CDI suuttimen tiiviste vuotaa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Runtula
Seppä Ilmarinen
Viestit: 1320
Liittynyt: 18.12.2005 15:59
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Runtula »

Gorakki on ajanu yövuorossa puuporia mökkityömaalle mutta on jääny aamuvuorolle väärä tälli koneeseen ja näyttää tulleen ihan myyntiin asti.
AMG special group supervisor & toolmaker.

Pakana papitta ellää vuan ei sepättä.
Avatar
cdi
Filosofian insinööri
Viestit: 2327
Liittynyt: 04.5.2006 23:09
Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä

Viesti Kirjoittaja cdi »

Mikäs tossa on vikana.??? Kokeile sitä siihen materiaalipalaan joka on samaa ainetta kun kansi. Kuvien vertaus ei tuota tulosta kun kuvakulmat on erilaiset.

Toinen teräpuoli piirtää ja toinen leikkaa.....se on mun tulkinta noista kuvista.
Sulla on ratkaisun avaimet kun kokeilet johonkin muuhun kun varsinaiseen kohteeseen ensin.
En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Runtula kirjoitti:Gorakki on ajanu yövuorossa puuporia mökkityömaalle mutta on jääny aamuvuorolle väärä tälli koneeseen ja näyttää tulleen ihan myyntiin asti.

No sinähän sen sanoit, tuon kärkitapin teroittamallahan tuosta tulee 15.5 mm puupora :D

En ole koskaan CDI (OM61X-sarjan tai muidenkaan) -koneen suutinta irroittanut, mutta eikös kannen tiivistepinta ole tasainen? Kuten suuttimenkin - puhdistus, tarvittaessa kalvaimen käyttö ja uusi kupariprikka väliin. Mitä tuolla pitkällä halkaisijaltaan 15.5 mm terällä pitäisi piirtää? Ohjeen mukaan sillä työstetään se kannen pinta, jos on syöpymiä. Toinen terä tuossa paketissa on lyhyt, halkaisijaltaan 20 mm terä, ja ohjeen mukaan sitä käytetään suuttimen tiivistepinnan työstöön.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Linttailija
Viestit: 15
Liittynyt: 27.2.2011 22:40

Viesti Kirjoittaja Linttailija »

5.pytyltä kajahti suuttimen kärkiholkki halki.
Mersusta tuli höyryveturi :lol:
Auto on w210 270CDI -01.
Lueskelin foorumeilta ohjeet pohjatiivisteen vaihtoon ennen korjaukseen ryhtymistä. Onkelma on nyt semmoinen, että en saa tuota suutinta pitäväksi millään. Aina lähtee diesel nousemaan suuttimen kolosta ylöspäin kun antaa vähän kierroksia koneelle.
Tuo suutin on käynyt jo niin moneen kertaan ylös kolosta, että loppuu kohta lähitienoolta nuo venyvät pultitkin marketeista :evil:
Viimeinen epäily suuntautuu uuteen kärkiholkkiin. Käytin sitä irtikin ja kiristin uudelleen paikoilleen. Ihan ehyeltä se näytti. Kalvasin varmuuden vuoksi siitä tiivistepinnankin että on varmasti suora. Vaan ei vaan pidä.
Halkeaako nuo uudet holkit useinkin siinä kun ne kiristää paikalleen?
Kokeilenko vielä uusia holkin ennen kuin haalaan auton jonnekin pajalle?
Tein pohjatiivisteen vaihdon myös 4.pytylle, ja se homma meni juuri niin kuin pitikin. Muutkin tiivisteet olisi tarkoitus vaihtaa, mutta pakko saada tuo vuotava ryökäle ensin kuntoon.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö ehjiä käytettyjä suuttimia saa muutamalla kympillä. En ole koskaan vaihtanut kärkiholkkia suuttimeen.
oulaistenliikenne.fi
Linttailija
Viestit: 15
Liittynyt: 27.2.2011 22:40

Viesti Kirjoittaja Linttailija »

dealer kirjoitti:Eikö ehjiä käytettyjä suuttimia saa muutamalla kympillä. En ole koskaan vaihtanut kärkiholkkia suuttimeen.
Juu, kylläpä se siltä näyttää että kattelen käytetyn suuttimen tilalle.
Ja niitähän tosiaan saa kympeillä ostettua.
Linttailija
Viestit: 15
Liittynyt: 27.2.2011 22:40

Viesti Kirjoittaja Linttailija »

Linttailija kirjoitti:
dealer kirjoitti:Eikö ehjiä käytettyjä suuttimia saa muutamalla kympillä. En ole koskaan vaihtanut kärkiholkkia suuttimeen.
Juu, kylläpä se siltä näyttää että kattelen käytetyn suuttimen tilalle.
Ja niitähän tosiaan saa kympeillä ostettua.
Eri suuttimella alkoi pitämään. Vähän eri numeroinen meni paikoilleen.
Käynnissä ei ole havaittavissa mitään heikkoa, mutta pitääkö tuota käyttää
Starin nokassa ja muutella jotain suuttimen arvoja?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei tarvitse muutella, koska ei voi.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

dneproshin kirjoitti:Jaahas, tilasinpa kalvaimen... Tuollainen piti tulla:

https://www.bgstechnic.com/fi/catalog/c ... 60/page/26

...ja tuollainen tuli:

Kuva

Eihän tuossa nyt ole mitään samaa... Minkä lie työkalun lähettivät... Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain pahasti väärin? Myyjälle laitoin sähköpostia, on kuulemma kaikki samanlaisia mitä heillä hyllyssä :? Valmistajallekin laitoin sähköpostia, vastausta odottelen. Voisiko joku ystävällinen kertoa että kuka tässä nyt oikein on mokannut?
Tämä asia ratkesi edukseni, BGS lähetti uuden toimivan kalvainsarjan. Tiedotin myös myyjää tapauksesta, jotta voivat reklamoida hekin valmistajalle. Sopivasti kesällä alkoi ML:n etummainen suutin supsuttamaan ja sotkemaan paikkoja, joten tulipa tuo pohjatiivisteen vaihto ja työkalun käyttö testattua, tämän ketjun ohjeita soveltaen.

Kuva

Pultti aukesi helposti, ja suutin nousi pienen "pultti-löysällä-tyhjäkäynnin" jälkeen ihan käsivoimin nitkuttelemalla.

Kuva

Puhdistusta erilaisilla kemikaaleilla sekä messinki- ja teräsharjoilla, tiivistepintojen kalvaaminen:

Kuva

Kuva

Kierteet kannesta putsasin EGR cleanerilla ja vanhalla pultilla, johon laikkasin dremelillä pituussuuntaiset urat. Prikka ja rasvattu suutin uudella pultilla paikoilleen:

Kuva

Kuva

Alkoihan tuo onneksi pitämään, ja 500 kilometrin jälkeenkin auto toimii hienosti ja paikat ovat pysyneet puhtaina...

Eipä ollut aavistustakaan miten paljon pitää noilla kalvaimilla ottaa... Sekä suutinpohjan että suuttimen kalvaimet alkoivat jyrsimään tavaraa ulkoreunoista, joten pyörittelin niitä niin kauan, että sain kirkasta pintaa sisäreunaan asti. Lastut imuroin pölynimurilla pois... Näköjään on saatavilla paksumpia prikkojakin, ilmeisesti useaan kertaan höylättyihin sitten tarvitaan sellaisia...

Niin, jännitystä aihetti myös pultin kierteen putsaus - tarkistin huolellisesti, että kiristysvara ei lopu kesken. Eli kiersin vanhan (venyneen) pultin pohjaan ja mittasin välin kannesta pultin kantaan => reilusti pienempi kuin suuttimen pitimen paksuus => palikat paikoilleen ja uusi pultti momenttiin.

Varaosien koodit (KL-varaosat):
Pultti suutinpitimeen CDI OEM (EI OM668) (66088) à 1.99
Suuttimen tiiv.(3-point) 1,56mm OM611-,OM602(W901-4) OEM (68813) à 1.60
Suuttimen/hehkutulpan asennustahna mm.CDI (27422) à 16.30

Ja kalvain:
BGS62606 Suutinpesän kalvain Mercedes-Benz CDI 1 kpl 49.90 €
Viimeksi muokannut dneproshin, 21.2.2022 18:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erinomaista remontointia :ope:
Pultin momentti on 7Nm + 180 astetta, oliko sinulla momenttiavain käytössä ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Juu, noilla arvoilla pistin... Ostin itse asiassa uuden minikokoisen momenttiavaimen, olemassa olevissa ei asteikko riittänyt noin alas. Motonetista MTX Professional, laadukkaan oloinen ja toki hintaakin oli...

Tuollainen siis:
https://motonet.fi/fi/tuote/765006/MTX- ... ain-14-PRO
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nonni, yhden tai useamman pohjatiivisteen vaihdattaminen tuli nyt sitten eteen. Käryä tulee kabiiniin saakka. Saas kattoa, montako pitää vaihdattaa ja pitääkö pahimmillaan vaihtaa myös suutin, jos oikein huonosti käy.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Öljynvaihdon yhteydessä huomasin että ässän ykköspytyn ruiskun juuressa oli tuttu musta (pieni!) pikirinkula... no pultti ja tiiviste kun oli hollilla niin kone kuumaksi ja yritystä... ei taas v*ttu millään... ei liiku mihinkään, ei auta vaikka antaa kierroksia pultti löysällä ja vääntelee pihdeillä suutinrungosta tai kampeaa lattameisselillä haarukan alta... toisen kerran pakko nöyrtyä ja viedä pajalle samaisen homman takia. No ONNEKSI oli pajallakin ulosvetäjän (alkup MB) vetohaarukka vääntynyt kun oli istunut se suutin niin tiukassa. Oli varmaan niin sopivasti ja pikkuhiljaa vuotanut että oli saanut siellä piellä hitsattua koko suutinrungon mitalta välyksen umpeen, ja kun ei enää vuotanut niin ei kunnolla kuumentunut ja pehmennytkään se piki. En tiedä olisko pysynyt stabiilissa tilassa kuinka pitkään jos ei olisi korjannut... No taas mennään...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
jyrkip
Viestit: 1
Liittynyt: 30.5.2021 10:29

Re: CDI suuttimen tiiviste vuotaa.

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

115cdi -05 Vitossa vuoti ykkösen ja nelosen suuttimen pohjatiivisteet. Siihen hätään ei löytynyt kuin 1,94 mm tiivisteitä, mitä tuo käytännössä vaikuttaa kun on liian paksu tiiviste ja suutin on sen 0,4mm liian ylhäällä? Poteroiden pohjat oli ihan siistejä joten niitä en kalvanut.

Jyrki
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”