Vanteiden kiillotus

Keskustelua autonhoidosta.
Avatar
Late S
antero
Viestit: 1067
Liittynyt: 11.4.2008 19:25
Paikkakunta: Nivala

Vanteiden kiillotus

Viesti Kirjoittaja Late S »

Elikkäpä,minkä karheuksisella paperilla kannattaa alottaa kiillotus?Meinaan huulloksen vaan saaja kiiltämään.Maalinpoisto aineella silipasin lakat pois ja alta paljastu ihmeenki hyvä tehtaan sorvipinta.
KÖYHÄN ON HEHKUTETTAVA
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

ite alotin 120 -> 240 -> 320 -> 400
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Late S
antero
Viestit: 1067
Liittynyt: 11.4.2008 19:25
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Late S »

Kiitti tiedosta,huomenna paperi kaupaan.
KÖYHÄN ON HEHKUTETTAVA
Avatar
jake_87
aktiivimeseläinen
Viestit: 1617
Liittynyt: 08.7.2007 16:34
Paikkakunta: oulainen/ylivieska

Viesti Kirjoittaja jake_87 »

Late S kirjoitti:Kiitti tiedosta,huomenna paperi kaupaan.
mulla olis hyvää serlaa kaapissa
jupi
Viestit: 731
Liittynyt: 15.4.2008 20:35
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jupi »

400->800->1000->2000 :lol:
Avatar
Late S
antero
Viestit: 1067
Liittynyt: 11.4.2008 19:25
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Late S »

jake_87 kirjoitti:
Late S kirjoitti:Kiitti tiedosta,huomenna paperi kaupaan.
mulla olis hyvää serlaa kaapissa
Onko monesti käytettyä serlaa?
KÖYHÄN ON HEHKUTETTAVA
Avatar
Late S
antero
Viestit: 1067
Liittynyt: 11.4.2008 19:25
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Late S »

jupi kirjoitti:400->800->1000->2000 :lol:
Thänks :wink:
KÖYHÄN ON HEHKUTETTAVA
Avatar
LiQQe
Viestit: 1649
Liittynyt: 19.10.2010 18:15
Paikkakunta: Pitsikylä

Viesti Kirjoittaja LiQQe »

jupi kirjoitti:400->800->1000->2000 :lol:
Tuo 1000 -> 2000 on vähän turhan suuri harppaus vielä.

Tonnisellakin paperilla tulee aikamoista naarmua vielä ja kun melkein mistä tahansa marketistakin saa 1200, 1400 ja 1600 paperia. :wink:
® Mesen V8 Klubi
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Tämä on varmaan sopivin topicci kysellä. Elikkäs, mersun ostin tuossa aikalailla viikko sitten. Mukana tuli ilmeisesti mersun omat aluvanteet kesäkumeilla, nuo vanteet kuitenkin kärsii pahasta kanttari-ihottumasta lähes jokainen joten ajattelin että kiillottaisin niistä reunat.
Kysyisin siis että onko mitään toivoa saada hyvää niistä, meinaan että ne naarmut on melko syviä. Itse ajattelin että porakoneeseen hiomalaikka ja vaikkapa 120 paperi ja sillä pinta niin tasaiseksi että ei ole syviä naarmuja, siitä sitten normaalien kiillotusnormien mukaisesti eteenpäin.
Kuvia ei ole juuri nyt tarjota, mutta jos ilman kuvia ei ole mahdollisuutta sanoa niin huomenissa päivänvalossa onnistuu sekin. Jos niitä ei saa kiilloitettua niin melkein pakko laittaa jotkut toiset vanteet, ovat melko törkeässä kunnossa...
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kuvat kehiin. aika hurjia saa kunnostettua kyllä.

tuol jo jotai taas joristu... viewtopic.php?t=24196

jos on tehtaan jäljiltä niin ei kannata turhan karkealla aloitella. yli 1200 on lähes turhaa työtä, riippuen mitä kiillotusaineita käyttää.

itte oon kohteesta riippuen tietty käyttäny seuraavia karkeuksia:

40, 60, 80, 120, 180, 240, 320, 400, 600, 800, 1000, 1200...

Sen jälkeen kiillottanut Menzerna vahoilla, www.laikat.com :

esikiillotusvahaa SISAL-laikalla
esikiillotusvahaa normaalilla rättilaikalla
loppukiillotusvahaa normaalilla rättilaikalla (ei saa sekottaa eri vahoja yhteen laikkaan!)
loppukiillotusvahaa hienolla rättilaikalla
sinolilla puhtaaksi

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Tältä näyttää rätillä esikiillotettu vanne:
Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Kävin kuvat ottamassa, lisäsin tuonne: http://multiviri.kuvat.fi/kuvat/Mercedes-Benz%20300ree/
Tottahan toki tuo pahin vanne oli alimmaisena pinossa, kaksi keskimmäistä oli jäätyneet toisiinsa kiinni. Näkyy olevan ihan Carlssonin vanteet? Kenellä tietoa mistä nuihin mahtais löytää nuita keskikuppeja ku ei tullu mukana?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

nuo osumat ei kyllä ole ku maalivaurioita ja iha vähä alumiini... iha helpot korjata. Rälläkkään vaan 80-120 paperi ni lähtee nopeeta sileeks. Jos saat sorvis pyöritettyä, ni sit voi käyttää isoa metalliviilaa jonka karkeus 40.

Ebay yms käytetyn kaman markkinapaikat o ainoo paikka mistä keskiöt saa.

huomaa, made in WEST germany... eli ainaki 21v vanhat.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Noniin, sitten ei tule ongelmaksi tuo korjaus. Sorvin kanssa viilailuun ei ole mahdollisuutta. Itse en ole koskaan E-baysta tilaillut, onko miten luotettava ja helppokäyttöinen?
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

helpoin ja luotettavin... paypal maksulla saa rahat takas jos tavara ei ookkaa sitä mitä luvattu. paypaliin voi yhdistää visa electronin tai muut oikeat luottokortit. muistaa vaan sallia nettiostot.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Pitääpä tutustua. Onneksi tässä on aikaa kevääseen vielä paljon joten kerkee tekemään ja hommaamaan. Kiitos nopeista vastauksista Sergey! Ei montaa minuuttia menny niin uus vastaus jo odottamassa.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
jaagou
Viestit: 288
Liittynyt: 13.8.2007 18:05
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja jaagou »

Sergey kirjoitti:kuvat kehiin. aika hurjia saa kunnostettua kyllä.

sinolilla puhtaaksi


Eli pääteekös tuo nyt sitten kun on uudet ja kiillotetut lipit niin tuo puhdistus parhaiten tuolla sinolilla.... :?: :roll:
- Chervolet Camaro Z28
- Volvo S40
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Ite oon ymmärtäny tuon Sinolin käytön niin että kiilloituksen jälkeen sitä sivellään siihen jolloin pinta hapettuu todella nopeasti, sitä hapettumaa ei juurikaan näe mutta kiilto pysyy pitkään.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jooo puhdistus sinolilla. Työvaiheissa olen puhdistanut aina asetonilla, vaha liukenee nopeammin mutta asetonista jää raidat. Sinoli valmiiseen pintaan.

Kukaan ei osaa varmaksi sanoa miksi se sinoli on hyvä mutta vahvin epäilys on tosiaan se että se hapettaa pinnan, eli tulee kiinteä alumiinioksidipinta ja sillä on hyvä korroosiokesto. Ja sen kyllä näkeekin. oikein huippukiiltävään pintaan kun sitä vetäsee, niin pintaan tulee sellainen aavistuksen sinertävä sävy, ja sehän on siis vallkoista alumiinioksidia.

vrt eloksoidut alumiinit esim prätkissä, jotka kestää vuosikymmeniä puhtaana, pinta on tosin 100x paksumpi ja siten myös kesto.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
^^Club
Viestit: 356
Liittynyt: 01.10.2005 15:45
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^^Club »

Sergey kirjoitti:
Sen jälkeen kiillottanut Menzerna vahoilla, www.laikat.com :

esikiillotusvahaa SISAL-laikalla
esikiillotusvahaa normaalilla rättilaikalla
loppukiillotusvahaa normaalilla rättilaikalla (ei saa sekottaa eri vahoja yhteen laikkaan!)
loppukiillotusvahaa hienolla rättilaikalla
sinolilla puhtaaksi

Mistä huomaa tai tietää eron normaalin rättilaikan ja hienon rättilaikan?
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"

ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Mites tuo nykyään paljon mainostettu soodapuhallus? Jos puhaltaa maalit jä muut rähmät pois, niin eikös siinä ole hyvä lähtökohta kiilloitukselle?

Jos ajatellaan, että vanteet on soodalla puhdistettu maaleista ja lakoista, millä karkeudella kiilloitus aloitetaan?

Kuva
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

JOS soodalla saa kaikki värit pois, niin tietty alustasta riippuen, voi olla että ei tarvi aloittaa ku vasta 800. nelisatasel mä oon yleensä alottanu... en tosin ole monesti puhalluttanut kun se o nii kallista verrattuna rälläkän laikkoihin.
^^Club kirjoitti:Mistä huomaa tai tietää eron normaalin rättilaikan ja hienon rättilaikan?
Materiaalin karkeudessa on ihan sormin havaittava ero, hienossa se kangaskuitu on tosiaanki paljon hienompaa ja tasajakoisempaa... miellyttävämpää. Ja myös hinta on selvästi eri.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
^^Club
Viestit: 356
Liittynyt: 01.10.2005 15:45
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^^Club »

Sergey kirjoitti:JOS soodalla saa kaikki värit pois, niin tietty alustasta riippuen, voi olla että ei tarvi aloittaa ku vasta 800. nelisatasel mä oon yleensä alottanu... en tosin ole monesti puhalluttanut kun se o nii kallista verrattuna rälläkän laikkoihin.
^^Club kirjoitti:Mistä huomaa tai tietää eron normaalin rättilaikan ja hienon rättilaikan?
Materiaalin karkeudessa on ihan sormin havaittava ero, hienossa se kangaskuitu on tosiaanki paljon hienompaa ja tasajakoisempaa... miellyttävämpää. Ja myös hinta on selvästi eri.
Ok. Ite oon kiillotellu ihan perus lumppulaikalla, mutta molemille vahoille oli omat laikat. Ens kesälle kun vanteita taas kiillottelen niin vois kokeilla vetää paremmilla laikoilla tuon loppukiillon :)
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"

ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
Late S
antero
Viestit: 1067
Liittynyt: 11.4.2008 19:25
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Late S »

^^club,kiillotappa samalla mun vanteet loppuun :happy:
KÖYHÄN ON HEHKUTETTAVA
Avatar
^^Club
Viestit: 356
Liittynyt: 01.10.2005 15:45
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^^Club »

Late S kirjoitti:^^club,kiillotappa samalla mun vanteet loppuun :happy:
Kyllä mää luulen että nuissa omissaki vanne seteissä on tekemistä :lol:
Mercedes Benz s124 300TD -91 "käyttis"
Mercedes Benz w123 300DA -77 "Kesä auto"
Mercedes Benz w123 200D->300D -77 "Ikuisuusrojekti"

ex:
Mercedes Benz w201 250D -87
Mercedes Benz S123 240TD -79
Mercedes Benz w123 240D -84
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Minkä kokoisilla lumppu ym laikoilla pyörittelette vanteet kiiltäviksi ja onko niitä eri mallisia esim porakoneeseen ja silleen.Kait se porakone on se ainut oikea,vai.
Viimeksi muokannut supersepe, 02.1.2011 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kait noita tarvikkeita noihin kiillotushommiin löytyy Motonetistä,vai, käympä huomenissa katsomassa
Avatar
Multiviri
aktiivimeseläinen
Viestit: 2930
Liittynyt: 22.10.2010 14:31
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Multiviri »

Motonetistä löytyy. Ite kiillotellu Fareclan tököteillä, loppukiillotuksessa ChromeGlanssia porakoneen kanssa. Itelle ainakin kelvannut hyvin. Aluksi tietenkin hiomapapereilla hionut tasaiseksi pinnan.
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

laikkojen koot vaihtelee ;) mul o valikoimis 100-300mm halkasijoita ja muutamia kartion mallisia. tykkään eniten 250mm koosta, se passaa mun halpisporakoneelle hyvin. motonetin / tarjoustalon / laikat.com aloittelijan setti on mainio. tulee mukana kaikki tarvittava eikä ole kallis!
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kiitos vinkistä :D ,käydään tässä viikolla katsomassa jos vaikka satsin löytäisi.
Santeri Alkio
Viestit: 2095
Liittynyt: 02.10.2005 21:20

Viesti Kirjoittaja Santeri Alkio »

Kuinkas nuo vanteen sisäpinnat? Oletteko kiillottaneet nekin, vai vain maalanneet?

Katselin noita AMG:ita silläsilmällä eräänä päivänä, notta niinköhän nuo kevättalven puhdetöinä joutuu kiillottamaan edestä ja takaa :P :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”