C107 SLC Coupé -72 kuvatarinaa
Löytyi vuotokohta polttoaineen paluuletkusta. Kyseessä on lyhyt pätkä metriletkua jolla paluuputki liittyy tankin natsaan. Paikassa on kaksi samanlaista letkua vierekkäin mitä en ymmärrä miksi. Näistä oikeanpuoleinen on kostea ja tihkuu kun vääntelin sitä. Täytyy katsoa rakennekuvista mikä se toinen letku on.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 28.10.2020 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Tsekkasin myös polttoainepumpun ja suodattimen letkut ja siellä on kuivaa ja letkut ovat joustavia joten tuskin enää alkuperäisiä. Lemmaritkaan eivät näytä alkuperäisiltä vaan ovat ”sinisiä” tarvikelemmareita.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 28.10.2020 17:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Takaiskunvaimentimien alakiinnikkeet ovat öljyiset. Öljy näyttää kirkaalta eikä mustalta. Kysymys on vuotaako iskarit vai onko edellinen omistaja öljynnyt tukivarren kuoppaa ruosteenestomielessä? Täytyy katsoa endoskoopilla mistä öljy tulee. Jousen läpi näkyy iskunvaimentimessa valmistajan liimatarra vielä mutten saanut selvää merkistä kun kierre peittää merkkiä. Täytyy sekin katsoa endoskoopilla.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Tilasin äänenvaimentajan joka oli 106 euroa rahteineen eBay.de kautta saksalaiselta toimittajalta. Samaa äänenvaimenninta on ässämersuissa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 28.10.2020 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Kahdelle paluuletkulle ei löydy selitystä rakennepiirustuksista. Täytyy vain vaihtaa molemmat. Laskin tankista bensaa 28 litraa ennenkuin lappo lakkasi toimimasta. Tankkiin voi silti jäädä bensaa joten letkun avaaminen voisi vielä johtaa pensasuihkuun. Täytyy ensin leikata peltisaksilla pienen viilto vuotavaan letkuun ja laskea siitä bensaa kunnes lakkaa. Varaudun parilla tyhjällä kanisterilla. Mutta vasta huomenna sillä tallissa on niin vahvat bensahöyryt että pakko tuulettaa yön yli.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 28.10.2020 22:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Fiat-foorumilla tiesivät että kangassukkapäällystetty bensaletku on huonoa ja saattaa alkaa vuotamaan jo muutaman vuoden käytön jälkeen. Tässäkin autossa nuo kaksi paluuletkua ovat kangassukkapäällysteisiä. Täytyy vielä syynätä kaikki letkut läpi ettei löydy lisää kangaspäällysteistä. Näyttääpä olevan ainakin kaksi letkua polttoainepumpun tulopuolella.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 31.10.2020 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Katkaisin molemmat paluuletkut peltisaksilla ja oikeanpuoleisesta alkoi valumaan bensaa allaolevan suppilon kautta kanisteriin. Bensaa tuli alle puolilitraa joka tuli varmaan ruiskun puolelta. Toinen letku oli kuiva. Olisikohan se paineentasaus tai tuuletusletku?
Täytyy antaa pakoputken päälle valuneen bensan haihtua ja tallin tuulettua ennenkuin jatkan letkun jämien irroittamisella.
Irrottaminen ei olekaan niin helppoa. Joku neropatti on asentanut letkulemmarit siten että lemmarin ruuvin hahlo on helposti saavutettavissa vain yhdessä neljästä lemmarista. Mitenhän se yleensä on onnistunut? No ei auta kuin kaivaa esiin joustovarsimeisseli ja yrittää avata sillä.
Jouduin käyttämään myös ns. sivumeisseliä kun en saanut tarpeeksi voimaa joustovarrella. Tätä kikkaa ei moni tiedä.
Bensaletkujen irrottamisessa ei kannata käyttää kipinöitä aiheuttavia laitteita kuten Dremeliä palovaaran vuoksi.
Täytyy antaa pakoputken päälle valuneen bensan haihtua ja tallin tuulettua ennenkuin jatkan letkun jämien irroittamisella.
Irrottaminen ei olekaan niin helppoa. Joku neropatti on asentanut letkulemmarit siten että lemmarin ruuvin hahlo on helposti saavutettavissa vain yhdessä neljästä lemmarista. Mitenhän se yleensä on onnistunut? No ei auta kuin kaivaa esiin joustovarsimeisseli ja yrittää avata sillä.
Jouduin käyttämään myös ns. sivumeisseliä kun en saanut tarpeeksi voimaa joustovarrella. Tätä kikkaa ei moni tiedä.
Bensaletkujen irrottamisessa ei kannata käyttää kipinöitä aiheuttavia laitteita kuten Dremeliä palovaaran vuoksi.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 30.10.2020 10:05. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Gates Barrigade 6.3 mm letkusta tulee letkut tilalle. Vanhat lemmarit meni irroitettaesssa niin huonoiksi että ostattaa uudet lemmarit kun hyllystä ei löytynyt sopivaa kokoa neljää kappaletta että saisi samanlaiset. Täytyi lähteä hakemaani Biltemasta täydennystä. Ostin ison kokoelman lemmareita muovisalkussa josta löytää helposti oikean koon.
6 mm letku kävi vasemmanpuoleiseen tuuletusletkunatsoihin. Varsinaisiin bensapaluu natsoihin tarvikin isompaa Gatesin 7.9 mm letkua.
6 mm letku kävi vasemmanpuoleiseen tuuletusletkunatsoihin. Varsinaisiin bensapaluu natsoihin tarvikin isompaa Gatesin 7.9 mm letkua.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Taitaa mennä äänenvaimentajat näistä etupäästä koska pönttö on vinossa asennossa ja vesi jää makaamaan etuosaan. Rappasin äänenvaimentimen päästä ruostetta pois ja korjasin väliaikaisesti korjausmassalla.
Kun uusi vaimennin saapuu, poraan siihen pienen reiän etupäähän alaspäin jotta vesi pääsee pois ruostuttamasta heti pönttöä.
Kun uusi vaimennin saapuu, poraan siihen pienen reiän etupäähän alaspäin jotta vesi pääsee pois ruostuttamasta heti pönttöä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 30.10.2020 12:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Tähystelin takaiskareita ja näyttävät olevan KYB-kaasupainevaimentimet.
eBay.de löytyi käyttämätön pari Bilstein B4 iskareita 83 eur rahteineen. Tämä oli yksityinen myyjä jolle piti maksaa IBAN-tilille.
eBay.de löytyi käyttämätön pari Bilstein B4 iskareita 83 eur rahteineen. Tämä oli yksityinen myyjä jolle piti maksaa IBAN-tilille.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 30.10.2020 3:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Bensapumpun ja tankin välisten kahden letkun irroitus sujui helposti ilman kommervenkkejä. Letku oli epämääräisen löllön oloista. Voi olla että kangaspunospäällysteinen letku ei kestä nykyisiä viinalantrattuja polttoaineita. Letkun sisähalkaisija 10 mm.
Letkujen välissä oleva paineentasaussäädin oli hyväkuntoisen näköinen. Hieman oli maalia hilseillyt pinnasta joten sen voisi puhdistaa ja laittaa lakkaa päälle suojaamaan maalia.
Huomasin letkua irroittaessa että bensapumppu on löysällä kiinnityspannan sisällä ja pääsee kiertymään. Kiristin pantaa ja nyt pumppu on kiinni tukevasti.
Täytyy tsekata bensapumpun ja suodattimen saatavuus ja hinnat koska nyt olisi helppo vaihtaa ne kun niiden paineletkut ovat seuraavaksi vaihtovuorossa.
Alkuperäistä D-jet pumppua A0010917101 (Boschin numero 0580464005) ei ole saatavissa enää uutena. Tarjolla on Boschin muovipäistä uustuotanto-näköispumppua 460 eurosta ylöspäin.
Erinäköistä korvaavaa Bosch 3-Bar pumppua 0580464999 saatavilla pilven pimein aitona Boschina 200 euron pintaan ja muilla merkeillä halvemmallakin.
(Edit 12.11.2020: Bosch 0580464999 onkin 4-Bar pumppu. Jetronic.org-foorumilla varoitetaan että tämä pumppu voi hajoittaa D-jetin bensapainesäätimen)
Tämä tarkoittaa etten vaihda pumppua nyt vaan jatkan nykyisellä ja alan kyttäämään jos aitoa alkuperäistä ilmestyy eBayssä myyntiin kohtuuhintaan.
Suodatinta A0000927601 saa aitona Bosch eBayssä alkaen 25 eur rahteineen. Tilasin latvialaiselta toimittajalta.
Letkujen välissä oleva paineentasaussäädin oli hyväkuntoisen näköinen. Hieman oli maalia hilseillyt pinnasta joten sen voisi puhdistaa ja laittaa lakkaa päälle suojaamaan maalia.
Huomasin letkua irroittaessa että bensapumppu on löysällä kiinnityspannan sisällä ja pääsee kiertymään. Kiristin pantaa ja nyt pumppu on kiinni tukevasti.
Täytyy tsekata bensapumpun ja suodattimen saatavuus ja hinnat koska nyt olisi helppo vaihtaa ne kun niiden paineletkut ovat seuraavaksi vaihtovuorossa.
Alkuperäistä D-jet pumppua A0010917101 (Boschin numero 0580464005) ei ole saatavissa enää uutena. Tarjolla on Boschin muovipäistä uustuotanto-näköispumppua 460 eurosta ylöspäin.
Erinäköistä korvaavaa Bosch 3-Bar pumppua 0580464999 saatavilla pilven pimein aitona Boschina 200 euron pintaan ja muilla merkeillä halvemmallakin.
(Edit 12.11.2020: Bosch 0580464999 onkin 4-Bar pumppu. Jetronic.org-foorumilla varoitetaan että tämä pumppu voi hajoittaa D-jetin bensapainesäätimen)
Tämä tarkoittaa etten vaihda pumppua nyt vaan jatkan nykyisellä ja alan kyttäämään jos aitoa alkuperäistä ilmestyy eBayssä myyntiin kohtuuhintaan.
Suodatinta A0000927601 saa aitona Bosch eBayssä alkaen 25 eur rahteineen. Tilasin latvialaiselta toimittajalta.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 12.11.2020 7:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Motonetissä oli kahdenlaista Gatesin polttoaineletkua 10 millisenä.
- Halvempi 95E kestoinen
- Kalliimpi etanolikestoinen (9.5 mm)
Ostin molempia letkuja varastoon. Oli hyvä että ostin molempia, sillä kalliimpi letku ei noussut bensapainetasaajan kauluksen yli. Sen sijaan halvempi letku meni Fairyn avulla kauluksen yli. Nyt on sitten vanhat kangaspunosletkut vaihdettu uusiin Gatesin letkuihin ja pitäisi kestää.
Kaatelin bensat takaisin tankkiin ja nyt annan tallin tuulettua ja seuraan loppuuko bensanhaju tallista.
- Halvempi 95E kestoinen
- Kalliimpi etanolikestoinen (9.5 mm)
Ostin molempia letkuja varastoon. Oli hyvä että ostin molempia, sillä kalliimpi letku ei noussut bensapainetasaajan kauluksen yli. Sen sijaan halvempi letku meni Fairyn avulla kauluksen yli. Nyt on sitten vanhat kangaspunosletkut vaihdettu uusiin Gatesin letkuihin ja pitäisi kestää.
Kaatelin bensat takaisin tankkiin ja nyt annan tallin tuulettua ja seuraan loppuuko bensanhaju tallista.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Kun sain bensavuodon korjattua uskaltauduin jo ajelemaan noin 50 kilometria tänään.
Positiivista oli että lämmityslaite pukkaa lämmintä sisälle joten hyvin tarkenee ajella talvellakin. Lämmön säätö on konehuoneen puolelta. Ilmavirran ohjautumista voi säädellä ylös-alas kabiinista.
Alusta toimii hyvin, myös takavaimentimet.
Tuulilasinpyyhkijät toimii mutta sulat ovat kovettuneet eivätkä pyyhi hyvin.
Tyhjäkäynti on kylmänä ja kuumana sama 1200 rpm. Täytyy selvittää mistä sen saa säädettyä pienemmälle lämpimänä.
Kickdownia täytyy säätää herkemmäksi koska vaihtaa ylemmäs liian aikaisin.
Turvavyön ojentaja täytyisi pujottaa niskatuen kannakkeisiin mutten ole vielä keksinyt miten niskatuen saa irrotettua.
Täytyy vaihtaa talvirenkaat alle että voi ajella myös talvella.
Positiivista oli että lämmityslaite pukkaa lämmintä sisälle joten hyvin tarkenee ajella talvellakin. Lämmön säätö on konehuoneen puolelta. Ilmavirran ohjautumista voi säädellä ylös-alas kabiinista.
Alusta toimii hyvin, myös takavaimentimet.
Tuulilasinpyyhkijät toimii mutta sulat ovat kovettuneet eivätkä pyyhi hyvin.
Tyhjäkäynti on kylmänä ja kuumana sama 1200 rpm. Täytyy selvittää mistä sen saa säädettyä pienemmälle lämpimänä.
Kickdownia täytyy säätää herkemmäksi koska vaihtaa ylemmäs liian aikaisin.
Turvavyön ojentaja täytyisi pujottaa niskatuen kannakkeisiin mutten ole vielä keksinyt miten niskatuen saa irrotettua.
Täytyy vaihtaa talvirenkaat alle että voi ajella myös talvella.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Muistelisin 124 malleissa olevan selkänojan takaverhouksen alla piilossa painikkeen jota täytyi painaa saadakseen niskatuen nousemaan pois, voisikohan tästä löytyä jokin samankaltainen lukitus?Sharedoc kirjoitti:
Turvavyön ojentaja täytyisi pujottaa niskatuen kannakkeisiin mutten ole vielä keksinyt miten niskatuen saa irrotettua.
Voi tietty olla, että muistan ihan omianikin
Ylempänä SLC kuskinistuin, alempana 124 kuskinistuin. Näyttäisi että 124 ja SLC molemmissa lukitusvapautus on painamalla vasemmanpuoleista kiinnityskiskoa noin 10-15 cm istuimen yläreunasta alaspäin.
http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=060
http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=060
http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=060
http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=060
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Tähän autoon ei vaihdetakkaan tuulilasinsulkia noin vain. Alkuperäiset Bosch edelstahl sulat ovat kalliita yli 100 eur kappale ja erikseen oikea ja vasen. Täytyy nyt tarkistaa sulkarungon kunto ja sen perusteella valita tilaako koko sulat vai pelkäät kumit.
Motonetistä on Bosch Z362 vaihtokumipari 50 cm 9.99 eur. Sen pitäisi riittää pituudeltaan. Tilaan sen nyt aluksi.
Motonetistä on Bosch Z362 vaihtokumipari 50 cm 9.99 eur. Sen pitäisi riittää pituudeltaan. Tilaan sen nyt aluksi.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Tyhjäkäynnin säätö D-jetissä tapahtuu lisäilmäluistin ja sen vieressä olevan ilmashunttiruuvin avulla. Tässä minun autossa shunttiruuvi on jo kokonaan kiinni joten täytyy vielä palata lisäilmaluistin säätämiseen.
Yhden uuden vinkin löysin benzworldin keskustelupalstalta: lisäilmaluistille tulevan kumiputken sisään voi tunkea pienempihalkaisijalla olevaa kumiputkea sisään rajoittamaan läpikulkevaa ilmamäärää. Tätä voisi kokeilla koska tämä on helppo toteuttaa ja pöydällä on vielä vanhojen bensaletkujen jämät joista voi kierrättää.
Yhden uuden vinkin löysin benzworldin keskustelupalstalta: lisäilmaluistille tulevan kumiputken sisään voi tunkea pienempihalkaisijalla olevaa kumiputkea sisään rajoittamaan läpikulkevaa ilmamäärää. Tätä voisi kokeilla koska tämä on helppo toteuttaa ja pöydällä on vielä vanhojen bensaletkujen jämät joista voi kierrättää.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Hain Motonetistä tuulilasin pyyhkijän kumit, aidot Boschit. Jo liikkeessä ihmettelin kun netin kautta tilaamassani noutopaketissa oli vain yksi kumi. Sen takia kävin hakemassa hyllystä toisen paketin. Kotona huomasin että siinä on kaksi kumia. Eli ensimmäisessä paketissa on yksi kumi ja toisessa kaksi kumia. Tarkemmin tutkiessa näkyy että ensimmäinen paketti on avattu, eli joku on pöllinyt toisen kumin paketista. Täytyy käydä huomenna palvelutiskillä valittamassa.
Asentelin kumit sulkiin. Täytyi lyhentää noin 3 cm kumia.
Asentelin kumit sulkiin. Täytyi lyhentää noin 3 cm kumia.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Niskatuki irtosi aivan kuin tuossa aiemmin arveltiin. Asentelin turvavyön ojentavat ja kiristin samalla niskatukien kallistusmekanismia että niskatuet pysyy halutussa kallistuskulmassa. Kuskin puolella kelausmekanismi vetää soljenkin läpi ojentajasta, apparin puolella palautus on laiskempi. Täytyy nyt ajella jonkin aikaa ja tarkkailla miten ojentajat toimivat ja tarviiko jotain topparia viritellä ettei solki karkaa väärälle puolelle ojentajaa.
Jatkoin myös tyhjäkäynnin säätöä kokeilemalla lisäilmaluistin läpivirtauksen rajoittamisella kumiletkulla. Sain jo melko mukavan 950 - 1050 rpm tyhjäkäynnin kylmänä. Tyhjäkäyntiä lämpimänä on tarkoitus tarkkailla kun käyn lähipäivinä vaihdattamassa talvirenkaat. Imuletkukin ratkesi aikaisemmasta murtumasta ja jouduin virittelemään lemmarilla että sain tiiviiksi. Uusi on jo tilattu aiemmin mutta toimitus ei ole vielä saapunut.
Jatkoin myös tyhjäkäynnin säätöä kokeilemalla lisäilmaluistin läpivirtauksen rajoittamisella kumiletkulla. Sain jo melko mukavan 950 - 1050 rpm tyhjäkäynnin kylmänä. Tyhjäkäyntiä lämpimänä on tarkoitus tarkkailla kun käyn lähipäivinä vaihdattamassa talvirenkaat. Imuletkukin ratkesi aikaisemmasta murtumasta ja jouduin virittelemään lemmarilla että sain tiiviiksi. Uusi on jo tilattu aiemmin mutta toimitus ei ole vielä saapunut.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Motonetissä löytyi noutotavarahyllystä puuttuva pyyhkijänkumi. Se oli päässyt myyjältä luiskahtamaan pois paketista.
Kävin vaihdattamassa alle uudet Michelinin nastarenkaat alla oleville kaivonkansivanteille. Rengasliikkeessä auto sai melkoisen huomion kun peräti kolme asentajaa tuli laittamaan renkaita alle. Liikkeen omistaja oli itse myymässä renkaita ja antoi pyytämättä viiskymppiä alennusta renkaiden seinällä näkyvästä pakettihinnasta.
Paluumatkalla oli myrskynpoikasta, voimakas tuuli ja sadetta. Tarkistin ajon jälkeen apparin takajalkatilan ja se oli kuiva joten takajalkatilan ruostuminen ei todennäköisesti johdu vesivuodosta. Täytyy kuitenkin seurata vielä.
Tyhjäkäynti on parantunut mutta on lämpimänä edelleen hieman liian suurella. Noin 1000 rpm vaihde vapaalla ja noin 900 rpm vaihde D-asennossa pysähdyksissä. Täytyy jatkaa säätämistä kunhan uusi imuletku saapuu.
Jarrujen vaatima poljinvoima on mielestäni turhan suuri. Olisikohan jarrupalat kivettyneet vanhuuttaan? Täytyy lisätä hommalistalle jarrupalojen uusiminen. Täytyy vaan etsiä laadukaat palat ja niille toimittaja. Tilasin eBay.de kautta ATEn alkuperäispalat eteen ja taakse.
Kävin vaihdattamassa alle uudet Michelinin nastarenkaat alla oleville kaivonkansivanteille. Rengasliikkeessä auto sai melkoisen huomion kun peräti kolme asentajaa tuli laittamaan renkaita alle. Liikkeen omistaja oli itse myymässä renkaita ja antoi pyytämättä viiskymppiä alennusta renkaiden seinällä näkyvästä pakettihinnasta.
Paluumatkalla oli myrskynpoikasta, voimakas tuuli ja sadetta. Tarkistin ajon jälkeen apparin takajalkatilan ja se oli kuiva joten takajalkatilan ruostuminen ei todennäköisesti johdu vesivuodosta. Täytyy kuitenkin seurata vielä.
Tyhjäkäynti on parantunut mutta on lämpimänä edelleen hieman liian suurella. Noin 1000 rpm vaihde vapaalla ja noin 900 rpm vaihde D-asennossa pysähdyksissä. Täytyy jatkaa säätämistä kunhan uusi imuletku saapuu.
Jarrujen vaatima poljinvoima on mielestäni turhan suuri. Olisikohan jarrupalat kivettyneet vanhuuttaan? Täytyy lisätä hommalistalle jarrupalojen uusiminen. Täytyy vaan etsiä laadukaat palat ja niille toimittaja. Tilasin eBay.de kautta ATEn alkuperäispalat eteen ja taakse.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Löytyi ongelma kaasuvivustosta joka ehkä selittää tyhjäkäyntiongelmaa. Eli kaasuvivuston nivelen lukkorengas puuttui kokonaan ja muovinen holkki oli noussut ylös akselilta, kts kuvat. Lukkorenkaan puuttumisen vuoksi kaasuvivuston liikeradat menevät ei-suunnitellulla tavalla koska nivelosa pääsee nousemaan ylöspäin.
Autossa ei ole ns. bowden-kaapelia ollenkaan automaattilaatikolla vaan sen sijaan kaasuvivustolta menee voimakkaasti kaareva tanko auton alle. Lämmityslaitteen alipaineletkuja on vedetytty väärää kautta tangon päälle ja liikkuvat tangon mukana.
Nostin vivuston ylös ja tarkastin toisen muoviholkin kunnon ja se on kulunut ja uusimisen tarpeessa. Kasatessa sain painettua ylösnousseen muoviholkinkin takaisin paikalleen. Hyllystä ei löytynyt sopivaa lukkorengasta joten en pystynyt viimeistelemään korjausta. Täytyy käydä ostamassa Bilteman lukkorengaskokoelma ja kokeilemalla etsiä sopiva lukkorengas.
Tilasin Niemölleriltä Saksasta uudet muoviholkit A1150720450 ja lukkorenkaan N006799007007 sekä pitempään jo ostoslistalla odottaneen startin shimmilevyn A1161510252.
Autossa ei ole ns. bowden-kaapelia ollenkaan automaattilaatikolla vaan sen sijaan kaasuvivustolta menee voimakkaasti kaareva tanko auton alle. Lämmityslaitteen alipaineletkuja on vedetytty väärää kautta tangon päälle ja liikkuvat tangon mukana.
Nostin vivuston ylös ja tarkastin toisen muoviholkin kunnon ja se on kulunut ja uusimisen tarpeessa. Kasatessa sain painettua ylösnousseen muoviholkinkin takaisin paikalleen. Hyllystä ei löytynyt sopivaa lukkorengasta joten en pystynyt viimeistelemään korjausta. Täytyy käydä ostamassa Bilteman lukkorengaskokoelma ja kokeilemalla etsiä sopiva lukkorengas.
Tilasin Niemölleriltä Saksasta uudet muoviholkit A1150720450 ja lukkorenkaan N006799007007 sekä pitempään jo ostoslistalla odottaneen startin shimmilevyn A1161510252.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Ei tunnu löytyvän mallipenkkiä Pakistanissa. Nyt menossa kustannusarviointi pelkän kuskin istuimen lähettämisestä Pakistaniin uudelleen verhoiltavaksi.
Jos saavat värin täysin samaksi apparin penkkiä ei tarvitse edes verhoilla uudelleen vaan riittää nahan puhdistus ja kuluneiden kohtien maalaus samalla nahkamaalilla kuin uudelleen verhoiltava kuskin penkki.
Irroitan kuskinpenkin pohjasta kelkan ja siirrän apparinpenkin kuskin penkin paikalle. Näin pystyy ajelemaan vaikka toinen penkki on verhoiltavana.
Jos saavat värin täysin samaksi apparin penkkiä ei tarvitse edes verhoilla uudelleen vaan riittää nahan puhdistus ja kuluneiden kohtien maalaus samalla nahkamaalilla kuin uudelleen verhoiltava kuskin penkki.
Irroitan kuskinpenkin pohjasta kelkan ja siirrän apparinpenkin kuskin penkin paikalle. Näin pystyy ajelemaan vaikka toinen penkki on verhoiltavana.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.11.2020 13:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Asensin lukkorenkaan kaasuvivustoon ja säädin samalla bowden-tangon siten että automaattivaihteiston vaihtamispisteet ovat kierroslukumittarin punaisen rajalle täyskaasukiihdytyksessä 1-2 90km/h , 2-3 150 km/h. Autoon tuli vetoja ihan eri lailla ja se tuntuu nyt jo ärhäkältä. Kickdown ei toimi vieläkään välittömästi joten sähköinen kytkin kaasupolkimen alla ja/tai solenoidi vaihdelaatikossa eivät taida toimia, jos tässä sellaisia edes on. Kun kaasun painaa pohjaan, laatikko miettii hetken ennenkuin vaihtaa alaspäin yhden pykälän. Pakkovaihteella saa toki heti pienemmälle pykälälle jos on kiire.
Tyhjäkäynti pieneni sekä kylmänä että kuumana on nyt noin 850-950 rpm. Sen pienemmälle ei säätöalue riitä. Kaasuläpän akselissa on silminnähden hieman väljyyttä joten uudella läppärungolla tai nykyisen holkittamisella uskoisin että tyhjäkäynnin saa vieläkin paremmin säädettäväksi. Mutta tälläkin tulee jo toimeen ihan mukavasti.
Tyhjäkäynti pieneni sekä kylmänä että kuumana on nyt noin 850-950 rpm. Sen pienemmälle ei säätöalue riitä. Kaasuläpän akselissa on silminnähden hieman väljyyttä joten uudella läppärungolla tai nykyisen holkittamisella uskoisin että tyhjäkäynnin saa vieläkin paremmin säädettäväksi. Mutta tälläkin tulee jo toimeen ihan mukavasti.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.11.2020 6:10. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
D-jetin kaasuläppärunko A0011400753 (Bosch 0280120018) saatavilla käytettynä eBay.de 100-200 euron hintaan riippuen onko TPS-anturi mukana. Ongelmana käytetyssä osassa on että se voi olla myös kulunut. Peruskunnostettuja läppärunkoja löytyi vain yksi myynnissä vajaa 500 euron hintaan.
Autossa olevan läppärungon voisi irroittaa ja puhdistaa koska siihen on kertynyt karstaa juuri tyhjäkäyntiasennon kohdalle. Samalla voisi tarkemmin mitata akselin paksuutta ja missä kuluma on.
Täytyy selvittää löytyykö kaasuttimen holkittamisohjeita ja sopivankokoisia nylon-puslia. Näyttää että puslia on helposti saatavissa 3.2 millin sisäreiästä ylöspäin. Tämä koko on käytössä elektroniikkalaitteissa piirilevyjen kiinnityksissä.
Autossa olevan läppärungon voisi irroittaa ja puhdistaa koska siihen on kertynyt karstaa juuri tyhjäkäyntiasennon kohdalle. Samalla voisi tarkemmin mitata akselin paksuutta ja missä kuluma on.
Täytyy selvittää löytyykö kaasuttimen holkittamisohjeita ja sopivankokoisia nylon-puslia. Näyttää että puslia on helposti saatavissa 3.2 millin sisäreiästä ylöspäin. Tämä koko on käytössä elektroniikkalaitteissa piirilevyjen kiinnityksissä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.11.2020 7:11. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61