Auton vaihto autoliikkeessä

Täällä voit keskustella otsikon mukaisista asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Auton vaihto autoliikkeessä

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Henkilö vaihtoi autonsa autoliikkeessä ja myyjä esitti, että ”takuuta ei tule kumpaankaan suuntaan”. Asia kirjattiin kauppakirjaan, joka allekirjoitettiin. Kuluttajan vaihdossa ostamaa autoa kotiin ajettaessa siinä ilmeni käyntihäiriö ja pian sen jälkeen kävi ilmi mikä tekninen vika moottorissa oli.

Kuluttajansuojalain mukaan vaihtoonkin sovelletaan kauppaa koskevia säännöksiä.

Jos tehdyn sopimuksen ehto on kuluttajan kannalta kohtuuton tai sen soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan sovitella tai jättää se huomioon ottamatta. Kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon sopimuksen koko sisältö, osapuolten asema, sopimusta tehtäessä vallinneet olot ja, jollei laista muuta johdu, olojen muuttuminen sekä muut seikat.

Kaupan kohteen on lain mukaan laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Jos tavara poikkeaa siitä, siinä on virhe. Ostaja ei kuitenkaan saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä.

Autossa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja auton ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä on antanut autoa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa.

Jos auto on myyty ''sellaisena kuin se on'' tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon sellaisesta auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; tai auto on huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.

Auton virheellisyyttä on arvioitava sen perusteella, millainen se on ominaisuuksiltaan vaaranvastuun siirtyessä ostajalle. Kauppakirjan allekirjoitukset ja toteamus takuun puuttumisesta eivät siten välttämättä poista myyjän vastuuta autossa olleesta virheestä.
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

Entäs sellainen tilanne jossa autoa kaupataan liikkeen nettisivuilla ja kaupat tehdään liikkeessä, mutta myyty auto on myyjän vaimon nimissä.

Tuttu vaan osti vm-99 300tdt väykyn josta hajosi virtalukko ja jotain muuta 1500 euron edestä :!: Myyjä ilmoittaa ettei ota kantaa koska autoa ei myyty liikkeestä vaan se oli hänen vaimon auto :shock:
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Harju kirjoitti:Entäs sellainen tilanne jossa autoa kaupataan liikkeen nettisivuilla ja kaupat tehdään liikkeessä, mutta myyty auto on myyjän vaimon nimissä.

Tuttu vaan osti vm-99 300tdt väykyn josta hajosi virtalukko ja jotain muuta 1500 euron edestä :!: Myyjä ilmoittaa ettei ota kantaa koska autoa ei myyty liikkeestä vaan se oli hänen vaimon auto :shock:
Aika yleistä, sillä vaimollahan sitten onkin kummasti vuoden aikana ollut nimissään 5 myytyä autoa.

No kauppahan on silloin yksityishenkilöiden välinen, vaan pitäisikös tällaisessa ilmoituksessa ilmetä että myydään asiakkaan lukuun. :roll:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Re: Auton vaihto autoliikkeessä

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Tenta kirjoitti:Henkilö vaihtoi autonsa autoliikkeessä ja myyjä esitti, että ”takuuta ei tule kumpaankaan suuntaan”. Asia kirjattiin kauppakirjaan, joka allekirjoitettiin. Kuluttajan vaihdossa ostamaa autoa kotiin ajettaessa siinä ilmeni käyntihäiriö ja pian sen jälkeen kävi ilmi mikä tekninen vika moottorissa oli.

Kuluttajansuojalain mukaan vaihtoonkin sovelletaan kauppaa koskevia säännöksiä.

Jos tehdyn sopimuksen ehto on kuluttajan kannalta kohtuuton tai sen soveltaminen johtaisi kohtuuttomuuteen, ehtoa voidaan sovitella tai jättää se huomioon ottamatta. Kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon sopimuksen koko sisältö, osapuolten asema, sopimusta tehtäessä vallinneet olot ja, jollei laista muuta johdu, olojen muuttuminen sekä muut seikat.

Kaupan kohteen on lain mukaan laadultaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Jos tavara poikkeaa siitä, siinä on virhe. Ostaja ei kuitenkaan saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä.

Autossa on myös virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja auton ominaisuuksista tai käytöstä, jotka myyjä on antanut autoa markkinoitaessa tai muuten ennen kaupantekoa.

Jos auto on myyty ''sellaisena kuin se on'' tai samankaltaista yleistä varaumaa käyttäen, siinä katsotaan kuitenkin olevan virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt antaa ostajalle tiedon sellaisesta auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan; tai auto on huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen on ollut perusteltua aihetta edellyttää.

Auton virheellisyyttä on arvioitava sen perusteella, millainen se on ominaisuuksiltaan vaaranvastuun siirtyessä ostajalle. Kauppakirjan allekirjoitukset ja toteamus takuun puuttumisesta eivät siten välttämättä poista myyjän vastuuta autossa olleesta virheestä.
Miksi allekirjoittaa kyseistä sopimusta jos ei ole minkäänlaista tarkoitusta noudattaa tai kunnioittaa, sitä sopimus on aina sopimus ja itse päättää allekirjoittaako sen.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Vaan sopimushan ei aina ole pitävä, silloin kun laki kumoaa siihen lisätyt kohdat. Vähän sama kuin raapustelisi työsopimuksen joka rikkoo joltain osin lakia, muuten pätevä mutta sillä kohdalla ei ole mitään painoarvoa vaan toimitaan työehtosopimusten ja työsuojelu/työaikalainsäädännön mukaan. Sama pätee tietysti kaikkiin sopimuksiin jotka ovat vastoin lain määräämiä käskyjä ja määräyksiä.
Siltikin niistä jaksetaan käräjöidä vaikka lopputuloksen voisi lukea kirjasta ennenkuin alkaa taistoon. No tämä on Suomi, periaatteiden maa.
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Kuluttajansuojalain monet säännökset ovat pakottavaa oikeutta ja siltä osin lain säännös sivuuttaa tehdyn sopimuksen. Ostajan voi olla vaikea osoittaa, ettei hän tiennyt, kuka auton myyjä on ollut, onhan myyjä merkinnyt nimensä luovutustodistukseen. Kuluttaja voi kuitenkin ilmoittaa asian Kuluttaja-asiamiehelle, erityisesti ellei muita tässä ilmenemättömiä seikkoja ole.

Kuluttajansuojalain 2 luvun markkinoinnin sääntelyä koskevissa lainkohdissa todetaan, että markkinoinnissa ei saa käyttää hyvän tavan vastaista tai muutoin kuluttajien kannalta sopimatonta menettelyä. Markkinointia, joka ei sisällä kuluttajien taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeellisia tietoja, on aina pidettävä sopimattomana. Markkinoinnista on myös käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinointi toteutetaan. Markkinoinnissa ei myöskään saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ihme homma kun sovitaan että takuita ei ole ja sitten itketään. Vaikka laki sanoo mitä niin hamekangasta tuommosille :twisted:

Samainen valittava asiakas on ensin vieny oman romunsa liikkeeseen kun tietää että justiinsa pamahtaa joku kallis paikka eikä kuitenkaan "muista" mainita asiasta myyjälle.
Kaikki vaihdossa tulevat autot ovat erittäin priimakuntoisia tullessaan, mutta yllättäen seuraavan ostessa/ katsastukseen vietäessä niihin huippuyksilöihin tehdään liki auton markkina-arvon ylittäviä korjauksia. Ja aina on heikoimmilla se jolla on Y-koiravero-tunnus, koska niillä on niin isot tulot ja raha tekee pesiä joka nurkkaan.
Kokemusta on, mutta onneksi vain korjaajan näkökulmasta. Joskus on jopa joutunut sanomaan suoraan kun ei muuten puhe mene perille :oops:
Avatar
Tenta
Herrasmies
Viestit: 552
Liittynyt: 09.2.2006 16:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tenta »

Osaava autokauppias tuntee myöskin kuluttajansuojalain sekä pitää myös asiakkaan, eikä vain omaa puoltaan. Silti Kuluttajariitalautakunnassa on jutturuuhka, jota eivät ole aiheuttaneet vain asiakkaat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Takuu- ja kuluttajansuoja-asiat sekä autoverotus”