Pitkän seisonnan (15v) jälkeen tarvitaan ...

Keskustelua veteraani-ikään ehtineistä mersuista.
Vastaa Viestiin
markus_200e
Viestit: 43
Liittynyt: 09.9.2006 1:11
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Pitkän seisonnan (15v) jälkeen tarvitaan ...

Viesti Kirjoittaja markus_200e »

Kyseessä W114 250/2.8, 197x, ajettu 43 tkm.

Seissyt kuivassa ja lämpimässä tallissa betonilla noin 15 vuotta. Renkaat tyhjät ja pölyinen, muutoin päältä päin ruosteeton ja ehjä.

Mitä tarvitaan sen henkiin elvyttämiseksi? Ruiskulaitteisto, jotain erityistoimenpiteitä?

Kiitollinen kaikista vastauksista!
Viimeksi muokannut markus_200e, 13.4.2008 2:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Sulakkeita pyörittelisin kannoissaan, voi olla hapettumia sähkölaitteissa vaikka on sisällä ollutkin. Bensatankista imisin vanhat bensat pois.
Moottoriöljyt vaihtaisin uusiin ennen ensimmäistä pyöräytystä.
Uusi akku pitää hommata ja varmaan kaipaa extra jelppiä virran suhteen kun koko polttoaine systeemi on varmaankin tyhjentynyt. Ruiskutus järjestelmään on varmasti jäänyt jotain jäämiä ja kuivumia vanhasta bensasta, jotka saattavat vaikeuttaa käynnistystä. Kaippa se ilmautuu itse, jos ei auki viitsi käyttää. Sitten laadukas ruiskunputsausaine bensan sekaan tankiin ja käynnistelemään. Kannattaa katsoa että öljynpaineet nousevat, ettei kuivana pääse pyörimään liian pitkään. Saattaisin itse laittaa hieman moottoriöljyä tulpan aukoista sisään, koska jos männänrenkaat on ruostuneet kiinni sylintereihin eka pyöräytys tekee pahaa koneelle.
15v seisokin aikana on öljytkin varmaan jäykkää kamaa ja osaltaan on ehkä syytä tehdä uusilla öljyillä moottorin putsaus motorflushilla. Dieselöljyt ovat myös peseviä, joten itse varmaan laittaisin dieseloilit ja moottorin huuhteluaineen ja sitten käyttäisin määrätyn ajan ja sitten bensalle tarkoitetut oilit koneeseen. Varmaan on muitakin toimenpiteitä, mutta nämä nyt ensin tulivat mieleen.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Sami R kirjoitti:Sulakkeita pyörittelisin kannoissaan, voi olla hapettumia sähkölaitteissa vaikka on sisällä ollutkin. Bensatankista imisin vanhat bensat pois.
Moottoriöljyt vaihtaisin uusiin ennen ensimmäistä pyöräytystä.
Uusi akku pitää hommata ja varmaan kaipaa extra jelppiä virran suhteen kun koko polttoaine systeemi on varmaankin tyhjentynyt. Ruiskutus järjestelmään on varmasti jäänyt jotain jäämiä ja kuivumia vanhasta bensasta, jotka saattavat vaikeuttaa käynnistystä. Kaippa se ilmautuu itse, jos ei auki viitsi käyttää. Sitten laadukas ruiskunputsausaine bensan sekaan tankiin ja käynnistelemään. Kannattaa katsoa että öljynpaineet nousevat, ettei kuivana pääse pyörimään liian pitkään. Saattaisin itse laittaa hieman moottoriöljyä tulpan aukoista sisään, koska jos männänrenkaat on ruostuneet kiinni sylintereihin eka pyöräytys tekee pahaa koneelle.
15v seisokin aikana on öljytkin varmaan jäykkää kamaa ja osaltaan on ehkä syytä tehdä uusilla öljyillä moottorin putsaus motorflushilla. Dieselöljyt ovat myös peseviä, joten itse varmaan laittaisin dieseloilit ja moottorin huuhteluaineen ja sitten käyttäisin määrätyn ajan ja sitten bensalle tarkoitetut oilit koneeseen. Varmaan on muitakin toimenpiteitä, mutta nämä nyt ensin tulivat mieleen.
lisäisin tähän vielä,että itte ottaisin venttiilikopan pois ja pyörittäsin konetta ja kattelisin että sulkeutuuko kaikki venttiilit kunnolla ja öljyäisin kaikki nokat :idea: se öljyä sylinteriin on aivan tärkeä keino :idea:
mutta itte käynnistäisin vanhoilla öljyillä ja sitten vasta vaihtaisin öljyt,ettei tule ilmalukkoo kanaviin kun ovat valuneet tyhjiksi :!:
sitten vielä laittasin nesteet koneeseen jos kone on ollut kuivana ettei vesipumppu mene heti rikki :shock:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Jarrunesteet kannattaa myös vaihtaa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
PKivimäki
Viestit: 75
Liittynyt: 24.9.2007 15:32
Paikkakunta: Corneville
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PKivimäki »

Joo, tuo motorflush Fortella tekisi männärenkaille hyvää. Vois vaikka toistaa parikin kertaa.

Vaihtaisin kaikki polttoaine ja jarruletkut jos on noin kauan seissyt. Itse meinasin kesäautoksi hankkimani kuplavolkkari polttaa kymmenen vuotta sitten: polttoaineletkut vuotivat joka paikkaan, mm. pakoputken päälle.

Lisäksi suosittelen myyntiä minulle jos kyseessä on tuo toisesa topicisa mainittu W114.011 250 2.8! :lol:
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

No ekana voisi ehkä ihan vaan kokkeilla että lähteekö avvaimesta käyntiin? Jos ei lähe niin sitten alkaa koittamaan nuita eeltämainittuja juttuja... Joskus serkkupoika löi tulille reilut 10 vuotta seisseen taunuksen vain antamalla lisävirtaa ja uutta bensaa tankkiin...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
johtaja300
Viestit: 1014
Liittynyt: 06.8.2006 15:33

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Siinä on sitte saantonnin mittari, että 43tkm vähän toiveajattelua :?
markus_200e
Viestit: 43
Liittynyt: 09.9.2006 1:11
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200e »

Kyllä se itse asiassa voisi pitää kutinsakin, kulumasta yms. päätellen.
G280E
Viestit: 140
Liittynyt: 04.2.2008 18:50
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

kauheeta että tollasia aina löytyy kaikil muil ku mulle..hirveetä kaikkinensa..mun toine mersu ikinä oli 250 ruisku 114:nen..ihana mekaaniikka...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Oldtimers”