W163 vikatilassa

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

Onko kellään kokemusta tällaisesta ongelmasta? Kesken ajon syttyi varoitusvalo, missä jäähdyttimen kuva. Samalla löi vikatilan päälle niin ettei anna tehoja. Kyseessä 03 mallin ML 270 cdi. Vikatila tuli rauhallisessa taajama-ajossa; ei mitään kiihdytyksiä tai isompia kierrosten käyttöä tms rasitusta. Nollasin kaikki vikakoodit, mutta vikatila jäi päälle. Jäähdytysnestettä on ylärajassa asti eikä ole vuotanut mistään. Lämmöt normaalit ja muutenkin kaikki ok.

Voiko kyseinen varoitusvalo viitata muuhunkin ongelmaan kuin jäähdytysnesteen vähyyteen? Missä sen anturi on? Paisuntasäiliössä sitä ei näyttäisi olevan.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sytyttiköhän yhden moottorinohjauksen sulakkeen palaminen ML:ssä myös tuon vikavalon. Voisi olla siellä vika. Sulake ei pala ilman jotain mikä sen polttaa; huohottimen lämmitin, imusarjan läppämoottori tms.

Niin, mitäpä vikakoodeja siellä nyt on ?
oulaistenliikenne.fi
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

dealer kirjoitti: 18.7.2023 17:03 Sytyttiköhän yhden moottorinohjauksen sulakkeen palaminen ML:ssä myös tuon vikavalon. Voisi olla siellä vika. Sulake ei pala ilman jotain mikä sen polttaa; huohottimen lämmitin, imusarjan läppämoottori tms.

Niin, mitäpä vikakoodeja siellä nyt on ?
Maffista kitisee, mikä voisi tietty aiheuttaa vikatilan, mutta ei selitä jäähdytinnesteen varoitusvaloa. Sitten on errori parkkitutkien moduulista mutta tutkat eivät ole aiemminkaan toimineet.

Missä tuo moottorinohjauksen sulake sijaitsee?
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

dealer kirjoitti: 18.7.2023 17:03 Sytyttiköhän yhden moottorinohjauksen sulakkeen palaminen ML:ssä myös tuon vikavalon. Voisi olla siellä vika. Sulake ei pala ilman jotain mikä sen polttaa; huohottimen lämmitin, imusarjan läppämoottori tms.

Niin, mitäpä vikakoodeja siellä nyt on ?
Löysin sulakekaavion, minkä mukaan se kyseinen moottorinohjauksen sulake on F14. Se on ehjä. Katsoin samalla kaikki muutkin sulakkeet eikä siellä ollut muita palaneita kuin keskuslukituksen sulake, joka liittyy eri vikaan (toinen topic siitä auki).

Edelleenkään en löytänyt mistään anturia jäähdytysnesteen määrälle. Onko kellään kyseisen auton ohjekirjaa, mistä ehkä näkisi mistä kaikesta se jäähdyttimen kuvalla varustettu varoitusvalo voi hälyttää? Ei ole kiva olla tien tukkona vikatilaisella Möllikällä :(
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Käyttöohjekirjassa sanotaan, että keltainen jäähdytysnesteen varoitusvalo syttyy kun neste on vähissä. Ei mainittu muita syitä syttymiselle. Anturi on siellä keskellä päällä paisuntasäiliössä, raosta kun kurkkaa niin piuhat juuri ja juuri näkyy. Olisko siellä anturivika tai piuhat poikki… Ei kylläkään selitä vikatilaa… Käyntiin lähteekö normaalisti kylmänä sekä kuumana?
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

dneproshin kirjoitti: 18.7.2023 20:28 Käyttöohjekirjassa sanotaan, että keltainen jäähdytysnesteen varoitusvalo syttyy kun neste on vähissä. Ei mainittu muita syitä syttymiselle. Anturi on siellä keskellä päällä paisuntasäiliössä, raosta kun kurkkaa niin piuhat juuri ja juuri näkyy. Olisko siellä anturivika tai piuhat poikki… Ei kylläkään selitä vikatilaa… Käyntiin lähteekö normaalisti kylmänä sekä kuumana?
Lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana, kylmällä ja kuumalla kelillä. Käy hyvin nätisti ja tähän asti on vedotkin olleet tallessa eikä mitään ongelmia. varoitusvalo ja vikatila ilmeni samalla sekunnilla joten lienevät yhteydessä toisiinsa.
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

Hellan sivuilta löytyi tutun näköistä ongelmaa kyseisestä autosta. Lukaisin Carsoftilla vikakoodit ja sieltähän tuli juurikin tuolla Hellan sivuilla mainittuja koodeja, jotka siis vissiin saattavat olla vääriä hälytyksiä. Tekstissä viitataan 10A sulakkeeseen, mikä löytyy jonkun moduulin yhteydestä (paikka 87, rele K22?) ja sen palaminen voi aiheuttaa kyseiset ongelmat/vikatilan. Nyt ei ole enää epäselvää muuta kuin se, että mistähän moduulista tuossa on kyse ja mistä sen löydän?

https://www.hella.com/techworld/us/bi/M ... ower-9255/

ML 270 CDI (163)
Engine code: 612.963
Loss of engine power,
Engine goes into limp-home mode.

If complaints are made regarding the above-mentioned vehicles that the engine is losing power or going into limp-home mode, a possible cause is a defective 10 A fuse for terminal 87 (see Figure 1) of the control unit.

The following fault codes may be stored:

- The fault codes refer to the following scenarios:

- P1636, `Malfunction of cooling fan control unit`.

- P0100, `Mass air flow sensor defective`.

- P1403, `Exhaust gas recirculation defective`.

- P1470, `Vacuum valve of the pressure control valve function faulty`.

- P1189, `Function of intake manifold runner control system (IMRC) faulty`.

The 10 A fuse for the control unit is located in the module box in the engine bay (This fuse is not shown in all circuit diagrams). In order to remedy any problem, a faulty fuse should be replaced and any fault codes that have been stored should be deleted.

Please note:

The above-mentioned fault codes could lead to the components listed here (mass air flow sensor, cooling fan control unit, etc.) being misinterpreted as defective because of inadequate voltage supply of the engine control unit.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sulake on konetilan sulakerasiassa erillään sen takaosassa hieman piilossa, ei tahdo huomata ensi katsomalla.
oulaistenliikenne.fi
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

dealer kirjoitti: 19.7.2023 6:54 Sulake on konetilan sulakerasiassa erillään sen takaosassa hieman piilossa, ei tahdo huomata ensi katsomalla.
No niinpäs olikin, erillisen kannen alla mikä piti ruuvaamalla avata. Kiitos. Siellähän se oli palanut 10A sulake. Ja palaa näemmä heti kun laittaa virran päälle. Jonkun tiedon mukaan ilmamassamittari voi polttaa sulaketta ja se selviää jos ottaa johdon siitä irti. Täytyy kokeilla kunhan illalla ehtii takaisin tallille. Sitten oli ne huohottimen lämmitin ja läppämoottori (läpät poistettu aiemmin jo tästä yksilöstä)... pystyykö ne testaamaan piuhoja irroittamalla myöskin ja oliko muita vikaehdotuksia tähän vaivaan? Mistä huohottimen lämmittimen piuhan löytää?

Sorry monet kysymykset, mutta ML on uusi tuttavuus itselle ja tämähän tuntuu olevan ihan eri maata kuin R170, millä olen vuosikaudet ajellut ilman murheita. Muuten mukava auto kyllä, mutta saisi toimiakin välillä vaikka viikon ongelmitta :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ilmamassamittarin en ole koskaan nähnyt polttavan sulaketta.
Imusarjan läppämoottorin johto on vähän hankalassa paikassa irrottaa. Pääsisiköhän ML:stä pyöränkotelon kautta käsiksi...tai sitten tietysti imusarjan välistähän johto ylhäältä menee sinne imusarjan alle läppämoottorille, jos tutkii mikä niistä on kyseinen johto ja yksinkertaisesti katkaisee ... toki sitten on kuitenkin korjattava joko vastuksella ohittaen tai uudella läppämoottorilla, että saa vikatilan pois.
Imusarjan läpi menee kampiakselin asentotunnistimen, öljymääräanturin, startin herätevirran, sähköisen lisälämmittimen ja läppämoottorin johdotukset.

Huohottimen lämmitin on moottorin etupäässä ahtimen puolella olevassa parin sentin paksuisessa huohotinletkussa ja siitä on helppo ottaa johtoliitin irti, kokeile ensin sillä.
oulaistenliikenne.fi
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

dealer kirjoitti: 19.7.2023 7:13 Ilmamassamittarin en ole koskaan nähnyt polttavan sulaketta.
Imusarjan läppämoottorin johto on vähän hankalassa paikassa irrottaa. Pääsisiköhän ML:stä pyöränkotelon kautta käsiksi...tai sitten tietysti imusarjan välistähän johto ylhäältä menee sinne imusarjan alle läppämoottorille, jos tutkii mikä niistä on kyseinen johto ja yksinkertaisesti katkaisee ... toki sitten on kuitenkin korjattava joko vastuksella ohittaen tai uudella läppämoottorilla, että saa vikatilan pois.
Imusarjan läpi menee kampiakselin asentotunnistimen, öljymääräanturin, startin herätevirran, sähköisen lisälämmittimen ja läppämoottorin johdotukset.

Huohottimen lämmitin on moottorin etupäässä ahtimen puolella olevassa parin sentin paksuisessa huohotinletkussa ja siitä on helppo ottaa johtoliitin irti, kokeile ensin sillä.
Ameriikan mersukerhon sivuilla oli keskustelussa mainittu se ilmamassamittari mahdollisena murheena jos se sulake palaa; sen kummemmin en tiedä.
Kiitos vinkeistä; eikun tonkimaan piuhoja :)
Avatar
dneproshin
Viestit: 378
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Se jäähdytysnesteen varoitusvalo muuten palaa myös silloin, kun vaikkapa flektin piuhat on irti... En tiedä aiheuttaako vikatilan jos siellä päin olisi vikaa. Pyöriikö flekti?
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Karhupäällikkö kirjoitti: 19.7.2023 7:28
dealer kirjoitti: 19.7.2023 7:13 Ilmamassamittarin en ole koskaan nähnyt polttavan sulaketta.
Imusarjan läppämoottorin johto on vähän hankalassa paikassa irrottaa. Pääsisiköhän ML:stä pyöränkotelon kautta käsiksi...tai sitten tietysti imusarjan välistähän johto ylhäältä menee sinne imusarjan alle läppämoottorille, jos tutkii mikä niistä on kyseinen johto ja yksinkertaisesti katkaisee ... toki sitten on kuitenkin korjattava joko vastuksella ohittaen tai uudella läppämoottorilla, että saa vikatilan pois.
Imusarjan läpi menee kampiakselin asentotunnistimen, öljymääräanturin, startin herätevirran, sähköisen lisälämmittimen ja läppämoottorin johdotukset.

Huohottimen lämmitin on moottorin etupäässä ahtimen puolella olevassa parin sentin paksuisessa huohotinletkussa ja siitä on helppo ottaa johtoliitin irti, kokeile ensin sillä.
Ameriikan mersukerhon sivuilla oli keskustelussa mainittu se ilmamassamittari mahdollisena murheena jos se sulake palaa; sen kummemmin en tiedä.
Kiitos vinkeistä; eikun tonkimaan piuhoja :)
Ja jos se huohotimen läämitimen johdon irrotus ei auta niin
tutki sen johto usein on siitä läheltä kantimensa lähtyviltä rikki,
yleensä vika löytty siitä syteemistä tai läppämoottorista/sen johdoista

jos kone "luullee" kumenvansaa liikaa niin sekin toisinaan tekee vika tilan
ja flektiä huudaatelle varmuudeksi jos vaikka lämpötila anturin johto on irti
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

dealer kirjoitti: 19.7.2023 7:13 Ilmamassamittarin en ole koskaan nähnyt polttavan sulaketta.
Imusarjan läppämoottorin johto on vähän hankalassa paikassa irrottaa. Pääsisiköhän ML:stä pyöränkotelon kautta käsiksi...tai sitten tietysti imusarjan välistähän johto ylhäältä menee sinne imusarjan alle läppämoottorille, jos tutkii mikä niistä on kyseinen johto ja yksinkertaisesti katkaisee ... toki sitten on kuitenkin korjattava joko vastuksella ohittaen tai uudella läppämoottorilla, että saa vikatilan pois.
Imusarjan läpi menee kampiakselin asentotunnistimen, öljymääräanturin, startin herätevirran, sähköisen lisälämmittimen ja läppämoottorin johdotukset.

Huohottimen lämmitin on moottorin etupäässä ahtimen puolella olevassa parin sentin paksuisessa huohotinletkussa ja siitä on helppo ottaa johtoliitin irti, kokeile ensin sillä.
Nyt on pengottu piuhoja ja vikaa etsitty, mutta ei vielä ole löytynyt. Ainoa, mihin en ole päässyt käsiksi, on läppämoottori. Sitä kun ei näe mistään, niin pitäisi tietää sen tarkka sijainti jotta voisi käsikopelolla kokeilla johdot irrottaa tai ainakin seurata niitä moottorin päälle mistä ne voisi kokeeksi katkaista. Missä se on moottoriin nähden; etu- vai takaosassa vaiko keskellä? Onko kellään kuvaa moottorista ja/tai sen sen sijainnista?
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Tuossa näkyy imusarja irroitettuna

https://www.youtube.com/watch?v=yLdIrB4H6Nw
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

Olipas kenkkumainen paikka se läppämoottorin liitin. Loppujen lopuksi tähystin endoskoopilla imusarjan alle ja sain ohjattua papukaijapihdit liittimen luo moottorin sivulta mitään purkamatta. Liitin irtosi ja nyt alkoi kestämään moottorinohjauksen sulake ja tehot palautuivat normaaliksi. Eikä pala enää jäähdytysnesteen varoitusvalokaan, vaikka en sitä logiikkaa oikein ymmärrä että mitä se valo tähän vikaan yleensäkään liittyi millään tavalla.

Läppämoottorille menee kolme johtoa. En laittanut vastusta piuhoihin vielä ainakaan kun en tiedä minkä johtojen väliin se kuuluu. Toimii noinkin, mutta antaako sitten jotain vikakoodia vai miksi se vastus sinne pitää laittaa hämäämään systeemiä?

Kiitos kaikille tiedoista ja neuvoista. Olisi ollut pallo pahasti kateissa ilman osviittaa :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä ottaen johto irti pitäisi olla vikatilassa. Omituista, no jos toimii niin aja menemään.
Liittimeen menee kolme johtoa ja eikös tuossakin ole kuitenkin neljälle johdolle paikka joista yksi tyhjä ? Vastus tulee keskimmäisten "reikien" välille.
oulaistenliikenne.fi
Karhupäällikkö
Viestit: 17
Liittynyt: 04.5.2023 12:15

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja Karhupäällikkö »

dealer kirjoitti: 27.7.2023 18:08 Yleensä ottaen johto irti pitäisi olla vikatilassa. Omituista, no jos toimii niin aja menemään.
Liittimeen menee kolme johtoa ja eikös tuossakin ole kuitenkin neljälle johdolle paikka joista yksi tyhjä ? Vastus tulee keskimmäisten "reikien" välille.
Kyllä se liitin näytti ainakin kameralla tähystäen vain kolmen johdon levyiseltä.
Voiko läppäsysteemiä koodata pois käytöstä jotenkin? Se voisi selittää miksei ilmoittele vikaa vaikka on johto irti, mutta sulake paloi jos se moottori on oikosulussa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Okei, niin se sitten on näissä vanhemmissa. Voisi tosiaan olla koodattu pois. Helppo vika :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4257
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: W163 vikatilassa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Karhupäällikkö kirjoitti: 27.7.2023 18:39
dealer kirjoitti: 27.7.2023 18:08 Yleensä ottaen johto irti pitäisi olla vikatilassa. Omituista, no jos toimii niin aja menemään.
Liittimeen menee kolme johtoa ja eikös tuossakin ole kuitenkin neljälle johdolle paikka joista yksi tyhjä ? Vastus tulee keskimmäisten "reikien" välille.
Kyllä se liitin näytti ainakin kameralla tähystäen vain kolmen johdon levyiseltä.
Voiko läppäsysteemiä koodata pois käytöstä jotenkin? Se voisi selittää miksei ilmoittele vikaa vaikka on johto irti, mutta sulake paloi jos se moottori on oikosulussa.
Voi sen läppä systeemin ohjelmasta otta pois
mutta turhaa työtä kun muteenkin toimii
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”