puoluetukea nostettiin reilusta 60 tuhannesta €urosta vaatimattomalla neljälläkymmenelläneljällä prosentilla. Puolueille maksettava puoluetuki on siis tätänykyä 90000€, jokaista kansanedustajaa kohti. :roll:

Jokainen voi tykönään pohtia, paljonko sama summa olisi esim. jokaikiselle Suomen sairaanhoitajalle tuonut verotettavia vuosiansioita lisää. :evil:

Lähteenä Turun Sanomat 27.4.2007.
No siitähän olis jääny uupumaan vielä 800milj. siitä mitä nämä hoiturit vaatii. Jos hoitajien palkkaa nostetaan nykyisestä 2500€:n keskiansiostaan 20% niin minä lähden sairaanhoito-oppilaitokseen samantien. Niille siis jotka ovat työssä nyt olleet pidempään pätkähtäisi tällä haavaa semmoista 3700€:n bruttopalkkaa. Jos tässä jollekin pitää alkaa tasa-arvoeriä miettiä niin se olen MINÄ.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3630
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Boss kirjoitti:Jos hoitajien palkkaa nostetaan nykyisestä 2500€:n keskiansiostaan...
:shock: Olen kuullut tuttavapiirin hoitsuilta jotain ihan muuta. Näköjään on JuMukin siis totaalisen väärällä alalla, mikäli hoitoala on nykyliksoilla moinen kultakaivos. :supersad:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

JuMu S kirjoitti:
Boss kirjoitti:Jos hoitajien palkkaa nostetaan nykyisestä 2500€:n keskiansiostaan...
:shock: Olen kuullut tuttavapiirin hoitsuilta jotain ihan muuta. Näköjään on JuMukin siis totaalisen väärällä alalla, mikäli hoitoala on nykyliksoilla moinen kultakaivos. :supersad:

Jos tunnetkin lähihoitajia tai perushoitajia? Hoitsut on sitten erikseen, v 2005 keskiansio 2350 kuten seuraavasta voi todeta:

[Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä totesi omassa puheenvuorossaan että keskivertotilanne vanhustenhoidossa on hyvä.
– Toki puutteitakin on ja ne on korjattava.
Hoitohenkilökunnan palkkojen korotukseen ministeri vastasi napakasti:
– Sairaanhoitajan keskiansio on noin 2350 euroa ja lähihoitajan 1980 euroa kuukaudessa.]
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Ympäristöministeri Paula Lehtomäki autoverotuksen uudistamisesta YLE:n verkkosivuilla

"YLE Uutiset: Dieselautot kuluttavat selvästi vähemmän polttoainetta kuin bensiinikäyttöiset autot. Yritättekö budjettineuvotteluissa poistaa dieselveron, joka haittaa dieselautojen ja biodieselpolttoaineen yleistymistä?

PL: Autoverotuksen uudistamisen yksityiskohdista ei ole vielä sovittu ja se on hyvin monimutkainen paletti, mutta tuen itse sitä lähtökohtaa, että autoverotusta on uudistettava ympäristönäkökulmaa suosivaksi ja silloin dieselautojen kohtalo on yksi elementti. On liian aikaista ottaa yksityiskohtiin kantaa, onko kyseessä veron kevennys vai poistaminen. On selvä asia, että tuemme myös verokeinoin sitä, että liikenne olisi ympäristöystävällisempää kuin se nyt on."

http://www.yle.fi/uutiset/24h/id61296.html
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan henkilöautoja on ensirekisteröity toukokuussa 2007 13,3% vähemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aikaisemmin. :cry:

http://www1.autoalanverkkopalvelu.fi/me ... i=5%2F2007

(viisaat voivat lyhentää linkkiä)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”