500 SEC puhalsi koneesta öljyt pihalle

Vastaa Viestiin
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

500 SEC puhalsi koneesta öljyt pihalle

Viesti Kirjoittaja Punisher »

Joo elikkä hyvin alkaa tääkin mese "harrastus", just ku sai sisustaa pikkuhiljaa fiksummaksi niin sitte moottori puhalsi öljyt pihalle. Eli se tiputteli sieltä moottorin takaosasta sitä öljyä ihan pikkusen, sen verran että maassa oli aina noin 5 sentin läikkä halkasijaltaan ku yön yliki seiso pihassa, mittatikussa ei hirveästi näkynyt tuo tiputtelu.

Mutta tänään sitte ku kävin auton tankkaamassa ja ajelin auton parkkiin niin eiköhän perkele laskenu alleen kunnon lätäkön. Moottorissa on (oli) siis ne Mobil1 0W-40 täyssynteettiset jotka tuomittiin jo vissiin liian laihoiksi öljyiksi tällaseen melkeen 400tkm ajettuun V8 meseen.. Kun se sitä öljyä kerran tihkutteli niin lisäsin siihen pari päivää sitten CRC Stop Oil Drip purkin, sen olis pitäny LOPETTAA öljyn tiputtelu, mutta miten kävikään... :evil: No joo, periaatteessa lopetti tiputtelun ku varmaan tuli kaikki öljyt koneesta pihalle, eipä se paljo voi enää tiputella :shock: Mutta en ajatellu että tuon CRC:n ihmeaineen ihan noin olis pitäny toimia.

Pitää noutaa kaara tutkittavaksi että mistä vuotaa, mutta onko ajatuksia kellään mistä vois tulla öljyt pihalle? Mahdollisesti kampiakselin stefa sökö tai tullu ihan pihalle asti vai mikä? Sieltä moottorin takaosasta se jostain tulee, en oo sen tarkemmin katellu tuleeko moottorin ylä- vai alaosasta. Onko näissä mesen V8 moottoreissa joitaki tyyppivikoja mistä vois tuollanen öljyvuoto aiheutua? :ttu:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jos öljysuodatin on koneen takana niin se voi vuotaa öljyt ulos jos on löysällä tai tiiviste pullahtanut pihalle (en tiedä missä sen suodatin sijaitsee)sitten olis mahollista öljyn lauhuttimen letku rikko,tai joku tiiviste menny rikki koneen taka osasta ja jäähän sitten maholliseksi se kampiakselin stefan lopullinen rikkoutuminen :roll: nyt auto sitten nosturille tai montulle,öljyä koneeseen ja käyntiin sitten alle lampun kanssa ja kattoo mistä se tulee :idea:
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Tarkistappa huvikses öljypohja. Sinne pohjapanssarin ja pohjan väliin jää paskaa ja aikaamyöten se nitkuttaa sen pellin halki. Mulla on tuon varamoottorin pohjassa just semmonen halkeama. Kampuran stefasta ei tule 8,5 litraa öljyä ihan heti ulos ja luulen että venttiilikopan tiivisteestäkään ei litrakaupalla tule öljyä ja jos tulis ni sen kyllä näkis savuna kiitos vieressä olevan pakosarjan. Ölppäputsari on etukulmassa ja taakke ei mene kuin laatikon jäähdytysputket niin ja se öljy oli mustaa eikä punasta :) Btw paraiten sisällä pysyy 10W-30
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Punisher »

Runtula kirjoitti:Tarkistappa huvikses öljypohja. Sinne pohjapanssarin ja pohjan väliin jää paskaa ja aikaamyöten se nitkuttaa sen pellin halki. Mulla on tuon varamoottorin pohjassa just semmonen halkeama. Kampuran stefasta ei tule 8,5 litraa öljyä ihan heti ulos ja luulen että venttiilikopan tiivisteestäkään ei litrakaupalla tule öljyä ja jos tulis ni sen kyllä näkis savuna kiitos vieressä olevan pakosarjan. Ölppäputsari on etukulmassa ja taakke ei mene kuin laatikon jäähdytysputket niin ja se öljy oli mustaa eikä punasta :) Btw paraiten sisällä pysyy 10W-30
No ei sieltä tieten 8.5 litraa tullukaan pihalle, varmaan pari litraa, sellanen reilu lätäkkö kuitenniin.. :? Just hain auton talliin, pitänee tarkistella ku ehtii että mikä vaivaa :?:

Kiitos hyvistä vinkeistä, näistä on varmasti apua ku lähtee tuota tutkii. Hinattiin tuota autoa muuten 5 km automaatin ollessa N:llä, onko vaarallista? Kun eihän automaatteja saisi hinata, mutta muistelin että ainakin automaatti bemareita sai hinata lootan ollessa N:llä muutamia kymmeniä kilometrejä, siksipä tuoki hinattiin sen tiedon perusteella.. Toivottavasti ei tehty lisää tuhoa :evil:

Niin ja jos vielä on ehdotuksia mistä saattas vuotaa niin saa kertoa. Se tosiaan savus pellin alla ku öljyä tuli pihalle, joten varmaan öljy osu putkistoon tai pakosarjaan jossain vaiheessa? Ja joo, mustaa öljyä, nyt on sen verran reilu lätäkkö että oli helppo todeta :shock:

Se tosiaan tihkutteli aikasemmin, ainoat operaatiot mitä koneelle tein parin päivän aikana oli venttiilikoppien kiristykset (tänään) ja se CRC Oil Drip Stopperin lorauttaminen öljyjen sekaan, oliskohan noista nyt kumpikaan syypää öljyvuodon valtaantumiseen..? :ttu:
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

BlackZ kirjoitti:ainoat operaatiot mitä koneelle tein parin päivän aikana oli venttiilikoppien kiristykset (tänään) ja se CRC Oil Drip Stopperin lorauttaminen öljyjen sekaan, oliskohan noista nyt kumpikaan syypää öljyvuodon valtaantumiseen..? :ttu:
Ohkasesta pellistä pokattu venakoppa ja paksu korkkitiiviste + liian iso rannemomentti asennettaessa :arrow: venakoppa menee mutkille ja varmasti vuotaa.

En kyllä tiedä onko tuossa moottorissa millaiset venakopat ja niiden tiiviste.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Melitos kirjoitti:
BlackZ kirjoitti:ainoat operaatiot mitä koneelle tein parin päivän aikana oli venttiilikoppien kiristykset (tänään) ja se CRC Oil Drip Stopperin lorauttaminen öljyjen sekaan, oliskohan noista nyt kumpikaan syypää öljyvuodon valtaantumiseen..? :ttu:
Ohkasesta pellistä pokattu venakoppa ja paksu korkkitiiviste + liian iso rannemomentti asennettaessa :arrow: venakoppa menee mutkille ja varmasti vuotaa.

En kyllä tiedä onko tuossa moottorissa millaiset venakopat ja niiden tiiviste.
Ja valukoppa, paksu tilke sekä apinakiristys. :arrow: Koppa halaki.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Venakoppa on alumiinia ja tiiviste on kumia. Tai näin ainaki mulla :)
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
Punisher
Viestit: 56
Liittynyt: 13.5.2008 19:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Punisher »

Melitos kirjoitti:
BlackZ kirjoitti:ainoat operaatiot mitä koneelle tein parin päivän aikana oli venttiilikoppien kiristykset (tänään) ja se CRC Oil Drip Stopperin lorauttaminen öljyjen sekaan, oliskohan noista nyt kumpikaan syypää öljyvuodon valtaantumiseen..? :ttu:
Ohkasesta pellistä pokattu venakoppa ja paksu korkkitiiviste + liian iso rannemomentti asennettaessa :arrow: venakoppa menee mutkille ja varmasti vuotaa.
Lähes oikein! Eli nyt vasta sain itestä niin paljo irti ku en muuta enää keksiny että painelin autotalliin tutkimaan meseä. Ja niinhän se vaan oli, että olin kiristäny niin tiukalle venakopat että vänkärin puolen kuminen tiiviste oli menny halki ja pullahtanu osaksi pihalle :oops: Pitänee alkaa käyttää sitä momenttiavainta ku niin monesti tuntuu särkyvän osia ku rannemomenttia käyttää :evil:

No pääasia että rempasta tuli halpa, MB Osasta tilasin venakopan tiivisteet uudet ja reilun pari kymppiä makso yhteensä. Että pitänee alkuviikosta laittaa SEC iskuun taas. Samalla vaihtas nuo uudet tulpat ja tulpanjohdot siihen mitkä on hyllyssä ja paksummat öljyt koneeseen (nyt Mobil 1 0W-40, tilalle jotku 10W-30?) ja uuden suodattimen.

Mikäs on muuten se anturi tuolla oikealla puolella konetta ihan siellä takapäässä venttiilikopan vieressä sojottaa taivasta kohti? 2-napainen anturi.. Oli edellinen omistaja jättäny sen letkun venakoppaa kiristäessään väliin niin on johto aika lintassa, ehkä jopa poikki. Pitäs mitata..
Dodge Charger R/T 440cid+TF727+3.55 1969
MB R129 SL500 1993
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oli edellinen omistaja jättäny sen letkun venakoppaa kiristäessään väliin niin on johto aika lintassa, ehkä jopa poikki.
Minä jätin Tunturin tulpanjohdon lohkon ja sylinterin väliin kun vaihdoin männänrenkaat, sattuuhan näitä.
Muistan kuin eilisen päivän vaikka tuosta on aikaa kohta 25 vuotta, ei lähteny
tuntsa käyntiin ku työntämällä. :(
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Kyllä näitä kestää hinata, kestää automaatin vetästä käyntiinkin tuli eräskin mersu vetästyä puolenkymmentä kertaa käyntiin kun ei kerrasta oppinut. :lol: Muistaakseni ohjekirjan puolesta n.100kilsaa kestää hinata.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”