Moottorin pesu

Keskustelua autonhoidosta.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Katelkaahan ässänliottelijat, ettei mene vettä sytkäboksin liittimiin...:whistle:

Järki päässä liuotinta konehuoneeseen, harjapesua paikkoihin joihin pääsee käsiksi, ja järki päässä varovaista painepesua perään. Tarvittaessa uusi käsittely 76 kertaa :idea:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pöh...
Parilitraa liotinta ympäri konehuonetta ja painepesurilla täydellä paineella perään.

Ne mitään sekoa. :D

Ei ees äykky seonnu ko. toimenpiteellä. :D
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Ei kannata liian vahvoja litkuja tosiaan laittaa; lähtee laakereista rasvat :x
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
rami v
Viestit: 405
Liittynyt: 09.4.2006 16:38
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rami v »

hehe naapuri pesasi tuossa 3sen vuotta sitten 290 väyrysen konehuoneen painepesurilla heti suoraan ajon jälkeen... ja kannen oikeen erityisellä huolella.. :roll:

ja naps.. se ensimmäinen suihku siitä koneen päästä meni jotenki jumiin lämpölaajenemisesta ja kutistumisesta johtuen tästä johtuen vika tila ja suht kallis remontti...

tiiä sitten miten se on mahollista mutta näin se kerto ja pukeilla oli auto jonku tovin. :lol:
® Mesen linttaklubi


MB 230 CE vm.89
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Minäkin kuuntelen neuvvoja, jos sopii?

Olen ennen itse harrastanut raaka peli Ranualla tyyppisesti painepesurilla täysiillä päin. Vaan neth sähkölaiteressukat, mitäs ne siitä tykkää?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
rami v
Viestit: 405
Liittynyt: 09.4.2006 16:38
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja rami v »

kyllä ainaki hondan liikkeestä ko hajethin miltei kusi uusi civikki tuossa vuonna 98 niin sielä sanothin että sitä autoa ei kestä painepesurilla kone huoneesta pestä!! :lol:

mutta siinä nyt oliki niitä sähkö lootia ja muita häristimiä enempi ko josaki vanhassa tiisselissä...

kyllä kait se hajoaa mikä vaan jos oikeen koittaa pätee varmaan tähänki...:roll:
® Mesen linttaklubi


MB 230 CE vm.89
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Esim. Fiat Uno, Citroen Xantia ... konehuoneen pesuun saa varata päivän aikaa.
Pesu 5 minuuttia, käyntiin saaminen 8 tuntia.
No, eipä niitä uunoja enää ole, eikä kohta ksantioitakaan.

Vähän niinkuin kiinalainen maastopuku; niin nopeasti et saa hypättyä ojan yli etteikö kuulu "HHHHÖÖÖÖRPSSS" - ja puku on läpimärkä.
Avatar
SamuliS
Käkisalamen Kuatro
Viestit: 1291
Liittynyt: 11.10.2005 13:18

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Avatar
mesewarrior
Viestit: 97
Liittynyt: 11.5.2006 10:52

Viesti Kirjoittaja mesewarrior »

Mää pesen näin:

Loivaa Fairyliuosta puolentoista litran pulloon ja puhdasta vettä toiseen pulloon. Roiskuttelen saippualientä täsmätähdäten likaisiin paikkoihin ja pikku harjalla tai pehmeällä rätillä pyyhin paikkoja puhtaaksi. Lähtee muuten yllättävän hyvin. Samalla kaatelen puhdasta vettä pullosta sekaan. Puhdasta tulee kerrassaan.

Hyvä puoli tässä on se, että vesi valuu konehuoneeseen nimenomaan painovoimaisesti isoina pisaroina/lorovirtana ja nimenomaisesti ei paineella eikä painesumuna erityisesti. Samalla voi tehokkaasti välttää kastelemasta mitään mitä ei halua. Joka tapauksessa konehuoneessa ei ole mitään mikä ei kestäisi pullosta kaadettua vettä eikä mitkään tarpeelliset rasvat katoa mistään. Lopuksi koneen käyttöä kunnes moottori on kuiva. Meset on hyvin suojattu toki mutta tiiviisteetkin vanhenevat.

Sitä paitsi tämä toimintatapa on kaunis teollisen autonfiksaamisen vastainen manifesti: Emme kai me pese hampaitammekaan painepesurilla vaan hellästi joka puolelta tasaisesti harjaten. Yksityiskohtiin menevä käsityö on aina hyvä vaihtoehto suurpiirteiselle roiskimiselle. Painepesurilla pesisin korkeintaan laatoitettua pihaa tai vaikkapa mattoja, mutta mesen elävänä sykkivä sydän ansaitsee parempaa. Samalla tulee katsottuakin sitä konehuonetta vähän tarkemmin ja kenties jopa havaittua jotain poikkeavaa kuten vuotoja tai sen sellaista.

Ja kas, tässä tulos:



Kuva


Kuva
Avatar
Iippo Vinetto
Autoencyklopedia
Viestit: 1538
Liittynyt: 23.5.2006 17:58
Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.

Viesti Kirjoittaja Iippo Vinetto »

mesewarrior kirjoitti:vaikkapa mattoja
Ei mattoja saa rikkoa painepesurilla. :ope:

On Harvinaisen siisti pannukoppi.
Daimler-Benz
Viestit: 33
Liittynyt: 05.8.2007 23:18

Viesti Kirjoittaja Daimler-Benz »

Tuossa jo aiemmin mainittiinkin siitä moottorin alkuperäisestä vaha/lakka kerroksesta. Mitäköhän vaikutuksia mahtaa olla jos sen höyryllä, liuottimilla ja kovalla paineella jynssää veks? Tuskin mitään, mutta tuolla maailmalla asiasta jaksetaan muistuttaa:

"Usually these cleaning frenzies are undertaken with steam cleaners or high pressure cleaners. Both can damage the sensitive and expensive electronic components of the car. The wax protection layer on the engine is usually not replaced after these cleaning operations either. Also, when the engine is 'clean', a lot of signs are hidden. Most engines of the 126 series have a tendency to 'sweat' a little. This is quite normal and nothing to be afraid of."
Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Käsipelillä konetta ei yksinkertaisesti saa joka puolelta puhtaaksi.
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

Olipas kertakaikkisen sottainen lähtökohta! :shock:

Joo, onhan tuota joskus tullut moottoritilaa pesaistua. Painepesuriakin olen käyttänyt, mutta vältellen suoraan sähköisiin osiin suonattua suihkua. Pesurin suuttimen kun kääntään mahdollisimman sumuttavaan asentoon, ja sopivan etäältä suihkuttaa, ei tarvitse räpätä vedellä määrällisesti niin paljoa.

Ensin pölyt pois ja moottoritila kosteaksi. Sitten suihkupullosta valopetrolia, Pinelineä, Fairya tms. riippuen mitä kohtaa ollaan puunaamassa, ja mitä pitäisi irti saada. Tämän jälkeen tiskiharjalla/ sienellä mekaanista avustusta lian irroitukseen. Lopuksi huuhtelu, mahdollisesti kuivaus... ja jonkun perverssin olen kuullut vahailevankin tietyiltä osin... :whistle:

Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Tomaatti II, 21.11.2007 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Tomaatti II kirjoitti:
Olipas kertakaikkisen sottainen lähtökohta! :shock:
:lol:
Ei ollu kyllä häikäisevää eroa alun ja lopun välillä :shock:
Kein siknatuur
Tu0mas
Viestit: 328
Liittynyt: 31.10.2007 15:03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tu0mas »

Mitähän tein väärin kun kaikki muovi-osat muuttuivat ihan harmaiksi? Käytin k10 liuotinta pesussa. Ei oo kivan nakönen :(
Nykyinen
S203 C30cdi Amg

Entiset kulkineet
W202 C36
S124 E250D
C124 300-24
C124 300
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Camargue kirjoitti:Putsasin itse W 126:n moottoritilaa liuottimilla viime kesänä ja lopputulos oli korkeintaan tyydyttävä vaikka aikaa meni tuntitolkulla.

Kone, piuhat ja mustat laatikot ovat taas pölyn ja lian peitossa - öljyä ei sentään ole moottoritilassa koska mylly on tiivis.

Tänä kesänä ajattelin ulkoistaa moottorinpesun jollekin asiansa osaavalle firmalle. Täällä joku antoi kerran vinkin hyvästä huoltamosta Helsingissä, joka tekee moottoripesuja siedettävään hintaan. Olen vain hukannut tämän konalalaisen tai pitäjänmäkeläisen huoltamon yhteystiedot.

Osaako joku suositella hyvää moottorinpesupaikkaa pääkaupunkiseudulla ?
Konalassa on isohko autopesula: Kauramäki car clean tai jtn. Olisko se ollut?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
jomi
Viestit: 305
Liittynyt: 15.10.2005 20:34
Paikkakunta: Pärnu, EST

Viesti Kirjoittaja jomi »

Tomaatti II kirjoitti:
Olipas kertakaikkisen sottainen lähtökohta! :shock:

Joo, onhan tuota joskus tullut moottoritilaa pesaistua. Painepesuriakin olen käyttänyt, mutta vältellen suoraan sähköisiin osiin suonattua suihkua. Pesurin suuttimen kun kääntään mahdollisimman sumuttavaan asentoon, ja sopivan etäältä suihkuttaa, ei tarvitse räpätä vedellä määrällisesti niin paljoa.

Ensin pölyt pois ja moottoritila kosteaksi. Sitten suihkupullosta valopetrolia, Pinelineä, Fairya tms. riippuen mitä kohtaa ollaan puunaamassa, ja mitä pitäisi irti saada. Tämän jälkeen tiskiharjalla/ sienellä mekaanista avustusta lian irroitukseen. Lopuksi huuhtelu, mahdollisesti kuivaus... ja jonkun perverssin olen kuullut vahailevankin tietyiltä osin... :whistle:

Kuva
Kuva
Kuva
Älkää ihmeessä käyttäkö valopetrolia + vettä,poistaa kaiken rasvan kyllä,mutta samalla haalistaa ja vie kaiken suojaavankin kerroksen mennessä.Ruostuttaa myös laakerit jne.
Hyödytön katsoo, kun joku tekee järjetöntä !

jomi
En listaile entisiä naisia tai autoja, molemmista riittäviä muistoja, osaa ei edes halua muistella pahimmissa painajaisissakaan
Avatar
Tomaatti II
Kokkolan Kröönholmi
Viestit: 2439
Liittynyt: 11.7.2006 10:33
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tomaatti II »

No joo, laakereita ei kannata pestä millään! Ja sitä valopetroliakin tosiaan vain paikasta riippuen... :roll: Älkää alkako koko hommaan, jos ette osaa! :lol:
Avatar
Mika.S
Ruosteen surma
Viestit: 1376
Liittynyt: 22.4.2006 20:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Tu0mas kirjoitti:Mitähän tein väärin kun kaikki muovi-osat muuttuivat ihan harmaiksi? Käytin k10 liuotinta pesussa. Ei oo kivan nakönen :(
Liian vahva pesuaineseos :pappa: päästitkö pesuaineen kuivumaan :?:
Yleensä vahvoista pesuaineista/liuottimista jää valkoiset raidat/jäljet jos päästää kuivumaan
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008

Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pesu, puunaus & fiksaus”