Nätti pinta uretaanialkydi maalilla?

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Nätti pinta uretaanialkydi maalilla?

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eli väyrysen sisuspaneelit tarkotus saada mustaksi ja pintaan kunnon kiilto. Maalikaupasta kiiltävä unica super 1k uretaaniakryylilakka, eikä sitä pintaa meinaa saada hyväksi millään. Eka kerros vedetty ohjeen mukaan 20% ohennettuna, tulee melkein hyvä mut seuraavat kerrokset meneekin huolella pieleen. Tarkoitukseen soveltuvalla lakkapensselillä tuota yrittäny askarrella mut alkaa vähitellen mennä järki.

Eli mitenkäs tuollainen toimii ruiskun kanssa vai liekö jotain mitä vois vielä kokeilla?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Miranol, siloittuu itsestään tasaiseksi ja on täyskiiltävää...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Automaalia+ lakkaa+ välihionta+lakkaa, hionta lakkaa jne. lopuksi vielä ohut hionta ja kiillotus :?
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vähitellen sudillakin tullu hyvä pinta, pohjalla alkydi spray, 1x 20% lantrattu, 3x raaka ja viimeinen taas 20% lantrattu. Välihionnat 800 vesissä, yhteen osaan pintahionta 1000-2000-4000 koneella, muutama kerta kovavahaa päälle, alkaa kiitää. Jotenki tuo autolakka jättää liian pehmeen pinnan. Menee vaan noihin välihiontoihin aikaa pensselillä sutiessa, ruiskulla jos sais kerralla tasasempaa.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ja tuohon miranoliin, tarkoitus nimenomaan saada niin paksu lakkakerros että sen näkee että on paksu lakkakerros, tavallaan sama kuin orkkis jalopuissa, saada syvyyttä.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Miranolilla saa pianolakkamaisen pinnan kun sen myllyttää, itse tein joskus pienen koemaalauksen pensselillä, vesihioin tasaiseksi ja myllytin niin oli kuin peili. Ja kyseessä perus musta Miranol, ei tämä vielä kiiltävämpi Metallack versio...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ai hitto, tuota ominaisuuta siitä en tiennytkään. Pitää hakea kokeeksi, kotona ku ei kompuraa ole niin ruiskumaalaaminen pitää tehdä maailmalla. Pensselillä ku jostain syystä tota ylimääräistä tavaraa tulee turhan paljon vaikka miten sen pesee, eikä joka osaa ja joka kerrosta varten uutta pensseliä viitsisi ottaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aki P kirjoitti:Automaalia+ lakkaa+ välihionta+lakkaa, hionta lakkaa jne. lopuksi vielä ohut hionta ja kiillotus :?
Näinhän se onnistuu. Jos haluaa sellaisen alkuperäisen kaltaisen täysin tasaisen peilipinnan saa minusta pensselillä sudittavat miranolit ainakin unohtaa. Ainakin voisin kuvitella että pitkät ohuet listat aika kauhean työn takana saada peilipinnaksi. Ja ruiskulla maalaus, sprayllä tulee kauhean ohut kerros.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Miranol-pintaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Tuollainen oli ennen hiontoja:

Kuva

Tuossa hiottuna 2000:lla paperilla saippuaveden kera:

Kuva

Missäköhän mulla on tuo pellinpala että voisi katsoa miltä näyttää nyt parin vuoden jälkeen...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kävin työn ohessa hakemassa purkillisen metallack versiota, jos sillä alkais tulla tulosta. Pidempään tuijottaessa en ihan täysin tyytyväinen 4000 siloiteltuun ja vahattuun pintaan ole, eikä oikeita kiillotusaineita käytössä. Tosin samalla tuli kompressorikaupoja hierottua, et kohta voi saada kunnollista jälkeä.

Tälle illalle ovien listat ois tarkoitus sutia, aamullahan sen sitten näkee.
Avatar
Lerssinen
Puimanajo-Keijo
Viestit: 2421
Liittynyt: 12.3.2007 17:58
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Tässä pensselöityä mustaa pintaa...

Kuva

Se on ihan sama millä sitä maalia levittelee, jos etsitään tuollaista "pianopintaa" se tehdään välihiomalla ja kiillottamalla joka tapauksessa. Maalin paksuus auttaa kiillotuksessa :D
Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Hovimaalari jota näillä yleensä vaivaan on lomilla, niin millä tuota lopullista kiiltoa saadaan tuohon pisteeseen?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Vesihionnalla ja myllytyksellä, maalia pitää vaan olla sen verran paksulti että kestää kiillottaa...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

sv22 kirjoitti:Kävin työn ohessa hakemassa purkillisen metallack versiota, jos sillä alkais tulla tulosta.
Maalaat ensin ja sitten hiustenkuivaajalla lämmität pintaa varovasti niin silenee peilipinnaksi, tai ainakin pitäisi, Pumba tuon osaisi neuvoa paremmin. Kuumailmapuhaltimella ei onnistu, on turhan raju lämmittäjä.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Rouvalta vähä lainaa :) Lähinnä tuo myllytys, millä aineella ja laikalla kannattais? Yhen harrastekitaran lavan saanu peilikiiltäksi aktyyli spraylakalla, väliin kuukausien kuivattelu, 4000 + hiontavaha, toistettuna liian monta kertaa, sen verran paljo osaa ettei ihan samaan viitti ryhtyä. Ja kuitenkin hankalat pinnat, vaihdekeppi ja ylin paneeli sen verran rei'itettyjä ettei ihan heittämällä hioonnu.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Miranooli on sen verran pehmeää maalia että se kiillottuu melkein millä vain, olisinkohan mie tuon oman kovedoksen hionu ensin Mirkan 2000:lla paperilla jonka jälkeen myllytin Chemigal Guysin vihreällä Hex-Logic laikalla ja Meguiar'sin Ultimate Compoundilla joilla ei saisi hiomajälkiä normi lakkapinnasta mihinkään.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JaniH kirjoitti:Miranooli on sen verran pehmeää maalia että se kiillottuu melkein millä vain.
Jep.

Ja samalla ei omaa minkäänlaista kulutuskestävyyttä, eli naarmuuntuu tosi helposti.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Oisko kuitenki se teippaus ihan ookoo ja vähän pidempiaikainen ratkasu kestävyydelleen. Tahtoo se 1k olla aina pehmosta verrattuna 2k lillinkeihin :?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mustaa teippiä jos laittaa niin entisenä Quartzin jälleenmyyjänä suosittelen ehdottomasti 3M teippiä tai sitten Quartzin lasikattolook-teippiä joka on hieman nätimpipintainen kuin normaali musta jossa oli appelsiinimainen pinta...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Teippailua alunperin kokeilin, mut tuntui olevan ihan sama miten putsas ja kasteli tallia ja teki mitä vaan niin aina jäi sen verran p**kaa väliin etten ollu tyytyväinen. Merkkiä en muista mut paikallisesta painofirmasta hain teipit. Taitais 3M olla vähä paksumpaa ettei ihan kaikki loistais läpi mut maalauslinjalle ku lähti niin viedään loppuun.

Kulutuskestävyys ei ihan suurta osaa taida näytellä näissä osissa, vaihdekepin kehys taitaa olla ainoa joka edes vähän alttiina. Toisaalta uretaanilakanhan pitäis ainakin olla sen verran kovaa ettei ihan vähästä naarmuunnu.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Eli kun tulee tuollaisia ilmakuplia, ihan korostuvat ko. osassa ilmastoinnin ja steroiden välisessä ohuessa pätkässä, samoin namikoiden reikien ympärillä. Ruiskun kanssa ehkä samaa ongelmaa ei ilmenisi.

Fiksumpi ku oisin niin siirtyisin suosiolla 2k ruiskulakkaan, jättäisin odottelemaan projektin siksi aikaa että oma kompura ilmestyy talliin. Mutta ehkä joskus tämänkin opettelu saattaa hyödyttää, tiedä mitä eteen vielä tulee.
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Eikö tuo liene roskaa maalin päällä taikka alla :? Tuollasen tekasin itelleni aikanaan,kiiltoa kuvissa ei pahemmin näy mut 2k autolakka siinä on päällimmäisenä ruiskulla vetästynä, on pysyny vuosia hyvänä.


Kuva

edit: eiköhän tuo ureaanialkydi tosiaan kestä kulutustakin ja kiiltääkin ihan kivasti. Lie kestääkö miranoli siellä alla? ja jos lakkaat sen lopulta niin ei sillä ole väliä vaikka laittasit mattamustaa spraytä alle :wink:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Lienee selkeintä hioa kaikki uusiksi, vetää sprayllä mustaksi ja ruiskulla uretaanilakka. Jotenkin ihmeellistä et samassa tilassa kaikki tehty, mutta eipä purkista suihkiessa kertaakaan oo ollu pölyongelmaa, saati sitten ruiskulla kun 124 olen maalaillut. Pensselin kanssa täytyis kai olla leikkaussali tehokkaalla ilmanvaihdolla et välttyis p**kalta. Muutenhan en näistä juuri käsitä, mutta miranol on alkydimaali, joten sen suhteem olettaisin toimivan tuon lakan alla.

Tästä ihan tuohon ekaan kysymykseen, miten uretaanilakka ois hyvä ohentaa ruiskuun? Valmistaja kertois noin 20% mutta eri foorumeilta on tullu kaikkee 0-50% väliltä.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Näppituntumalla sellaiseksi että tulee ruiskusta hyvin läpi.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos ohentaa lakkaa liikaa, saattaa kiilto kärsiä :idea:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Suosiolla ois pitäny suihkia:

Ruiskun säätöön kokeilin vetästä 124 paneelin, enimmät sotkut rätillä pois

Kuva

Kuva


Muoto on semmonen et valuu turhan helposti
Kuva

muuten täydellinen, mut aina osuu yks tollanen :evil:
Kuva

ja sama juttu
Kuva


Kuva

Nyt ainakin sitä lakkaa on riittävästi et kestää hioa. Näköjään tuo käytössä oleva Unica Super (violetti etiketti) ei olisi ruiskukäyttöön, mutta ruiskuohenne jokunumero jossa lukee unica ja miranol maalien ohennukseen 20% laimennoksella (jee työsuhde-etu injektioruiskut :D ) niin jälki alkaa jopa itelle kelvata.

Tuhkis täytyy vielä hioa kertaalleen valumavapaaksi, todnäk siis taas puulle asti, mutta vihdoin budjetti omaan kompressoriin kerätty eikä enää tarvi ajella kahta ja puolta sataa kilsaa maalailemaan.
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Itekki väänsin kolme vuotta sitten omaan yykaakoohon uudet puuosat ja mietin että olisin venelakalla vetäny mut päädyin sit tuommoseen puolikiiltävään ohueeseen lakkaan ja munmielestä sekin oli ihan elegantti vaihtoehto. :arrow: :)
Kuva
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tulihan semmonen mieleen, enää tuhkiksen kansi ja se yläpuolinen kotelo tekemäti, mikä ku ei alkydilakka kuivu? Annoin nyt tämän reilun viikon kuivua valumien vuoksi, muut osat hioin ja puunasin kaksi päivää maalauksesta ongelmitta. Tuhkiksen alareuna, missä pahin valuma, koko alareuna niinkuin pihkaa. Tuossa ylemmässä lokerossa keskellä ylhäällä 30x5mm kokokoinen alue. Noiden pehmeyden huomasin jo muita osia hioskellessa ja käytännössä kuivuminen/kovettuminen loppunut täysin. Mitään selitystä asialle?
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Villinä veikkauksena heittäisin tupakasta erittynyt nikotiini ja terva?
Kuinka hyvin putsasit nuo ennen maalausta/lakkausta? :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”