Kevään merkkejä ilmassa, raiskatakko pystäri vai ei?
Kevään merkkejä ilmassa, raiskatakko pystäri vai ei?
Eilen pesasin pystärin kun oli jo selvät kevään merkit ilmassa, eli kukkaset ovat ruvenneet kukkimaan mukavasti maalinläpi Kupruja on siellä täällä ja pari hitsattavaa paikkaa on löytynyt. Rupesi mietityttämään että mitä tehdä. Ostin tuon syksyllä itelleni käyttöautoksi hetken mielijohteesta ja ajelen sillä noin 150km päivässä. Mieleni tekisi purkaa ja putsata, mutta, mutta. Ajattelin että kun tuo kerran käyttöautona palvelee eikä siitä museoautoksi vaikka ei niin huono olekkaan että jos parsin sen niin sheivaan sen samalla ja täytän kaikki ylimääräiset reiät joista kuppa leviää helposti. Kromilistat on kivoja silloin kun pellit ovat kunnossa, mutta nyt esim. ovista kuppa puskee listojen alta ikävästi. Toisaalta olisi harmi "pilata" touta tuollalailla... Järkeväähän tuon laittaminen ei ehkä ole ja fiksumpi käyttöautoksi olisi varmaan 123 vähemmällä kupalla ja harvemmalla perällä.
Kone tuossa käy ja kukkuu mutta savuttaa hieman, syö vähän öljyä ja perä on liian tiheä. Kaikki kumitiivisteetkin korista pitäisi vaihtaa... Joku tuossa pystärissä vaan viehättää, olisipa vaan tilat, aikaa ja rahaa niin pistäisin tuon viimesenpäälle kuntoon ja änkeisin sinne sen om606.
Mitäs mieltä voorumilaiset on? Mitä tehdä? Pitäisikö pistää kalluppi pystyyn?
Käpyvoorumille kun kertoisin mahdollisista aikeista sheivata pystärin niin saisin varmaan bannia tai ainakin oonistuisin pilaamaan Daazin yöunet pitkäksi aikaa
Kone tuossa käy ja kukkuu mutta savuttaa hieman, syö vähän öljyä ja perä on liian tiheä. Kaikki kumitiivisteetkin korista pitäisi vaihtaa... Joku tuossa pystärissä vaan viehättää, olisipa vaan tilat, aikaa ja rahaa niin pistäisin tuon viimesenpäälle kuntoon ja änkeisin sinne sen om606.
Mitäs mieltä voorumilaiset on? Mitä tehdä? Pitäisikö pistää kalluppi pystyyn?
Käpyvoorumille kun kertoisin mahdollisista aikeista sheivata pystärin niin saisin varmaan bannia tai ainakin oonistuisin pilaamaan Daazin yöunet pitkäksi aikaa
- Olli Lajunen
- Mersutohtori
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01.10.2005 13:52
- Paikkakunta: Yppäri
Minun mielestä ei välttämättä kannata sheivata listoja, samalla vaivalla korjaa ne ruosteenalut kuntoon ja laittaa listat takaisin. Sheivauksen jälkeen peltiin jää kuitenkin ne pokkaukset jotka eivät ilman listoja oikein istu kokonaisuuteen. Harvemman perän vaihto 123:sta on kohtalaisen helppo operaatio ja perät ei maksa mahdottomasti.
Olen eri mieltä siitä, että originaaleja pystäreitä olisi Suomessa riittämiin, tahtoo suurin osa olla enemmän tai vähemmän tuunattuja (ml omani) . Oletko varma että autosi on vielä originaali? Jos ei ole niin sittenhän asia on aivan sama. Tyylillä tuunattu pystäri ei ole hullumpi vaihtoehto sekään, joskin ennemmin tuunaisin moottorin ja jättäisin ulkokuoren vakioksi kuin toisinpäin.
Mutta kuten yllä todettiin, niin tärkeintä on että auto miellyttää itse omistajaa. Mielipiteitä puolesta ja vastaan kyllä löytyy, eli tee niinkuin itse tykkäät!
Ps. Hyvän käyttöauton olet valinnut.
Olen eri mieltä siitä, että originaaleja pystäreitä olisi Suomessa riittämiin, tahtoo suurin osa olla enemmän tai vähemmän tuunattuja (ml omani) . Oletko varma että autosi on vielä originaali? Jos ei ole niin sittenhän asia on aivan sama. Tyylillä tuunattu pystäri ei ole hullumpi vaihtoehto sekään, joskin ennemmin tuunaisin moottorin ja jättäisin ulkokuoren vakioksi kuin toisinpäin.
Mutta kuten yllä todettiin, niin tärkeintä on että auto miellyttää itse omistajaa. Mielipiteitä puolesta ja vastaan kyllä löytyy, eli tee niinkuin itse tykkäät!
Ps. Hyvän käyttöauton olet valinnut.
W115 200D 2.4 sttppdic -75
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
W211 E 320 CDI T 4Matic -05
Ex: W202 220 -96
® Mesen linttaklubi
Muutama kuva auton jamasta tekisi terää, helpottaisi mielipiteen muodostamista.
Minähän olen sillä kannalla että jokainen tekee autolleen mitä lystää, eikä siinä ole kellään (poislukien 1000 forumilaista) nokan koputtamista.
Jos siltä tuntuu niin anna palaa vaan, on niitä orkkis-pystäreitä jo tallessa, ja lisää taltioidaan koko ajan.
Tyylillä ja pieteetillä toteutettu tuunaus on mielestäni yhtä hieno suoritus kuin huolella tehty entisöintikin, ja kenties enemmänkin...
Minähän olen sillä kannalla että jokainen tekee autolleen mitä lystää, eikä siinä ole kellään (poislukien 1000 forumilaista) nokan koputtamista.
Jos siltä tuntuu niin anna palaa vaan, on niitä orkkis-pystäreitä jo tallessa, ja lisää taltioidaan koko ajan.
Tyylillä ja pieteetillä toteutettu tuunaus on mielestäni yhtä hieno suoritus kuin huolella tehty entisöintikin, ja kenties enemmänkin...
Siis eihän se nytkään ole ihan originaali siinä mielessä että siitä on kone vaihdettu OM615->OM616, sisustaa vaihdettu(tosin samanlaisiin parempikuntoisiin), takalasit sileät vaikka kuuluisi olla rihlatut.
En minä sitä sheivausta ajatellut ulkonäön kannalta niinkään, enemmänkin senkannalta että kaikki reiät missä on jotain kiinni, ovat oivia paikkoja kupalle. Varsinkin kun listojen aluset keräävät kuraa...
Perääkin olen metsästellyt, mutta vielä ei ole tärpännyt. Tai on käpyvooruminkautta ainakin yksi tiedossa, tosin hinnasta ei vielä tietoa.
Mikäs olisi paras helppo/nopeahko ehostus koneelle? Kone on siis OM616 vuosimallia 81 ja ajomäärästä ei tietoa. Nokka on mukavasti naarmuilla kun venttiileitä ei ollut säädetty kuin tiesmilloin viimeksi. Säädin ne sitten pakosta 15asteen pakkasessa kun venttiilit kantoi eikä tahtonut lähteä käymään... Nyt lähtee paremmin käyntiin, mutta ei vielä käy tasaisesti heti käynnistyttyään, vaan ontuu hetkenaikaa ja savuttaa sinistä. Eli varmasti kansiremppa olisi poikaa, mutta aika kallista lystiä.
Sitten vielä pieniä alustamurheita, tai siis ei nyt murheita mutta kulumaa varmasti on. Tosin kyyti on huonolla tiellä paljon parempaa ja alusta jämäkämpi kuin S124. S124 tahtoo olla pintakova mutta isommissa heitoissa pehmeämpi. Mitkä on tuossa pystärissä ne pahimmat puslat/alustanosat kulumaan? (vertaa narinanivelet/alapallot S124ssa)
Kyllä tuo alkuperäisenä olisi parhaimmillaan ulkokuorelta, varsinkin nuilla 70-luvun jenkkikromivanteilla mitkä minulla on kesärenkailla, mutta kuppaa on vaikeampi pitää loitolla. Pitää nyt katsoa kun alan keväämmällä listoja irroittelemaan että miltä se kyljen profiili näyttää, kun en ole listoja koskaan siitä irroittanut. Jos jollain on kuvaa niin saa laittaa!
En minä sitä sheivausta ajatellut ulkonäön kannalta niinkään, enemmänkin senkannalta että kaikki reiät missä on jotain kiinni, ovat oivia paikkoja kupalle. Varsinkin kun listojen aluset keräävät kuraa...
Perääkin olen metsästellyt, mutta vielä ei ole tärpännyt. Tai on käpyvooruminkautta ainakin yksi tiedossa, tosin hinnasta ei vielä tietoa.
Mikäs olisi paras helppo/nopeahko ehostus koneelle? Kone on siis OM616 vuosimallia 81 ja ajomäärästä ei tietoa. Nokka on mukavasti naarmuilla kun venttiileitä ei ollut säädetty kuin tiesmilloin viimeksi. Säädin ne sitten pakosta 15asteen pakkasessa kun venttiilit kantoi eikä tahtonut lähteä käymään... Nyt lähtee paremmin käyntiin, mutta ei vielä käy tasaisesti heti käynnistyttyään, vaan ontuu hetkenaikaa ja savuttaa sinistä. Eli varmasti kansiremppa olisi poikaa, mutta aika kallista lystiä.
Sitten vielä pieniä alustamurheita, tai siis ei nyt murheita mutta kulumaa varmasti on. Tosin kyyti on huonolla tiellä paljon parempaa ja alusta jämäkämpi kuin S124. S124 tahtoo olla pintakova mutta isommissa heitoissa pehmeämpi. Mitkä on tuossa pystärissä ne pahimmat puslat/alustanosat kulumaan? (vertaa narinanivelet/alapallot S124ssa)
Kyllä tuo alkuperäisenä olisi parhaimmillaan ulkokuorelta, varsinkin nuilla 70-luvun jenkkikromivanteilla mitkä minulla on kesärenkailla, mutta kuppaa on vaikeampi pitää loitolla. Pitää nyt katsoa kun alan keväämmällä listoja irroittelemaan että miltä se kyljen profiili näyttää, kun en ole listoja koskaan siitä irroittanut. Jos jollain on kuvaa niin saa laittaa!
Listat voinee kiinnittää myös liimaamalla, silloin reikiä ei tarvita.
Toisaalta saako niitä liimauksen jälkeen enään ehjänä irti
Sheivattu, hieman madallettu pystäri saattais olla ihan
Toisaalta saako niitä liimauksen jälkeen enään ehjänä irti
Sheivattu, hieman madallettu pystäri saattais olla ihan
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Raati halusi jotain kuvamateriaalia josta voisi vetää johtopäätöksiä. No sainpa nyt aikaseks ottaa pari kuvaa:
Moni kakku päältä kaunis
Ja sama takaa
Ja tässä vähän osviittaa miksi loin topicin:
Takaovesta
Hanttarin ovesta
Vasen etulokasuoja
Kuskin ovesta
Lisää löytyy ja enemmänkin vielä kun alkaa etsimällä etsiä...
Moni kakku päältä kaunis
Ja sama takaa
Ja tässä vähän osviittaa miksi loin topicin:
Takaovesta
Hanttarin ovesta
Vasen etulokasuoja
Kuskin ovesta
Lisää löytyy ja enemmänkin vielä kun alkaa etsimällä etsiä...
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Tuohan on yleisilmeeltään melko siisti.Itse korjaisin ruosteet kuntoon ja ajelisin tyytyväisenä menemään mutta kukin tekee autonsa kans mitä haluaa.Oletko muuten huomannut minkälaista ihastusta tuommonen siistihkö pystäri aiheuttaa vanhemmissa herrasmiehissä?W123:sen kans vähän sama juttu Salmen kans puhuttiinkin minimiitissä tuosta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
En nyt ole yhtään varma, mutta kuvastavoisi arvata että runkopalkki olisi nitkahtanut "just siitä mistä yleensäkin", eli taka-akselin yläpuolelta. Sen huomaa siitä kun kylkilista tekee jyrkähkön mutkan takaoven ja -lokasuojan saumassa. Vai johtuuko tuo mutka siitä kun takaoven lista on vähän vinossa?
Jos alkoi kiinnostamaan, niin tarkista että takaovien ja ovenkarmien välinen rako on joka puolella samanlevyinen. Jos rako on lokasuojan kohdalla selvästi pienempi kuin muualla (esim. 5mm <-> 1mm), niin tuokin vahvistaa epäilystä rungon väsymisestä. Tunkkaa perä ilmaan (taka-akselin takaa, esim. renkaan takaa runkopalkista) ja tarkasta ovenrako ja listan linjan suoruus - jos menee parempaan päin, niin runko on väsy.
Korjaus on kohtuullisen helppo:
Takaa sisälokarit rälläkällä viipaleiksi, perä tunkilla ilmaan niin että runko suoristuu, runkopalkkeihin kunnon vahvistehitsaukset ja hitsataan lokarit ehjäksi. Voi sen tehdä alakauttakin, mutta ahdasta on jollei halua purkaa taka-akselistoa irti.
Mutta jos takaovet menee vielä kiinni niin eipä tuolla mitään väliä ole. Ei vaikuta katsastukseen, eikä ajettavuuteen. Mutta on valitettavan yleinen vika pystärissä.
Jos alkoi kiinnostamaan, niin tarkista että takaovien ja ovenkarmien välinen rako on joka puolella samanlevyinen. Jos rako on lokasuojan kohdalla selvästi pienempi kuin muualla (esim. 5mm <-> 1mm), niin tuokin vahvistaa epäilystä rungon väsymisestä. Tunkkaa perä ilmaan (taka-akselin takaa, esim. renkaan takaa runkopalkista) ja tarkasta ovenrako ja listan linjan suoruus - jos menee parempaan päin, niin runko on väsy.
Korjaus on kohtuullisen helppo:
Takaa sisälokarit rälläkällä viipaleiksi, perä tunkilla ilmaan niin että runko suoristuu, runkopalkkeihin kunnon vahvistehitsaukset ja hitsataan lokarit ehjäksi. Voi sen tehdä alakauttakin, mutta ahdasta on jollei halua purkaa taka-akselistoa irti.
Mutta jos takaovet menee vielä kiinni niin eipä tuolla mitään väliä ole. Ei vaikuta katsastukseen, eikä ajettavuuteen. Mutta on valitettavan yleinen vika pystärissä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Saattaahan se olla vähän nitkahtanut, mutta oven lista ei kyllä ole suorassa ja ovetkin menee mukisematta kiinni. Joo taidanpa putsata nuo ruosteet mutta toivottavasti ei kauheasti ylläretä enempää tule... Takaluukun lattia on vasemmalta sivulta vähän ohueksi päässyt mutta muuten ei takaluukustakaan mitään muuta mätää ole löytynyt. Eniten harmittaa se että kaikki kumitiivisteet ovat haurastuneet ja kutistuneet surkeiksi. Saiskohan RTO-tuonnista tai venetmäeltä uusia.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name