Auton pesu & vahaus ym.puunaus-topic.

Keskustelua autonhoidosta.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

se on myrkkylakattu mersu nimeomaan, kiitos vinkeistä ! katsotaan miten käy, kaikennäköistä on tullu puleerattua, parit autotkin kevyesti mutta kun tuppaa aina konstit ja aineiden käytöt siinä välissä unohtumaan :(
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Se on vähän siinä ja siinä. Viimeksi kun esimerkiksi hotarin lankkua hinkkasin niin meinashan siinä itku tulla vaikka kuinka karkeat litkut ja laikat oli käytössä. Niihin saa helposti semmosen kivan kiillon kyllä ihan pintasipasulla mutta ne naarmut ei meinaa poistua :)
Hotarin lankkuun hyvä ratkaisu oli louhia pinta ensin kevyesti paineilmaepäkeskolla ja 2000grit mirkan abralon vesihiomalaikalla ja sitten kiillottaa hiontajäljet pois. Siis niihin pahoihin paikkoihin... Muut meni kyllä ihan karkealla vaahtomuovilla ja meguiarssin #101 tahnalla ilman vesihiontaakin.

Sitten taas tuo oma lintta, kirkkaan valkoisena. Tai siis pinttyneen paskaisena mutta pitäis olla valkoisena. Ihan kevyt sipaisu medium laikalla ja karkealla tahnalla irroitti vimosetkin pinttyneet paskat pinnasta kun ei muulla tahtonut lähteä, taikoi tilalle mojovan kiillon mutta ei sieltäkään poistunut kuin ne hentoisimmat hämähäkinseittinaarmut. Jos olis jaksanut syvempiä lähteä poistamaan niin työtä olis saanut tehdä.

Sama juttu emännän W123:n kanssa. Pikaisesti ja helposti saa melkein millä vaan pinnan kiiltämään kyllä mutta naarmuja ei meinaa saada pois.

Melkein kehtaan ja kehtaankin väittää että nämä 2000-2011 väliset mersun nanolakatkaan ei ole niin kovia kuin nuo myrkkymaalatut lintat joiden pinta on paistunut vielä sen kolkytä vuotta :lol: Noista W203/W211 nanolakoistakin saa vielä suht helposti naarmuttomia sen kun tekee vaan. Mutta noi lintat on kyllä tähänastisen elämäni kovimpia vastustajia.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aa, aivan. Hyvä konsti tuo vesihionta, 1500-3000-6000 löytyy hyllystä (3k ja 6k pehmyt laikalla).

Onneksi tää on semmoisella värillä ettei naarmut paljoa näy ellei ihan läheltä kattele, eli juurikin pelkkä kiillon palautus kelpaa oikein hyvin.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Kemissä auton ikkunoille annetaan pesun jälkeisessä kuivauksessasanomalehtikäsittely.
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Vissiin tahtoo tarkoittaa tuolla sanomalehtikäsittelyllä sitä vanhaa jippoa että sanomalehdellä pyyhitään viimeisenä ikkuna ulkopuolelta ja sisäpuolelta. Ei jätä rantuja.
Ennenvanhaan toimikin mainiosti, paitsi että nykyään kun nuo sanomalehtimateriaalit ja muste ovat viherpipertäjien takia muuttuneet niin ei toimi enää sekään niin hyvin kuin ennen :)

Mutta kyllä siihen on keinot. Ei se tarvitse sen kummempaa kuin esimerkiksi Sonaxin ikkunakirkasteen motonetistä ja pari mikrokuituliinaa. Toiseen liinaan suihkaus pari ikkunakirkastetta, sillä huolellisesti putsaten ikkuna, toinen kuiva liina kouraan ja sillä perästä. Ei jää rantua.
Sivuikkunoihin voi vetäistä vielä tämän jälkeen hentoisen kierroksen synteettistä vahaa, liukuu ikkunat ylös ja alas paljon kivemmin eikä tahmaa ikkunatiivisteeseen niin pahasti. Muutamat jumittavat ikkunat on tullut korjattua tällä.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Mites vahaus onnistuu näissä alle +10 lämpötiloissa oi Gurut? Tarttis tehdä jossain vaiheessa ennen talvee...
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Kyllä joku notkea vaha varmaan toimii ihan hyvin, jos nyt ei ihan +1 astetta ole. Kiinteiden kanssa saattaa olla vähän enempi ongelmaa. Mut saattaa olla että suurempi ongelma on ainakin täälä Etelä-Suomessa vellova massiivinen ilmankosteus.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Se on totta että kosteus on ollut kohtalainen jo hetken aikaa.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Matikki on tuossa tienvarressa seisonu jonninaikaa, päätin sitten sadesäällä kokeilla josko tollanen pesuvaha (jonka löysin autotallista) toimisi. Ja kas, kyllähän se toimi :shock:

Ja pohjustuksena; täällä kaupunkialueella kun ei autoja saa pestä, ni heitin tuon pesuvahan lämpimän veen kanssa tuollaseen piilteman puolentoistalitran painepulloon ja suihkuttelin sadesäällä auton pintaan. Käytännössä siis vahasin auton, en suinkaan sitä pessyt :oops:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

vähän yli puolet autosta hoidettu, 50417 ekaksi (vihree tyyny) , perään 80349 (keltainen tyyny) ja viimeiseksi vielä 50383 (sininen tyyny). Colliniten 476s suojaksi.

Kiilto palautui noilla, naarmuja jäi mutta lopputulos kelpaa mulle :)
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Naarmujen poissaanti mersuista vaatii lähes poikkeuksetta karvalaikan heiluttamista, toki leikkaavalla vaahtomuovilla ja leikkaavalla tahnallakin onnistuu mutta vaatinee useita ajokertoja...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kuva

Scholl A15, kiillotusaine ja vaha samassa...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

epk kirjoitti:aa, aivan. Hyvä konsti tuo vesihionta, 1500-3000-6000 löytyy hyllystä (3k ja 6k pehmyt laikalla).
Mullon 4K:n asti abraloneja, mistä löytyy 6K laikkoja? :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

dry kirjoitti:
epk kirjoitti:aa, aivan. Hyvä konsti tuo vesihionta, 1500-3000-6000 löytyy hyllystä (3k ja 6k pehmyt laikalla).
Mullon 4K:n asti abraloneja, mistä löytyy 6K laikkoja? :shock:
3M Trizact sarjasta löytyy ainakin 6k. Jos ei nykyään abraloniakin.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Wolfie kirjoitti:
dry kirjoitti:
epk kirjoitti:aa, aivan. Hyvä konsti tuo vesihionta, 1500-3000-6000 löytyy hyllystä (3k ja 6k pehmyt laikalla).
Mullon 4K:n asti abraloneja, mistä löytyy 6K laikkoja? :shock:
3M Trizact sarjasta löytyy ainakin 6k. Jos ei nykyään abraloniakin.
Tänks! :D
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Täällä oli juttua vähän kuraisen auton pesusta...

On edelleen tavattoman vaikea käsittää, miten napakasti myöhäissyksyn sotku voi autoon tarttua. Useampaan kertaan toistetun pesun jälkeen kyljet olivat edelleen tällaiset.

Kuva

Sitten kun käytettiin painepesuainetta vähän jyrkemmällä seossuhteella pahin raspipinta alkoi jo helpottaa.

Kuva

Sen jälkeen pystyi jo aloittamaan claybar-hommat...

Kuva

...ja kun patukalla aletaan puuhailla, porttiteoria alkaa helposti toteuttaa itseään. Clay on sikäli vaarallista tavaraa, että sillä aloitettu päivä päättyy kovin usein kovempiin aineisiin, kuten kiillokkeisiin ja konehinkkaukseen.

Kuva
-T

Kuva
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

ou812 kirjoitti:Mites vahaus onnistuu näissä alle +10 lämpötiloissa oi Gurut? Tarttis tehdä jossain vaiheessa ennen talvee...
Detailing Worldissa törmäsin jskus topikkiin missä joku oli vahannut autonsa parin asteen pakkasella Meguiar's #16 kiinteällä vahalla...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...vaikea käsittää, miten napakasti myöhäissyksyn sotku voi autoon tarttua. Useampaan kertaan toistetun pesun jälkeen kyljet olivat edelleen tällaiset...
..ja koska joulun sää 2013 on mitä on, tilanne oli tänään klo 12 aivan kuin aikaisempaa putsausurakkaa ei oltaisi koskaan tehtykään.

Tähän tilanteeseen sitten tupsahti eräs henkilö kehumaan Bilteman tuotetta numero 364610. Pestyäni auton suihkutin tuota niihin ruskeankeltaisiin koristuksiin, jotka Pirkanmaan Destia oli kylkiin ja perään lahjoittanut. Silmistä kyyneleet valuivat tuollaista käyttäessäni, sillä jokin sisälläni sanoi että aika tavalla autoa kirvelee tuon ruotsalaispullon konstailematon myrkky.

Mutta verrattuna Pinelineen ja joidenkin käyttämään mäntysuopaan: Kyllä toimi. Parin minuutin odottamisen jälkeen saattoi huuhdella painepesurilla ilman hinkkaamista destialaiset liisterit pois. Ja sitten vielä yksi vaahtokylpy päälle.

Lieveilmiönä mainittakoon, että 364610:n jälkeen ei ole kyllä tietoa vahoistakaan. Ne menevät sinne samaan paikkaan kuin Destian keitoksetkin.
-T

Kuva
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Tuohan näyttäisi hinta/laatu suhteelta erittäin oivalta tavaralta kun näyttäisi tepsivän suolan lisäksi pikeen yms...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pannaas pieni välikyssäri tähän, puleeraan tuota oma s211 farkkua.

Homma aloitettiin pineline pesulla jonka jälkeen savetus. Savetuksen jälkeen wolf's deironiser pintaan ja taas huuhtelu + pesu pinelinellä.

Seuravaaksi sitten puleeraukset noilla aiemmin mainituilla 3m tuotteilla (jolla vedin sen w201:sen) , kysymys kuuluu kun olen holonpoistolla vetänyt viimeisen kerran niin tarvitseeko vielä ennen vahoja (476S) pestä kerran miedolla pinelinellä ?
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Kyllä, kaikki tahnajäämät pois, ledilampulla holojen tarkitus (ellei ilta-aurinkoa ole käytössä) ja sitten vasta vaha pintaan. Enkä suosittele Pinelineä "mietona" seoksena, 10% on minimi mitä itse käyttäisin ja myllytyksen väleissä ja jälkeen jopa 15-20%.
Omana metodina on moiseen:
Liukkaripesu
Pienpoisto
Raudanpoisto
Liukkaripesu
Kinnaspesu
myllytyksen eka steppi
liukkaripesu
myllytyksen toinen steppi
liukkaripesu
mahdollisesti kolmas steppi ja taas liukkaripesu
Holojen tarkistus
Jos näkyy niin mylly uudelleen käteen, jos ei niin siirrytään eteenpäin
IPA-pyyhintä
Vaha tai pinnoite pintaan
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oukei, pestään siis.

Tuota en kyllä ihan ymmärrä miksi pitäisi steppien välilläkin vielä pestä ??
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

En minäkään ymmärrä miksi pitäisi steppien välillä pestä? :roll:

Ma-Fra:n esipesuaine (liuotinshampoo) on suhteellisen toimivaa esipesussa. 1:40 liuoksella suolap*ska lähtee kohtuullisesti jo pelkällä painepesurilla ja loputkin lähtee helposti shampoopesulla. Vahaystävällistä tuo ei taatusti ole.

Huomattavasti tehokkaampaa pien ja suolanpoistoon kuin tuo biltsun kylmärasvis on automaaliliikkestä rasvanpoistoaine mielellään ns. Hitaana niin ei haihdu pinnasta esim. TD30 DeBeerin jälleenmyyjiltä.
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tuli mieleen että miksi tarvii sen holon jäljiltä edes pestä , vai jättääkö noi 3m tuotteet sen verta rasvaista pintaa että parempi tarttuvuus vahalle ?

vaan onko suurta merkitystä ollenkaan ja sitten jos miettii joutuu kuivaamaan sen pesun jäljiltä pinnan -> tulee kuivaus naarmuja juuri puleerattuun pintaan ?
Wolfie
Viestit: 688
Liittynyt: 11.2.2011 5:14

Viesti Kirjoittaja Wolfie »

Periaatteessa ne edellisen vaiheen kiillotustahnojen rasvat saattaa haitata seuraavan hienomman vaiheen tahnojen käyttäytymistä.
Itse harvemmin tulee pestyä vaiheiden välillä kun on meguiarssin tahnat käytössä. Ne tykkää lähteä ihan pyyhkimällä tarpeeksi hyvin.
Vimosen vaiheen jälkeen tulee kyllä pestyä tai rasvanpoistolla pyyhittyä pinta, muuten jos sitä rasvaa jää niin se kyllä vaikuttaa vahan kestoon huomattavasti.

Ja kuivaushan tehdään sitten ihan priimaan ja "neitseelliseen" pintaan hellästi liinaa painelemalla tai oikeammin pitelemällä kuivauspyyhettä märässä kohdassa kunnes se imee veden pois. Ei vedetä sitä liinaa pitkin maalipintaa. Tai sitten paineilmalla jolloin tietysti veden- ja öljynerottimet linjan välissä. Ja siltikin hellästi. Näin minimoidaan se koskettaminen pintaan ja samalla minimoidaan naarmujen aiheutuminen.
Kuitenkin pitää mielessä että aina kun pintaan kosketaan tavalla tai toisella niin naarmuja tulee, näkee sitä silmällä tai ei. Eli minimoidaan se koskettelu :)
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Itsekin käytän megun ja menzernan myllytysaineita ja joskus dodon lime primea.

Toisaalta ymmärrän ipan käytön että nähdään todellinen pinnanlaatu mutta toisaalta viimeistelyaineet, glazet ja tuo lime primekin sisältää glazeöljyjä yms juurikin parantamaan kiiltoa ja värin syvyyttä.

Aikoinaan omassa autossa poorboysin white diamondin päälle vedin kaksi kerrosta meguiarsin #16 vahaa ja 10kk kuluttua kyllästyin kun ne ei ollu kulunut mihinkään eikä päässy testaamaan muita tuotteita. Kuinkahan pitkään #16:set olisi kestäny jos myllytyksen jälkeen olisi pyyhkiny pinnan ipalla eikä vetäny tuota poorboyssia :lol:
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Maikki kirjoitti:Aikoinaan omassa autossa poorboysin white diamondin päälle vedin kaksi kerrosta meguiarsin #16 vahaa ja 10kk kuluttua kyllästyin kun ne ei ollu kulunut mihinkään eikä päässy testaamaan muita tuotteita. Kuinkahan pitkään #16:set olisi kestäny jos myllytyksen jälkeen olisi pyyhkiny pinnan ipalla eikä vetäny tuota poorboyssia :lol:
No ainakin saman verran mitä tuon WD:n jälkeenkin, Glazeilla kun tahtoo olla tapipumus hieman heikentää kokonaiskestoa samalla kun tuovat makeaa kiiltoa pintaan. Sama ominaisuus on myös kiillotustahnoilla, näyttää kyllä pirus hyvältä kun viimeisen stepin jälkee katselet autoa mutta pinnassa onkin ne viimeistelyaineen rasvat (jotka tekevät saman luukin kuin glazetkin) ja siihen vetelet päälle vahan niin sen vahan kestoikä on suunnilleen sama kuin sillä viimeistelyaineella eli olematon. Kunnon pesut ja putsauset tekee sen että se LSP (Last Step Product) pääsee oikeuksiinsa eli sitoutuu sille puhtaalle pinnalle eikä viimeistelyaineiden rasvoille. Glaze on tarkoitettu sinne vahan alle mutta viimeistelyaine taas ei ole :)
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29122
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lisäsin JaniH:lle ja Wolfielle "mestarikiillottaja" tittelit.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Ohhoh, kiitokset tittelistä ja onnittelut Wolfiellekkin :)

Laitampa kuvan eilisestä pikkuprojektista tittelin kunniaksi:

Kuva

Tuota pintaa tosin ei ole kiilloitettu varmasti ikinä kun on aina ollut aika kortilla kun tuon auton kanssa puuhaillut (esim kyljet on kiilloitettu siten että ensin konepelti ja toinen kylki ja sitten varmaan kuukauden päästä toinen kylki ja peräluukku) Noh, jos sitten ehtisi paremmin kun koulujen kesälomat alkaa ja rouvan ei tartte kuskata ruokaa oppilaille.

Katossa nyt siis Optimum Opti-Coat 2.0 kestopinnoite ja kuva otettu heti levityksen jälkeen, täytyy tänään räpsäistä taas kuva kun haen auton hallilta kun tuo kiillottuu sitä mukaa kun kuivuu.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä kyllä :)

jestas tuollaisen s211 puleeramisessa menee pieni ikuisuus :shock: reilusti yli 20h takana ja vielä olis 3:s steppi, nanot ikkunoihin, pesu ja vahaus :lol:

takana nyt siis foamitus-painepesu-pineline pesu-savetus (myös oven karmit+vanteet savetettiin ja vahattiin)-pineline pesu-karkea puleeraus-hienopuleeraus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”