500 SEC, synteettiset ja mineraaliöljyt sekaisin

Vastaa Viestiin
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

500 SEC, synteettiset ja mineraaliöljyt sekaisin

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Arvon raatilaiset,

miten on, kun vaihdoin tuohon secciin öljyt ja huomasin, että olin kaatanut vahingossa väärästä kannusta ~1-2 litraa mineraaliöljyä synteettisten joukkoon? Onko haittaa, pitääkö vaihtaa uudestaan?

Vahinkoa ei ole vielä tapahtunut, koska autolla ei ole ajettu yhtään.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

mulla kun 200 nakuun kaadoin synteettisen sekään mineraalia pakon edees, alkoi sitä ölyä palamaan siihen tahtiin että sen jälkeen vaidoinkin sitten kansipahvin, mutta on saattanut johtua muustakin... mutta sinuna kuitenkin vaihtaisin, koska se mineraali on vähän niinkuin pesevänä öljynä siellä seassa :evil:
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5947
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

potox kirjoitti:mulla kun 200 nakuun kaadoin synteettisen sekään mineraalia pakon edees, alkoi sitä ölyä palamaan siihen tahtiin että sen jälkeen vaidoinkin sitten kansipahvin, mutta on saattanut johtua muustakin... mutta sinuna kuitenkin vaihtaisin, koska se mineraali on vähän niinkuin pesevänä öljynä siellä seassa :evil:
Mineraali pesevä? :shock:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7101
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kovaa ajoa vaan.

Mineraaliöljy ei yleensä ole "pesevä"
Vaikka saattaa niissäkin nykypänä olla peseviä aineita seassa.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

siis tuota oon joskus kuullu puhuttavan että autoissa joissa käyttäny mineraalia, pitäs sitä jatkossakin käyttää. siis sen takia ettei se synteettinen sitten pese sitä :shock: mutta voihan tosiaan olla Esson baari juttukin :D
Avatar
BTriker
Viestit: 570
Liittynyt: 21.10.2010 20:45
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Mika.T kirjoitti:Kovaa ajoa vaan.

Mineraaliöljy ei yleensä ole "pesevä"
Vaikka saattaa niissäkin nykypänä olla peseviä aineita seassa.
Mutta eikös esim. mineraali delvacit ole peseviä, koska tarkoitettu nimenomaan tiiseleihin :roll:
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eikös kaikki öljyt ole nykyään samallalailla "peseviä". Oli sitten mineraalia tai synteettistä öljyä..

Itse taitaisin olla silti niin vainoharhainen että vaihtaisin öljyt uudelleen. Jos ei muuta niin saa itselleen mielenrauhan :lol:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7101
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

potox kirjoitti:siis tuota oon joskus kuullu puhuttavan että autoissa joissa käyttäny mineraalia, pitäs sitä jatkossakin käyttää. siis sen takia ettei se synteettinen sitten pese sitä :shock: mutta voihan tosiaan olla Esson baari juttukin :D
Nimenomaan toisinpäin. Mineraaleilla koneeseen kertyy kaikenlaista paskaa ja sitten synteettinen "peseekin" saostumat liikkeelle ja tukkimaan kanavia.
Avatar
BTriker
Viestit: 570
Liittynyt: 21.10.2010 20:45
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Mika.T kirjoitti:
potox kirjoitti:siis tuota oon joskus kuullu puhuttavan että autoissa joissa käyttäny mineraalia, pitäs sitä jatkossakin käyttää. siis sen takia ettei se synteettinen sitten pese sitä :shock: mutta voihan tosiaan olla Esson baari juttukin :D
Nimenomaan toisinpäin. Mineraaleilla koneeseen kertyy kaikenlaista paskaa ja sitten synteettinen "peseekin" saostumat liikkeelle ja tukkimaan kanavia.
No se oli kyllä tiedossa, että synteettiset pesee mutta semmoinen käsitys minulla on että noihin nykyajan mineraaleihin mitkä on tarkoitettu raskaan kaluston tiiseleihin, on lisätty "pesevää" ainetta poistamaan nokimössöä.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
Jsus4
Viestit: 331
Liittynyt: 21.4.2007 14:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Jsus4 »

Ok, eli taitaa olla viisainta vaihtaa, ihan oman mielenrauhan kannalta. Ja tämä olis tulossa myyntiin, joten ei viitsi mitään pommia kasata...
Avatar
lowmans
Joutokäynti-spesialisti
Viestit: 400
Liittynyt: 07.10.2006 17:42
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja lowmans »

mitä öljyä ruukaatta kasikoneeseen laittaa?
kaiken minkä huollan myös korjaan!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no minä oon laittanu kastrollin magnatekkiä semmottise 8 litroo :wink: suodattimen kanssa :D
Avatar
BTriker
Viestit: 570
Liittynyt: 21.10.2010 20:45
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

lowmans kirjoitti:mitä öljyä ruukaatta kasikoneeseen laittaa?
No viimeksi lorottelin koneeseen Teboilin silver 10w40:stä.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 om606 compound STC,
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Stuttgart
Viestit: 198
Liittynyt: 14.12.2006 13:33

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Synteettiset ja mineraalit sekaisin saattaa aiheuttaa öljyn vaahtoamista. Tuskin kuitenkaan noin pieni määrä.

Itse erehdyn laittamaan 380:seen Teboilin Diamondit (kun oli tarjouksessa) ja kas kummaa öljynpaineet tippu 0.5 kiloo kuumana. Tää Teboilihan on testien mukaan ihan huippu öljy. Ei kuluta tätäkään, mutta ne paineet... Mobilin rallivormulalla oon tähän asti mennyt ja samat on viskositeetit purkeissa. Syksyllä ennen talviseisontaa vaihtuu taas Mobilit koneeseen!
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Stuttgart kirjoitti:Synteettiset ja mineraalit sekaisin saattaa aiheuttaa öljyn vaahtoamista. Tuskin kuitenkaan noin pieni määrä.

Itse erehdyn laittamaan 380:seen Teboilin Diamondit (kun oli tarjouksessa) ja kas kummaa öljynpaineet tippu 0.5 kiloo kuumana. Tää Teboilihan on testien mukaan ihan huippu öljy. Ei kuluta tätäkään, mutta ne paineet... Mobilin rallivormulalla oon tähän asti mennyt ja samat on viskositeetit purkeissa. Syksyllä ennen talviseisontaa vaihtuu taas Mobilit koneeseen!
oliskohan pitäny vaihtaa ölysuodatin samalla :roll:
Stuttgart
Viestit: 198
Liittynyt: 14.12.2006 13:33

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Luonnollisesti suodatin vaihtui myös. Aika pieni kustannus tuossa 8 litran kyljessä :D Mainittakoon, että tässä on öljynvaihtväli 3-5tkm eli se mitä kesässsä mittariin tulee :shock:
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Liruahan tuo tiamonti on. Suunnittelussa painotettu kylmäominaisuuksia ja käytetty ohutta perusöljyä.
S204, AZT250
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Mun autossa (S500) on käytetty aiemmin jotain ihme palavasta kivestä rutistettua lierua voiteluaineena ja siitä muistona on aikamoista sakkaa, ainakin öljyntäyttökorkin alla. Ja kun sitä on siinä, niin varmaan muuallakin. Öljyjä olen tiuhaan vaihdellut, muttei sakat ole mihinkään varmaankaan vielä kadonneet.

Kyssäri

Oletteko kokeilleet ns. pesuaineita, joita lisätään öljyyn ennen öljynvaihtoa ja annetaan moottorin louskuttaa?
Jos olette, niin ovatko aineet olleet hyödyksi? Oikeesti...
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5947
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ram kirjoitti:Mun autossa (S500) on käytetty aiemmin jotain ihme palavasta kivestä rutistettua lierua voiteluaineena ja siitä muistona on aikamoista sakkaa, ainakin öljyntäyttökorkin alla. Ja kun sitä on siinä, niin varmaan muuallakin. Öljyjä olen tiuhaan vaihdellut, muttei sakat ole mihinkään varmaankaan vielä kadonneet.

Kyssäri

Oletteko kokeilleet ns. pesuaineita, joita lisätään öljyyn ennen öljynvaihtoa ja annetaan moottorin louskuttaa?
Jos olette, niin ovatko aineet olleet hyödyksi? Oikeesti...
Itse tein saksantuontiin, jossa pikimusta öljy sisässä sellaisen käsittelyn että lisäsin tiisseliin tarkoitettua delvakkia sisään ja ajelin muutaman päivän. Seuraavassa öljynvaihdossa sisään 0w40 mopili ja kun sen vaihtoi seuraavan kerran oli öljyt aika puhtaat ja eipä mitään ihmeempiä tököttiä ole havaittu mitä nyt on öljykorkin reijästä kurkisteltu ja öljysuotimen jalan purun yhteydessä lämmönvaihdinta ja jalkaa putsailtu.

Tuo delvakkikäsittely lienee hellävaraisempi kuin laittaa fortea sisään. Vaikka kai se forte toimii, on sitä jotkut käyttäneet.
Viimeksi muokannut AK47, 21.8.2011 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vanhan öljyn sekaan muutama desi lamppuöljyä ja antaa käyvä korotettua joutokäyntiä vajjoo puol timmaa enne öljynvaihtoa. Liki sammaa liemettä se on ku Vortte :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Stuttgart
Viestit: 198
Liittynyt: 14.12.2006 13:33

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Menee vähä aiheesta ohi, mutta polttoainejärjestelmien puhdistusaineet ovat 98 prosenttisesti kerosiinia=lentopetrolia=dieseliä "ilman "öljyä". Vertaa kerosiinin, STP:n, CRC:n Wurth:n jne litrahintoja :lol:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”