hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

hydropneumaattisen iskarin tutkiskelua

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kävin auton alla makoilemassa selälläni, kun se vaan on niin hauskaa ja sellaista havaintoa tein, että korkeuden säätöhässäkkä siellä keskellä oli kostiahko ja sitte kuskin puolen alatukivarsi ihan märkä ja siellähän oli lse alimmaine letku irti jonka jo kerran ennenkin havaitsin ja sitten sieltä on suojakumi kypsynyt.Toinen puoli oli kuiva mutta ha´vaintona,että alimmainen letku myös irti ja taitettu lyttyyn mutta ei vuoda.Nyt olissikin tulevaisuutta ajatellen kysymyksenä,että lähteekohan ne iskarit sieltä silleen vaan kun avaa ja työntää kasaan :D ,vai onko ihan toiveajattelua. Etummaiset iskari sai vielä olla ilman katselmusta.Nyt kun tuota aiheesta kertovaa vihkosta katselin ,niin hoksasin, että ei siellä iskarin alhaalla taida edes sitä kuvassa olevaa letkun nysää edes ollakkaan mutta kun saisi ne iskarit käteen, niin olisi helpompi katsella,että mitä joku on joskus puuhastellut.
ruikku
Käyttöohjeuskovainen
Viestit: 380
Liittynyt: 19.10.2010 0:09

Viesti Kirjoittaja ruikku »

Kiinnostaisi aivan kauheesti kuvat, mimmonen systeemi tuo oikein on? :)
Oliko niin, että systeemiin ei saa enää uusia osia?
"Älykäs selviytyy tilanteista mihin viisas ei joudu"
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Ettei sinne vaan olisi vaihdettu tavallisia iskareita ja lyöty putkia tukkoon, kun ymmärrys on loppunut vanhojen alkaessa pompottaa :roll:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Tuolta auton alta ei kyllä helpolla kuvaa saa tai ehkä jostain kohtaa, kun ei oikein itsekkään sinne paljoa nähnyt tai sitten auto pitäisi alla nosturilla ,niin voisi rauhassa yrittää napsia kuvia ja parhaimmat sitten näkösälle. Paperilla minulla on tästä hyvät periaatekuvat miten letkut ja putket menee.

Veholla käsittääkseni ne osat ovat hakusessa ja jotain jopa löytyykin mutta olen ymmärtänyt, että ei tuo homma kuitenkaan ihan niin toivoton ole .

Kyllä siellä jotain on räpelletty mutta edelleen siellä on alkuperäiset hpf iskarit paikalla mutta ne ala letkut poistettu käytöstä eli käsittääkseni juuri ne jolla 120km/h madaltuu ja sitten kytkimestä mökkitieasento mutta ehkä ne toimii muuten kuten aikaisemmat versiot, vai . Eiköhän niin että vanhemmissa ei tuota 120km/h madallusta edes ole ollut.

Minulla löytyy yksi uusi iskari etupäähän, josta siis saa jotain käsitystä mihin letkut tulee.
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

https://picasaweb.google.com/1154086459 ... pfIskarit#

yritin ottaa kännykällä muutaman kuvan hpf iskareista ja muutama jopa onnistui aika hyvin :oops:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ota kuluma kerrallaan ja pistä sillai kuntoon, kyllä niihin varmaankin tiivisteet jostakin löytyy, onhan siellä vanahat mallina :wink:
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kaikkea sitä mersuissa onkin, että hypnoterapeuttiset iskarit :ei_tajuu:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Nyt olisi iskari otettu pois paikoiltaan ja purettu ja kuviakin on lisätty ja jotain tekstiäkin laitettu :D ja kommentteja saa antaa kaikesta, niin yritetaan parempaa saada aikaan :oops:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

supersepe kirjoitti:Nyt olisi iskari otettu pois paikoiltaan ja purettu ja kuviakin on lisätty ja jotain tekstiäkin laitettu :D ja kommentteja saa antaa kaikesta, niin yritetaan parempaa saada aikaan :oops:
mihin sää ne kuvat lisäsit, kun eivät näjy :roll:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

ne on tuoone pari pykälää taaksepäin, minun tekstissäni tuo osoite ja siellä vanhojen jatkona, en tiedä onko näin hyvä mutta kritiikkiä saa antaa, tämä koneen käyttö minulla aika hakusessa, kun en itse saa noita kuviakaan tuonne :oops: ja kun haluaisin oppia, niin sitten :D esikoinen laittaa näps,näps ja ne on siellä ja minä aina yhtä pihalla asian suhteen :D :D
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Moro.

Laita se valokuva-albumin osoite allekirjoitukseesi niin se seuraa paremmin mukana. -> käyttäjätiedot->allekirjoitus->
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Nyt olisi iskari otettu pois paikoiltaan ja purettu ja kuviakin on lisätty ja jotain tekstiäkin laitettu :D ja kommentteja saa antaa kaikesta, niin yritetaan parempaa saada aikaan :oops:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

koitettiin laittaa tuota linkkia sinne allekirjoitukseen mutta eipä onnistu jostain syystä
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

no voihan :D , nyt se sitten tuli siihen :oops:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nyt sitten vaan kyttäilee jostakin hydrauli liikkeestä uusia tiivisteitä ja säveltää suojakumit :wink:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:nyt sitten vaan kyttäilee jostakin hydrauli liikkeestä uusia tiivisteitä ja säveltää suojakumit :wink:
Totta. täytyy varmaan joku päivä ottaa osat mukaan ja lähteä kyselemään.
Noiden kanssa kun en ole puuhastellut koskaan, niin mietityttää ne valkoiset muoviset tiivisteet, ovatkohan jotain teflon tiivisteitä mutta kait maailma on täynnä kaikkea ja sittenhän se selvii. Toisaalta voisi kuvitella myös, että kyllä noita on jossain päin maailmaa korjailtu ennenkin ja sen tiedon kun löytäisi netistä, niin voisi myös helpottaa tehtävää.Koitin kyllä googlettaa mutta ei tuottanut tulosta.Voi olla ,että oli väärä tyyli googlettaa :oops:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olisko se valakonen rengas jokin tukirengas :roll: varsinaiselle tiivisteelle, tai jos se on levee, niin saattas olla sitten ohjaus rengas :lol:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:olisko se valakonen rengas jokin tukirengas :roll: varsinaiselle tiivisteelle, tai jos se on levee, niin saattas olla sitten ohjaus rengas :lol:
Ne valkoiset remkaat näkyy tuossa yhdessä kuvassa ja sitä juttua en ole vielä purkanut eli tuo pytken päässä oleva juttu ja yksi niistä valkoísista 2-3mm leveä ja seuraava kapiampi ja sitten siellä sisempänä on ruskeahko ja kaikista levein ja näiden koohdalta lähtee se ylivuotoputki takaisin säiliöön päin ja tuossa yksi tyyppi keroili,että niiden valkoisten kanssa on silleen kuulemma tarkkaa,kun toinen reuna teräväkulmainen ja toinen sitten hieman pyöreä, että tulee oikein päin.Kyllä ne pois täytyy sieltä ottaa ja kysellä sitten niitäkin jostain.Niin ja kait tuo sitten oitää jotenkin vähän ponnistaakin, kun on joskus taas kasassa mutta olikohan papereissa jotain vinkkiä paineista.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

hydrauli liikkeeseen vaan vanhojen tiivisteitten kanssa, katoppas ne tiivisteet oikein tarkasti luupilla, josko niistä löytys jotain numeroita taikka valmistajan nimee, niin vois olla helepompi mettästää siten uusia :wink:
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

touhottaja kirjoitti:hydrauli liikkeeseen vaan vanhojen tiivisteitten kanssa, katoppas ne tiivisteet oikein tarkasti luupilla, josko niistä löytys jotain numeroita taikka valmistajan nimee, niin vois olla helepompi mettästää siten uusia :wink:
Juu, yritän huomenna avata sen pään, että saan ne tiivisteet sieltä esille ja eikun hydrauliikka kauppaan, hieman kyllä täytyy ensin vaaka tasossa olevia puita pätkiä, huh, huh, tänään jo 4 tankillista sahasin ja sääliksi kävi hiestä märkää Sepeä :D :D
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kävin tänään hydrauliikkaliikkeissä. Taisin 5kpl läydä Turun Orikedolla läpi ja kaikki nostivat kädet pystyyt ja ihan tuon pikku letkun takia ja peristä eksata kyselin noita valkoisia tiivistetäkin.Viimeisessä hyd liikkeessä sitten kaveri yhtäkkiä innostui viemään minut varastoon ja hieman vihreää valoa näytettiin, mutta outoa ettei sielläkään tykätty kauppaa tehdä, no tietysti oli pikku ostoksesta kyse mutta eihän ne koskaan tiedä kuka ostamassa on :D, vaikka kartoitettaisiin tilannetta isommalle tilaukselle :wink: , sitten pakko kehua samalla alueella olevaa Laakeritukkua, siellä oltiin innoissaan ja kerrottiin, että jos ei hyllystä sittenn joskus löydy niin Tampereeltä sitten käsityönä tilataan. Suojakunia kävin Motonetissa katsomassa ja myyjä tyttö saa kyllä 10 pistetta, kun jaksoi kumeja etiskellä ja olla hengessä mukana, no otin numerot talteen, ettei tarvi uudelleen etsiä. Käsityöhommaksi sekin menee eli ehkä yhdestä saisi, kunhan ottaa pätkän välistä pois ja liimalla sitten yhteen :D
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Hieman ollut vastoinkäymisiä tähän iskarihomman kanssa :D mutta kait se kuuluu asiaan, niin sitten sitäkin hauskempaa, kun saa kuntoon.Olen käynyt alle 10 kpl hydrauliikka liikettä läpi ja tämä minun iskariletku on heille liian pieni.No yksi oli tosi lähellä mutta tyyppi sanoi, että mutteri on kuitenkin liian iso sinne iskarin juureen, että voi mennä sitten naps poikki.Sitten joku ohjasi Turun Jarrutyöhön ja ei löytynyt apua. No en ole kyllä Veholtakaan kysynyt ja syy se kun eivät nykyään pysty edes koko iskariakaan toimittamaan :D , tässä muuten on sitten letkun päässä 8mm ja millin nousulla uros ja naaras ja tuo suht kriittinen pää on uros,joka niin pieni, että 7mm avaimella aukee eli sellaista jarrujen ilmausruuvin kokoluokkaa.Sitten on myös aika huvittava juttu se, että itse en saanut sitä iskarin toista päätä auki, vaikka ihan jenkallinen juttu, mutta kun muutamassa hydrauliikkaliikkeessä myös apua kyselin niin pari kokeili mutta ei auennut. No siinä hieman haittaa se, ettei suht ohut seinämäistä putkea saada kunnolla kiinni ruuvipenkkiin tai sitten se menisi ehkä littiin. Oikeastaan neuvoja kaivataan :oops: lämmittääkään ei paljoa viitsisi, koska siteen ei saa niitä tiivisteitä ehjänä pois.
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Olisiko jollain tietoa tällaisen hpf iskarin räjäytyskuvista, jos vaikka olisi jotain mittoja tiivisteille jne. Kovin olen goolgettanut mutta ei tuossa laajuudessa avaudu minulle. :oops:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

Se alin reikä on iskarin jäykkyyden säädin. Pitäisi jäykistyä lämppärikonsolin napista ja jos ajelee oikein kiheriä mutkia.

Ylinnähän on paineöljyletku ja keskellä vuotoöljyn takaisinkeruuletku.

Se 120 km/h madallus tehdään sillä kallistuksenvakaajan ja säätöventtiilin välissä olevalla pulikalla. Painetta siihen ja välitanko lyhenee.

Se alaletku (etu & taka) on 201:n koodilla: 201 997 28 82.

OT: Miten muuten se alustan nosto toimii? Sen säätöventtiilin varren pitäisi ilmeisesti liikkua sisään tai ulos päin vajaan sentin? Onko muistikuvaa, kumpaan suuntaan se liikkuu? Samalla kun se tulee ulos, kääntyykö varsi yhtään? Olen kuvista yrittänyt tulkata ja jotenkin näyttäisi, että siellä sisällä olisi semmoinen pystykierre, joka pyöräyttää venttiililevyä pikkuisen, kun varsi seilaa sisään-ulos.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Roisto kirjoitti:Moro,

Se alin reikä on iskarin jäykkyyden säädin. Pitäisi jäykistyä lämppärikonsolin napista ja jos ajelee oikein kiheriä mutkia.

Ylinnähän on paineöljyletku ja keskellä vuotoöljyn takaisinkeruuletku.

Se 120 km/h madallus tehdään sillä kallistuksenvakaajan ja säätöventtiilin välissä olevalla pulikalla. Painetta siihen ja välitanko lyhenee.

Se alaletku (etu & taka) on 201:n koodilla: 201 997 28 82.

OT: Miten muuten se alustan nosto toimii? Sen säätöventtiilin varren pitäisi ilmeisesti liikkua sisään tai ulos päin vajaan sentin? Onko muistikuvaa, kumpaan suuntaan se liikkuu? Samalla kun se tulee ulos, kääntyykö varsi yhtään? Olen kuvista yrittänyt tulkata ja jotenkin näyttäisi, että siellä sisällä olisi semmoinen pystykierre, joka pyöräyttää venttiililevyä pikkuisen, kun varsi seilaa sisään-ulos.

t.
Risto
Kiitos vinkeistä.Koko ajan oppii lisää ja kiitos tuosta osanumerosta myös.Sellainen täytyy löytää uusi ja 2kpl tai kuten jo olen yrittänyt,niin teettää jossain, kunhan vain löytyy paikka. Tuohon OT juttuun en pysty ottamaan kantaa, kun tämä koko homma on minulle vielä aika hakusessa mutta eteen päin menossa
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Kävin googlettamassa tuolla osanumerolla ja löytyi hintoineen eli 4cm pikku letkua päineen niin hinta noin 70e , minun kukkarolle kallis mutta huomenna taas koitetaan löytää yksi paikka, jospa siellä letkuja tehdää ja ohimennessä kysäisen Raision Vehostakin :D
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Roisto kirjoitti: Se alaletku (etu & taka) on 201:n koodilla: 201 997 28 82.
Onko tosiaan etu- ja takapään ala letkut samat eli samat pituudet, tuon mukaan kyllä.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

supersepe kirjoitti:Onko tosiaan etu- ja takapään ala letkut samat eli samat pituudet, tuon mukaan kyllä.
WIS:n mukaan kyllä pitäisi olla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
supersepe
Viestit: 699
Liittynyt: 14.4.2008 8:07
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja supersepe »

Roisto kirjoitti:
supersepe kirjoitti:Onko tosiaan etu- ja takapään ala letkut samat eli samat pituudet, tuon mukaan kyllä.
WIS:n mukaan kyllä pitäisi olla.

t.
Risto
Hyvä tietää, kun minulla alkuperäiset poikkastu ja olisin noin 10cm lisännyt taakse,arviolta :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 alusta”