Moottorin pesu
hehe naapuri pesasi tuossa 3sen vuotta sitten 290 väyrysen konehuoneen painepesurilla heti suoraan ajon jälkeen... ja kannen oikeen erityisellä huolella..
ja naps.. se ensimmäinen suihku siitä koneen päästä meni jotenki jumiin lämpölaajenemisesta ja kutistumisesta johtuen tästä johtuen vika tila ja suht kallis remontti...
tiiä sitten miten se on mahollista mutta näin se kerto ja pukeilla oli auto jonku tovin.
ja naps.. se ensimmäinen suihku siitä koneen päästä meni jotenki jumiin lämpölaajenemisesta ja kutistumisesta johtuen tästä johtuen vika tila ja suht kallis remontti...
tiiä sitten miten se on mahollista mutta näin se kerto ja pukeilla oli auto jonku tovin.
® Mesen linttaklubi
MB 230 CE vm.89
MB 230 CE vm.89
kyllä ainaki hondan liikkeestä ko hajethin miltei kusi uusi civikki tuossa vuonna 98 niin sielä sanothin että sitä autoa ei kestä painepesurilla kone huoneesta pestä!!
mutta siinä nyt oliki niitä sähkö lootia ja muita häristimiä enempi ko josaki vanhassa tiisselissä...
kyllä kait se hajoaa mikä vaan jos oikeen koittaa pätee varmaan tähänki...
mutta siinä nyt oliki niitä sähkö lootia ja muita häristimiä enempi ko josaki vanhassa tiisselissä...
kyllä kait se hajoaa mikä vaan jos oikeen koittaa pätee varmaan tähänki...
® Mesen linttaklubi
MB 230 CE vm.89
MB 230 CE vm.89
Esim. Fiat Uno, Citroen Xantia ... konehuoneen pesuun saa varata päivän aikaa.
Pesu 5 minuuttia, käyntiin saaminen 8 tuntia.
No, eipä niitä uunoja enää ole, eikä kohta ksantioitakaan.
Vähän niinkuin kiinalainen maastopuku; niin nopeasti et saa hypättyä ojan yli etteikö kuulu "HHHHÖÖÖÖRPSSS" - ja puku on läpimärkä.
Pesu 5 minuuttia, käyntiin saaminen 8 tuntia.
No, eipä niitä uunoja enää ole, eikä kohta ksantioitakaan.
Vähän niinkuin kiinalainen maastopuku; niin nopeasti et saa hypättyä ojan yli etteikö kuulu "HHHHÖÖÖÖRPSSS" - ja puku on läpimärkä.
- mesewarrior
- Viestit: 97
- Liittynyt: 11.5.2006 10:52
Mää pesen näin:
Loivaa Fairyliuosta puolentoista litran pulloon ja puhdasta vettä toiseen pulloon. Roiskuttelen saippualientä täsmätähdäten likaisiin paikkoihin ja pikku harjalla tai pehmeällä rätillä pyyhin paikkoja puhtaaksi. Lähtee muuten yllättävän hyvin. Samalla kaatelen puhdasta vettä pullosta sekaan. Puhdasta tulee kerrassaan.
Hyvä puoli tässä on se, että vesi valuu konehuoneeseen nimenomaan painovoimaisesti isoina pisaroina/lorovirtana ja nimenomaisesti ei paineella eikä painesumuna erityisesti. Samalla voi tehokkaasti välttää kastelemasta mitään mitä ei halua. Joka tapauksessa konehuoneessa ei ole mitään mikä ei kestäisi pullosta kaadettua vettä eikä mitkään tarpeelliset rasvat katoa mistään. Lopuksi koneen käyttöä kunnes moottori on kuiva. Meset on hyvin suojattu toki mutta tiiviisteetkin vanhenevat.
Sitä paitsi tämä toimintatapa on kaunis teollisen autonfiksaamisen vastainen manifesti: Emme kai me pese hampaitammekaan painepesurilla vaan hellästi joka puolelta tasaisesti harjaten. Yksityiskohtiin menevä käsityö on aina hyvä vaihtoehto suurpiirteiselle roiskimiselle. Painepesurilla pesisin korkeintaan laatoitettua pihaa tai vaikkapa mattoja, mutta mesen elävänä sykkivä sydän ansaitsee parempaa. Samalla tulee katsottuakin sitä konehuonetta vähän tarkemmin ja kenties jopa havaittua jotain poikkeavaa kuten vuotoja tai sen sellaista.
Ja kas, tässä tulos:
Loivaa Fairyliuosta puolentoista litran pulloon ja puhdasta vettä toiseen pulloon. Roiskuttelen saippualientä täsmätähdäten likaisiin paikkoihin ja pikku harjalla tai pehmeällä rätillä pyyhin paikkoja puhtaaksi. Lähtee muuten yllättävän hyvin. Samalla kaatelen puhdasta vettä pullosta sekaan. Puhdasta tulee kerrassaan.
Hyvä puoli tässä on se, että vesi valuu konehuoneeseen nimenomaan painovoimaisesti isoina pisaroina/lorovirtana ja nimenomaisesti ei paineella eikä painesumuna erityisesti. Samalla voi tehokkaasti välttää kastelemasta mitään mitä ei halua. Joka tapauksessa konehuoneessa ei ole mitään mikä ei kestäisi pullosta kaadettua vettä eikä mitkään tarpeelliset rasvat katoa mistään. Lopuksi koneen käyttöä kunnes moottori on kuiva. Meset on hyvin suojattu toki mutta tiiviisteetkin vanhenevat.
Sitä paitsi tämä toimintatapa on kaunis teollisen autonfiksaamisen vastainen manifesti: Emme kai me pese hampaitammekaan painepesurilla vaan hellästi joka puolelta tasaisesti harjaten. Yksityiskohtiin menevä käsityö on aina hyvä vaihtoehto suurpiirteiselle roiskimiselle. Painepesurilla pesisin korkeintaan laatoitettua pihaa tai vaikkapa mattoja, mutta mesen elävänä sykkivä sydän ansaitsee parempaa. Samalla tulee katsottuakin sitä konehuonetta vähän tarkemmin ja kenties jopa havaittua jotain poikkeavaa kuten vuotoja tai sen sellaista.
Ja kas, tässä tulos:
- Iippo Vinetto
- Autoencyklopedia
- Viestit: 1538
- Liittynyt: 23.5.2006 17:58
- Paikkakunta: Tampereen alla, Hangon yllä.
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 05.8.2007 23:18
Tuossa jo aiemmin mainittiinkin siitä moottorin alkuperäisestä vaha/lakka kerroksesta. Mitäköhän vaikutuksia mahtaa olla jos sen höyryllä, liuottimilla ja kovalla paineella jynssää veks? Tuskin mitään, mutta tuolla maailmalla asiasta jaksetaan muistuttaa:
"Usually these cleaning frenzies are undertaken with steam cleaners or high pressure cleaners. Both can damage the sensitive and expensive electronic components of the car. The wax protection layer on the engine is usually not replaced after these cleaning operations either. Also, when the engine is 'clean', a lot of signs are hidden. Most engines of the 126 series have a tendency to 'sweat' a little. This is quite normal and nothing to be afraid of."
"Usually these cleaning frenzies are undertaken with steam cleaners or high pressure cleaners. Both can damage the sensitive and expensive electronic components of the car. The wax protection layer on the engine is usually not replaced after these cleaning operations either. Also, when the engine is 'clean', a lot of signs are hidden. Most engines of the 126 series have a tendency to 'sweat' a little. This is quite normal and nothing to be afraid of."
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Olipas kertakaikkisen sottainen lähtökohta!SamuliS kirjoitti:Moottorin pesu ja viimeistely
Joo, onhan tuota joskus tullut moottoritilaa pesaistua. Painepesuriakin olen käyttänyt, mutta vältellen suoraan sähköisiin osiin suonattua suihkua. Pesurin suuttimen kun kääntään mahdollisimman sumuttavaan asentoon, ja sopivan etäältä suihkuttaa, ei tarvitse räpätä vedellä määrällisesti niin paljoa.
Ensin pölyt pois ja moottoritila kosteaksi. Sitten suihkupullosta valopetrolia, Pinelineä, Fairya tms. riippuen mitä kohtaa ollaan puunaamassa, ja mitä pitäisi irti saada. Tämän jälkeen tiskiharjalla/ sienellä mekaanista avustusta lian irroitukseen. Lopuksi huuhtelu, mahdollisesti kuivaus... ja jonkun perverssin olen kuullut vahailevankin tietyiltä osin...
Viimeksi muokannut Tomaatti II, 21.11.2007 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Ei ollu kyllä häikäisevää eroa alun ja lopun välilläTomaatti II kirjoitti:Olipas kertakaikkisen sottainen lähtökohta!SamuliS kirjoitti:Moottorin pesu ja viimeistely
Kein siknatuur
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Konalassa on isohko autopesula: Kauramäki car clean tai jtn. Olisko se ollut?Camargue kirjoitti:Putsasin itse W 126:n moottoritilaa liuottimilla viime kesänä ja lopputulos oli korkeintaan tyydyttävä vaikka aikaa meni tuntitolkulla.
Kone, piuhat ja mustat laatikot ovat taas pölyn ja lian peitossa - öljyä ei sentään ole moottoritilassa koska mylly on tiivis.
Tänä kesänä ajattelin ulkoistaa moottorinpesun jollekin asiansa osaavalle firmalle. Täällä joku antoi kerran vinkin hyvästä huoltamosta Helsingissä, joka tekee moottoripesuja siedettävään hintaan. Olen vain hukannut tämän konalalaisen tai pitäjänmäkeläisen huoltamon yhteystiedot.
Osaako joku suositella hyvää moottorinpesupaikkaa pääkaupunkiseudulla ?
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Älkää ihmeessä käyttäkö valopetrolia + vettä,poistaa kaiken rasvan kyllä,mutta samalla haalistaa ja vie kaiken suojaavankin kerroksen mennessä.Ruostuttaa myös laakerit jne.Tomaatti II kirjoitti:Olipas kertakaikkisen sottainen lähtökohta!SamuliS kirjoitti:Moottorin pesu ja viimeistely
Joo, onhan tuota joskus tullut moottoritilaa pesaistua. Painepesuriakin olen käyttänyt, mutta vältellen suoraan sähköisiin osiin suonattua suihkua. Pesurin suuttimen kun kääntään mahdollisimman sumuttavaan asentoon, ja sopivan etäältä suihkuttaa, ei tarvitse räpätä vedellä määrällisesti niin paljoa.
Ensin pölyt pois ja moottoritila kosteaksi. Sitten suihkupullosta valopetrolia, Pinelineä, Fairya tms. riippuen mitä kohtaa ollaan puunaamassa, ja mitä pitäisi irti saada. Tämän jälkeen tiskiharjalla/ sienellä mekaanista avustusta lian irroitukseen. Lopuksi huuhtelu, mahdollisesti kuivaus... ja jonkun perverssin olen kuullut vahailevankin tietyiltä osin...
Hyödytön katsoo, kun joku tekee järjetöntä !
jomi
En listaile entisiä naisia tai autoja, molemmista riittäviä muistoja, osaa ei edes halua muistella pahimmissa painajaisissakaan
jomi
En listaile entisiä naisia tai autoja, molemmista riittäviä muistoja, osaa ei edes halua muistella pahimmissa painajaisissakaan
- Tomaatti II
- Kokkolan Kröönholmi
- Viestit: 2439
- Liittynyt: 11.7.2006 10:33
- Paikkakunta: Kokkola
Liian vahva pesuaineseos päästitkö pesuaineen kuivumaanTu0mas kirjoitti:Mitähän tein väärin kun kaikki muovi-osat muuttuivat ihan harmaiksi? Käytin k10 liuotinta pesussa. Ei oo kivan nakönen
Yleensä vahvoista pesuaineista/liuottimista jää valkoiset raidat/jäljet jos päästää kuivumaan
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
Kuvia -> http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/ Upd. 6.2.2008
Mese.fi:n Reikä-Club - Rust Never Sleeps