Museokatsastuksen lakikoukerot?
Museokatsastuksen lakikoukerot?
Ei mulla ole tarkoitus vielä lavettia yrittää museokatsastaa, mutta sattuipa silmään Tuulilasin Turbosta tänään, kun jutussa museokatsastettiin -76 250 123:sta. Oli ollut omistajalla uudesta lähtien Huoltohistoria siis ainakin tiedossa Anyway, siinä Mersussa oli vaakalamput, eikä pyöreät Voiko siis saada museorekisteriin, vaikkei olisikaan lamput alkuperäismalliset Vai onko tuon ikäisissäkin koneesta riippuen jo vaakalamppuisia ja minä tässä vain kirjoittelen hölmöjä
Vaan 280:ssä ja coupeissa. Eipä ihme, vaikka menisi muillakin koneilla läpi - ei ne tarkastajat kaikkea tiedä.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Tuon oman 123:sen ostettuani kävin näyttämässä sitä paikalliselle MA-tarkastajalle, tarkoituksena kysyä mitä kaikkea autossa pitää laittaa, ennenkuin museorekisteriin on asiaa. Tarkastajan vastaus kuului: Tuon mallista dieselmersua et niin hyväksi saa, että sen museorekisteriin hyväksyisin, veronkiertoa sinä vain yrität. Jatkossa sain kuulla, että auton pitää olla uutta vastaava, ja täysin alkuperäinen, pieninkin vika, kulumisen merkki, tai virhe estää museorekisteröinnin.
Auton nähneet tietävät mistä on kyse, kyytiä on otettu tiettävästi yli miljoona kilometriä, peli on silti yhä ryhdissään... Joskus osattiin tehdä autoja Enkä todellakaan aikonut kiertää veroja (124:sia saa käyttöpeliksi tonnilla) vaan saada vanhuksen ansaitsemilleen eläkepäiville tallisäilytykseen ja satunnaiseen kesäajoon Maailmaa nähneen Suomiauton muuttamiseen uudeksi ei kymppitonni riitä edes alkuun, enkä halua antaa autoa paalattavaksikaan, joten sille on etsittävä säilytyspaikka sisätiloista, kun nuorempi virkaveli sen lähitulevaisuudessa korvaa....
Lienen vainoharhainen hullu, mutta käsitykseni mukaan MA-tarkastuksessa tarkastetaan lähinnä omistajan pärstäkerrointa Oletko kelvollinen, riittävän iäkäs ja varakas, pukuun ja kravattiin sonnustautuva herrasmies, ja ennenkaikkea SAHK:n jäsen ammoisilta ajoilta, ja tarkastajan kaveri. Vai miten ovat selitettävissä nettiautossa sillointällöin nähdyt museomersut, joissa jo kuvia vilkaisemalla erottuu joukko ISOJA virheitä, kuten mainitsemasi valot
Opin sentään sen, että älä kysy neuvoa OIKEALTA MOBILISTILTA kolmikymmenvuotiaan "nykyauton" museorekisteröintiin.
Pitäköön saatana SAHK tunkkinsa, vielä en oo niin köyhäks tullut, että minun autot armopaloja tarvis....
Auton nähneet tietävät mistä on kyse, kyytiä on otettu tiettävästi yli miljoona kilometriä, peli on silti yhä ryhdissään... Joskus osattiin tehdä autoja Enkä todellakaan aikonut kiertää veroja (124:sia saa käyttöpeliksi tonnilla) vaan saada vanhuksen ansaitsemilleen eläkepäiville tallisäilytykseen ja satunnaiseen kesäajoon Maailmaa nähneen Suomiauton muuttamiseen uudeksi ei kymppitonni riitä edes alkuun, enkä halua antaa autoa paalattavaksikaan, joten sille on etsittävä säilytyspaikka sisätiloista, kun nuorempi virkaveli sen lähitulevaisuudessa korvaa....
Lienen vainoharhainen hullu, mutta käsitykseni mukaan MA-tarkastuksessa tarkastetaan lähinnä omistajan pärstäkerrointa Oletko kelvollinen, riittävän iäkäs ja varakas, pukuun ja kravattiin sonnustautuva herrasmies, ja ennenkaikkea SAHK:n jäsen ammoisilta ajoilta, ja tarkastajan kaveri. Vai miten ovat selitettävissä nettiautossa sillointällöin nähdyt museomersut, joissa jo kuvia vilkaisemalla erottuu joukko ISOJA virheitä, kuten mainitsemasi valot
Opin sentään sen, että älä kysy neuvoa OIKEALTA MOBILISTILTA kolmikymmenvuotiaan "nykyauton" museorekisteröintiin.
Pitäköön saatana SAHK tunkkinsa, vielä en oo niin köyhäks tullut, että minun autot armopaloja tarvis....
Länsi-Suomen lääninhäirikkö
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
W201 190 D -85
W123 220 D -77 eläkeläinen
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät tuskaa tunne...
Ja pysyvät myöskin hyvin pinnalla.
Huhupuheen mukaan museoautoksi voi rekisteröidä "asiallisesti ajan patinoiman" pomminkin. Eli siis autoon ei tarvitsisi vaihtaa kaikkia osia, kuulemani mukaan myös alkuperäiskuntoinen kelpaa. Liekö sitten merkitystä kyseisen mallin harvinaisuudella tai jollakin muulla. Vai liekö vaan hallut hölisseet hullulle perjantai-iltana joutavia?
Erikoista touhua, ei tosiaan käy kateeks museokilpiä havittelevia ihmisiä.
Erikoista touhua, ei tosiaan käy kateeks museokilpiä havittelevia ihmisiä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
Taitanee olla tarkastajan kuukautiskierrosta ja ajokkituntemuksesta kiinni, mikä hyväksytään ja mikä hylätään. Tiedän aika monenlaisia tapauksia joita on hyväksytty. Kaikki ei ole olleet edes lähelläkään aikakautensa tyyppiä tai muutenkaan ikävuoteensa sopivia.
Terde on käyttänyt oman Chryslerin museoleimalla ( vm. -61 ) ja läpi meni muistaakseni laakista. Herra itse kertokoon tarkemmin. Ja hänen isänsä on Kupla-volkkareita käyttänyt samoilla asioilla, hyvällä menestyksellä.
Terde on käyttänyt oman Chryslerin museoleimalla ( vm. -61 ) ja läpi meni muistaakseni laakista. Herra itse kertokoon tarkemmin. Ja hänen isänsä on Kupla-volkkareita käyttänyt samoilla asioilla, hyvällä menestyksellä.
-
- Hanskakäsi-Edward
- Viestit: 416
- Liittynyt: 03.11.2006 17:47
Joo, tossa Mobilistilehdestä noita Bremerin juttuja lukeneena saanut sellaisen mielikuvan, että aika erikoista touhua välillä nuo museokatsastukset. On se vaan kumma ettei mersu kelpaa, kun on saanut jo mm. Saab 900 Turbon museorekisteriin Ongelma taitaakin lähinnä olla siinä, että on olemassa perussäännöt jotka auton tulee täyttää ja sitten se epävirallinen tarkastajan 'miellyttämisjuttu'.
____________________________
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
S 320 L -99. Illaksi kotiin.
Tottakai mikä tahansa ikänsä puolesta sopiva auto, kuten vaikka Mersu kelpaa. Ajanpatinoima ei tarkoita mitään pommia vaan ehkä "asiallisesti kulahtanutta" ja tämä on eri asia kun nuhruisen oloinen, teknisesti huonossa kunnossa oleva tai väärin metodein parsittu menopeli.
Tuolla suosituimmalla jo mainitsinkin että lisänä siinä Turbossa alkuperäisten tilalle vaihdetut asiaankuulumattomat mustat kilvet nostivat karvat pystyyn Karvakyynärnoja? no olisko se sitten ajanhengen mukainen
Tuolla suosituimmalla jo mainitsinkin että lisänä siinä Turbossa alkuperäisten tilalle vaihdetut asiaankuulumattomat mustat kilvet nostivat karvat pystyyn Karvakyynärnoja? no olisko se sitten ajanhengen mukainen
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2327
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
No eipä voi tätä asiaa kiivastumatta käsitellä.
Onko laitaa vetää kohde trailerille ja lähteä P-savoon pojanmaalta museokatsastamaan?
Kysymyskuuluukin mikä on museoesine?
Jos auto pitää olla kuin justiinsa tehtaalta tullut=museoesine säädetyn ajanperästä. Mitä on yhteiskunnan varoilla yllä pidettävät"museot" ei siellä
ole tällä määritelmällä yhtään museoesinettä. MOT
Onko laitaa vetää kohde trailerille ja lähteä P-savoon pojanmaalta museokatsastamaan?
Kysymyskuuluukin mikä on museoesine?
Jos auto pitää olla kuin justiinsa tehtaalta tullut=museoesine säädetyn ajanperästä. Mitä on yhteiskunnan varoilla yllä pidettävät"museot" ei siellä
ole tällä määritelmällä yhtään museoesinettä. MOT
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Mikäli nyt oikein ymmärsin;..
Museoesine ja -ajoneuvo taitavat olla poikkeavia käsitteitä . Linjan kuuluukin olla tiukka, mutta sen pitäisi olla yhtenäisempi. Museoajoneuvo-nimitys menettää merkityksensä, jos vain iän puolesta sopivat kaikenmaailman perus-pommi veronkiertohäksättimet otetaan avomielin vastaan. Mitä hyötyä siitä olisi.. Epäasimukaisia museoautoja näkee jo nykyisellään harmistuttavan usein, enkä tarkoita tällä nyt jotain "helppo-rasti-kanttivalojen-vaihto"-tapauksia.
Museoesine ja -ajoneuvo taitavat olla poikkeavia käsitteitä . Linjan kuuluukin olla tiukka, mutta sen pitäisi olla yhtenäisempi. Museoajoneuvo-nimitys menettää merkityksensä, jos vain iän puolesta sopivat kaikenmaailman perus-pommi veronkiertohäksättimet otetaan avomielin vastaan. Mitä hyötyä siitä olisi.. Epäasimukaisia museoautoja näkee jo nykyisellään harmistuttavan usein, enkä tarkoita tällä nyt jotain "helppo-rasti-kanttivalojen-vaihto"-tapauksia.
Pitäisköhän mun käydä näyttämässä omaa w123:sta museoleimalla samalla konttorilla kuin tuo tuulilasin turbo lehdessä ollut yksilö kävi?Mullahan on aika originaali vm 81 200D mersu johon ei oo vaihettu kuin väri,pirteä 300D kone,vaihteisto,(Kohta mennään pystärin 5v valurauta lootalla).Mun auto on matkamallia mutta siinä on pitkät kahvat kaikissa ovissa sisäpuolella(myös kuskilla),kierroslukumittari,paksu kyynärnoja,reikä kuskinpenkissä.Koria olen myös hitsannut vähän joka puolelta ja saumat näkyy kyllä hyvin on kuitenkin hitsattu oikeen umpisaumalla eikä mitään räkäpalloja sinnetänne.Että miten ois lähetäänkö museokatsastamaan?
PS. Oli muuten varsinainen tyylirikko ne mustat kilvet w123 mersussa.Olen nähnyt myös kokkolassa yhden kumipuskuri ysikutosen mustilla kilvillä.
PS. Oli muuten varsinainen tyylirikko ne mustat kilvet w123 mersussa.Olen nähnyt myös kokkolassa yhden kumipuskuri ysikutosen mustilla kilvillä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
W123 300 turbodiesel sedan
Lainaan Turboa (joka lainasi suoraan lakitekstiä):
"Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnosa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla. Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.
Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.)." + vähän muuta höpinää valmistenumerosta, joka ei tässä tapauksessa ole oleellista.
Tarkastaja se on kai sitten se, joka tuota lakia tulkitsee museokatsastuksen yhteydessä
Ilmeisesti tuon ikäiseen saisi esim. lisätä sivuvilkut lisäämään turvallisuutta Joka tapauksessa uutta osaakin saa laittaa ja maalata saa, kunhan vastaa alkuperäistä
"Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnosa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla. Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.
Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.)." + vähän muuta höpinää valmistenumerosta, joka ei tässä tapauksessa ole oleellista.
Tarkastaja se on kai sitten se, joka tuota lakia tulkitsee museokatsastuksen yhteydessä
Ilmeisesti tuon ikäiseen saisi esim. lisätä sivuvilkut lisäämään turvallisuutta Joka tapauksessa uutta osaakin saa laittaa ja maalata saa, kunhan vastaa alkuperäistä
Kyllä se valitettavasti on täälläpäin just näin miten Salmi kirjoitti. Käy Salmi joskus kattomassa kun paikallinen museoautoharrastaja kerho kokoontuu vehkeittensä kanssa, minkälaisia virityksiä niillä on museorekisterissä. Viime kesänä kävin silmät pyöriänä ihmettelemässä näitä autoja että millä perusteella on museokilvet saatu. Oli maalipinnassa ruosteläikkiä, puskurit ruosteessa, tiivisteet repsotti, sisusta likainen ym. Pitäis olla pitkäaikanen kerhon jäsen, iäkäs, ja tarkastajan hyvä tuttu, niin kilvet tulis ku manulle illallinen
- Vilenin Herttua
- MIESASIAMIES
- Viestit: 879
- Liittynyt: 22.12.2005 15:06
Siinähän asiallinen mies oli. Tuollaiselle on turha koettaa edes selittää mitään.Salmi kirjoitti:Tarkastajan vastaus kuului: Tuon mallista dieselmersua et niin hyväksi saa, että sen museorekisteriin hyväksyisin, veronkiertoa sinä vain yrität.
Pidät vain rekisterissä sen normaalina autona ja vakuutuksissa vaikka kesäisin, sen arvo on vasta alkamassa nousemaan. "Old Benzes never die, they just go to hell for some diesel and return." Eihän toimivaa, kunnollista, kestävää ja miljoona kilometriä ajettua Mersua vielä ole tarkoituskaan laittaa lepoon, sehän on vasta verytellyt itsensä hikeenSalmi kirjoitti: Opin sentään sen, että älä kysy neuvoa OIKEALTA MOBILISTILTA kolmikymmenvuotiaan "nykyauton" museorekisteröintiin.
Pitäköön saatana SAHK tunkkinsa, vielä en oo niin köyhäks tullut, että minun autot armopaloja tarvis....