Yleinen katsastus topic

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

AM kirjoitti:
Harju kirjoitti: -Etujarrut ero 0%
-Takajarrut ero 0%
-Pysäköintijarrut ero 0%
Ei tuollaista olekaan :shock: Tai no tietty jos jarrut eivät pitäneet ollenkaan niin erohan on helposti 0% 8)
Ennakoivana toimenpiteenä tehty 5kpl ABS rutisten ratti mutkalla vääntäen jarrutuksia ja pysäköinjarrua käytetään muulloinkin kuin katsastuksessa 8)Kuva

Olipa hyvä kuva :D
Viimeksi muokannut Harju, 30.1.2008 14:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Boss
Luupiä
Viestit: 6283
Liittynyt: 14.10.2005 8:58

Viesti Kirjoittaja Boss »

Harju kirjoitti:
AM kirjoitti:
Harju kirjoitti: -Etujarrut ero 0%
-Takajarrut ero 0%
-Pysäköintijarrut ero 0%
Ei tuollaista olekaan :shock: Tai no tietty jos jarrut eivät pitäneet ollenkaan niin erohan on helposti 0% 8)
Ennakoivana toimenpiteenä tehty 5kpl ABS rutisten ratti mutkalla vääntäen jarrutuksia ja pysäköinjarrua käytetään muulloinkin kuin katsastuksessa 8)
Juu, ennakointitoimenpiteet pitää aina muistaa, ja hirmunen karstojenpolttovingutus ennen menoa, savutkin näytti viimeksi 0,16. :shock:
(ei minulla mitään alkoholiongelmaa ole, ongelmia alkoholin kanssa on vaan absolutisteilla)
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

miekihän kävin maanantaina pariki kertaa konttorilla :arrow: yhteensä neljä vuotta ajoaikaa: kaks rönttää ja wiheliäinen kärrö, 3 x 44 € + savut muista paitti kärröstä :roll: .
Ainoa huomautus tuli juuriki kärrön kohala, inssi katto akkunasta kartanolle ja huomautti että lunta sattaa :lol:
No Merc at the moment
Avatar
Harald
Viestit: 270
Liittynyt: 21.11.2007 11:52
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Onko takarekisterikiliven valo vielä katsastuksessa vaadittava varuste??
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Harald kirjoitti:Onko takarekisterikiliven valo vielä katsastuksessa vaadittava varuste??
Kyllä ne siitä sanoo, ainakin, jos poltin palanut. Luulen niin, että rekkarinvalo pitää olla toimivaa sorttia, jos sellainen on ollut alkuperäisenä.
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
Harald
Viestit: 270
Liittynyt: 21.11.2007 11:52
Paikkakunta: Utsjoelta etelään

Viesti Kirjoittaja Harald »

Joeli kirjoitti:
Harald kirjoitti:Onko takarekisterikiliven valo vielä katsastuksessa vaadittava varuste??
Kyllä ne siitä sanoo, ainakin, jos poltin palanut. Luulen niin, että rekkarinvalo pitää olla toimivaa sorttia, jos sellainen on ollut alkuperäisenä.
Jep jep. Vaihdoin molemmat ja jopas alkoivat loistamaan. Kävin katsastamassa lue köyhtymässä Osvaltin ja leimaan meni niin että pölinä kävi, ilman isompia sanomisia. Sanomista tuli siitä että kylläpä tuolla sataa lunta pihalla (oliko ppd:llä joskus tullu sanomista samasta aiheesta? :D ) ja että alusta on matala - epäili että oon pudottanu jälkikäteen. Kerroin että tämmöisenä on tehtaalta tullut ja siksi ei oo otteessa mainintaa.. Tainnu olla Classiceja enemmän katastettavana ku Sportteja. :shock: Missäs tekisivät halavalla muutoskatsastuksen isommille vanteille? Tuolla näytti olevan 45 euroopan markkaa semmoinen lysti :banni:
Schip
Viestit: 3
Liittynyt: 12.2.2008 13:08

Viesti Kirjoittaja Schip »

Mitenkäs lastutettu CDI moottori? Kannattaako ottaa ilmamassa-anturin johto irti, niin syöttö on vikatilan mukaista? Nyt lastun kanssa kiertää vähän ylikierroksilla ja pätkii. Tai olisiko jotain konstia säästää moottoria pakokaasutestissä?

Auto on siis S202 200CDI -99 Aut. ja lastuna on joku softa (kuulemma digituningia vastaava).
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Schip kirjoitti:Mitenkäs lastutettu CDI moottori? Kannattaako ottaa ilmamassa-anturin johto irti, niin syöttö on vikatilan mukaista? Nyt lastun kanssa kiertää vähän ylikierroksilla ja pätkii. Tai olisiko jotain konstia säästää moottoria pakokaasutestissä?

Auto on siis S202 200CDI -99 Aut. ja lastuna on joku softa (kuulemma digituningia vastaava).
Automaattiahan ei katsastuksessa kierrätetä rajalle saakka...
Ei ainakaan osaavissa paikoissa.

Laatikon hajoamis riski.
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Törmäsin oheiseen katsastushintasivustoon, voi kyllä löytyä jo aikaisemmistakin postauksista.

Näillänäkymin tulee minun katsastusreissut pidentymään 400 km, ihan puhtaasta mielenosoituksesta hinnoittelua vastaan.

www.katsastushinnat.fi
Avatar
MatKa
Viestit: 314
Liittynyt: 25.3.2006 12:20
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Käy kyllä joensuulaisia kateeksi :x
S210 220 CDI -02
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tänään oli lankun viimeinen mahdollinen katsastuspäivä, joten olin pakotettu vierailemaan ryöstölaitoksessa (77€ :roll: kaikkinensa).

Alku ei ollut kovin lupaava. Mentiin mittailemaan päästöjä ja kone antoi lukemia 2,6-2,7 väliltä. Kerran taisi säkällä olla 2,4. Tässä vaiheessa ajattelin, että "just joo, eipä tullut kopeloitua tuota PP:n säätämää pummpua katsastustilanteeseen sopivaksi". Usvaahan tuolta putkesta tulee, kun pedaalia painaa kunnolla. Asia jäi vähän niinkuin auki, mitä pitää tehdä, ja sitten lähdettiin koluamaan muita paikkoja.

Välyksiä ei ollut, mitä nyt tuulilasissa on alareunassa vasemmasta reunasta oikeaan ulottuva vaakahalkeama. Tuolle tuli korjauskehotus 1kk sisään. Tässä vaiheessa ajattelin, että nyt pitää sitten vielä tehdä uusi päästömittaus, kunhan alppiruuvia ensi kopeloidaan. Mutta, mutta :shock: katsastussetä kävi tarkistamassa tuohon päästöjuttuun jotain sisältä ja palasi takaisin, notta "ei tartte mittailla uudestaan noita päästöarvoja, kyllä se tuolla läpi menee". Armoa näköjään tuli saatua inssiltä.

Tai sitten se oli lahjontaa. Eikös tuo 77€ jo täytä lahjonnan tunnusmerkit.
Avatar
jaakkoha
Viestit: 187
Liittynyt: 14.4.2007 0:01
Paikkakunta: Uimahallipaikkakunta

Viesti Kirjoittaja jaakkoha »

Vastaillaanpas tännekin... vaikka onkin jo vanhentunut hieman. Edellisen, 250d.n kanssa tulikin jo kiire katastaa, viimesenä päivän aloin miettimään että millon se nyt olikaan se... ja hiton kiireellä drive-inniin katastelleen (karstanpolttoymjarrusessiot ensin)

tulos: vasen takajarrulevy ruosteessa, seisontajarru ei pidä toisella puolella, aurauksensäätötanko väljä ja hylsyhän siitä tuli. savut oli muuten 0,9. Korjata en ehtinyt, kun vaihoin tämän 250TD:n

No, siinähän oli kans katastus eessä ja jarrut oli ok, tuntui jo siltä valmiiksi, seisontajarrukin piti ihan kunnolla. Ja tulos: vasen taka pyöränlaakeri väljä, kolinapuslat väljät, aurauksensäätötanko väljä, raidetangonpään kumi kaput, savutus 0,7 . kyllä alko kuuma nousemaan poskille kun merkintöjä tuli lappuun... mutta läpihän se meni.

ja kolmas tapaus eli mitsubishi... toinen takajarruvalo ei jostainsyystä syttynyt, vaikka olin se juuri ennen katsastusta kokeillut. Ei muuta. Ja mittarissa 400tkm. Jos jossain on ollut halpoja kilometreejä, niin tässä vehkeessä. vasta 7 kertaa mennyt ekalla läpi eikä ole yhtään niveltä tarvinnut vaihtaa. Joku alapallonivel oli hieman väljä vuonna 2004 mutta ei enää 2005 se sama nivel ollutkaan enää väljä, vaikka en ollut tehnyt sille mitään. enkä ole muuten vieläkään. Korjauskustannukset ovat 7 vuoden/120 tkm aikana olleet pienemmät kuin tässä 250TD:ssä puolen vuoden/20 tkm aikana.

Tulee aina puheeksi nämä "halvat km:t" kun kerron millä pelillä ajellaan.
on kääntynyt keskustelu tähän suuntaan:

- milläs ajelet?
- vanahalla diisselimersulla.
- no siinähän on halavat kilometrit
- ja v***n p****t ole. P*****e. / - vittuiletko sinä?
W124 - omistamisen iloa.
Avatar
Joeli
Viestit: 747
Liittynyt: 07.1.2007 18:43
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja Joeli »

Tänään sitten toista kertaa tänä vuonna katsastukseen...

Kyseessä muutoskatsastus madallusjousille.
Ajoin kulmien säädön jälkeen suoraan konttorille, kun ei kait sitä saisi ajella muutoskatsastamattomalla autolla.

Menin tiskille, luovutin paperit (rek.ote, tuv-paperi ja kulmiensäätöpöytäkirjan vaimikäseoli) ja rahallisen korvauksen raskaasta työstä...
Katsuri ottaa mittanauhansa ja paperit mukaansa ja kävelee autolle. Leväyttää mittansa esiin ja mittaa kaaren reunasta vanteen keskiöön apparin puolelta. Sitten sama toistuu takapään kanssa.
Mitta takaisin taskuun aj sisälle koneen ääreen. Hetken naputtelua ja tulostus. Uusi rekisteriote on valmis. Olipas nopeaa toimintaa ja ihan oikeasti. Mutta se hinta; 40 euroa :shock: ei mielestäni oel missään suhteessa mihinkään. Ja jos jossain pyydetään samasta puuhasta enemmän, niin huhhuh..
************************************
MB W124 200D ´90
® Mesen linttaklubi Jäsen nro 56
************************************
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Rengastuning ja katsastus

Viesti Kirjoittaja eerola »

Miten noiden renkaiden ja vanteiden kanssa tässä maassa lainsäädäntö ihan oikeasti menee?

Minulla on Auto A:n renkisteriotteessa kohdassa "Renkaat" useita vaihtoehtoisia rengaskokoja ja profiileja. Vanteista ei nähdäkseni ole mitään merkintää. "Vaihtoehtoiset rengaskoot"-kohta puuttuu kokonaan.

Minulla on Auto A:ssa aika täpärällä ET-luvulla varustetut vanteet alla. Vanteen (ja renkaan) koko on tuumaa suurempi kuin suurin "Renkaat"-listalta löytyvä koko. Renkaan leveys löytyy listalta. Renkaan ulkokehä on (käytännössä) sama kuin alkuperäinen, sillä profiili on matalampi. Vanteille löytyy autokohtainen TÜV-paperi. Kysymys kuuluu: Meneekö määräaikaiskatsastuksesta heittämällä läpi vai onko insinöörillä lupaa alkaa vaatia muutoskatsastusta?

Minulla on Auto B:n renkisteriotteessa kohdassa "Renkaat" yksi rengaskoko ja profiili. Ja "Vaihtoehtoiset rengaskoot" kohdassa tätä tuumaa isompi vannekoko "Sport"-tyyppisellä "eriparirengastuksella".

Minulla on Auto B:ssä(kin) aika täpärällä ET-luvulla varustetut vanteet alla. Halkaisija on tuumaa suurempi kuin "Vaihtoehtoiset rengaskoot"-kohdan koko. Eli kaksi tuumaa suurempi kuin "Renkaat"-kohdan koko. Vanteille löytyy autokohtainen TÜV-paperi. Kysymys kuuluu: Arvaanko oikein, että määräaikaiskatsastuksesta tulee lain mukaan muutoskatsastuskeikka?
-T

Kuva
pinkka
Viestit: 88
Liittynyt: 29.2.2008 21:49
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

Mulla oli -88 passat variant, jonka etujarrulevyistä inssi sanoi jo toissa vuonna että kun ensi vuodeksi vaihdat niin hyvä on, ovat vielä ihan toleranssien sisällä. No menin tuossa viime vuonna hakemaan vikalistaa (että kannattaako enää korjata kun myyntiin menee joka tapauksessa) niin aikansa levyjä mittailtuaan inssi taas totesi että aika rajoillahan nämä on, mutta jos ensi vuodeksi vaihdat niin hyvä! Muutenkin katsastajan ote oli jotenkin ylimalkainen, mutta leima tuli että lätkähti. Ensi kerran heittämällä niiden neljän vuoden aikana, kun auto mulla oli ollut. Mutta ei oo onneksi enää, myin jollekin kesä/kala-autoksi?.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Re: Rengastuning ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

eerola kirjoitti:Miten noiden renkaiden ja vanteiden kanssa tässä maassa lainsäädäntö ihan oikeasti menee?

Minulla on Auto A:n renkisteriotteessa kohdassa "Renkaat" useita vaihtoehtoisia rengaskokoja ja profiileja. Vanteista ei nähdäkseni ole mitään merkintää. "Vaihtoehtoiset rengaskoot"-kohta puuttuu kokonaan.

Minulla on Auto A:ssa aika täpärällä ET-luvulla varustetut vanteet alla. Vanteen (ja renkaan) koko on tuumaa suurempi kuin suurin "Renkaat"-listalta löytyvä koko. Renkaan leveys löytyy listalta. Renkaan ulkokehä on (käytännössä) sama kuin alkuperäinen, sillä profiili on matalampi. Vanteille löytyy autokohtainen TÜV-paperi. Kysymys kuuluu: Meneekö määräaikaiskatsastuksesta heittämällä läpi vai onko insinöörillä lupaa alkaa vaatia muutoskatsastusta?

Minulla on Auto B:n renkisteriotteessa kohdassa "Renkaat" yksi rengaskoko ja profiili. Ja "Vaihtoehtoiset rengaskoot" kohdassa tätä tuumaa isompi vannekoko "Sport"-tyyppisellä "eriparirengastuksella".

Minulla on Auto B:ssä(kin) aika täpärällä ET-luvulla varustetut vanteet alla. Halkaisija on tuumaa suurempi kuin "Vaihtoehtoiset rengaskoot"-kohdan koko. Eli kaksi tuumaa suurempi kuin "Renkaat"-kohdan koko. Vanteille löytyy autokohtainen TÜV-paperi. Kysymys kuuluu: Arvaanko oikein, että määräaikaiskatsastuksesta tulee lain mukaan muutoskatsastuskeikka?
Joskus katsuri sanoi että "renkaat" -kohdassa olevasta suurimmasta koosta saa suurentaa vannetta sen tuuman ja renkaan leveyttä sen kolme senttiä lupia kyselemättä. "Vaihtoehtoiset renkaat" -kohdassa olevia kokoja ei voi käyttää vertailuun. Saattaapa sekin tietysti olla katsurin omaa päättelyä. Itelle oon laittanut aina sellaiset kiekot kun lystättää ja kerran on otteeseen ratsiassa merkitty muutoskatsastuksen tarpeesta.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Re: Rengastuning ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

eerola kirjoitti:Miten noiden renkaiden ja vanteiden kanssa tässä maassa lainsäädäntö ihan oikeasti menee?

Minulla on Auto A:n renkisteriotteessa kohdassa "Renkaat" useita vaihtoehtoisia rengaskokoja ja profiileja. Vanteista ei nähdäkseni ole mitään merkintää. "Vaihtoehtoiset rengaskoot"-kohta puuttuu kokonaan.

Minulla on Auto A:ssa aika täpärällä ET-luvulla varustetut vanteet alla. Vanteen (ja renkaan) koko on tuumaa suurempi kuin suurin "Renkaat"-listalta löytyvä koko. Renkaan leveys löytyy listalta. Renkaan ulkokehä on (käytännössä) sama kuin alkuperäinen, sillä profiili on matalampi. Vanteille löytyy autokohtainen TÜV-paperi. Kysymys kuuluu: Meneekö määräaikaiskatsastuksesta heittämällä läpi vai onko insinöörillä lupaa alkaa vaatia muutoskatsastusta?

Minulla on Auto B:n renkisteriotteessa kohdassa "Renkaat" yksi rengaskoko ja profiili. Ja "Vaihtoehtoiset rengaskoot" kohdassa tätä tuumaa isompi vannekoko "Sport"-tyyppisellä "eriparirengastuksella".

Minulla on Auto B:ssä(kin) aika täpärällä ET-luvulla varustetut vanteet alla. Halkaisija on tuumaa suurempi kuin "Vaihtoehtoiset rengaskoot"-kohdan koko. Eli kaksi tuumaa suurempi kuin "Renkaat"-kohdan koko. Vanteille löytyy autokohtainen TÜV-paperi. Kysymys kuuluu: Arvaanko oikein, että määräaikaiskatsastuksesta tulee lain mukaan muutoskatsastuskeikka?
Taitaa tulla molemmille muutoskatsastus :roll: Lienee niin että on aivan sama mitä lisäosassa seisoo (jos allaoleva rengastus ei sieltä löydy), vaan sitä verrataan otteen varsinaiseen rengaskokoon :cry:

Typerää sinällään, minulla seisoo myös otteessa vino liuta erikokoisia rattaraita, jopa tismalleen samoja kokoja usemmin (ohjekirjassa mainittu eri ET mutta ei otteessa) :lol: kylläpä näyttää fiksulta :shock:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Rengastuning ja katsastus

Viesti Kirjoittaja eerola »

Kuvaja kirjoitti:Lienee niin että on aivan sama mitä lisäosassa seisoo (jos allaoleva rengastus ei sieltä löydy), vaan sitä verrataan otteen varsinaiseen rengaskokoon...
Se tämän kysymyksen herättikin, kun Auto A:n otteessa ei ole mitään "varsinaista rengaskokoa" vaan ainut maininta renkaista on otteen alalaidan vapaan tekstin kentässä alkaen "Renkaat:" - eli miten tuota nyt tulisi tulkita? Ovatko nuo "varsinaisia" vai "vaihtoehtoisia" rengaskokoja?
-T

Kuva
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Re: Rengastuning ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

eerola kirjoitti:
Kuvaja kirjoitti:Lienee niin että on aivan sama mitä lisäosassa seisoo (jos allaoleva rengastus ei sieltä löydy), vaan sitä verrataan otteen varsinaiseen rengaskokoon...
Se tämän kysymyksen herättikin, kun Auto A:n otteessa ei ole mitään "varsinaista rengaskokoa" vaan ainut maininta renkaista on otteen alalaidan vapaan tekstin kentässä alkaen "Renkaat:" - eli miten tuota nyt tulisi tulkita? Ovatko nuo "varsinaisia" vai "vaihtoehtoisia" rengaskokoja?
¨
:shock: :lol: Taitaa mennä konttorilla päänraapimiseksi :lol: Tuossahan on menty lain mukaan :wink: pitääpä yrittää muistaa vilkaista omaa otetta :roll:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Rengastuning ja katsastus

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Auto A:n otteessa ei ole mitään "varsinaista rengaskokoa" vaan ainut maininta renkaista on otteen alalaidan vapaan tekstin kentässä alkaen "Renkaat:" - eli miten tuota nyt tulisi tulkita? Ovatko nuo "varsinaisia" vai "vaihtoehtoisia" rengaskokoja?
Koeponnistin asian. "Renkaat"-listalla olevat kokomerkinnät ovat varsinaisia rengaskokoja. Eli niistä saa poiketa seuraavasti: Vanteen halkaisija poikkeaa alkuperäisestä (="Renkaat"-listalta löytyvä kokomerkintä) enintään 26 mm (=+/-1"), renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm (=+/-30 mm), raideväli saa muuttua enintään 30 mm (=+/-ET15).

Auto A siis ei tuottanut mitään ongelmia. Auto B sensijaan ei pykälien sisään taida mahtua.

Jos muutoskatsastuspolulle lähdetään, "suurinta mahdollista muutoskatsastuksessa hyväksyttävää rengaskokoa määriteltäessä voidaan vertailukohtana pitää suuremmilla pyörillä varustettua rinnakkaismallia, mikäli autojen akselistot vastaavat rakenteeltaan ja mitoitukseltaan toisiaan" (AKE).
-T

Kuva
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Re: Rengastuning ja katsastus

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

eerola kirjoitti:
eerola kirjoitti:...Auto A:n otteessa ei ole mitään "varsinaista rengaskokoa" vaan ainut maininta renkaista on otteen alalaidan vapaan tekstin kentässä alkaen "Renkaat:" - eli miten tuota nyt tulisi tulkita? Ovatko nuo "varsinaisia" vai "vaihtoehtoisia" rengaskokoja?
Koeponnistin asian. "Renkaat"-listalla olevat kokomerkinnät ovat varsinaisia rengaskokoja. Eli niistä saa poiketa seuraavasti: Vanteen halkaisija poikkeaa alkuperäisestä (="Renkaat"-listalta löytyvä kokomerkintä) enintään 26 mm (=+/-1"), renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm (=+/-30 mm), raideväli saa muuttua enintään 30 mm (=+/-ET15).
No jösses eerola minkä keksit :shock: Eipä ole minunkaan w203:ssa varsinaista rengaskokoa otteessa, vaan vino liuta rattaita ns. lisäosassa vannetta 15 - 18 tuumaa ja kumia 195 - 245 mm :roll: että noiden puitteissa muutossäännöillä 8)
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

W203 katsastus

Muutoskatsastus samalla 19" tuuman pyörille välikappaleet/spacerit edessä ja takana kun autossa isommat jarrut. Mutta muutoskatsastus silti hyväksytty.

Katsastus muutenkin läpi kaikkineen, OBD ei "koskaan" nollattu mutta ei mitään muistissakaan :) . Päästötkin katsastajan mukaan samat kuin uudessa autossa. Ainut outo juttu oli oikea taka iskaunvaimennin, se näytti noin 35% kun toinen vasen noin 71% :shock: ....autossa AMG alusta, vaimennin ei vuoda eikä tunnu että olis muutenkaan vikaa, katsurikin ihmetteli että mikä, kokeili vielä toisen kerran ja sama tulos, läpi meni kuitenkin. Uskonko tulokseen suosiolla :roll:

Ps: Joensuussa määräaikaiskatsastus 19€ ja jossain etelämpänä 109€ renkaiden muutoskatsastus mukaan lukien :twisted:
Mersuja
Avatar
orsii-
Viestit: 958
Liittynyt: 19.10.2010 19:21
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja orsii- »

Tietääkö kukaan nuista automaattien päästöhommista..siis diisseleistä. Itellä kun aina ollu manuaali vehkeitä kaikki mutta eihän automaatteja sais polettaa katastuksessa :shock: vai saako? :lol: :?:
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

Joo. Käytin tota omaa kakkosnelosta tänää konttorilla ja muuten meni hienosti mutta insinööri huomasi että vasen etujousi on poikki ja ohjaus ei palauta kunnolla. Yritin tosiaan itekkin sitä ohjauksen säätöruuvia säätää mutta hän ei liikkunut mihinkään suuntaan. Täytynee yrittää ajan kanssa.

Päästöt oli miljoonan ajetussa autossa kunnossa, jos mitään niistä ymmärsin niin joku luku oli 1,9 sallittu 2,5.

Mulla oli 17" vanteet ja isommat pyörät alla niin niistä sanoivatten että pitää muutoskatsastaa. Ei se mitään.

Sellanen asia tuli mieleen noista jousista kun autohan on jonkin verran madaltunut aikain saatossa, joten jos lyön uudet jouset eteen niin tuleeko autosta aivan älyttömän korkea edestä vai mitä tapahtuu. Vai pitäiskö hankkia jostain puolta vähemmän ajetut jouset, esim. jostain 500tkm ajetusta lavetista. Missähän hinnoissa nuo jouset yleensä pyörii?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Scroll kirjoitti:Joo. Käytin tota omaa kakkosnelosta tänää konttorilla ja muuten meni hienosti mutta insinööri huomasi että vasen etujousi on poikki ja ohjaus ei palauta kunnolla. Yritin tosiaan itekkin sitä ohjauksen säätöruuvia säätää mutta hän ei liikkunut mihinkään suuntaan. Täytynee yrittää ajan kanssa.
Ääni ruostuneelle/ruostuneille alapalloille :idea:

Ohjaukselle ei tietääkseni ole mitään "säätöruuvia", tarkoitit varmaan simpukan kiristysruuvia?
Siitä kiristetään välykset pois, ja liika kiristys tosiaan aiheuttaa ohjauksen tahmaamista, mutta jossei sitä ole viimeaikoina kiristetty, niin eikai se siitä voi johtua :tuumaus:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Scroll
Viestit: 200
Liittynyt: 10.7.2011 0:22
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Scroll »

teppo21 kirjoitti:
Scroll kirjoitti:Joo. Käytin tota omaa kakkosnelosta tänää konttorilla ja muuten meni hienosti mutta insinööri huomasi että vasen etujousi on poikki ja ohjaus ei palauta kunnolla. Yritin tosiaan itekkin sitä ohjauksen säätöruuvia säätää mutta hän ei liikkunut mihinkään suuntaan. Täytynee yrittää ajan kanssa.
Ääni ruostuneelle/ruostuneille alapalloille :idea:

Ohjaukselle ei tietääkseni ole mitään "säätöruuvia", tarkoitit varmaan simpukan kiristysruuvia?
Siitä kiristetään välykset pois, ja liika kiristys tosiaan aiheuttaa ohjauksen tahmaamista, mutta jossei sitä ole viimeaikoina kiristetty, niin eikai se siitä voi johtua :tuumaus:
Nii justiinsa, simpukan ruuvia tarkoitin. Pyörät jumittaa siinä vaiheessa kun ne niitä on vähän käännetty jompaan kumpaan suuntaan, eli jossain on joku jumissa. Olisiko alapallot tosiaan syy kaikkehen vai mistä sitä vikaa voisi lähtee etsimään?
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Mulla oli yhestä mersusta alapallot siinämäärin juntturassa, että olis voinu jättää liikenneympyrään yksikseen pyörimään ja käydä itte kahvilla :lol:

Siihenkin katsastusmies tarjos simpukkavikaa :happy:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Scroll kirjoitti:Sellanen asia tuli mieleen noista jousista kun autohan on jonkin verran madaltunut aikain saatossa, joten jos lyön uudet jouset eteen niin tuleeko autosta aivan älyttömän korkea edestä vai mitä tapahtuu. Vai pitäiskö hankkia jostain puolta vähemmän ajetut jouset, esim. jostain 500tkm ajetusta lavetista. Missähän hinnoissa nuo jouset yleensä pyörii?
Jousen yläpäässä on sovitinkumit, jolla auton korkeus passataan. Niitä on saatavilla jotakin kymmentä eri korkeutta. Kannattaa laittaa uusi ja vanha jousi vierekkäin, ja arvioida, että kuinka paljon matalammat kumit pitää laittaa uusien jousien kanssa.

Muuten siitä autosta tulee kuvan mukainen:
Kuva
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Scroll kirjoitti:Joo. Käytin tota omaa kakkosnelosta tänää konttorilla ja muuten meni hienosti mutta insinööri huomasi että vasen etujousi on poikki ja ohjaus ei palauta kunnolla. Yritin tosiaan itekkin sitä ohjauksen säätöruuvia säätää mutta hän ei liikkunut mihinkään suuntaan. Täytynee yrittää ajan kanssa.

Päästöt oli miljoonan ajetussa autossa kunnossa, jos mitään niistä ymmärsin niin joku luku oli 1,9 sallittu 2,5.

Mulla oli 17" vanteet ja isommat pyörät alla niin niistä sanoivatten että pitää muutoskatsastaa. Ei se mitään.

Sellanen asia tuli mieleen noista jousista kun autohan on jonkin verran madaltunut aikain saatossa, joten jos lyön uudet jouset eteen niin tuleeko autosta aivan älyttömän korkea edestä vai mitä tapahtuu. Vai pitäiskö hankkia jostain puolta vähemmän ajetut jouset, esim. jostain 500tkm ajetusta lavetista. Missähän hinnoissa nuo jouset yleensä pyörii?
Olikos tuo millä koneella? Minulla olis yhdet 300D:n etujouset joista on vajaa kierros pätkäisty ja toiset vakiomittaiset, ja noita kumejakin on paria eri paksuutta jemmassa tässä samalla kylällä. Sen nykyisten kumien paksuuden näet kun katsot siitä jousen yläpäästä näkyvää kumin reunaa ja lasket montako nappulaa siinä reunassa on (1-4).

Ja sitten oikeanlainen puristin siihen vieterin vaihtoon :!: , käy pian kalpaten. Sekin kyllä tarvittaessa löytyy.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

totesi juuri kauhu skenarion..

katsastaja nro ykkönen.. voi olla pitkällä sairaslomalla.. ehkä koko loppuvuoden. vaki-luottomies poissa.. kauheaa..

vara katsuri.. on vaihtanut toiseen firmaan. eli en tiedä mikä on heidän käytäntö ja hylkäys määräykset.

kolmas katsuri jota oon silloin tällöin joutunut käyttämään on vaihtanut alaa.

neljäs katsastaja jota oon käyttäny joskus hätätapauksissa kylläkin on aivan liian pikkutarkka tyyppi.. auton on oltava täysin ehjä jos sen sille vie.

viides vaihtoehto.. se on ok tyyppi tutuilleen.. ja mun tuttu joka sinne on mun auton mun puolesta vienyt, kuoli viime vuonna. niin ei sinnekkään taida olla asiaa.. sekin on niuho kaikille oudoille.

kuudes vaihtoehto.. ottaisi riskin ja veisi jollekin täysin vieraalle tutkittavaksi. sehän olisi ennakkotapaus. ei sellasta oo koskaa joutunu tekeen.. hirvee ajatuskin. joku vieras runnomassa mun autoa. aarrg..

----
onneksi tota ei vielä voikkaan katsastaa.. vasta parin viikon päästä alkaa sen katsastuskausi.. eli on aikaa pähkäillä vaihtoehtoja ja toivoa vakkari-inssin töihin paluuta.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”