Museokatsastuksen lakikoukerot?

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Museokatsastuksen lakikoukerot?

Viesti Kirjoittaja veppe »

Ei mulla ole tarkoitus vielä lavettia yrittää museokatsastaa, mutta sattuipa silmään Tuulilasin Turbosta tänään, kun jutussa museokatsastettiin -76 250 123:sta. Oli ollut omistajalla uudesta lähtien :shock: Huoltohistoria siis ainakin tiedossa :) Anyway, siinä Mersussa oli vaakalamput, eikä pyöreät :shock: Voiko siis saada museorekisteriin, vaikkei olisikaan lamput alkuperäismalliset :?: Vai onko tuon ikäisissäkin koneesta riippuen jo vaakalamppuisia ja minä tässä vain kirjoittelen hölmöjä :roll:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Olikos kutoskoneisissa fiksun näköset lamput alusta lähtien? Vaiko pelkästään 280(E):ssä?

Emmää muista. :nocando:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Vaan 280:ssä ja coupeissa. Eipä ihme, vaikka menisi muillakin koneilla läpi - ei ne tarkastajat kaikkea tiedä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Viesti Kirjoittaja Salmi »

Tuon oman 123:sen ostettuani kävin näyttämässä sitä paikalliselle MA-tarkastajalle, tarkoituksena kysyä mitä kaikkea autossa pitää laittaa, ennenkuin museorekisteriin on asiaa. Tarkastajan vastaus kuului: Tuon mallista dieselmersua et niin hyväksi saa, että sen museorekisteriin hyväksyisin, veronkiertoa sinä vain yrität. Jatkossa sain kuulla, että auton pitää olla uutta vastaava, ja täysin alkuperäinen, pieninkin vika, kulumisen merkki, tai virhe estää museorekisteröinnin.

Auton nähneet tietävät mistä on kyse, kyytiä on otettu tiettävästi yli miljoona kilometriä, peli on silti yhä ryhdissään... Joskus osattiin tehdä autoja 8) Enkä todellakaan aikonut kiertää veroja (124:sia saa käyttöpeliksi tonnilla) vaan saada vanhuksen ansaitsemilleen eläkepäiville tallisäilytykseen ja satunnaiseen kesäajoon :roll: Maailmaa nähneen Suomiauton muuttamiseen uudeksi ei kymppitonni riitä edes alkuun, enkä halua antaa autoa paalattavaksikaan, joten sille on etsittävä säilytyspaikka sisätiloista, kun nuorempi virkaveli sen lähitulevaisuudessa korvaa....

Lienen vainoharhainen hullu, mutta käsitykseni mukaan MA-tarkastuksessa tarkastetaan lähinnä omistajan pärstäkerrointa :roll: Oletko kelvollinen, riittävän iäkäs ja varakas, pukuun ja kravattiin sonnustautuva herrasmies, ja ennenkaikkea SAHK:n jäsen ammoisilta ajoilta, ja tarkastajan kaveri. Vai miten ovat selitettävissä nettiautossa sillointällöin nähdyt museomersut, joissa jo kuvia vilkaisemalla erottuu joukko ISOJA virheitä, kuten mainitsemasi valot :roll:

Opin sentään sen, että älä kysy neuvoa OIKEALTA MOBILISTILTA kolmikymmenvuotiaan "nykyauton" museorekisteröintiin.
Pitäköön saatana SAHK tunkkinsa, vielä en oo niin köyhäks tullut, että minun autot armopaloja tarvis....
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Huhupuheen mukaan museoautoksi voi rekisteröidä "asiallisesti ajan patinoiman" pomminkin. Eli siis autoon ei tarvitsisi vaihtaa kaikkia osia, kuulemani mukaan myös alkuperäiskuntoinen kelpaa. Liekö sitten merkitystä kyseisen mallin harvinaisuudella tai jollakin muulla. Vai liekö vaan hallut hölisseet hullulle perjantai-iltana joutavia?

Erikoista touhua, ei tosiaan käy kateeks museokilpiä havittelevia ihmisiä. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Tarmo
Judge Mese
Viestit: 1928
Liittynyt: 05.11.2005 13:22
Paikkakunta: Box

Viesti Kirjoittaja Tarmo »

Tuostahan taisi olla miitissä juttuakin. Kusipäinen tarkastaj, ei sen kummempaa. Sellasiakin tarkastajia on joita ei haittaa esimerkiksi uusi CD-soitin...
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Niin, riippuu tosiaan tarkastajasta paljon. Täällä päin ei varmasti hyväksyttäisi ko. laitteessa suorakaideumpioita. Jotkut jopa vieneet kauemmas tarkastettavaksi hyväksynnän saamiseksi :roll: Täytyy hankkia Turpo ja lukasta juttu, kuuleman mukaan vermeessä oli muitakin tivoliviritelmiä.
Pikku Myy
Viestit: 3379
Liittynyt: 21.9.2005 19:49
Paikkakunta: pianotehtaan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pikku Myy »

Taitanee olla tarkastajan kuukautiskierrosta ja ajokkituntemuksesta kiinni, mikä hyväksytään ja mikä hylätään. Tiedän aika monenlaisia tapauksia joita on hyväksytty. Kaikki ei ole olleet edes lähelläkään aikakautensa tyyppiä tai muutenkaan ikävuoteensa sopivia.

Terde on käyttänyt oman Chryslerin museoleimalla ( vm. -61 ) ja läpi meni muistaakseni laakista. Herra itse kertokoon tarkemmin. Ja hänen isänsä on Kupla-volkkareita käyttänyt samoilla asioilla, hyvällä menestyksellä.
Pikku Poika
Hanskakäsi-Edward
Viestit: 416
Liittynyt: 03.11.2006 17:47

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

Pitäköön saatana SAHK tunkkinsa, vielä en oo niin köyhäks tullut, että minun autot armopaloja tarvis.... :pappa:
ei sitä tietä (vielä) nuo korot voi pompsahdella
Avatar
Salmi
Kokkolan kuiskaaja
Viestit: 666
Liittynyt: 30.9.2005 20:36
Paikkakunta: Häppämäki

Viesti Kirjoittaja Salmi »

Pikku Poika kirjoitti:
ei sitä tietä (vielä) nuo korot voi pompsahdella
77 w123 220d:hen ei taia korkojen pomppimiset palijo vaikuttaa :roll: :lol: :lol:
Länsi-Suomen lääninhäirikkö


W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen

Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Pikku Poika
Hanskakäsi-Edward
Viestit: 416
Liittynyt: 03.11.2006 17:47

Viesti Kirjoittaja Pikku Poika »

siihen köyhtymiseen voi :contract:
Avatar
Marde2
Tolokun mies
Viestit: 491
Liittynyt: 05.11.2005 18:19
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Marde2 »

Joo, tossa Mobilistilehdestä noita Bremerin juttuja lukeneena saanut sellaisen mielikuvan, että aika erikoista touhua välillä nuo museokatsastukset. On se vaan kumma ettei mersu kelpaa, kun on saanut jo mm. Saab 900 Turbon museorekisteriin :? Ongelma taitaakin lähinnä olla siinä, että on olemassa perussäännöt jotka auton tulee täyttää ja sitten se epävirallinen tarkastajan 'miellyttämisjuttu'.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Tottakai mikä tahansa ikänsä puolesta sopiva auto, kuten vaikka Mersu kelpaa. Ajanpatinoima ei tarkoita mitään pommia vaan ehkä "asiallisesti kulahtanutta" :lol: ja tämä on eri asia kun nuhruisen oloinen, teknisesti huonossa kunnossa oleva tai väärin metodein parsittu menopeli.

Tuolla suosituimmalla jo mainitsinkin että lisänä siinä Turbossa alkuperäisten tilalle vaihdetut asiaankuulumattomat mustat kilvet nostivat karvat pystyyn :eec: Karvakyynärnoja? no olisko se sitten ajanhengen mukainen :roll: :lol:
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

No eipä voi tätä asiaa kiivastumatta käsitellä.

Onko laitaa vetää kohde trailerille ja lähteä P-savoon pojanmaalta museokatsastamaan?

Kysymyskuuluukin mikä on museoesine?

Jos auto pitää olla kuin justiinsa tehtaalta tullut=museoesine säädetyn ajanperästä. Mitä on yhteiskunnan varoilla yllä pidettävät"museot" ei siellä

ole tällä määritelmällä yhtään museoesinettä. MOT :shock:
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Mikäli nyt oikein ymmärsin;..
Museoesine ja -ajoneuvo taitavat olla poikkeavia käsitteitä :D . Linjan kuuluukin olla tiukka, mutta sen pitäisi olla yhtenäisempi. Museoajoneuvo-nimitys menettää merkityksensä, jos vain iän puolesta sopivat kaikenmaailman perus-pommi veronkiertohäksättimet otetaan avomielin vastaan. Mitä hyötyä siitä olisi.. Epäasimukaisia museoautoja näkee jo nykyisellään harmistuttavan usein, enkä tarkoita tällä nyt jotain "helppo-rasti-kanttivalojen-vaihto"-tapauksia.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pitäisköhän mun käydä näyttämässä omaa w123:sta museoleimalla samalla konttorilla kuin tuo tuulilasin turbo lehdessä ollut yksilö kävi?Mullahan on aika originaali vm 81 200D mersu johon ei oo vaihettu kuin väri,pirteä 300D kone,vaihteisto,(Kohta mennään pystärin 5v valurauta lootalla).Mun auto on matkamallia mutta siinä on pitkät kahvat kaikissa ovissa sisäpuolella(myös kuskilla),kierroslukumittari,paksu kyynärnoja,reikä kuskinpenkissä.Koria olen myös hitsannut vähän joka puolelta ja saumat näkyy kyllä hyvin on kuitenkin hitsattu oikeen umpisaumalla eikä mitään räkäpalloja sinnetänne.Että miten ois lähetäänkö museokatsastamaan?

PS. Oli muuten varsinainen tyylirikko ne mustat kilvet w123 mersussa.Olen nähnyt myös kokkolassa yhden kumipuskuri ysikutosen mustilla kilvillä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Lainaan Turboa (joka lainasi suoraan lakitekstiä):
"Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnosa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla. Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.
Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.)." + vähän muuta höpinää valmistenumerosta, joka ei tässä tapauksessa ole oleellista.

Tarkastaja se on kai sitten se, joka tuota lakia tulkitsee museokatsastuksen yhteydessä :lol:

Ilmeisesti tuon ikäiseen saisi esim. lisätä sivuvilkut lisäämään turvallisuutta :lol: Joka tapauksessa uutta osaakin saa laittaa ja maalata saa, kunhan vastaa alkuperäistä :roll:
IP79
Viestit: 6
Liittynyt: 10.11.2006 23:29
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja IP79 »

Kyllä se valitettavasti on täälläpäin just näin miten Salmi kirjoitti. Käy Salmi joskus kattomassa kun paikallinen museoautoharrastaja kerho kokoontuu vehkeittensä kanssa, minkälaisia virityksiä niillä on museorekisterissä. Viime kesänä kävin silmät pyöriänä ihmettelemässä näitä autoja että millä perusteella on museokilvet saatu. Oli maalipinnassa ruosteläikkiä, puskurit ruosteessa, tiivisteet repsotti, sisusta likainen ym. Pitäis olla pitkäaikanen kerhon jäsen, iäkäs, ja tarkastajan hyvä tuttu, niin kilvet tulis ku manulle illallinen
Avatar
Vilenin Herttua
MIESASIAMIES
Viestit: 879
Liittynyt: 22.12.2005 15:06

Viesti Kirjoittaja Vilenin Herttua »

Salmi kirjoitti:Tarkastajan vastaus kuului: Tuon mallista dieselmersua et niin hyväksi saa, että sen museorekisteriin hyväksyisin, veronkiertoa sinä vain yrität.
Siinähän asiallinen mies oli. Tuollaiselle on turha koettaa edes selittää mitään. :lol:
Salmi kirjoitti: Opin sentään sen, että älä kysy neuvoa OIKEALTA MOBILISTILTA kolmikymmenvuotiaan "nykyauton" museorekisteröintiin.
Pitäköön saatana SAHK tunkkinsa, vielä en oo niin köyhäks tullut, että minun autot armopaloja tarvis....
Pidät vain rekisterissä sen normaalina autona ja vakuutuksissa vaikka kesäisin, sen arvo on vasta alkamassa nousemaan. "Old Benzes never die, they just go to hell for some diesel and return." Eihän toimivaa, kunnollista, kestävää ja miljoona kilometriä ajettua Mersua vielä ole tarkoituskaan laittaa lepoon, sehän on vasta verytellyt itsensä hikeen ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”